Ozon - hvor hurtigt bør der kunne ses effekt?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Ozon - hvor hurtigt bør der kunne ses effekt?

Indlæg af Nolan »

Jeg har anskaffet mig en Sander ozon-fætter.
Her i eftermiddags, satte jeg den til at køre gennem skummeren - halv kraft for lige at tage den lidt med ro.

Det er muligt at jeg bilder mig selv noget ind men allerede efter et par timer mener jeg, at jeg kunne se forskel på vandet. Jeg syntes ikke der var specielt gulligt før men nu er det da i hvert fald slet ikke gulligt !

Kan det passe, at der er effekt efter så kort tid eller ér det fordi jeg gerne vil se en forskel ?

/Kim
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Ozon - hvor hurtigt bør der kunne ses effekt?

Indlæg af AndersGS »

Tja, jeg plejer at køre den et par timer om natten, og kan klart se forskel.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Ja, den er god nok - blot en time efter opstart vil du opleve den effekt.
Jeg kan huske min første gang, jeg "pandede" hovedet ind i forruden....så næsten ud som om vandet ikke eksiterede - giver krystalklart vand, og hurtigt.

Du behøver ikke køre med det 24/7 for at ha den effekt, præcis som Anders siger :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Hvis du har en redox måler på, vil du se at redox stiger med det samme den slår til.. Det er rigtigt effektivt :)
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Det har vel også noget at gøre med, om den levere 25mg/h eller 500mg/h?
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

mipe skrev:Det har vel også noget at gøre med, om den levere 25mg/h eller 500mg/h?
Ja, men for at fjerne gulstoffer, så er det meget lidt O3 der behøves, på mit system bruger jeg en Sander 50, og det er mere end rigeligt :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Har i lufttører på indsugning eller suger den bare fra røret på ozon ?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

pederrevnørd skrev:
mipe skrev:Det har vel også noget at gøre med, om den levere 25mg/h eller 500mg/h?
Ja, men for at fjerne gulstoffer, så er det meget lidt O3 der behøves, på mit system bruger jeg en Sander 50, og det er mere end rigeligt :y
Lyder nice :y Hvor mange timer om dagen kører du med dit, og hvad kræver det til ozonisatoren, en luftpumpe? Sorry det måske lidt dumme spørgsmål og lån af tråden :rolleyes:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Det er helt ok med lån af tråden. Jeg er helt n00b på dette område ;)

Jeg har slukket den for idag. Det er nok planen, at den kommer til at køre et par timer sidst på natten fremover. Det må også have en effekt på ilt indholdet på den måde....? (Og dermed på pH?).

Det er i øvrigt en Sander 50 og der er vel omkring 1600 liter vand i alt.

Det virker godt nok ret potent, at effekten kommer så hurtigt.
Forsigtighed er vist en god ting med det her...

/Kim
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Indlæg af Munthe »

Marco R skrev:
pederrevnørd skrev:
Lyder nice :y Hvor mange timer om dagen kører du med dit, og hvad kræver det til ozonisatoren, en luftpumpe? Sorry det måske lidt dumme spørgsmål og lån af tråden :rolleyes:
Min sider på luftindtaget på min skummer, og ja du kan også godt tilføre med en luftpumpe. min er sat på IKS så den køre bare, den jeg har er en C50 og jeg har ca. 500 liter vand.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Jeg havde samme wow-oplevelse, første gang jeg satte ozon til på en af mine tidligere baljer. Startede om aftenen og dagen efter var vandet allerede synligt anderledes!
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nolan skrev:Det er helt ok med lån af tråden. Jeg er helt n00b på dette område ;)

Jeg har slukket den for idag. Det er nok planen, at den kommer til at køre et par timer sidst på natten fremover. Det må også have en effekt på ilt indholdet på den måde....? (Og dermed på pH?).

Det er i øvrigt en Sander 50 og der er vel omkring 1600 liter vand i alt.

Det virker godt nok ret potent, at effekten kommer så hurtigt.
Forsigtighed er vist en god ting med det her...

/Kim
Ja, det må jo alt andet lige give et iltoverskud, så det modvirker det naturlig pH-fald over natten.
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 8981 Spentrup
Geografisk sted: Gassum, Randers

Indlæg af laursen »

Kim, hvilken model/størrelse har du købt?
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

laursen skrev:Kim, hvilken model/størrelse har du købt?
Det er, som nævnt ovenfor, en Sander c50 og den kører kun halv kraft.

Effekten er i øvrigt endnu tydeligere idag. Det er helt vildt ;)

/Kim
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Ja, det virker - eneste du skal sikre er at du ikke kan lugte ozonen, for så giver du så meget at det kan skade dig selv.

Det kan forhindres med en ozonreaktor og aktivt kul, eller blot skrue den så langt ned som du har gort. Jo længere forbindelse med vandet ozonen har, des bedre virker det, og kommer ikke i den frie luft :-)

Tillykke med den:-)

Peder
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Jeg var meget opmærksom på, om der kunne lugtes ozon i teknikskabet. Det er noget rigtigt skrammel at indånde.

... og tak ;)
Det er vist det stykke teknik, jeg har anskaffet nogensinde, med størst visuel effekt.

/Kim
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Nolan skrev:Det er helt ok med lån af tråden. Jeg er helt n00b på dette område ;)

/Kim
Tak Kim :GO
Min sider på luftindtaget på min skummer, og ja du kan også godt tilføre med en luftpumpe. min er sat på IKS så den køre bare, den jeg har er en C50 og jeg har ca. 500 liter vand.
Okay hvordan sætter det op, eventuelt illustreret/ link? Jeg har en luftskummer, Aquamedic Midiflotor 400. Er det bare denne, som man skal have på, eller er der andet teknik udover luftpumpen? :rolleyes:

Hvilken af disse to skal jeg skaffe i så fald, har 200 l:

- Sander Ozonisator Certizon 25: http://kortlink.dk/deepoceanshop/ahak

- Sander Ozonisator certizon 50: http://kortlink.dk/deepoceanshop/aham

Længe holder de?
Skal de fyldes op, eller køber man en ny, når den er brugt?
I linket med C25 står der, at de skal sættes op som et bypass-system, hvordan fungere det lige?
Til sidst skal man bruge en akvariecomputer til at styre den, eller kan man bruge et tænd/ sluk ur?

Ja det var lidt spørgsmål, men synes, at det lyder super, når det er så effektivt :)
Marco R[/center]
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Ozonen laver apparatet selv fra den luft, der passerer igennem.

... kort fortalt, ledes luften gennem en spalte med meget høje spændingsforskelle og dermed ioniseres luften og der dannes ozon fra luftens ilt. Det sker også ved kraftige tordenvejr - du vil garanteret genkende lugten ;)

Altså "holder den" så længe elektronikken nu holder. Der er ingen "brugsdele" i den.

Ang. tilslutning på en luftskummer, så ville jeg nok sætte en lille luftpumpe på ozon-generatorens indgang og så lede udgangen til en særskilt luftsten i skummeren. Jeg ved ikke, om det er den korrekte fremgangsmåde ?

Jeg har i øvrigt også en lille luftpumpe på min og så en slange fra ozon-generatoren ind i skummerens indsugningsdæmper - udelukkende for at være sikker på, at alt ozonen ender i skummeren og ikke i skabet.

Jeg vil ikke anbefale nogen måde at køre det på, da jeg ikke har nogen erfaring med det - jeg vælger at køre det et par timer hver nat vha. min computer (... og den samme funktion kunne opnås med et billigt tænd-sluk ur).

/Kim
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Nolan skrev:Ozonen laver apparatet selv fra den luft, der passerer igennem.

... kort fortalt, ledes luften gennem en spalte med meget høje spændingsforskelle og dermed ioniseres luften og der dannes ozon fra luftens ilt. Det sker også ved kraftige tordenvejr - du vil garanteret genkende lugten ;)

Altså "holder den" så længe elektronikken nu holder. Der er ingen "brugsdele" i den.

Ang. tilslutning på en luftskummer, så ville jeg nok sætte en lille luftpumpe på ozon-generatorens indgang og så lede udgangen til en særskilt luftsten i skummeren. Jeg ved ikke, om det er den korrekte fremgangsmåde ?

Jeg har i øvrigt også en lille luftpumpe på min og så en slange fra ozon-generatoren ind i skummerens indsugningsdæmper - udelukkende for at være sikker på, at alt ozonen ender i skummeren og ikke i skabet.

Jeg vil ikke anbefale nogen måde at køre det på, da jeg ikke har nogen erfaring med det - jeg vælger at køre det et par timer hver nat vha. min computer (... og den samme funktion kunne opnås med et billigt tænd-sluk ur).

/Kim
Hejsa Kim,

Super tak for forklaring. Det fuldstændig mening :GO

Altså du vil sætte en iltsten (vel også i træ og ikke som alm. iltsten?) mere i ved siden af den, som er deri allerede? Er det rigtig forstået? :happy:
Men skal der så ikke en returventil på, så den ikke suger vand med ned, når den stopper? :rolleyes:
Når du siger lille luftpumpe, hvor man l/ t er det så? Hvilken bruger du? :happy:
Hvor meget er din indstillet på, og hvor længe holder din C50 til dine 1600 l vand?
Marco R[/center]
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Jeg vil nødig råde dig til noget, hvis du forstår ;) - her må andre lige melde ind.

Jeg bruger en Am-Top CR10, som vist kan købes for omkring en 50'er i den nærmeste Plantorama.

Min er indstillet til ca. halv power.
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med "hvor længe holder din C50 til dine 1600 l vand?". Som jeg skrev tidligere, så er det en "generator". Der bliver ikke forbrugt noget, så den virker principielt evigt.

/Kim
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Nolan skrev:Jeg vil nødig råde dig til noget, hvis du forstår ;) - her må andre lige melde ind.

Jeg bruger en Am-Top CR10, som vist kan købes for omkring en 50'er i den nærmeste Plantorama.

Min er indstillet til ca. halv power.
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med "hvor længe holder din C50 til dine 1600 l vand?". Som jeg skrev tidligere, så er det en "generator". Der bliver ikke forbrugt noget, så den virker principielt evigt.

/Kim
Så håber jeg, at der er andre, som vil byde ind, der har erfaring på dette :)

Okay så denne luftpumpe ville være fin: http://saltvandsudstyr.dk/index.php/1-S ... e-100.html

Ahhh okay så har jeg helt misforstået det :embarassed: :oops: Jeg troede, at der var noget i, som blev brugt, men den holder jo ikke med det, som du skrev tidligere :dizzy:
Den tager jeg på min kappe :hehe: :beer:
Marco R[/center]
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nu ved jeg ikke lige hvad der er smartest med en trykluftskummer. MEN på motorskummer påmonteres ozonen via et T-stykke, således der blot trækkes den luft der nu engang kan, uden at drosle på skummerens luftindtag, som der ville ske hvis man blot monterede den inline. På visse modeller er der et dedikeret luftindtag til netop ozon.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Løsningen med et t-stykke er ikke en mulighed på luftskummere, da luftpumpen bare vil blæse ozonen baglæns ud ad ozon-generatoren, grundet modtrykket fra luftklodsen.

Hvis man skal gøre det på en motorskummer, kræver det, at der opstår et vacuum, som trækker ozonen fra generatoren. Derfor skal det normale luftindtag 'drosles' en smule. Det ønsker jeg ikke, hvorfor jeg har valgt, at sætte en luftpumpe på, der fører ozonen til skummerens indsugningsdæmper, hvorfra skummeren trækker luft.

/Kim
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Marco R skrev:
Nolan skrev:Ozonen laver apparatet selv fra den luft, der passerer igennem.

/Kim
Hejsa Kim,

Super tak for forklaring. Det fuldstændig mening :GO

Altså du vil sætte en iltsten (vel også i træ og ikke som alm. iltsten?) mere i ved siden af den, som er deri allerede? Er det rigtig forstået? :happy:
Men skal der så ikke en returventil på, så den ikke suger vand med ned, når den stopper? :rolleyes:
Når du siger lille luftpumpe, hvor man l/ t er det så? Hvilken bruger du? :happy:
Hvor meget er din indstillet på, og hvor længe holder din C50 til dine 1600 l vand?
Jeg har forsøgt mig med ozon på en Midiflotor. Der satte jeg det bare til at gå direkte gennem ozon-enheden (ved ikke hvordan man ellers skulle gøre?). Altså klip luftslangen et sted og montér. ;) Det er en rigtig god idé - nærmest et must, at du kan måle O3-indholdet i vandet, da en overdosis vil være fatal. Hvis du ikke i forvejen har en akvariecomputer, så koster sådan en redoxmåler/controller ikke meget på f.eks. Ebay.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"