koraller dør

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

koraller dør

Indlæg af glenn_24 »

nu har jeg fået et problem med nogle af mine sps koraller som lige så langsomt bliver hvide og dør...

nogle bliver hvide fra roden og opefter andre bliver hvide midt på en gren...
det er som om polypperne hænger og flagrer fra korallen...
og hver aften når lyset slukker er de fyldt med de der tangloppe lignende dyr..??

nogle som har et råd til hvad der kan være galt..

der er tale om

Seriatopora hystrix
Seriatopora grønd
og to andre som jeg ikke kender navnet på...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: koraller dør

Indlæg af Carsten »

Det du oplever er STR - slow tissure necrosis.
Det skyldes formentligt at der er noget med dit vand, eller lys
De dyr du ser i korallen er pods, og de lever af det døde væv.

Eneste redning er en fragmentering. Og når du fragmenter, så sørg for at intet af det hvide skelet kommer med.
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af glenn_24 »

mit lys er led og det vil jeg mener er iorden...
og min vandværdier er 100 % iorden

jeg har
Montipora Reverse Pokerstar, Stylophora pistillata, Acropora millepora, Acropora green bali som er meget sarte koraller og de har det super fint flotte farver og polypper som stråler

temperatur 26
ph 8,0
saltværdi 1,026
kh 8,6-8,8
ca 440-450
mg 1450
nitrat 0 nogle gange 0,1-0,2
nitrit 0
phosfat 0

ps jeg har fodret med levende phytoplankton og zooplankton kan det have noget og sige...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg tror ikke at du har en Po4 på rent 0, hvad har du målt med?

Hvordan fodrer du med plankton
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Der er jo også muligheden for, at du har et skadedyr i tanken ex. En snegl eller en krappe.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af glenn_24 »

den er blevet

målt af spdiving med det storer hanna test sæt 0.003 målt da jeg akvariet var 2 mdr gammelt
målt af timw med det lille hanna test sæt 0
målt af Schwensen med rowa testsæt til 0

når jeg fodrer med zooplankton siger jeg dem igennem et kaffefilter og vasker kaffefiltret fri fra plankton i akvariet
når jeg fodrer med phytoplankton hælder jeg 40 ml meget koncentreret phytoplankton i akvariet.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hvirfor har du nul i både no3 og po4 ?

Kører du med biopellets, vodka eller lignende?
Lyder mere som om koraller er ved at dø af sult....
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Har du ændret på noget indenfor de sidste 1-2 månder. Fosfatbinder, temperatur, akutvt kul, pellets eller andet. Det giver sps stress som man ses uger til mdr. senere netop som stn el. rtn.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

glenn_24 skrev:den er blevet

målt af spdiving med det storer hanna test sæt 0.003 målt da jeg akvariet var 2 mdr gammelt
målt af timw med det lille hanna test sæt 0
målt af Schwensen med rowa testsæt til 0

når jeg fodrer med zooplankton siger jeg dem igennem et kaffefilter og vasker kaffefiltret fri fra plankton i akvariet
når jeg fodrer med phytoplankton hælder jeg 40 ml meget koncentreret phytoplankton i akvariet.

Egentligt ganske ligegyldigt, hvad det er målt til tidligere. Det som er intersant er hvad måleringerne siger idag.

Det phytoplankton lever stort set af ren no3 og po, og derved tilfører du ganske betydelige mængder til akvariet.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Enig med Carsten - jeg så ikke at målingerne var 2 md gamle.
Friske målinger, TAK
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af glenn_24 »

min sidste måling af po4 er ca 1 mdr gammel

og jeg er også rimlig sikker på jeg ikke har noget po4 i akvariet hvis jeg måler den idag da jeg som sagt har har disse to koraller som ikke tåler po4 Montipora Reverse Pokerstar, Stylophora pistillata

grunden til jeg ikke har po3 og po4 i akvariet skyldes vel at mit ydstyr er iorden
jeg køre ikke med noget pellets, aktiv kul eller andet
har kun sump med overstørelse skummer refugium med dsb og makroalger
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

glenn_24 skrev:min sidste måling af po4 er ca 1 mdr gammel

og jeg er også rimlig sikker på jeg ikke har noget po4 i akvariet hvis jeg måler den idag da jeg som sagt har har disse to koraller som ikke tåler po4 Montipora Reverse Pokerstar, Stylophora pistillata

grunden til jeg ikke har po3 og po4 i akvariet skyldes vel at mit ydstyr er iorden
jeg køre ikke med noget pellets, aktiv kul eller andet
har kun sump med overstørelse skummer refugium med dsb og makroalger
Hvis du er så sikker på at det ikke er dit vand fordi udstyret er i orden, så må du jo selv finde årsagen.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Carsten skrev: Hvis du er så sikker på at det ikke er dit vand fordi udstyret er i orden, så må du jo selv finde årsagen.
Du lyder fornærmet Carsten... Det er der da ingen grund til...

Glenn, jeg har ingen anelse om hvad det kan være, men:

1: Kan du ikke tage nogle billeder, så man kan se hvad du beskriver?

2: Hvis det var mig, ville jeg bede om hjælp hos en proffesionel, få målt dit vand hos Decocean e.l., også for fosfat, hvis du så har nul, er det jo uddebatteret..!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jo, jeg blev lidt sur. Man forsøger at hjælpe, og får at vide det ikke er hverken vand eller lys, når man ved at det er der årsagen ligger.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Glenn - Kunne du ikke skifte noget vand, så er der da kommet lidt frisk vand i og dette ved vi jo alle tit hjælper, om det så er årsagen til dit problem.. Vandskifte hjælper stort set altid, ja bortset fra hvis det er et skadedyr.. Nu siger jeg ikke at det vandskifte vil hjælpe dig, men så har du da gjort lidt uden at sidde og se på mens dine ting dør.. Det kunne jo være en af de testsæt der er blevet brugt er for gammelt eller andet.. De fleste målinger er jo også kun en lille finger peg til tingene, og ikke total præcise om det så er Hanna eller andet rowa´s egne..

Men enig med Carsten i at det burde være vandet, pga de skader dine koraller viser.. Mange, her i blandt Carsten kigger bare på deres koraller og kan der af se hva problemet tit er.. Og RTN eller STN viser sig netop som du beskriver det..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hvordan kan du fodre for meget med overdimensioneret skummer?alger optar direkte inorganisk nitrat og inorganisk po4,du fokuserer paa koraller men fodrer dit akvarie siger du?kan det vaere korallerne ikke er vandt til at faa mad typisk tegn er at vaevet slipper ved basen og forlidt omröring der.
se det paa den her maade dit akvarie vil ha rigtig meget steg men ikke rög,en skummer fjerner mad og kul fjerner mad,alger optar naering og lar mad blive i akvariet
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Når du fodre med plankton du ikke har slynget eller udvandet så sviner det en del med både Nitrat og Fosfat.
For at fodre din plankton kultur så du kan holde den kørene bruger man Substrat (plante gødning) og dette er ikke skide sundt at få i akvariet da det er ren gødning.
kaffefilter tror jeg heller ikke er det bedste at bruge til at filtrer plankton med. Grundet at Substraten helt sikker vil blive hængene i kaffefilteret.

Steen
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Jeg er helt enig med Carsten/Peder , hvis dit problem ikke er dit lys eller din teknik, så kan det jo kun være dit vand, og en måling af din vandkvalitet fra et måned siden, kan man ikke bruge til en pind. (et eller andet er jo ved at tage livet af dine koraller)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Synes det er en smule useriøst når du nu har de problemer du har, at du ikke har taget vandprøver i een måned. - og det sagt på den pæne måde.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Benny skrev:Jeg er helt enig med Carsten/Peder , hvis dit problem ikke er dit lys eller din teknik, så kan det jo kun være dit vand, og en måling af din vandkvalitet fra et måned siden, kan man ikke bruge til en pind. (et eller andet er jo ved at tage livet af dine koraller)
Hvis vi går ud fra at dine vandværdier er ok og lys og alt andet spiller, så skal du jo enten erkende at du ikke kan holde de specifikke koraller eller se i øjnene at du måske tilfører noget som har en negativ indvirkning på præcis dem. Vi kan vel godt se bort fra at de begår harakiri af sig selv :)
Personligt ville jeg ikke give op for selvfølgelig er der noget galt, du bliver jo ikke dårligere til at holde dine ting lige pludseligt.
Bruger du osmosevand? Hvis du gør kan det udelukkes at problemet er der.
Fører du en log, så kig på hvornår problemet er startet og se på hvilke ændringer du har foretaget i løbet af perioden.
Ofte har man lavet en ændrig af et eller andet, men har lavet den for hurtigt. Vores akvarier kan holde til ret meget blot det sker gradvist.
Hvis du lige er begyndt at bruge plankton kunne det være en mulighed.
Kaffefilteret er heller ikke et dumt forslag. Navnlig hvis du bruger hvide kaffefiltre. Der er et blegemiddel i.

Og så vil jeg sige, at jeg ikke kender nogen der bruger plankton til andet end i forbindelse med opdræt, men jeg kender måske de forkerte mennesker.
Jeg ville droppe det for at se om det hjalp. Det er jo forholdsvis enkelt og koster ingen døde koraller.

Og så er det nok ikke en dum ide at måle noget oftere. Jeg måler mindst én gang ugentligt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Glenn,

Det skrevne ord kan altid meget let komme til at virke hårdt, desværre...
Men, alle vil gerne hjælpe dig - vi har blot brug for vandværdierne:

Ca
Kh
Mg
Salinity
No3
Po4

Håber du læser dette poitivt - det er jo hovedformålet med forummet, at man kan få hjælp fra andre, når man har behov for det.

Og ved at dele dine problemer hjælper du andre end dig selv - for du er helt sikkert ikke den eneste med den udfordring.

Glæder mig til at høre fra dig :y

Mvh
Peder
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

koraller dör ogsaa i naturen saadan er det og folk skider paa det!
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

ole. skrev:koraller dör ogsaa i naturen saadan er det og folk skider paa det!
Ikke uenig -men forestil dig en strand med en million søstjerner der er skyllet op - du kan ikke redde dem alle, men for de få du redder betyder det alt....

Og Glenn har i overført betydning nogle søstjerner....dem vil jeg gerne prøve at hjælpe - og sikkert flere andre fra sf også....
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

pederrevnørd skrev:Hej Glenn,

Det skrevne ord kan altid meget let komme til at virke hårdt, desværre...
Men, alle vil gerne hjælpe dig - vi har blot brug for vandværdierne:

Ca
Kh
Mg
Salinity
No3
Po4

Håber du læser dette poitivt - det er jo hovedformålet med forummet, at man kan få hjælp fra andre, når man har behov for det.

Og ved at dele dine problemer hjælper du andre end dig selv - for du er helt sikkert ikke den eneste med den udfordring.

Glæder mig til at høre fra dig :y

Mvh
Peder
Hej Glenn
Håber ikke at du er skræmt helt væk og hvis jeg har udtrykt mig for hårdt så beklager jeg. Det skulle jo nødig få dig til at miste modet.
Jeg har spurgt lidt omkring og det lader til at plankton burde kunne frikendes. Det er så ikke problemet medmindre det, som Carsten skriver frigiver fosfat. Så er det et problem.
Jeg mistede for år tilbage mange koraller på den måde du beskriver. De begyndte at blive hvide, som regel nede fra og døde næsten altid. Hos mig var det fosfat.
Jeg fokuserede mest på det hvide og lagde ikke mærke til om de tabte vævet, for mig gik det ud på et.
I dag måler jeg som minimum hver uge og fører log over alle ændringer og test resultater. For mig er det den eneste måde at undgå at det sker igen.

Vi er nogle stykker (mange) der følger udviklingen, så meld endelig tilbage.

Held og lykke med projektet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Nu skal jeg ikke gøre mig til den store fauna ekspert, men jeg har da fået en hystrix til at smide frakken og gå til.
Den er ellers meget nem, men havde lidt temp. udsving da jeg skulle flytte baljen - så stod den af ved at smide vævet, mens alt andet klarede det uden problemer.
Så når det er DE koraller du nævner, tænker jeg bare om dit varmelegme kan følge med i vinterkulden?
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af glenn_24 »

først vil jeg sige jeg tester mit akvarie hvert ugen dog ikke po4 da jeg desværer ikke har haft råd til og købe et ordenligt test sæt enu.....

mine værdier var følgende ved målingen
temperatur 26
ph 8,1
saltværdi 1,026
kh 8,2
ca 430
mg 1450
nitrat 0,2
nitrit 0
osmosevand mellem 4-10 microsiemens
fosfat ? (man jeg vil jo men den er 0)

når jeg sider og tænker tilbage har jeg haft en lidt svingende lys tid da jeg har kørt uden timer over i 14 dages tid så nogle dage har der måske været lys 8 timer og andre 12 timer osv...
og jeg har haft et lille nitrat boom på 20 for 14 dages tid siden hvor min skummer ikke kørte optimalt..
måske kunne det være problemet men jeg ved det ikke...

forresten så har jeg et forsøg kørende med opdræt af søheste som bliver fodret med zooplankton som bliver siget gennem et kaffefilter og der har jeg ikke oplevet problemer de er 7 dage gamle idag og er begyndt og supler med artemia så jeg tror heller ikke kaffefiltrer skulle være svaret men jeg skal da ikke kunne udlukke det..

men lad os stoppe her fejlen finder jeg nok ikke i denne omgang. koraller er fjernet fra baljen og de andre koraller fokser flot og fejler indet.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"