Eventuel skade på Red Dragon pumpe?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
brøgger
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18
Postnummer: 1000-1499 København K
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: KBH. City

Eventuel skade på Red Dragon pumpe?

Indlæg af brøgger »

Hej forum.

Igår knækkede akslen på min Red Dragon 6500.. Fedt! Den havde larmet lidt rigligt et par måneder optil akselknækket, formentligt pga. manglende afkalkning. Selvom der ikke sad mærkbart meget kalk på rotoren..

Mit spørgsmål går på om der er problemer med det hvide plastic der omgiver magneten på rotoren? Jeg kan se, at der slidt en lille fordybning på indersiden. Ved ikke om dette er sket efter akselknækket hvor pumpen stod og larmede uden at virke. Det kan også være at fordybningen har været der længe og måske har været årsag til lamen/knækket?
Hvad tror I? ville lige spørge inden jeg går ud og inversterer i en ny rotor. Ellers er det nok en ny pumpe jeg skal kigge efter i stedet..

PS. Akvariet kører nu med en midlertidigig pumpe hvilket jeg virkelig kan anbefale alle på forum at have som back-up hvis uheldet skulle være ude. Man behøver jo ikke at inversterer i noget "state-of-the-art" som back-up, så længe den kan løfte vandet fra sumpen og op i tanken..

Vh. Brøgger
Brugeravatar
Zofix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011

Re: Eventuel skade på Red Dragon pumpe?

Indlæg af Zofix »

ren nysgerrighed hvor langtid siden var det du sidst havde renset pumpen? kunne godt tænke mig at vide hvor tit man skal rense dem..
Mvh Patrick
DecOcean akvarie 390L (130x50x60) - DIY Cree LED - Bubble King Supermarin 200 - Red Dragon Mini 2500 - Tunze Nanostream
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&p=453836#p453836
brøgger
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af brøgger »

Jeg rensede den for 2 måneder siden, dog uden at afkalke den, da jeg ikke observerede noget mærkbart kalk på rotoren. Det var nok ikke en særlig god ide´ ..

Den larmede lidt rigeligt herefter, men jeg troede, det var pga. luft eller at der først skulle dannes et bakterielag.. Ellers har den fungeret upåklageligt i over 5 år med rensning/afkalkning ca. hvert halve år.

Har man mange stenkoraller og højt kalkindhold i vandet skal den nok serviceres oftere.. ca. hver 3. måned tror jeg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Inden i pumpen er der en masse tynde kanaler hvor der løber vand rundt når pumpen kører. dem kan man ikke rense uden at afkalke pumpen.
brøgger
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af brøgger »

Ok, så går jeg udfra at det er nok at fylde rotorhullet med eddikesyre, og det så vil nå disse kanaler.

Er der ellers nogle bud på om den lille ujævnhed i rotorhullet har nogen betydning for pumpens drift?
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

Følger lige med :-)
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

brøgger skrev:Ok, så går jeg udfra at det er nok at fylde rotorhullet med eddikesyre, og det så vil nå disse kanaler.

Er der ellers nogle bud på om den lille ujævnhed i rotorhullet har nogen betydning for pumpens drift?

Det burde være nok at fylde hullet til rotoren med eddikesyre/citronsyre og så lade den stå i en times tid
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"