Min kære balje har nu været igang i 1,5 måned og jeg synes det kører rigtigt fint. Massssser af grønne alger, lidt brune og der er sgu nok også en smule cyano ser det ud til. Jeg har opdaget at der er masser af små hvide dyr der sidder på min forrude. Jeg gætter på at det er pods og tager det som et godt tegn. Har også spottet nogle rørorme, så der er i hvert fald liv skidtet

De fleste af mine vandværdier er ganske nydelige, men jeg døjer lidt med lav ph som ligger på ca. 7,6 om morgene og ca. 7,8, og jeg tænker lidt hvad jeg skal gøre ved det. Min kh er omkring 9 pt, så jeg kan godt komme noget natriumcarbonat i for at hæve begge dele, men jeg synes jo ikke at kh'en er for lav. Eller er det i det hele taget for tidligt at begynde at pille ved det? PH'en har ikke ændret sig på noget tidspunkt. Jeg har ikke mulighed for at måle CO2 indholdet, men det må jo næsten være for meget. Som jeg forstår skulle PH'en bliver hævet til et ok niveau via den saltblanding man kommer i og det er i hvert fald ikke tilfældet for mig. Min salinitet ca 1.025 så der skal jo ikke rigtigt mere saltblanding i.
Det kan jo selvfølgelig være at enten mit refractometer (mærke: sybon, kalibrerings væsken viser fint 1.0) eller min ph test (jbl, helt ny) måler forkert. Nogen der har nogle vise ord?