jeg har et 325 l med sump...
hvilke pumper skal jeg bruge....
retur pumpe??
powerheads??
det skal være noget som virker men behøver ikk at være det dyreste!!!
En Aquabee 2000 eller 3000 kan klare jobbet som returpumpe.
Powerheads, synes jeg ikke at ville kalde Tunzes Stream pumper.
De koster kassen men du bliver langt mere tilfreds med dem, end alt det andet skrammel som er på markedet. Tunzes pumper varmer heller ikke vandet op, som de andre gør.
Man skal også huske. at selvom Tunze stream pumperne er dyre i indkøb, er de langt billigere i strøm. man kan få pumpet 6000 l/t. på 12 W. hvor andre pumper i samme størrelse bruger omk. 100 W.
Ja, og så varmer de ikke vandet. den gang jeg gik fra at bruge 2 gange Aquaclear 5000 powerheads til Tunze stream, faldt temperaturen i akvariet med ca 3 grader. Og det var trods alt i et 576 liters akvarie.
1 vil give nok cirkulation. Dog vil du uden tvivl få den fedeste effekt ved at have to stk. tilsluttet en multicontroller, så de hele tiden skiftes til at være tændt. Det giver en lækker bølgeeffekt.
2 stk Tunze Stream 6000 og en multicontroller ville da være et lækkert setup, men det koster så også ca 5000. Oven i købet sænker du jo cirkulationen hvis du lader dem køre op og ned i hastighed så de måske giver ca 5000 l/t hver effektivt.
Jeg siger ikke at det er en dårlig løsning, men 3 Marea Stream 4400 vil også give masser af flow og koste ca 1/3. Det er i hvert fald et alternativ der kan overvejes.