Jeg har haft akvarier (både salt og fersk) i en del år efterhånden og bliver til stadighed forbavset når folk siger ting som ”du skal tage ALT op af akvariet og koge det, én gang om året” (mest om ferskvand) eller ”Du skal si dit frostfoder så de to dråber væde ikke kommer ned i akvariet” eller ”Du må ikke have en eneste alge, det er tegn på at der er noget galt”
Jeg kender folk der skifter så meget vand og renser så mange ting at man må sige at de nærmer sig sterile tilstande. Eller folk der går i panik ved synet af den første alge der har været i akvariet i mere end 3 timer.
I min mening skal et sundt akvarier kunne tåle sin del af ”snavs” og alger, jeg ser det som et stykke biologi der naturligt vil svinge og ændre sig undervejs.
Personligt er jeg tilhænger af snavs og bakterier, men det er jo blot min personlige ideologi… hvad er din? Hvornår er det ok at akvariet får lidt snavs, eller er den helt gal ? Hvor meget gør du får at holde dig på den sterile side? Hvor meget skyller og skrupper du ting der skal i akvariet?
Ideologi, snavset vs. sterilt?
- Celia
- Rev haj
- Reactions: 0
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Ideologi, snavset vs. sterilt?
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
- AndersGS
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Ideologi, snavset vs. sterilt?
I mit gamle 64 l smed jeg en overgang en hel frostterning i om dagen, i en længere periode - ingen alger, men shit der kom mange fireworms! Anyways måtte det jo være et tegn på at akvariet var alt andet en sterilt, idet bakterierne og resten af mikrofaunaen snildt kunne tage fra.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- Raavig
- Foxface
- 16
- Postnummer: 4690 Haslev
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Sjælland
Re: Ideologi, snavset vs. sterilt?
I min verden er det lidt af en kombination.
Det er vigtigt at have en sund bakteriekultur (det gælder alt).
Men det gælder også om at have de nedbrydende "mekanismer".
I alle henseende (både fersk og salt) gælder det om at have en stor biologisk nedbrydning.
Det kan ske via levendesten eller andet.
Skummeren hjælper os så med at nedbryde (blandt andet), proteiner.
For at simmulere den måde naturen afskummer sit.
Det betyder vi kan belaste akvariet langt mere end ellers.
Skaber man ikke denne balance, vil man kunne opleve mere sygdom grundet svagere modstand/forsvar/immunsystem - blandt levende organismer, fordi de ikke har været udsat/er udsat for det de skal forsvare sig i mod.
Så deres "buffer zone" / infektions modstand er mindre:)
Konklusionen er, at jeg er tilhænger af at der gerne må være en sund bakteriekultur
Det er vigtigt at have en sund bakteriekultur (det gælder alt).
Men det gælder også om at have de nedbrydende "mekanismer".
I alle henseende (både fersk og salt) gælder det om at have en stor biologisk nedbrydning.
Det kan ske via levendesten eller andet.
Skummeren hjælper os så med at nedbryde (blandt andet), proteiner.
For at simmulere den måde naturen afskummer sit.
Det betyder vi kan belaste akvariet langt mere end ellers.
Skaber man ikke denne balance, vil man kunne opleve mere sygdom grundet svagere modstand/forsvar/immunsystem - blandt levende organismer, fordi de ikke har været udsat/er udsat for det de skal forsvare sig i mod.
Så deres "buffer zone" / infektions modstand er mindre:)
Konklusionen er, at jeg er tilhænger af at der gerne må være en sund bakteriekultur