Renholdelse af glas.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
zumflinten
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 5863 Ferritslev Fyn
Saltvand siden?: 2011

Renholdelse af glas.

Indlæg af zumflinten »

Hej jeg har et ca 700l akvarie som man kan se fra 3 sider.

Der er lavet en kasse oven på akvariet til lys så jeg har svært ved at nå bunden i akvariet når jeg renser ruderne med et cerdit kort (for ikke og ridse mere end det er i forvejen da jeg tidligere har brugt magnet ;-).

Jeg bruger også en magnet med plast blad, men den vil jeg ikke bruge helt nede ved bunden af frygt for at få ridser.

Så når jeg renser glasset ved bunden med kortet, kan jeg ikke samtidig se udvendig, hvad jeg laver med en masse helligdage til følge :-(

Jeg tænker en anordning på en stang eller noget?

Er der nogen der har en smart - nemmere løsning eller er det bare den hårde-langsomme måde.

Morten
Brugeravatar
DGMadsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rødovre

Re: Renholdelse af glas.

Indlæg af DGMadsen »

Jeg bruger en magfloat Large, med påmonteret Easy Blade, imellem magfloaten og glasset har jeg et lille stykke karklud/altmulig klud (den man køber i pakker med hvid, lyserød og gul) som er klippet ud så det passer og som jeg skifter hver gang. Kluden er rigtig god til at tage alt snasket på ruden og easy blade'n tager kalkalger. Jeg kører helt ned til bundlaget og det er gået fint indtil videre uden ridser.
Med Venlig Hilsen

David
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Før gjorde jeg lidt det samme som dig morten, godt nok med et barberblad i stedet for kreditkort. Men ofte fik jeg ikke det hele med som du også har oplevet. Så jeg fik sådan en magfloat med påmonteret easyblade som David også bruger. Jeg bruger dog ikke klud imellem magnet og glas. Men til gengæld sørger jeg for at trække i lodrette bevægelse med kniven nedad. Der sker ikke noget ved den lige rammer kanten af sandet, det er kun farligt hvis sand bliver fanget mellem magnet og glas, men da kniven er et par cm foran magneten er risikoen meget lille hvis man er lidt forsigtig. Og så er det rart man kan se hvad man laver :wink:
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har både en magnet med easyblade på og så en almindelig skraber a la denne her. Da det kun er klingen som kommer i kontakt med evt sand, er riskoen for at lave ridser meget minimal.
Jeg kan bedst lide skraberen frem for magneten, da den har en tendens til at bevæge sig i hak.
brøgger
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18
Postnummer: 1000-1499 København K
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: KBH. City

Indlæg af brøgger »

Man kan faktisk få en anordning med et baberblad for enden af en stang. Selve hovedet hvor baberbladet sidder kan bevæge sig frit i næsten alle vinkler. De bliver tit solgt i diverse dyrehandlere hvor de har ferskvandsakvarier og koster næsten ingenting. Jeg troede selv, at det var noget billigt plastic-ragelse, men de er utroligt effektive og er pga. fleksibiliteten næsten umulige at lave ridser med. Prøv dem!..
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Eller svamp på stang, noget alle disse:

Billede

Billede

Personlig har jeg altid selv brugt div flydemagneter og har aldrig oplevet ridser.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
zumflinten
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 5863 Ferritslev Fyn
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af zumflinten »