Sidder og læser og læser om kalk reaktore og biopellet reaktore.
Så vidt jeg kan forstå fjerner pellets nitrat og fosfat og kalk reaktor tilføre Kh og Ca.
Findes der folk der køre begge på samme system er mit spørgsmål så?
Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg nu godt, at du kan gøre det på samme akvarie, hvis det er det, som du mener med system?
Ellers tror jeg godt, at du kan kører det samtidig,hvis du har det i hver deres reaktor og udgang. Forstået på den måde at de ikke skal være koblet sammen efter hinanden.
Jeg kan simpelthen ikke se, hvorfor både pellets og kalkreaktor i samme akvarium skulle være noget problem. Det har jo intet med hinanden at gøre, og kan jo heller ikke modarbejde hinanden, og de er begge gavnlige. Så jeg kan umiddelbart ikke se nogle problemer i det, de kører og passer jo bare sig selv - go for it!
Det skal så siges, at jeg ikke har prøvet det, men da også selv overvejer en kalkreaktor i stedet for evt. Balling eller lignende.
Så vidt Jeg kan læse mig til rundt omkring, så er bio pellets en 2i1 løsning istedet for at have både nitrat og fosfat reaktor... Så det er jo en win. Derudover er de ikke så store når de gælder et akvarie i mit størrelse så jeg kan have den i sumpen, så endnu en win
Og den plads jeg så spare der hvor jeg oprindeligt havde planlagt et nitrat og fosfat filter, kunne jeg så have en kalk reaktor. Så er man (så småt) dækket ind mht. til det meste
Hr. Jørgensen skrev:Så vidt Jeg kan læse mig til rundt omkring, så er bio pellets en 2i1 løsning istedet for at have både nitrat og fosfat reaktor... Så det er jo en win. Derudover er de ikke så store når de gælder et akvarie i mit størrelse så jeg kan have den i sumpen, så endnu en win
Og den plads jeg så spare der hvor jeg oprindeligt havde planlagt et nitrat og fosfat filter, kunne jeg så have en kalk reaktor. Så er man (så småt) dækket ind mht. til det meste
Pellets fjerner nitrat - ingen tvivl derom. Hvis du tror den også tager po4 som lovet, så bliver du skuffet....
Hr. Jørgensen skrev:Så vidt Jeg kan læse mig til rundt omkring, så er bio pellets en 2i1 løsning istedet for at have både nitrat og fosfat reaktor... Så det er jo en win. Derudover er de ikke så store når de gælder et akvarie i mit størrelse så jeg kan have den i sumpen, så endnu en win
Pellets fjerner nitrat - ingen tvivl derom. Hvis du tror den også tager po4 som lovet, så bliver du skuffet....
Men held og lykke:-)
Det er hvad Jeg har læst mig til, men rart med lidt input
Jeg kørt med BioPelles og kalkreaktor på samme system uden problemmer. Det enste var at alt nitraten den blev banket ned til 0 og fosfaten den kom aldrig længere ned end 0.9
pederrevnørd skrev:Doven -næppe, så havde du ikke denne flotte endnu ikke startede balje.
Vodka eller vsv er let - men det kræver metodisk fremgang, og held og dygtighed hvis det skal fjerne po4 også.
Fordelen er at det ikke er lige så agressivt som pellets, som for hurtigt giver nul i nitra - og tro mig, det ønsker du ikke.
Hvis du ønsker noget der er simpelt, og virker, så kom dog alger og lys i sumpen...
Ja er måske rigtigt, havde også overvejet en kombo af Vodka og kalkreaktor... Kan godt høre fra flere at det lidt negative ved pellets er nitrat på 0. Men så en video på youtube hvor de køre pellets med konstant load og kun et minimalt dryp i selve sumpen, simpelthen for at holde nitraten lidt over 0. Og det er jo vældig simpelt at dreje lidt på en hane og så styrer man nitraten