RTN i Euphyllia, igen!!!
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
RTN i Euphyllia, igen!!!
Min ene Euphyllia har trukket tentaklerne ind (tror jeg, de er væk) og er dækket af en hvid hinde, er det normalt?
Her er billede af den raske, jeg har ikke et billede af symptomerne (endnu)...
Her er billede af den raske, jeg har ikke et billede af symptomerne (endnu)...
Senest rettet af ChristianJS man 6. feb 2012 13:43, rettet i alt 2 gange.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Euphyllia væk og hvid???
Altså hvis den er helt tilbaetrukket og der en hvid bakteriehinde over så er den død.
Euphyllia er heller ikke de nemmeste at gøre tilfredse.
Euphyllia er heller ikke de nemmeste at gøre tilfredse.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Ok... Skod, det er heldigvis kun det ene hovede ud af 4, men den har måske tabt kampen til en Sarcophyton der står lidt tæt på...
jeg tager et billede af den når jeg kommer hjem!
jeg tager et billede af den når jeg kommer hjem!
- Fat_Donnie
- Kejser fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2605 Brøndby
- Saltvand siden?: 2011
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Magnesium kan jeg ikke svare på, jeg plejede ar få målt mit vand hos Dansk Saltvandscenter, men der er ferielukket. Da jeg kom hjem idag var hovede nummer to sløjt 
Jeg sidder og skriver fra telefonen, og har taget et par billeder med den, men jeg kan ikke uploade dem...

Jeg sidder og skriver fra telefonen, og har taget et par billeder med den, men jeg kan ikke uploade dem...
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13

Jeg købte en firhovedet, og delt i to, og det er det ene fragment som døde, spørgsmålet er om jeg har sat den for tæt på en Sarcophyton, og det er denne der har stresset den?
De to andre hoveder står fint indtil videre....
I kan se billederne, det første er da jeg jeg kom hjem, det andet efter at jeg havde "støvsuget"
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 2006
Du skal da selv tage målinger løbende, så du kan følge med i had der sker i baljen.ChristianJS skrev:Magnesium kan jeg ikke svare på, jeg plejede ar få målt mit vand hos Dansk Saltvandscenter, men der er ferielukket. Da jeg kom hjem idag var hovede nummer to sløjt
Hvilke testsæt bruger de der ude???
Syntes at have set noget JBL marine lab på et tidspunkt. Hvis det er tilfældet, vil jeg personligt mene det er det samme som at stikke tungen i vandet og gætte på et tal.
Din sarcophyton er ikke årsagen til de er stået af.
Kom med nogle friske målinger, så er jeg sikker på der nok skal komme gode kvalificeret bud fra de "tunge drenge"
Mvh
Thomas
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Re: RTN i Euphyllia
Nu er det en af disse koraler jeg holder mest af og det er trist at måtte med dele at jeg har set det mange gange.
Oversagen er desværre "brown jelly infection" koralen kan se helt normal og sund ud om aften når lyset slukker og næste morgen kan den være sten død og det enste der hænger ud af skelettet er noget brunt slim.
Dette slim indholder en bakterie der der kan smitte i en voldsom fart hvis ikke koralen bliver fjernet i en fart og fragtmenteret-
I nogle tilfælde kan det hjælpe at fjerne det døde 100% og dyppe rasten i lunket ferskvand.
Husk at alt det brune slim skal fjernes fra akvariet ellers kan bakterien vene tilbage i løbet af få dage.
Min Euphyllia glabrescens var temlig stor enden den begyndte at få brown jelly. Den målte 75x25 cm og havde langt over 80 store hoveder.
Jeg mistede kun 30 hoveder og fik redet resten som nu er fragtmenteret og solgt ud af.
Lige et link til en atikkel jeg lige fandt om bakterien.
http://www.athiel.com/lib/bacterial.html
Steen
Oversagen er desværre "brown jelly infection" koralen kan se helt normal og sund ud om aften når lyset slukker og næste morgen kan den være sten død og det enste der hænger ud af skelettet er noget brunt slim.
Dette slim indholder en bakterie der der kan smitte i en voldsom fart hvis ikke koralen bliver fjernet i en fart og fragtmenteret-
I nogle tilfælde kan det hjælpe at fjerne det døde 100% og dyppe rasten i lunket ferskvand.
Husk at alt det brune slim skal fjernes fra akvariet ellers kan bakterien vene tilbage i løbet af få dage.
Min Euphyllia glabrescens var temlig stor enden den begyndte at få brown jelly. Den målte 75x25 cm og havde langt over 80 store hoveder.
Jeg mistede kun 30 hoveder og fik redet resten som nu er fragtmenteret og solgt ud af.
Lige et link til en atikkel jeg lige fandt om bakterien.
http://www.athiel.com/lib/bacterial.html
Steen
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Tak Steen, det er lige præcis det det er! Super, jeg har lige læst artiklen, der er ingen tvivl!!!spdiving skrev:Nu er det en af disse koraler jeg holder mest af og det er trist at måtte med dele at jeg har set det mange gange.
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
[quote="Thomaas"][quote="ChristianJS"]
Syntes at have set noget JBL marine lab på et tidspunkt. Hvis det er tilfældet, vil jeg personligt mene det er det samme som at stikke tungen i vandet og gætte på et tal.
Fordi JBL ikke er godt???
Life is a beach and then you dive.
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ikke den bedste kopi af et citarAllan M skrev:Thomaas skrev:ChristianJS skrev: Hvilke testsæt bruger de der ude???

Trist at høre om den koraldød. Øv!!!
Life is a beach and then you dive.
ChristianJS skrev:spdiving skrev: Tak Steen, det er lige præcis det det er! Super, jeg har lige læst artiklen, der er ingen tvivl!!!
Det var så lidt. Er bare glad for at du kan bruge oplysningen til noget. Har du flere Euphyllia i baljen så hold øje med dem og sørg for at du har godt med cirk. i baljen.
Steen
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Det vil jeg gøre, jeg har ikke haft dem mere end 14 dage, de var lige landet hos Decocean da jeg købte dem...
- decocean
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4370 Store Merløse
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Store Merløse
- Kontakt:
Fik vandprøve fra Christian, i fredags. Værdierne var som følger:
Salt = 1,024 (burde være 1,025-1,027)
Calcium = 290 (burde være 400-430)
KH = 10 (OK)
Magnesium = 1140 (burde være 1350-1450)
Phosphat = 0,092 (burde være 0,00)
1 værdi hæmmer korallen (salt), og 3 er direkte dødelige (Ca, Mg, og PO4).
At påstå skaderne er forårsaget af en bakteriel infektion, er at gøre det til rumfarts-videnskab, i stedet for at blive nede på jorden. Jeg ser gang på gang, problem-tråde blive besvaret med ”forchromede løsninger”. Selvom vi ikke er meget for at indrømme det, så er 99% af vores problemer i akvariet, en ”fejl 40” (= selvforskyldt).
Når folk har problemer med fisk og/eller koraller, skal der spørges ind til følgende ting:
- Hvor gammelt er akvariet
- Hvilken teknik bruges
- Hvordan passes det (hvis overhovedet….)
- Hvilke vandværdier er der, og målt med hvilke testsæt
Hvis ingen af disse ting virker forkert, så kan man derefter begynde at undersøge vedr. f.eks. sygdomme/parasitter.
KH = 10 (OK)
At påstå skaderne er forårsaget af en bakteriel infektion, er at gøre det til rumfarts-videnskab, i stedet for at blive nede på jorden. Jeg ser gang på gang, problem-tråde blive besvaret med ”forchromede løsninger”. Selvom vi ikke er meget for at indrømme det, så er 99% af vores problemer i akvariet, en ”fejl 40” (= selvforskyldt).
Når folk har problemer med fisk og/eller koraller, skal der spørges ind til følgende ting:
- Hvilken teknik bruges
Hvis ingen af disse ting virker forkert, så kan man derefter begynde at undersøge vedr. f.eks. sygdomme/parasitter.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Godt svar!decocean skrev:Fik vandprøve fra Christian, i fredags. Værdierne var som følger:
KH = 10 (OK)
- Hvilken teknik bruges

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Søren Ravn
- Palet kirurg
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Horsens
decocean skrev:Fik vandprøve fra Christian, i fredags. Værdierne var som følger:
KH = 10 (OK)
- Hvilken teknik bruges
De gange jeg har haft lav ca i mit akvarie har mine 2 euphylla også stille og roligt begyndt at midste hoveder.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
som steen tror jeg ogsaa det er en symbiose der gaaet galt i byen eller en eller anden form for parasit og ikke vaerdier i akvariet hvilket ville kunne ses tydelig paa de andre koraller,men de har det ogsaa med at dö og efterlader resten af kolonien intakt.jeg vil heller vide om den var vildfanget,fragmenteret flere gange pa runde eller om den kom fra etableret akvarium
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Jeg vil godt sige tak til Carsten, som ringede til mig, og fortalte prøveresultaterne, før han skrev herinde.
Jeg er ved at justere parametrene op, med Carstens blandinger, og både salt og magnesium er ved at være der, jeg mangler testsæt til KH og CA, så der må jeg være forsigtig og vente lidt...
Og ja, det er en fejl 40...
Jeg er ved at justere parametrene op, med Carstens blandinger, og både salt og magnesium er ved at være der, jeg mangler testsæt til KH og CA, så der må jeg være forsigtig og vente lidt...
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Har du justeret det op af én omgang? Altså Mg?ChristianJS skrev:Jeg vil godt sige tak til Carsten, som ringede til mig, og fortalte prøveresultaterne, før han skrev herinde.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Nej! Jeg justerer det opad over tid, ingen alt for pludselige ændringer...
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Opdatering:
Mg: 1440
Ca: 410
Kh: 11,2
Fosfat har jeg ladet være foreløbigt på Carstens (Decocean) anbefaling.
Mg: 1440
Ca: 410
Kh: 11,2
Fosfat har jeg ladet være foreløbigt på Carstens (Decocean) anbefaling.
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Skod!
Konen har lige ringet og fortalt at de to sidste hoveder er ved at dø.
Værdierne er:
Mg: 1390
Ca: 400
Kh: 10,2
fosfat 0.0
Salinitet: 1.026
Temp: 25 grader
Jeg fatter det ikke....
Konen har lige ringet og fortalt at de to sidste hoveder er ved at dø.
Værdierne er:
Mg: 1390
Ca: 400
Kh: 10,2
fosfat 0.0
Salinitet: 1.026
Temp: 25 grader
Jeg fatter det ikke....

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Euphylia kan være nogle satans hårdføre koraller, andre gange forsvinde de hurtigt.
Typisk er det når vandværdier ikke er i orden, men også krabber kan spise de lækre hoveder - desværre
Det er ikke alt der kan forklares i vores hobby....
Op på pinden igen:-)
Typisk er det når vandværdier ikke er i orden, men også krabber kan spise de lækre hoveder - desværre
Det er ikke alt der kan forklares i vores hobby....
Op på pinden igen:-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Her er et billede, som I kan se er der begyndende bakteriebelægning på hovedet:
- Vedhæftede filer
-
- RTN i Euphyllia
- foto.JPG (48.24 KiB) Vist 5396 gange
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Re: RTN i Euphyllia, igen!!!
Nu er det jo ikke bare sådan at fordi man har fået rettet op på værdierne så er den hellige grav velforvaret!! skaderne er jo sket og korallerne kan have fået uoprettelige skader som selv korrekte vandværdier ikke kan helbrede.
Men hvis du ellers fremover kan holde ordentlige værdier er du rigtig godt på vej til at minimere at den slags "uheld" sker igen.
Men hvis du ellers fremover kan holde ordentlige værdier er du rigtig godt på vej til at minimere at den slags "uheld" sker igen.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Det er selvfølgelig rigtigt peder, det undrer mig bare, da det oprindelige problem var den 5/1, altså for en måned siden, og jeg kan se på mine billeder at den var fremme d. 21/1 (sidste gang jeg tog billeder), og da var jeg tæt på at have opjusteret alle værdier.
Derfor undrer det mig at den går til nu. Jeg ved godt at man siger at alt hvad man gør, ser man først 14 dage senere, men alligevel! jeg synes det er foruroligende, specielt for resten af korallerne!
Derfor undrer det mig at den går til nu. Jeg ved godt at man siger at alt hvad man gør, ser man først 14 dage senere, men alligevel! jeg synes det er foruroligende, specielt for resten af korallerne!
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Kan godt forstå du er bekymret (det er en del af hobbyen;-) men du er jo igang med det eneste rigtige nemlig at sikre dig gode og stabile vandværdier og det ER altså årsag til 99% af vores problemer hvis værdierne ikke er i orden, der vil altid opstå "uforstålige uforklarlige" ting som vi ikke rigtig kan gøre noget ved, men det sker sku' sjældent når værdierne sidder i skabet så tror det nok skal flaske sig for dig fremover.
Mvh. Peder
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Som Peder også er inde på, så kan der ske skader på korallerne, som først kan ses flere uger eller en måned, efter skaden er blevet pådraget, så selvom du i mellemtiden har fået justeret dine værdier inden for normalen, så kan den stadig gå til som følge af de skader den har fået af de dårlige værdier.
Mvh Tobias
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Tak peder og Tobias, Det er nok den største udfordring synes jeg, netop denne latenstid, det er som at styre et tankskib, man drejer og drejer, men der sker ikke noget... Og SÅ sker der noget, men så kan man ikke rette op... Jeg krydser fingre mv. for at det holder sig nede, og så vil jeg fjerne alt dårligt og skifte 10% vand...