Video: Er der for meget vandstøm til min LPS?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Video: Er der for meget vandstøm til min LPS?

Indlæg af amddurin »

De første 20sek er af den hammer der får mest vandstrøm og derefter dem der står længere nede ved bunden med klovnfisk...

Er der for meget vandstrøm? (Jeg er blevet gjort obs på at jeg havde for lidt cirkulation og har nu sat en pumpe mere på... se osse foto.)

Data: 300L med 2400L/H retur (Tunze Silence) + 4500L/H (Tunze 6045) + nu osse 3000L/H (Kinapumpen på video.)
Så der er ikke ret mange x rumindhold heller selv med Kinapumpen på...

[video][/video]

Dette foto viser bølger i overfladen set oppefra...
Overfladen set oppefra...
Overfladen set oppefra...
På fotoet ses at mine pumper peger opad og der kommer vand ud fra retur fordelt over ca. 20 små huller der peger skråt ind mod baggrunden...
Full shot af akvarie, hvor de 2 pumper ses pege opad...
Full shot af akvarie, hvor de 2 pumper ses pege opad...
Er det ok at de laver bølger ved at pege opad, eller mangler jeg flow nok på stenene på den måde? - er ikke meget for at pege direkte mod sten pga skiver, koraller og da jeg prøvede at pege mod glasset, hvirvlede der sand op... - Derfor peger de pt opad + det giver lidt bølgeeffekt også.

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions: 22
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: Video: Er der for meget vandstøm til min LPS?

Indlæg af Marco R »

Hej Rene,

Dine Hammerkoraller kan sagtens klare mere cirkulation, hvis det er det, som du er bange for :happy:
Så ingen panik der. Jeg har selv mine pumper så tæt ved bunden som muligt og pegende op mod overfladen, så de på den måde trækker skidtet ud pga. undertrykket.

Du kunne eventuelt modde din Tunze 6045, så den yder mere. Bare rolig du kan gøre sådan, at flowet bliver meget bredere. Det har jeg gjort på begge mine Tunze 6055'ere :y

Spørg endelig endelig hvis du har spørgsmål :GO
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
AndersNT
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Syntes det ser fint ud. Ret evt en pumpe mod overfladen og en mod stensætningen.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det var nærmest om de tåler det der var det vigtigste, da jeg har haft polyp bailout før... (Har osse haft NO3 på 25ppm - som vist er længere nede mod de 10ppm. nu - Farven passer mellem 10 og 25ppm med ELOS NO3 testsæt - kan ikke se farven på Sallifert godt nok, men havde 25ppm for et par mdr. siden efter måling hos Carsten)

Så jeg burde måske sætte dem lidt længere ned mod bunden? (Har cyano langs bunden i begge sider, som går op af sideruderne når det ikke suges væk) - derfor dette tiltag med mere cirkulation + vådskumning med min nye skummer og giver 3ml vodka pr dag samt 3 dråber ZEObak 2x pr uge...

Jeg vil udskifte min Kinapumpe med en Tunze 6045, så jeg kommer op på 4500L/H i stedet for de 3000L/H...

Ved ikke om jeg tør modde min 6045, da der sidder et spjæld (Eller hvad jeg skal kalde det) inde i den - så man kan ændre flow fra 1500 og op til 4500L/H...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions: 22
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

amddurin skrev:Jeg vil udskifte min Kinapumpe med en Tunze 6045, så jeg kommer op på 4500L/H i stedet for de 3000L/H...

Ved ikke om jeg tør modde min 6045, da der sidder et spjæld (Eller hvad jeg skal kalde det) inde i den - så man kan ændre flow fra 1500 og op til 4500L/H...
Lyder som en god ide :GO

Har lige kigget på de nye Tunze 6045'ere, hvor man kan indstille flowet. Du kan roligt skære det yderste af et par mm fra max-indstilling. Plus at du kan fjerne det inderste rør, som er på indersiden af pumpehuset :y

Håber, at dette giver mening? :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"