VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Fosfat og nitrat
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 2011
Fosfat og nitrat
Er der noget jeg har misforstået eller er det kun koraller der kræver en smugle af disse værdier eller er det også fisk og invert ?
min balje.
viewtopic.php?f=93&t=49268&p=479525#p479525 flækket og under genopbyg
Nye drømmebalje med 3x 100whighpower led
viewtopic.php?f=94&t=50014
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense C
Re: Fosfat og nitrat
Fisk får hvad de skal bruge via foderet
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Ja fiskene er ikke så følsomme.
Det er kun nitrat vi ønsker at kunne måle lidt af i koral baljen.
Fosfat=bøvl
Det er kun nitrat vi ønsker at kunne måle lidt af i koral baljen.

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
Det ved jeg godt det er mere om deres gæller bliver irreteret eller andet i den stil
Pederp mig bekendt er min for fosfat 0,02 lavere værdi hæmmer vækst mig bekendt
Pederp mig bekendt er min for fosfat 0,02 lavere værdi hæmmer vækst mig bekendt
min balje.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
reefadk skrev:Pederp mig bekendt er min for fosfat 0,02 lavere værdi hæmmer vækst mig bekendt
Jeg syntes allerede jeg kan se nogene af mine koraller se lidt "sløje" ud ved 0,02ppm, det er i hverfald noget jeg bekæmper hvis den bliver så høj.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8400 Ebeltoft
- Saltvand siden?: 1984
Nitrat i større mængder er giftigt for fisk, men dog slet ikke så meget som nitrit.reefadk skrev:Er der noget jeg har misforstået eller er det kun koraller der kræver en smugle af disse værdier eller er det også fisk og invert ?
Hold nitrat lav i et fiskeakvarium også. Jeg vil dog mene at det er bedst hvis man kan lande på et par ppm, ikke for fiskenes skyld, men for hele systemet.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Nitrit er giftigt for ferskvandsfisk fordi det ødelægge deres evne til at undgå at miste salt til det omgivende ferskvand, dette problem har saltvandsfisk ikke, og derfor er det ikke skadeligt for saltvandsfisk i de niveauer der kan forekomme i akvarier.SørenF skrev:Nitrat i større mængder er giftigt for fisk, men dog slet ikke så meget som nitrit.reefadk skrev:Er der noget jeg har misforstået eller er det kun koraller der kræver en smugle af disse værdier eller er det også fisk og invert ?
Hold nitrat lav i et fiskeakvarium også. Jeg vil dog mene at det er bedst hvis man kan lande på et par ppm, ikke for fiskenes skyld, men for hele systemet.
Korallerne bruger nitrogenen fra nitrat m.m og fosfaten til at danne aminosyre til proteiner og nukleotider til DNA/RNA som dannes med energi fra fotosyntesen. Derfor kan ingen fotosyntetiserende organismer klare sig helt uden disse stoffer, dog vil der nok være mange arter der kan få dækket deres behov via plankton/foder indfanget via deres tentakler.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Det lyder lidt kontroversielt at NO2 ikke er giftigt for saltvandsfisk!? Plejer vi ikke altid at sige når vi indkører vores akvarier at man kan begynde at tænke på at komme liv i akvariet når NO2 = 0? Undersforstået at Nitrit er giftigt for fiskene?mcnats skrev:Nitrit er giftigt for ferskvandsfisk fordi det ødelægge deres evne til at undgå at miste salt til det omgivende ferskvand, dette problem har saltvandsfisk ikke, og derfor er det ikke skadeligt for saltvandsfisk i de niveauer der kan forekomme i akvarier.SørenF skrev:Nitrat i større mængder er giftigt for fisk, men dog slet ikke så meget som nitrit.reefadk skrev:Er der noget jeg har misforstået eller er det kun koraller der kræver en smugle af disse værdier eller er det også fisk og invert ?
Korallerne bruger nitrogenen fra nitrat m.m og fosfaten til at danne aminosyre til proteiner og nukleotider til DNA/RNA som dannes med energi fra fotosyntesen. Derfor kan ingen fotosyntetiserende organismer klare sig helt uden disse stoffer, dog vil der nok være mange arter der kan få dækket deres behov via plankton/foder indfanget via deres tentakler.

Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Mener nu, at det er fordi, at når vi kan måle No2, så er det fordi, at der underforstået er NH4+ og NH3, som tilgengæld er meget giftigt for fiskeneBirkefeldt skrev:Det lyder lidt kontroversielt at NO2 ikke er giftigt for saltvandsfisk!? Plejer vi ikke altid at sige når vi indkører vores akvarier at man kan begynde at tænke på at komme liv i akvariet når NO2 = 0? Undersforstået at Nitrit er giftigt for fiskene?mcnats skrev:Nitrit er giftigt for ferskvandsfisk fordi det ødelægge deres evne til at undgå at miste salt til det omgivende ferskvand, dette problem har saltvandsfisk ikke, og derfor er det ikke skadeligt for saltvandsfisk i de niveauer der kan forekomme i akvarier.SørenF skrev:Nitrat i større mængder er giftigt for fisk, men dog slet ikke så meget som nitrit.reefadk skrev:Er der noget jeg har misforstået eller er det kun koraller der kræver en smugle af disse værdier eller er det også fisk og invert ?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jamen hvis det er sådan det hænger sammen siger jeg tak for oplysningen, og beklager hvis jeg udtrykte mig lidt negativtMarco R skrev:Mener nu, at det er fordi, at når vi kan måle No2, så er det fordi, at der underforstået er NH4+ og NH3, som tilgengæld er meget giftigt for fiskeneBirkefeldt skrev:Det lyder lidt kontroversielt at NO2 ikke er giftigt for saltvandsfisk!? Plejer vi ikke altid at sige når vi indkører vores akvarier at man kan begynde at tænke på at komme liv i akvariet når NO2 = 0? Undersforstået at Nitrit er giftigt for fiskene?mcnats skrev:Nitrit er giftigt for ferskvandsfisk fordi det ødelægge deres evne til at undgå at miste salt til det omgivende ferskvand, dette problem har saltvandsfisk ikke, og derfor er det ikke skadeligt for saltvandsfisk i de niveauer der kan forekomme i akvarier.SørenF skrev:Nitrat i større mængder er giftigt for fisk, men dog slet ikke så meget som nitrit.reefadk skrev:Er der noget jeg har misforstået eller er det kun koraller der kræver en smugle af disse værdier eller er det også fisk og invert ?

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Vil nu bestemt ikke mene, at du udtrykte dig negativt, tværtimodBirkefeldt skrev:Jamen hvis det er sådan det hænger sammen siger jeg tak for oplysningen, og beklager hvis jeg udtrykte mig lidt negativtMarco R skrev:Mener nu, at det er fordi, at når vi kan måle No2, så er det fordi, at der underforstået er NH4+ og NH3, som tilgengæld er meget giftigt for fiskeneBirkefeldt skrev:Det lyder lidt kontroversielt at NO2 ikke er giftigt for saltvandsfisk!? Plejer vi ikke altid at sige når vi indkører vores akvarier at man kan begynde at tænke på at komme liv i akvariet når NO2 = 0? Undersforstået at Nitrit er giftigt for fiskene?mcnats skrev:Nitrit er giftigt for ferskvandsfisk fordi det ødelægge deres evne til at undgå at miste salt til det omgivende ferskvand, dette problem har saltvandsfisk ikke, og derfor er det ikke skadeligt for saltvandsfisk i de niveauer der kan forekomme i akvarier.SørenF skrev:Nitrat i større mængder er giftigt for fisk, men dog slet ikke så meget som nitrit.reefadk skrev:Er der noget jeg har misforstået eller er det kun koraller der kræver en smugle af disse værdier eller er det også fisk og invert ?
Korallerne bruger nitrogenen fra nitrat m.m og fosfaten til at danne aminosyre til proteiner og nukleotider til DNA/RNA som dannes med energi fra fotosyntesen. Derfor kan ingen fotosyntetiserende organismer klare sig helt uden disse stoffer, dog vil der nok være mange arter der kan få dækket deres behov via plankton/foder indfanget via deres tentakler.Har bare altid troet at både Ammonia og Nitrit var giftigt... Men har I evt link til mere info om emnet? Synes det er spændende at undersøge tingene nærmere

Fandt dette på nettet, herfra: http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_m ... rifikation
Det ammonium, der dannes ved kvælstofmineraliseringen, kan en bestemt bakteriegruppe udnytte i deres stofskifte. Det er de nitrificerende bakterier. De ilter ammonium til nitrit (NO2-) og nitrit videre til nitrat (NO3-) ved en proces, der kaldes nitrifikation.

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tak for linket, har lige læst det om kvælstofkredsløbet som var det du tænkte på ikke? Spændende, men synes ikke jeg blev klogere på hvorfor nitrit ikke er giftigt for fiskeneMarco R skrev:Vil nu bestemt ikke mene, at du udtrykte dig negativt, tværtimodEn debat er jo altid dejligt
![]()
Fandt dette på nettet, herfra: http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_m ... rifikation
Det ammonium, der dannes ved kvælstofmineraliseringen, kan en bestemt bakteriegruppe udnytte i deres stofskifte. Det er de nitrificerende bakterier. De ilter ammonium til nitrit (NO2-) og nitrit videre til nitrat (NO3-) ved en proces, der kaldes nitrifikation.

Glad for jeg ikke virkede negativ, det var jeg nemlig heller ikke

-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Du var bestemt ikke negativ. Man skal selvfølgelig altid være kritisk over det man hører på et forum.Birkefeldt skrev:Jamen hvis det er sådan det hænger sammen siger jeg tak for oplysningen, og beklager hvis jeg udtrykte mig lidt negativtMarco R skrev:Mener nu, at det er fordi, at når vi kan måle No2, så er det fordi, at der underforstået er NH4+ og NH3, som tilgengæld er meget giftigt for fiskeneBirkefeldt skrev:Det lyder lidt kontroversielt at NO2 ikke er giftigt for saltvandsfisk!? Plejer vi ikke altid at sige når vi indkører vores akvarier at man kan begynde at tænke på at komme liv i akvariet når NO2 = 0? Undersforstået at Nitrit er giftigt for fiskene?mcnats skrev:Nitrit er giftigt for ferskvandsfisk fordi det ødelægge deres evne til at undgå at miste salt til det omgivende ferskvand, dette problem har saltvandsfisk ikke, og derfor er det ikke skadeligt for saltvandsfisk i de niveauer der kan forekomme i akvarier.SørenF skrev:Nitrat i større mængder er giftigt for fisk, men dog slet ikke så meget som nitrit.reefadk skrev:Er der noget jeg har misforstået eller er det kun koraller der kræver en smugle af disse værdier eller er det også fisk og invert ?
Korallerne bruger nitrogenen fra nitrat m.m og fosfaten til at danne aminosyre til proteiner og nukleotider til DNA/RNA som dannes med energi fra fotosyntesen. Derfor kan ingen fotosyntetiserende organismer klare sig helt uden disse stoffer, dog vil der nok være mange arter der kan få dækket deres behov via plankton/foder indfanget via deres tentakler.Har bare altid troet at både Ammonia og Nitrit var giftigt... Men har I evt link til mere info om emnet? Synes det er spændende at undersøge tingene nærmere
Jeg har linket til en artikel der undersøger og beskriver emnet. Som du kan se skal niveauerne op på over 100 ppm før det er et problem for saltvandsfisk i deres forsøg. Men bemærk samtidig at visse indvertebrater ikke kan tåle helt så høje niveauer.
http://reefkeeping.com/issues/2005-06/rhf/index.php
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
Trådtyve
nu var det ikk om hvor høje men hvor langt ned man tør tage værdierne i et fowlr kar 

min balje.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hmmm. mener nu at nitrit er giftigt for alle levende celler i en eller anden grad, pgr. af reaktionspotentialet. Dvs. det binder sig til hæmoglobin og danner methæmoglobin = fisken dør af iltmangel.mcnats skrev:Nitrit er giftigt for ferskvandsfisk fordi det ødelægge deres evne til at undgå at miste salt til det omgivende ferskvand, dette problem har saltvandsfisk ikke, og derfor er det ikke skadeligt for saltvandsfisk i de niveauer der kan forekomme i akvarier.SørenF skrev:Nitrat i større mængder er giftigt for fisk, men dog slet ikke så meget som nitrit.reefadk skrev:Er der noget jeg har misforstået eller er det kun koraller der kræver en smugle af disse værdier eller er det også fisk og invert ?
Mener du at der er et praktisk behov for målbar fosfat i et akvarie? Ved godt fosfor skal bruges i små mængder til DNA og ATP, men slet ikke samme mænger som nitrogen?
Har aldrig set/hørt om koraller med fosfatmangel..
Senest rettet af PederP lør 11. feb 2012 13:10, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Nej kan godt se, at det ikke helt besvare dit spørgsmål, så har jeg læst forkertBirkefeldt skrev:Tak for linket, har lige læst det om kvælstofkredsløbet som var det du tænkte på ikke? Spændende, men synes ikke jeg blev klogere på hvorfor nitrit ikke er giftigt for fiskeneMarco R skrev:Vil nu bestemt ikke mene, at du udtrykte dig negativt, tværtimodEn debat er jo altid dejligt
![]()
![]()
Glad for jeg ikke virkede negativ, det var jeg nemlig heller ikkeMen nogen gange kan man godt blive i tvivl, når man læser sit eget indlæg bagefter...

Så den tager jeg på min kappe

Undskylder til trådstarter for det lille sidespring

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
mcnats skrev:[Du var bestemt ikke negativ. Man skal selvfølgelig altid være kritisk over det man hører på et forum.
Jeg har linket til en artikel der undersøger og beskriver emnet. Som du kan se skal niveauerne op på over 100 ppm før det er et problem for saltvandsfisk i deres forsøg. Men bemærk samtidig at visse indvertebrater ikke kan tåle helt så høje niveauer.
Det er en god artikel. Men jeg tror man skal passe på ikke at fortolke den som om at et højt nitrit niveau i et saltvandsakvarie er "ligegyldigt", det er heller ikke den konklusion forfatteren selv giver udtryk for.
For det første så er der et eller andet grueligt galt med bakterie floraen hvis man har høje nitrit niveauer, eller også betyder det at akvariet er for hårdt belastet.
Dernæst er sådan nogen forsøg garanteret udført i havsaltvand med vilde fisk i perfekt stand. I et akvarie har man ofte højere niveauer af både tungmetaller, proteiner, parasitter samt stoffer der kan gøre præcis det samme som nitrit med at hindre iltoptaget.
Det er fint læsestof, og måske skal man ikke gå i panik over lidt nitrit

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Jeg siger bestemt ikke at høje nitrit niveauer er ligegyldige. Men det er klart at hvis fisk i et forsøg kan overleve niveauer på 1000 ppm, så er en titusindedel af det nok ikke skadeligt selvom det er den generelle opfattelse.PederP skrev:mcnats skrev:[Du var bestemt ikke negativ. Man skal selvfølgelig altid være kritisk over det man hører på et forum.
Det er en god artikel. Men jeg tror man skal passe på ikke at fortolke den som om at et højt nitrit niveau i et saltvandsakvarie er "ligegyldigt", det er heller ikke den konklusion forfatteren selv giver udtryk for.
For det første så er der et eller andet grueligt galt med bakterie floraen hvis man har høje nitrit niveauer, eller også betyder det at akvariet er for hårdt belastet.
Dernæst er sådan nogen forsøg garanteret udført i havsaltvand med vilde fisk i perfekt stand. I et akvarie har man ofte højere niveauer af både tungmetaller, proteiner, parasitter samt stoffer der kan gøre præcis det samme som nitrit med at hindre iltoptaget.
Det er fint læsestof, og måske skal man ikke gå i panik over lidt nitrit, men ting der virker som giftstoffer bør man IMO holde nede. Især for at undgå den kumulative effekt.
Angående fosfat så siger jeg intet om at det skal være målbart i vandet. For det første kan det være at i et sundt akvarie vil den smule der konstant dannes optages af korallerne så det ikke kan måles. Og som jeg skriver så får korallerne jo og både N og P fra de smådyr de fanger, hvilket jo er basis for symbiosen med zooxanthellerne.