Jeg havde ved midnat og frem et kapløb med snegle/lyset i akv.
Jeg konstaterede, da jeg var færdig med at fodre, at jeg havde fået nogle af de små hvide sataner (snyltere) på den ene af mine tridacnaer.
Vi havde 1,5 uge forinden haft den oppe for at rense den for det samme, så den var helt fri for snyltere da den kom tilbage.
Men nu havde den en større samling i den øverste sprække af skallen.
Den havde fået sat sig fast oppe i revet og var ikke til at få af uden at gøre skade på den. Jeg var nødt til at forsøge at rense den nede i baljen.
Men nu var lyset begyndt at lukke ned. Det er svært at stå med en modvillig musling, et lys der hastigt svinder, meget store hænder og en lille pincet og så få fat på de marodører.
Til sidst stod jeg med en lygte i den ene hånd og udførte øvelsen

Min store Tridacna som står på bunden, kunne jeg til alt held få op. Så den røg på operationsbordet kl 00.30. Jeg fandt to stk på den og de sad på skallen, ingen nede omkring foden.
Den er tilbage og har det godt.
Nu er spørgsmålet, er der nogen der æder disse snegle?
Da de udelukkende skulle leve af Tridacnaer er måden vel af få dem op, få dem renset og så sat i et "rent" akvarie indtil snegle og deres evt æg er døde.
Men hvor lang tid går der med den øvelse? Hvornår kan man være sikker på at der ikke er flere i baljen?
Har nogen erfaringer på dette område?
Erik