PAR måling på Bridgelux LED'er

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

PAR måling på Bridgelux LED'er

Indlæg af chrislolk »

Er faldet over denne tråd på reefcentral.com, hvor Aquastyleonline.com's kits diskuteres. En bruger (dread240) påstår han har udført PAR måling på det 72x3w kit han har købt og resultatet var meget imponerende - 1300 PAR 15cm under vandoverfladen. Se post nr. 339.

Ikke at det er særlig videnskabsligt eller et sikkert resultat, men hvis det er rigtigt, er det meget imponerende!

http://reefcentral.com/forums/showthrea ... 35&page=14
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Re: PAR måling på Bridgelux LED'er

Indlæg af akemedes »

Jeg står selv og overvejer om jeg skal bestille dette kit med Cree eller bare nøjes med Bridgelux, så det er da en meget fin undersøgelse synes jeg :)

http://www.aquastyleonline.com/products ... e-Kit.html
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Imponerende.

Jeg ville gerne vide om det giver højere PAR at sætte dioderne i klynger i stedet for spredt ud.
Mvh Tobias
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

Jeg købte 90 bridgelux fra det firma i november. Lampen kom op at køre i december. I forgårs stod den første driver af. Jeg har sendt mail til dem men har intet svar fået tilbage endnu. Så hvis i går med tanker om at bestille der ville jeg lige vente og høre om deres 3 mdr garanti holder :shout:
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

skod skrev:Jeg købte 90 bridgelux fra det firma i november. Lampen kom op at køre i december. I forgårs stod den første driver af. Jeg har sendt mail til dem men har intet svar fået tilbage endnu. Så hvis i går med tanker om at bestille der ville jeg lige vente og høre om deres 3 mdr garanti holder :shout:
I så fald skulle man bare vælge Meanwell driverne i stedet for.
Mvh Tobias
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

skod skrev:Jeg købte 90 bridgelux fra det firma i november. Lampen kom op at køre i december. I forgårs stod den første driver af. Jeg har sendt mail til dem men har intet svar fået tilbage endnu. Så hvis i går med tanker om at bestille der ville jeg lige vente og høre om deres 3 mdr garanti holder :shout:
Godt du siger det. Mange stiller også tvivl om kvaliteten af deres drivere. Går lidt med tanken om at lave mine egne drivere til mit næste setup. Hvis driverne ikke kan holde, kan det godt være man burde gøre alvor af den ide!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af skod »

Det er en mulighed Moente :wink: Men generelt vil jeg ikke købe mere fra dem før jeg ved om de har service.
Mvh. Gert Skjølstrup
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

skod skrev:Det er en mulighed Moente :wink: Men generelt vil jeg ikke købe mere fra dem før jeg ved om de har service.
Nej det kan du have ret i. Jeg er nu også glad for mine Cree dioder og Meanwell drivere fra Rapid LED.
Mvh Tobias
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af skod »

Hov kan se på deres forside, at de holder nytår fra den 22 til den 27. Gad vide om han allerede ligger i sprit :scream: :scream: :scream:
Mvh. Gert Skjølstrup
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af akemedes »

Man kan for h***** da bare købe en "ordenlig" driver hvis den anden nu skulle stå af, så er problemet vel heller ikke større?

Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af skod »

lige bortset fra at denne nye skal trække 19 led...... :wink:
Mvh. Gert Skjølstrup
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af akemedes »

skod skrev:lige bortset fra at denne nye skal trække 19 led...... :wink:
Så tager man lige ohm´s lov og regner ud hvor stor en modstand man skal sætte i røven af det hele, så virker det.. :y

Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

akemedes skrev: Så tager man lige ohm´s lov og regner ud hvor stor en modstand man skal sætte i røven af det hele, så virker det.. :y
Hvordan vil du lige bruge en modstand til at få en 48v forsyning til at give 70v? (Meanwell = 48v output - Maxwellen = 70v output)
Du kan selvfølgelig vælge at koble dem parallelt på Meanwell driverne, men for at være sikker på, at du ikke driver en string med for meget strøm kræver det et beskyttende kredsløb.

http://www.ledsmagazine.com/features/6/2/2
Med venlig hilsen
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af skod »

chrislolk skrev:
Godt du siger det. Mange stiller også tvivl om kvaliteten af deres drivere. Går lidt med tanken om at lave mine egne drivere til mit næste setup. Hvis driverne ikke kan holde, kan det godt være man burde gøre alvor af den ide!
Sig lige til Christhoper, hvis du gør alvor af at lave en driver. Jeg er meget interesseret!!!! :GO
Mvh. Gert Skjølstrup
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af akemedes »

chrislolk skrev:
akemedes skrev: Så tager man lige ohm´s lov og regner ud hvor stor en modstand man skal sætte i røven af det hele, så virker det.. :y
Hvordan vil du lige bruge en modstand til at få en 48v forsyning til at give 70v? (Meanwell = 48v output - Maxwellen = 70v output)
Du kan selvfølgelig vælge at koble dem parallelt på Meanwell driverne, men for at være sikker på, at du ikke driver en string med for meget strøm kræver det et beskyttende kredsløb.

http://www.ledsmagazine.com/features/6/2/2
Nåå, jeg troede det var fordi at driveren var for stor til x antal led, så ville jeg bare sætte en modstand ind for at udligne

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

So far kører mine Brilux ganske glimrende - men håber fandme ikke driverne står af! Selvom de lugter lidt af kina
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af skod »

bottom line: Man kan selvfølgelig bare købe 1 ny driver, med fragt vil det kun koste 4-500kr.......... Eller man kan bede firmaet om at opfylde den garanti de selv oplyser. Jeg vil bare ikke handle mere ved dem, før jeg ved om de gør dette. Havde ellers tænkt mig at udvide med 2 strenge mere og nogle andre farver.
Men ok, har man penge nok...... :rolleyes:
Mvh. Gert Skjølstrup
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af skod »

Har du din oppe og køre bingocaller?
Mvh. Gert Skjølstrup
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

skod skrev:Har du din oppe og køre bingocaller?
Ja den hamre derudaf!

Kører 100 procent på blå og exotic driverne og cirka 60 procent på de hvide strenge

Eneste problem jeg oplevede var et defekt potmeter - men skiftede det og no problems nu
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

akemedes skrev: Nåå, jeg troede det var fordi at driveren var for stor til x antal led, så ville jeg bare sætte en modstand ind for at udligne
Det kan man også godt, det skal bare være en modstand der skal kunne klare, at der bliver afsat en STOR effekt i den. Hvis du f.eks. vil have 10v til at ligge hen over modstanden samtidigt med du vil drive dine LED'er med ~680 mA, så skal du bruge en modstand der kan klare ~7W (10v * 0,68a = 6,8W). Dvs. der bliver brændt 6,8 watt af i modstanden = stort energispild.
Det er derfor man bruger specielle drivere til formålet og ikke almindelige forsyninger. LED drivere kan justere sin udgangsspænding (inden for et vist område) så det passe med LED'ernes samlede forward spænding, samtidigt med den holder en konstant strøm. Så bliver energispildet minimalt!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af skod »

Bingocaller skrev:
Ja den hamre derudaf!

Kører 100 procent på blå og exotic driverne og cirka 60 procent på de hvide strenge

Eneste problem jeg oplevede var et defekt potmeter - men skiftede det og no problems nu
Og ingen varmeproblemer? Jeg har ikke fuld skrald på mine, kører vel omkring de 90% og kan holde en temperatur lige under 40 grader på det varmeste sted. Jeg har dog ikke fået lavet køletunnel endnu og blæserne er vist lige små nok. Tilgengæld kan man ikke høre de kører.
Udover driveren har jeg været rigtigt godt tilfreds med dem, pillede dog alle optikerne af da lyset ikke nåede helt ud til kanten.
Mvh. Gert Skjølstrup
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

skod skrev:
Bingocaller skrev:
Ja den hamre derudaf!

Og ingen varmeproblemer? Jeg har ikke fuld skrald på mine, kører vel omkring de 90% og kan holde en temperatur lige under 40 grader på det varmeste sted. Jeg har dog ikke fået lavet køletunnel endnu og blæserne er vist lige små nok. Tilgengæld kan man ikke høre de kører.
Udover driveren har jeg været rigtigt godt tilfreds med dem, pillede dog alle optikerne af da lyset ikke nåede helt ud til kanten.
Ingen varmeproblemer overhoved. Jeg holder 27 grader som mit varmelegeme er sat til. jeg har 90 dioder.

Har faktisk sat en kontakt på mine blæsere så jeg ikke behøver høre på dem når jeg er i lokalet. Stadigt ingen problemer. Heatsinks bliver meget varme - men ellers så kører det
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

skod skrev:Hov kan se på deres forside, at de holder nytår fra den 22 til den 27. Gad vide om han allerede ligger i sprit :scream: :scream: :scream:
Vores hovedkontor i firmaet i HongKong lukkede vist allerede ned igår så vidt jeg husker
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af skod »

Du skriver dine heatsinks bliver varme? Det var dem jeg tænkte på. Det er her jeg kan holde lige under 40 grader med fuld skrald på leden. Hvad har du af temperatur her?. De må jo helst ikke blive for varme, det går ud over levetid og lysudbytte.
Mvh. Gert Skjølstrup
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Ja, jeg vil egentlig også godt vide hvor varme dine heatsinks bliver nu, Mark? Uden blæsere brændte man sig nærmest på dem, men hvad med nu?

Selv har jeg to 80mm blæsere over min 60x10 heatsink med 26 dioder - 13 kører på 100% og de sidste 13 kører på ca. 75%. Det holder min heatsink på lige omkring de 30 grader.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Jeg kan ikke rigtigt måle hvor varme de bliver - men den gamle reflektor der sidder over heatsinks bliver nok 45 - 50 grader. Den er meget varm at røre ved men ikke så man brænder sig - man kan godt holde hænderne på.

Har ikke et optisk termometer
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Det er også helt fint. Så længe de bare ikke runder de 60 grader :) Men som sagt, jo koldere jo bedre.
Mvh Tobias
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af akemedes »

Jeg har lige bestilt akvarie på 120x30x35 (LxBxH) og overvejer selv et bridgelux kit med 36 stk, men er meget i tvivl om hvad de skal sættes fast på. Jeg tænkte lidt på en retskinne af alu da den kan laves i ET stykke,men bliver meget i tvivl om jeg skulle vælge noget med ribber på istedet for, det er bare ikke så let at finde sådan noget i 120 cm(48") ??
Nogle der ved om det ville være nok med en retskinne ??

Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

akemedes skrev:Jeg har lige bestilt akvarie på 120x30x35 (LxBxH) og overvejer selv et bridgelux kit med 36 stk, men er meget i tvivl om hvad de skal sættes fast på. Jeg tænkte lidt på en retskinne af alu da den kan laves i ET stykke,men bliver meget i tvivl om jeg skulle vælge noget med ribber på istedet for, det er bare ikke så let at finde sådan noget i 120 cm(48") ??
Nogle der ved om det ville være nok med en retskinne ??
Hvis du kigger på den tråd jeg linker til øverst oppe kan man bl.a. se mange der bruger U-profiler i alu til deres lamper. Det fungere vist helt fint og kan fås i lange længder.
Med venlig hilsen
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"