Køb af akvarium

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
kempfdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2012

Køb af akvarium

Indlæg af kempfdk »

Hælp! Jeg går med tanken om at indkøbe et akvarium,( har haft alm akvarium) kan nogen hjælpe mig med et råd om evt. dette køb.
http://www.ebay.de/itm/Meerwasseraquari ... 4cfe3a8487
Det er et 350 L hjørneakvarium med en filter uden sump. hvad siger i til dette setup. Jeg vil gerne have et hjørne setup idet det passer bedst til min stue,men når jeg følger lidt med på div. salg herinde, så vælter det frem med udstyr til de forskellige typer,så jeg er lidt i tvivl om overstående er udstyret med det der skal til for at det fungerer.
Håber på rigtig gode råd fra jer der ved hvordan det skal være. :smart:
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Køb af akvarium

Indlæg af Moente »

Blot til info: "Versand: Kostenlose Abholung" Så du får altså lov til at hente det helt gratis i Tyskland :wink:
Mvh Tobias
Brugeravatar
kempfdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13

Indlæg af kempfdk »

Jo... hvor heldig kan man være :y jeg har kørt en del km, så det betyder vist ikke noget, men har du nogen kommentar til filtersystemet ?uden sump ?
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Redigeret væk, havde ikke så meget relevans efter jeg havde læst annoncen på ebay.
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Indlæg af Kewin »

Har aldrig haft et buet akvarium før, men har hørt nogle sige at det til tider kan irritere øjnene at kigge ind fordi det buer.
Ellers ser det jo fint ud og der er både skummer og diverse filtre med.
Lyset er dog kun en 150w HQI hvilket måske skal opgraderes alt efter hvad du vælger at holde i akvariet.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
kempfdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13

Indlæg af kempfdk »

Jo det kan være du har fat i noget der ang. det buet glas, Andre der har efaring fra Buet glas ? Jeg ønsker ikke et akvarium jeg bliver træt af i løbet af få måneder. Ang. mit fremtidige indhold så vil jeg gerne satse på fine koreller og få fisk. hvilken typer har jeg ikke tænkt på endnu.
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
Kontakt:

Indlæg af HyBrider »

Jeg synes det buede glas giver alt for meget "forstørrelses"-effekt, og det er ikke noget jeg kan li'.
Samtidig har du døde områder i cirkulationen, i de spidse hjørner hvor fronten møder siderne... Her bliver cirkulationen bare aldrig helt god.

Og spandfilteret kan nok godt køre, men det er noget af en PO4 bombe man kan få sig samlet der, og det er bare ikke det samme som en sump.
Senest rettet af HyBrider man 6. feb 2012 22:53, rettet i alt 1 gang.
//Karsten
Brugeravatar
kempfdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13

Indlæg af kempfdk »

Tak for svaret Karsten,jeg begynder faktisk selv at tvivle lidt om det er det rigtige køb, men kunne man evt. forebygge PO4 med et filter mont. iforbindelse med samme type pumpe som i linket fra Ebay ,således at jeg kunne slippe for en sump.
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
Kontakt:

Indlæg af HyBrider »

Jeg har lige rettet mit skriv - der var da et par åbenlyse fejl i min tekst, som ikke rigtigt gav mening (der er trods alt også forskel på 'altid' og 'aldrig' :)).
Om du kan sætte noget i mellem vil jeg tro, men jeg kan ikke udtale om det, da jeg ikke har erfaring med det.

Skulle jeg have et hjørneakvarie, så valgt jeg er femkantet. På den måde ville døde cirkulationsområder ikke forekomme på samme måde, og man vil få den lige front at kigge ind af, i stedet for buen :)

Ligesom dette:
Billede
//Karsten
Leandersen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
15
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Leandersen »

Ligner meget min akvarium er meget glad for den, men rengøring af glasset er noget være bøvl.
Jep jeg er en Kvinde
Brugeravatar
kempfdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13

Indlæg af kempfdk »

Tusind tak for alle de gode råd .Det ser sgu godt ud det billede, jeg tror jeg vil lytte til jer og kigge efter et 5 kantet, istedet for det buede. For lige og vende tilbage til sumpen, så er jeg stadigvæk mest til og kører uden, er der nogen der gør det her på dette forum med et akvarium på 200-400 liter ? :biggrin: så ville jeg gerne lige hører hvordan det kører. :rolleyes:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

kempfdk skrev:Tusind tak for alle de gode råd .Det ser sgu godt ud det billede, jeg tror jeg vil lytte til jer og kigge efter et 5 kantet, istedet for det buede. For lige og vende tilbage til sumpen, så er jeg stadigvæk mest til og kører uden, er der nogen der gør det her på dette forum med et akvarium på 200-400 liter ? :biggrin: så ville jeg gerne lige hører hvordan det kører. :rolleyes:
Undskyld jeg spørg, men hvorfor vil du gerne kører uden sump? :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Marco vil jeg spørge hvorfor ikke en sump??

Selv hvis den skæres ned til minimum tager den voldsomt meget plads i akvariet.
Brugeravatar
kempfdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13

Indlæg af kempfdk »

Jamen det kan da også godt være det er forkert, men jeg syntes bare at have et ekstra bassin til at stå under akvariet i stuen med det ene og det andet i, det virker for mig rodet idet der er urolig meget teknik i dem jeg har set billeder af. Nu er jeg godt nok så heldig at eje et udlejningshus hvor jeg selv bor i stueplan ( ca 1.5 m over terræn, så jeg kunne jo sætte det ekstra bassin i min kælder,og føre røret igennem trægulvet op i stuen, men jeg skal så ud af lejliheden og ind i kælderen hvergang jeg skal kigge til det. Problemet i det kan evt. være at temp, mellem stue og sumpen vil varierer 5-7 grader, løftehøjden vil således også blive 2-2.5 m. :biggrin:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

"Bassin" er vel noget overdrevet. Det behøver jo da bare at være et lille akvarie på 40-50 liter, og hvis du så samtidig kan finde plads til en ferskvandbeholder, er det super.
99% af os andre her har sumpen under akvariet, og det fungerer fint. Teknikken kommer du ikke uden om på nogen måde, og en sump under akvariet går at det kun er pumper som er i akvariet.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg kører med intern sump pt, men næste gang vil jeg vælge at have en rigtig sump under akvariet. Man bliver hurtigt begrænset med en intern sump. Bare min erfaring. Og en sump under akvariet er jo kun så rodet som man selv gør den til. Og der er ikke nødvendigvis mere teknik end i en intern sump, men der er bare bedre plads til det...
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

Løftehøjde koster strøm, og dyrere pumpe, så selvom jeg har set virkelig cool systemer lavet på den måde, vil jeg anbefale man tænker sig godt om inden...
Brugeravatar
kempfdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13

Indlæg af kempfdk »

Jo jeg kan godt høre hvad i siger...man kommer ikke uden om en sump :y jeg kryber til korset :scream: og anskaffer en extern sump, men den kommer nu i kælderen strøm eller ej... Det er godt nok et flot akvarium du har der Christian ,men det har jeg slet ikke mod på at lægge ud med, jeg har kigge på det link med Weiss glas og hælder til at få lavet et 5 kantet efter eget mål af det glas,men hvor der ikke er intern sump i, men kun overløb osv.og så købe det andet udstyr brugt. Hvor tit kan jeg forvente jeg skal i kælderen og kigge til skummer osv. ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

kempfdk skrev: Hvor tit kan jeg forvente jeg skal i kælderen og kigge til skummer osv. ?

Jeg vil mene at du skal der ned en gang om dagen, alt efter hvordan du indretter det.

Det er jo set at en skummer pludselig går amok, og bare koger over. Hvis der f.eks sætter sig en snegl eller noget skidt på føleren til osmolatoren så der kommer mere ferskvand i end beregnet.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Anskaf en akvariecomputer så du kan holde øje med eventuelt. Så skal du have placereret et slags webcam, så du hele tiden kan holde øje med det så lejligheden :hehe:
Marco R[/center]
Brugeravatar
kempfdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13

Indlæg af kempfdk »

Hmm.... :crybaby: Jeg ville nu nødig skulle gå i kælderen hver eneste dag...Webcam ingen problem, jeg har netværk i huset både cabel og trådløs, Marco kan du give mig et link på sådan en akvariumcomputer således jeg lige er sikker på hvilken type du mener ? Jeg er i den heldige situation at jeg kan programerer Trend centraler, så der kan jeg faktisk koble alt ønskeligt til såsom følere, pumper,temp målere,timer,logge alt muligt, og hvad man nu kan ønske sig. Centralen kan i værste tilfælde udvides til 96 ud og indgange men ligger selvfølgelig med 6 ind/ud gange som standart og det hele kan følges via ip som centralen får fra netværket.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Hvorfor er det et problem at gå en tur ned og kigge til det hele 1 gang om dagen??

Især når man lige er startet op, holder man meget mere øje med det hele - konstant.

Når man har nogle år på bagen, stiller det sig anderledes.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

kempfdk skrev:Hmm.... :crybaby: Jeg ville nu nødig skulle gå i kælderen hver eneste dag...Webcam ingen problem, jeg har netværk i huset både cabel og trådløs, Marco kan du give mig et link på sådan en akvariumcomputer således jeg lige er sikker på hvilken type du mener ? Jeg er i den heldige situation at jeg kan programerer Trend centraler, så der kan jeg faktisk koble alt ønskeligt til såsom følere, pumper,temp målere,timer,logge alt muligt, og hvad man nu kan ønske sig. Centralen kan i værste tilfælde udvides til 96 ud og indgange men ligger selvfølgelig med 6 ind/ud gange som standart og det hele kan følges via ip som centralen får fra netværket.
Jamen der er jo Aquatronica, GHL og IKS. Hvordan du vil bruge dem sammen med det, som du snakker om, har jeg ikke forstand på :hehe:

Må jeg spørge, hvordan kan det være, at du skal gå ud for at komme ned i din kælder? :rolleyes:
Marco R[/center]
Brugeravatar
kempfdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13

Indlæg af kempfdk »

ha ha :) Det er sådan at jeg bor midt i vejle by i mit hus med 3 lejemål (3 etager) jeg bor i stuen. trappe opgangen er i den ene gavl( den anden side er bygget sammen med næste hus på gaden. Indgangen til kælder med affaldstativer og lign. er omme i gårdhaven. derfor skal jeg ud af gavlen(trappeopgangen) gå om i gårdhaven gå 3-4 trin ned og ind i kælderen. Så du kan nok se det vil være træls hverdag at skulle gå derned for at kigge til div. udstyr. :devily:
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

kempfdk skrev:ha ha :) Det er sådan at jeg bor midt i vejle by i mit hus med 3 lejemål (3 etager) jeg bor i stuen. trappe opgangen er i den ene gavl( den anden side er bygget sammen med næste hus på gaden. Indgangen til kælder med affaldstativer og lign. er omme i gårdhaven. derfor skal jeg ud af gavlen(trappeopgangen) gå om i gårdhaven gå 3-4 trin ned og ind i kælderen. Så du kan nok se det vil være træls hverdag at skulle gå derned for at kigge til div. udstyr. :devily:
så ha for pokker sumpen i underskabet :beer:
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
hkr0111
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Lindved

Indlæg af hkr0111 »

kempfdk
du kan kigge ud til os i lindved, vi har et akvarie 670 + 200 ltr sump med en GHL akvarie computer så kan du se hvad den kan.
P.S jeg tror du kommer ud på en for stor en opgave m.ht TREND i forhold til den tid der skal lægges idet. selvfølgelig alt efter hvormeget du vil have i sådan et system.
Brugeravatar
kempfdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13

Indlæg af kempfdk »

Ja det ender det vist nok også med .....altså sumpen i skabet. :rolleyes:
Hej Lindved jeg siger mange tak for invitationen, det vil jeg utrolig gerne benytte mig af så kan jeg lige "høste" lidt erfaring inden jeg køber et eller andet tosset :K har du mulighed for at sende mig et tlf.nr på min mail, så vil jeg ringe til dig i morgen formiddag for og lave en aftale. mail: oke@campusvejle.dk
Lindved er dette tilbud noget tilsvarende det du kører med :
http://www.ebay.de/itm/GHL-Profilux-Plu ... 46008dc6db
hkr0111
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Lindved

Indlæg af hkr0111 »