ordy skrev:Hey SF
Står og skal bestille pvc til mit nye akvarium men inden jeg sender min ordre gad jeg godt lige i kunne dobbelt tjekke mig for om der skulle være noget jeg ikke har tænkt over da det er min første gang med sump og det er så surt at stå og mangle en enkelt dims !
I må lige bære over med fejl på tegning det eneste i skal se på er PVCén
Rørføring.jpg
Hej Ordy
Har kigget lidt på din tegning og har da et par uafklarede punkter.
Hvorfor skal det ene afløbsrør fra DT op over vandet i toppen. Hvis du mener det, så skal det jo ansuges. Vandet skal jo bare løbe ned i røret uden bøjninger. Ligesom du har med sikkerhedsrøret.
Eller misforstår jeg din tegning? Forresten så ville jeg nok skære rørerne af nede under vandoverfladen.
Hvad skal du med det sidste kammer? Det der er tomt. Er det fordi du vil lave tre - fire små akv nede i sumpen?
Det jeg mener er, at i en klassisk sump løber vandet ned i sumpen i den ene ende og ledes igennem sumpen for at ende i det sidste kammer hvor returpumpen står. Hvad skal vandet i det sidste kammer så? Her burde vandet ledes ind i sumpen, efter mine begreber.
Er på min sump nr. 3 og de har alle fungeret på den klassiske måde. Men der kan selvfølgelig findes andre løsninger, jeg kender dem bare ikke umiddelbart.
Hvis det er et algefilter du har skitseret i det miderste kammer, så er det et godt valg

Har det selv og det virker perfekt.
Mht pvc stumper, så bare køb lidt ekstra. Det eneste der koster er kuglehanerne og måske gennemføringerne. Bøjninger og rør koster ikke mange basører og du skal nok få brug for det på et tidspunkt. Ellers så tager de fleste byggemarkeder og lign. da det man får til overs retur, når man er færdig
Erik