Kalkreaktor
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
Kalkreaktor
Jeg er virkelig ved at være træt af min Deltec pf501 reaktor, som absolut ikke lever op til hvad man kan forvente til de penge.
Den lille lukke-ventil, hvor man kan regulere flowet, var utæt første gang jeg satte den til, jeg skrev til forhandleren og fik en ny som også var utæt, hvorefter jeg valgte at sætte en slangeklemme på i stedet.
Derudover er måden som den Aquabee der driver reaktoren er implementeret på virkelig ringe.
Man kan skille pumpen ved at dreje selve pumpen af. Det eneste der holder det sammen er to små stykker plastik som gør at pumpen med tiden bliver utæt og begynder at dryppe. Dette har gjort at jeg har været nød til at samle de to dele med en god gang akvarie silikone for at holde det tæt. Desuden er pumpen begyndt at larme
Nu står jeg så over for om jeg skal prøve at lave en konstruktion, så jeg kan sætte en ny pumpe (Andet mærke) på, eller om jeg skal prøve at finde mig en hel ny kalkreaktor.
Jeg er lidt i tvivl om konstruktionen på pf501 gør at CO2'en bliver genbrugt, som jeg kan læse at nogle af de andre rekatorer gør.
Er der nogen gode anbefalinger på andre kalkreaktorer som kan dække mit 800 liters behov ? Har selv kigget lidt på Schuran, Nyos osv.
/Morten N
Den lille lukke-ventil, hvor man kan regulere flowet, var utæt første gang jeg satte den til, jeg skrev til forhandleren og fik en ny som også var utæt, hvorefter jeg valgte at sætte en slangeklemme på i stedet.
Derudover er måden som den Aquabee der driver reaktoren er implementeret på virkelig ringe.
Man kan skille pumpen ved at dreje selve pumpen af. Det eneste der holder det sammen er to små stykker plastik som gør at pumpen med tiden bliver utæt og begynder at dryppe. Dette har gjort at jeg har været nød til at samle de to dele med en god gang akvarie silikone for at holde det tæt. Desuden er pumpen begyndt at larme
Nu står jeg så over for om jeg skal prøve at lave en konstruktion, så jeg kan sætte en ny pumpe (Andet mærke) på, eller om jeg skal prøve at finde mig en hel ny kalkreaktor.
Jeg er lidt i tvivl om konstruktionen på pf501 gør at CO2'en bliver genbrugt, som jeg kan læse at nogle af de andre rekatorer gør.
Er der nogen gode anbefalinger på andre kalkreaktorer som kan dække mit 800 liters behov ? Har selv kigget lidt på Schuran, Nyos osv.
/Morten N
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Re: Kalkreaktor
Jeg kan varmt anbefale en Schuran Jetstream 1 kalkreactor. Den recirkulere co2én, og er virkelig effektiv. DOG er der 2 ting du skal være klar over.
Den skal køres via en peretisk pumpe, den køre ikke som den skal hvis den sider på en retur. (bruger selv en iks vario blue2). Jeg vil også anbefale styringen af den, bliver via ph controler, men der er boble tæller hvis man fortrækker dette. Den findes i 2 versioner, 1érn har uden problemer drevet mit gamle 1200l sps system.
Den skal køres via en peretisk pumpe, den køre ikke som den skal hvis den sider på en retur. (bruger selv en iks vario blue2). Jeg vil også anbefale styringen af den, bliver via ph controler, men der er boble tæller hvis man fortrækker dette. Den findes i 2 versioner, 1érn har uden problemer drevet mit gamle 1200l sps system.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Har godt læst flere steder at folk kører via doseringspumper.StarF skrev:Jeg kan varmt anbefale en Schuran Jetstream 1 kalkreactor. Den recirkulere co2én, og er virkelig effektiv. DOG er der 2 ting du skal være klar over.
Men jeg har stadig ikke lige forstået hvad forskellen skulle være på at køre på de to måder, hvis man begrænser tilgangen af vand fra returen fx. med en slangeklemme ?
/Morten N
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ben there, det virker bare ikke ordenligt. Jeg skal ikke kunne sige hvorfor det ikke gør, men det gør det ikke. (ikke med denne her reactor), min og andres erfaring er at vandmængden igennem kalkreactoren ikke bliver konstant.Gzus.dk skrev:Har godt læst flere steder at folk kører via doseringspumper.StarF skrev:Jeg kan varmt anbefale en Schuran Jetstream 1 kalkreactor. Den recirkulere co2én, og er virkelig effektiv. DOG er der 2 ting du skal være klar over.
Men jeg har stadig ikke lige forstået hvad forskellen skulle være på at køre på de to måder, hvis man begrænser tilgangen af vand fra returen fx. med en slangeklemme ?
/Morten N
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hmm! Jeg har aldrig brugt noget andet end slangeklemmer/haner på de 4 forskellige kalkreaktorer jeg har haft i brug.
Og det har været 2 stk koralin 1, stk H&S samt 1 ATI.
Koralinerne har været forsynes med vand via returen, de 2 andre sugede selv det de skulle.
Og det har været 2 stk koralin 1, stk H&S samt 1 ATI.
Koralinerne har været forsynes med vand via returen, de 2 andre sugede selv det de skulle.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Kan den godt køre med den grove ARM ?StarF skrev:Jeg kan varmt anbefale en Schuran Jetstream 1 kalkreactor. Den recirkulere co2én, og er virkelig effektiv. DOG er der 2 ting du skal være klar over.
/Morten N
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg bruger kun det grove arm, den køre perfekt med det
og den er rigtig co2 effektiv, mine co2 flasker holder typisk 1½-2år - 6kg...

- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Det bliver nok sådan en Jetstream 1 så, og så en IKS til at føde den.StarF skrev:jeg bruger kun det grove arm, den køre perfekt med detog den er rigtig co2 effektiv, mine co2 flasker holder typisk 1½-2år - 6kg...
Kører allerede med PH probe på min Deltec, så det burde ikke blive et problem.
Så må vi bare håbe der kommer lidt skattepenge retur i slutningen af måneden

Bare lige et sidespørgsmål til ARM. Hvilken PH kører du med at opløse mediet ?
/Morten N
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
husk at få 2érn.. den holder bedre end den gamle model!
min står pt på 6,22 og har en hysteris på min ghl på 0,1. Så co2 åbner ved 6,27 og slukker igen ved 6,22.
min står pt på 6,22 og har en hysteris på min ghl på 0,1. Så co2 åbner ved 6,27 og slukker igen ved 6,22.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Er du så langt nede ?
Jeg syntes jeg læser om folk der kører med en stabil CA på 420 som kører mellem 6,7 og 6,8.
Jeg har selv kørt med 6,5 -> 6,6 på min Deltec.
/Morten N
Jeg syntes jeg læser om folk der kører med en stabil CA på 420 som kører mellem 6,7 og 6,8.
Jeg har selv kørt med 6,5 -> 6,6 på min Deltec.
/Morten N
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
har massivt kalk forbrug.. på mit 1200 system var jeg nede omkring 5,8.... lad dig ikke blive snydt den er virkelig effektiv, men jeg er glad for sps 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
ARM opløses allerede ved en ph på under 7,5
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg skal lige høre hvad du ca. kører med at flow igennem reaktoren, og hvor mange bobler du kører igennem i minutter når CO2 er slået til ?StarF skrev:husk at få 2érn.. den holder bedre end den gamle model!
Har du en ide om hvad KH er på det vand der kommer ud af reaktoren ?
Ved du om den grove ARM kræver lavere PH end det fine ? Før kørte jeg med 6.50->6.60, men det kan jeg godt se ikke fungerer nu.
/Morten N
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Har du kigget på den fra Red devil? Den ser ok ud til en pris der er til at betale!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg har skam allerede købt mig en Jetstream 1.Bingocaller skrev:Har du kigget på den fra Red devil? Den ser ok ud til en pris der er til at betale!
/Morten N
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Ahh sorry 

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...