Steen
Det er limet med en 20 mm bred sort silikonefuge så jeg skal blot sørge for at der forbliver noget tilbage af den så lyset ikke går igennem - Jeg tror det bliver problematisk at arbejde med silikone under vandoverfladen - så kryds lige fingre for mig hvis jeg skal til det.spdiving skrev:Var glaset ikke limet på Akrylen ? I såfald hvad gør du så med den lim der måtte være tilbage på Akrylen vil den ikke give et dårligt syn ind i baljen eller få algerne til at binde sig nemere ?
Steen
Jeg krydser alt, hvad der kan krydses9000 l+5000l sump skrev:Det er limet med en 20 mm bred sort silikonefuge så jeg skal blot sørge for at der forbliver noget tilbage af den så lyset ikke går igennem - Jeg tror det bliver problematisk at arbejde med silikone under vandoverfladen - så kryds lige fingre for mig hvis jeg skal til det.spdiving skrev:Var glaset ikke limet på Akrylen ? I såfald hvad gør du så med den lim der måtte være tilbage på Akrylen vil den ikke give et dårligt syn ind i baljen eller få algerne til at binde sig nemere ?
Steen
Marco R skrev:Jeg krydser alt, hvad der kan krydses9000 l+5000l sump skrev:Det er limet med en 20 mm bred sort silikonefuge så jeg skal blot sørge for at der forbliver noget tilbage af den så lyset ikke går igennem - Jeg tror det bliver problematisk at arbejde med silikone under vandoverfladen - så kryds lige fingre for mig hvis jeg skal til det.spdiving skrev:Var glaset ikke limet på Akrylen ? I såfald hvad gør du så med den lim der måtte være tilbage på Akrylen vil den ikke give et dårligt syn ind i baljen eller få algerne til at binde sig nemere ?
Steen![]()
Men hvad er det, at du skal med silikonen - skal du da fjerne den?
Ja okay det kan jeg god se9000 l+5000l sump skrev:Marco R skrev:Jeg krydser alt, hvad der kan krydses9000 l+5000l sump skrev:Det er limet med en 20 mm bred sort silikonefuge så jeg skal blot sørge for at der forbliver noget tilbage af den så lyset ikke går igennem - Jeg tror det bliver problematisk at arbejde med silikone under vandoverfladen - så kryds lige fingre for mig hvis jeg skal til det.spdiving skrev:Var glaset ikke limet på Akrylen ? I såfald hvad gør du så med den lim der måtte være tilbage på Akrylen vil den ikke give et dårligt syn ind i baljen eller få algerne til at binde sig nemere ?
Steen![]()
Men hvad er det, at du skal med silikonen - skal du da fjerne den?
Helst ikke da den netop udgør en barriere for at der kan komme lys igennem i kanten af akvariet. Med den sorte silkikone har jeg det paspartout du ser i kanten pa akvariet - forbliver den intakt er alt i skønneste orden:-) Jeg er dog noget bekymret for hvordan jeg skal føre kniven(læs hoppykniven under vand) med under 1 mm tollerance mellem glasset og akrylen. Der kommer helt sikkert en update på det når jeg når så vidt.
Held og lykke til det9000 l+5000l sump skrev:Tak for alle jeres gode råd!
Hvis den skulle tømmes så er ideen med et par Pool ganske kreativt - flot! Jeg vil ovenikøbet kunne have plads til dem i rummet ved siden af. Nu er jeg jo en stædig rad og har udstyret til undervandarbejde, vådtdragt, godt med klodser om benene, et par brynjehandsker og en luftdrevet mejsel hvad siger i til det![]()
that's the spirit9000 l+5000l sump skrev:Nu er jeg jo en stædig rad og har udstyret til undervandarbejde, vådtdragt, godt med klodser om benene, et par brynjehandsker og en luftdrevet mejsel hvad siger i til det![]()
9000 l+5000l sump skrev:Tak for alle jeres gode råd!
Hvis den skulle tømmes så er ideen med et par Pool ganske kreativt - flot! Jeg vil ovenikøbet kunne have plads til dem i rummet ved siden af. Nu er jeg jo en stædig rad og har udstyret til undervandarbejde, vådtdragt, godt med klodser om benene, et par brynjehandsker og en luftdrevet mejsel hvad siger i til det![]()
Sådan Steen - det er rette holdning!spdiving skrev:9000 l+5000l sump skrev:Tak for alle jeres gode råd!
Som gammel erhvervsdykker siger jeg bare spring ud i det....![]()
Steen
Jeg ville nu også tømme baljen, men ville nu pille det "gamle" bestyttelsesglas ud, som er i stykker og få isat et nyt, som Steen også nævner, i tykkere glas 6-8 mm.9000 l+5000l sump skrev:Fik lige en ide - hvad siger i til følgende?
1) Tøm tanken over i nogle soppebassiner som det blev foreslået
2) lav et hul i ruden i top højre hjørne modsat revnen
3) skyl med RO vand mellem ruderne - rigeligt med skyl
4) Pust luft ind indtil alt vandet er fortrængt eller fordampet
5) få Carglas til at lappe revnen eller fyld revne op med silikone
6) vand retur i akvarie og bed![]()
7) nu har jeg muligvis bibeholdt min lidt mere ridsefaste glas!
Tak - jeg tror sgu jeg vil prøve det - der er intet at tabe som du skriver dog - det vil være fuldstændigt umuligt at få glas ind i rummet nu, så det må enten fungere ellers skal det ud!spdiving skrev:Den er sgu nok svær at dreje.
Jeg havde under alle omstændigheder tømt karet. Du har jo ingen ting at miste på den konto andet end tid.
At forsøge at lappe ville jeg nok prøve i første omgang som du selv er inde på.
Lykkes det ikke ville jeg nok flå glaset helt af.
Kan man få limet et nyt stykke glas på selv om det er monteret på akvariet ville jeg nok vælge dette. Og selvfølig med noget tykker glas. 6-8mm
Steen
Jo alger mellem ruderne er min største frygt. Derfor kommer jeg i første omgang RO vand i med ledningstal på 7-8 mikro Siemens. Skulle det gå galt fjerner jeg ruden ved at tage halvdelen af vandet ud.spdiving skrev:Er du ikke bange for at der vil komme alger imellem glas og akryl rude. Hvis du vælger at lave en reb. ?
Ellers fin ide med dit 400L.
Kan du lukke ned for dit 400L så det ikke køre med på det store system. Hvis du feks. skal behandle med medicin ?
Steen