Anvendelse af RSR

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 364
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Anvendelse af RSR

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er tilbøjelig til at give Kim og Peder + andre ret i at det ligner silikatalger.
Jeg bygger det ud fra mine egne erfaringer, hvor mit akvarie lignede dit til forveksling, udover at alt liv var væk i mit.
Strømsvigt, 30 grader udenfor og bortrejse i 2,5 dag kan tage livet af ethvert revakvarie.

Anyway, mit lignede dit.
Jeg fiskede det jeg kunne af døde fisk m.m. op og så slukkede jeg alt udover cirkulation og skummer samt osmolator. Og så ventede jeg.
Jeg ventede vel i 3 - 4 måneder. Jeg ventede til det begyndte at aftage. Så skiftede jeg en del vand og begyndte at suge alger op mekanisk.
Jeg benyttede en spandpumpe med alm. filtervat i. Ikke for meget - som jeg løbende udskiftede. Jeg brugte den lidt som en støvsuger. Kombineret med en børste giver det en god effekt.
Når den ikke blev brugt, sad den bare og cirkulerede vandet. Jeg valgte den metode for ikke at få for meget vandspild.
Efter den periode var algerne i tilbagegang, sikkert pga at næringen til dem forsvandt. Uden foder og lys er det begrænset hvor længe de kan holde.
Derefter gik jeg igang med den store oprydning og startede så op igen - stille og roligt.

Du kunne jo vælge at sætte dine fisk og koraller i pleje, mens det står på. Det gør det hele meget nemmere.
Så skal du heller ikke fodre og kan også slukke for lyset. For mig at se hjælper alt, selv den mindste ting.

Jeg er meget imod at skulle tilsætte alt muligt - også RSR - specielt når man ikke er sikker på hvad der er galt.
Metoden virkede for mig, men det kræver tålmodighed. Det kan være hårdt at gå og glo på sådan en kirkegård i så lang tid.

Held og lykke.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
15
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af tobi100000 »

Tak, kunne være jeg skulle overveje om dette kunne være problemet. Men er det så muligt at de er næsten helt forsvundet ved 3 dage uden lys og at de så kommer tilbage igen med det samme?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 364
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

tobi100000 skrev:Tak, kunne være jeg skulle overveje om dette kunne være problemet. Men er det så muligt at de er næsten helt forsvundet ved 3 dage uden lys og at de så kommer tilbage igen med det samme?
Det er svært at sige. Hos mig tog det som sagt nogle måneder, men dermed være ikke sagt at det ikke kunne være gjort meget hurtigere.
Jeg havde jo lidt tabt lysten og overvejede at stoppe helt, så jeg kiggede/arbejdede ikke med det hver dag.
Men tre dag er måske lidt optimistisk. Det er ikke ret lang tid. Vi mennesker kan jo næsten holde vejret i tre dage :biggrin: .
Men prøv at følge det løbende. Du kan jo sagtens starte med at suge med spandpumpen. Det der er kommet ud skader jo ikke.
Igen, alt hjælper - uanset hvor lidt det måtte synes.
Men jeg kender det kun alt for godt. Vi vil jo gerne kunne løse det her og nu.

Ps. Har selv lige lagt mit om, med en del hjælp.
Som der tidligere er skrevet er det sidste udvej. Det her kan måske spare dig for det.
I hvert fald i første omgang. Et godt råd vil være efterfølgende at tjekke dine værdier mindst én gang ugentligt.
Der kan være ophobninger i sten og bundlag, som man ikke får fat i.
Her skal du være på nakken af det med det samme, for systemet vil være meget sårbart i ret lang tid efter.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Det jeg mener er at mine forsvinder efter 3 dage men så kommer de tilbage dagen efter. :(
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Det ligner Både silikatalger og slimalger.

Du har så vidt jeg ved bekæmpet dem alle tænkelige måder i måneder nu, og det uden forbedring.
Jeg ville ikke mene at det er forkert at tage RSR kuren - virker den ikke, så VED vi så at dette er Silikatalger.

Jeg baserer denne lidt sjældne udtalelse på at du har kæmpet sålænge du har, og du har ingen glæde af baljen, og samtidig kun lidt få kenyatræer, ned andre ord, det er vigtigt du kommer videre.

Eet enkelt spørgsmål i denne forbindelse mht diatomer/silikat alger. Når du har lavet vandskifte, er det så blevet værre ? For det burde det næsten blive, hvis vi taler silikat her.

Bliver det værre, så ville jeg blot købe et silicat filter til montering efter dit osmoseanlæg, og lidt flere snegle - for de elsker diatomer :-)

Held og lykke med det hele :-)

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Jeg bruger allerede silicatfilter og det bliver ikke værre men efter en 3-4 dage ligner det det samme igen (suger også så meget op jeg kan) :) Men det danner en lille skorpe i toppen af akvariet som jeg forsøger at holde fjernet så der kan komme lys ned til korallerne. :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hvis du bruger silikatfiler allerede, så vil jeg stadig anbefale dig at bruge RSR, og samtidig efter kuren et større vandskifte hvor du suger en del af bundlaget op også.

Og til dem der er uenige med mig, så kan jeg godt forstå jer - det er første gang jeg har anbefalet nogen at bruge denne kur. Men jeg prøver at komme videre med Tobias balje her.

Held og lykke med det - du får mange råd, den beslutning der tages er din. Det er din balje, og dit ansvar.

Krydser fingre for dig
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Tak. :) Jeg er også besluttet på at bruge RSR for der kan ikke gå så meget galt og der har ikke gået noget galt med nogle andre ting/kurer jeg har prøvet så det er noget der skal prøves. :)

Men hvis det er cyano som jeg hele tiden har regnet med, vil sneglene så kunne overleve hvis det begynder at komme igen?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Ja, detskulle de sagtens, du kan endda få nogle som spiser slimalger. Ikke nok til at fjerne problemet som det er idag, men de kunne være med til at holde det nede i fremtiden.

Kan ikke huske deres navn, men de har farve som en humlebi, så de er yderst let genkendelige
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Havde engang købt 4 stk. Babylonia spirata som min gule kirurg og mine 2 tomatklovne blev ved med at skubbe over på ryggen hvilket førte til deres død og var derfor nød til at tage dem op.

Er dem du snakker om Pusiostoma engina mendicaria?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Tobias,

jeg er blot spændt på at høre om du var kommet igang, og om produktet havde den ønskede effekt ? Eller .... :devily:

Mvh
Peder
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Jeg skiftede noget vand idag så skal igang med at komme noget i idag og så kunne jeg evt. tage lidt billeder og smide ind lidt senere. :)
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Jeg krydser fingre for dig! :-)
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Tak. :) gør jeg også selv
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Så har jeg lavet en lille tråd så i kan holde øje med forløbet. :)

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=50186
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"