Akvarie computer i PC eller Mac

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 0
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Akvarie computer i PC eller Mac

Indlæg af Tonny »

Jeg sidder og tænker på om der ikke findes en akvarie computer som kører på en almindelig computer?

Det burde jo være relativt nemt at lave en mini pc/mac som kan måle de forskellige ting som vi har brug for samt at styre lys mv...

Hvis du kender til en så må du gerne poste et link... :GO
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
15
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarie computer i PC eller Mac

Indlæg af 9000 l+5000l sump »

Du kan købe fx en Aquatronica controller med passende prober et Ethernet modul og så kan du styre den via din PC www.aquatronica.it
Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Ved ikke om jeg er helt ude i hampen her, men samtlige af vores prober fås med usb, og på 1 min fandt jeg dette - burde da ku lade sig gøre, eller ?

http://www.windmillsoft.com/daqshop/rs232-modbus.html

Findes sikkert oz freeware, men det var blot en ide
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg har en hacket Linksys NSLU2 (NAS box) kørende på mit akvarie med hjemmebrygget software.
Den kører lys, osmolator, osmoseanlæg, vandskift, temperatur- og pH-prober (kalkreaktor og baljens pH), tilsætning af VSV, foderautomat.... og sikkert et par andre ting jeg lige har glemt....

Softwaren kunne principielt lige så godt køre på ethvert andet stykke hardware med USB porte men Linksys'en bruger meeget lidt strøm.

Jeg bruger Gembird SIS-PM USB strømskinner til at styre 240V udstyr (har pt. 3 stk koblet på - altså 12 styrbare stik) og et par stykker USB hardware, kaldet USBTenki (google er din ven), som har 6 analoge inputs hver til at måle inputs fra prober, flydekontakter (dem har jeg 6 af) osv.

Brugerinterfacet består af en logfil og nogle XML-filer, så det er nok ikke lige modent til den brede brug endnu men det kommer nok på et tidspunkt ;)

/Kim
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
14
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

Nolan skrev:Jeg har en hacket Linksys NSLU2 (NAS box) kørende på mit akvarie med hjemmebrygget software.
Den kører lys, osmolator, osmoseanlæg, vandskift, temperatur- og pH-prober (kalkreaktor og baljens pH), tilsætning af VSV, foderautomat.... og sikkert et par andre ting jeg lige har glemt....

Softwaren kunne principielt lige så godt køre på ethvert andet stykke hardware med USB porte men Linksys'en bruger meeget lidt strøm.

Jeg bruger Gembird SIS-PM USB strømskinner til at styre 240V udstyr (har pt. 3 stk koblet på - altså 12 styrbare stik) og et par stykker USB hardware, kaldet USBTenki (google er din ven), som har 6 analoge inputs hver til at måle inputs fra prober, flydekontakter (dem har jeg 6 af) osv.

Brugerinterfacet består af en logfil og nogle XML-filer, så det er nok ikke lige modent til den brede brug endnu men det kommer nok på et tidspunkt ;)

/Kim
Hvor har du købt din strømskinne med USB? Helt sikkert noget jeg kunne bruge til et upcoming adrido projekt :)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

JaizEdelmann skrev: Hvor har du købt din strømskinne med USB? Helt sikkert noget jeg kunne bruge til et upcoming adrido projekt :)
Hos saltvandsudstyr: http://saltvandsudstyr.dk/index.php/1-S ... S-USB.html
Det er vist det billigste sted. Den fås også ved elektronik-lavpris og hos Mrutzek i Tyskland.

Jeg går ud fra, at du mener Arduino ?
...så ville jeg nok gå en anden vej, da du jo direkte har mulighed for, at koble relæer på de digitale udgange og dermed ikke behøver programmere en USB-stack og lave software til at understøtte Gembird'en.

/Kim
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
15
Postnummer: 4140 Borup
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Det jeg havde i tankerne var egentlig lidt ala en Profilux, men hvor man styrer det med en brugerflade fra sin PC/mac.

Det burde jo umiddelbart kunne laves relativt "billigt" da man jo blot skla have proberne og så en koblings mulighed til computeren.
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg arbejde engang på en, skrevet i python / c#, fik et par enkelte prober op og køre, og hele kontrollen foregik via web server. Så ingen skærm. Planen var så at lave så en skærm kunne vise en webside der opdatere sig live f.eks. og fik indholdet streamet over net. Fik lavet ph og temp måler, samt webinterface og sådan. Droppede det igen, da prisen for en ghl var så lav, at dette her project hurtigt var blevet dyrer.. for ikke at snakke om tiden ikke lige var til det :)

(det blev først lavet i c#, men da planen var det skulle køre via en lille linux maskine så blev det lavet om til python som generede xml/log filer som webserveren så kunne lave om til indhold)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

StarF:
Jeg har, indtil videre, brugt omkring 1200 på hardware til min.... Det bliver sgu svært, at finde en Ghl, med samme funktionalitet, til de penge.....
Jeg havde så godt nok en del småting i gemmerne (doseringspumper, prober, flydekontakter o.l.) men der er sgu stadig et stykke op til Ghl'en.

Fleksibiliteten kommer med USB og at den kører Linux. Alt USB hardware jeg kan finde, kan principielt kobles på. Jeg vil også have et webcam op at køre, et SMS modul (en alm. ældre mobiltelefon) kan bruges både til at advare mig og til at 'styre' akvariet, hvis jeg ikke lige har net-afgang og sådan kan jeg blive ved..... ;)

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

....og så koder rigtige mænd i øvrigt i ansi C.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

nMja.. vil tro havde jeg gjort min færdig, så havde den koste det samme som min ghl, i sidste ende. Især hvis man tænker på tid ikke er gratis, og så kan jeg tjene mere på at bruge min tid på noget andet, end på at rode med det self :) Omvendt kan man få det som man vil have det, der er bestemt nogle ting jeg vil ændre på min ghl hvis man havde muligheden. GÅr og overvejer at prøve at kode noget af dens webdel om, har haft ikke haft overskud til at sætte mig ind i dens udviklings dokumentation endnu, men der er lidt muligheder for at lave noget der. (her tænker jeg på grafer over tid. som jeg især savner)

rigtige mænd, koder i det der gør dem mest produktive, python = run everywhere :) som nix mand, burde du da sætte pris på python :) (jeg fatter så heller ikke meget c :P )
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"