Er 2 huller nok ?
Er 2 huller nok ?
Jeg har kigget efter et brugt saltvandsakvarie, og har fundet et jeg mener ser fint ud. Der er lavet 2 huller, er det nok med disse 2, et fremløb og et retur ? eller burde der være flere?
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Mange kører med to rør til sumpen og en returrør for at det ikke skal gå galt hvis en snegl sætter sig fast. Der er som sådan ikke noget galt med kun at køre med et rør til sumpen, du mister bare den sikkerhed der er i at køre med to.
Hvor sidder de to huller? Hvis begge sidder i overløbet og fører ud af akvariet kan de jo bruges til udløb begge to, så kan du lave tilbageløb med pvc rør der føres op over kanten.
Hvor sidder de to huller? Hvis begge sidder i overløbet og fører ud af akvariet kan de jo bruges til udløb begge to, så kan du lave tilbageløb med pvc rør der føres op over kanten.
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S
Kan man ikke bare sætte en filtersvamp i overløbet, for at undgå at en snegl sætter sig fast i udløbet ??
Jeg har nemlig set en der har gjort det sådan.
Men selvfølgelig kunne man jo bare føre et pvc-rør op over kanten.
Jeg har nemlig sat mig på et akvarie med 2 huller i overløbet.
Jeg har nemlig set en der har gjort det sådan.
Men selvfølgelig kunne man jo bare føre et pvc-rør op over kanten.
Jeg har nemlig sat mig på et akvarie med 2 huller i overløbet.
Niels C. Christensen
330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg vil ikke anbefale at sætte noget i overløbet, så har du jo allerede fra start begrænset vandet frie løb.
Det med at føre et PVCrør over kanten, duer vist heller ikke, vandet løber over glas/aluminuims kanten inden det begynder at løbe gennem røret, med mindre du har sat tryk på akvariet.
Kunne akvariet klare at du satte dig på det???
Istedet for alle de der "klamhugger løsninger", så få boret et ekstra hul, blot for en sikkerhedsskyld.
Det med at føre et PVCrør over kanten, duer vist heller ikke, vandet løber over glas/aluminuims kanten inden det begynder at løbe gennem røret, med mindre du har sat tryk på akvariet.
Kunne akvariet klare at du satte dig på det???

Istedet for alle de der "klamhugger løsninger", så få boret et ekstra hul, blot for en sikkerhedsskyld.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
At vandet skal op over kanten, før end at det løber ned i et rør. vand som ikke kan komme gennem overløbet, løber også overkanten, men i en millimeter tyk bræmme hele vejen rundt om akvariet.
du kan ikke lave et rør som kan opfange vandet, da det nødvendigvis, skal vel op i mod 5 mm over kanten for at fungere.
Prøv det i en spandvand, så vil du se hvad det er jeg mener.
du kan ikke lave et rør som kan opfange vandet, da det nødvendigvis, skal vel op i mod 5 mm over kanten for at fungere.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Du læser slet ikke hvad jeg skriver. Vandet skal ikke -ned- igennem røret, vandet skal pumpes -op- igennem røret fra sumpen via returpumpen. Så kan han bruge de to huller der er boret i akvariet til at hive vand ned i sumpen med.Carsten skrev:At vandet skal op over kanten, før end at det løber ned i et rør. vand som ikke kan komme gennem overløbet, løber også overkanten, men i en millimeter tyk bræmme hele vejen rundt om akvariet.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Så ingen ting i overløbet, 2 rør til udløb og et rør over kanten med returvand fra sumpen.
Kan det så ikke bedst betale sig at placere tilbageløbet i modsatte ende af overløbet, for ikke at filtrere det samme vand igen lige efter.
Kan det så ikke bedst betale sig at placere tilbageløbet i modsatte ende af overløbet, for ikke at filtrere det samme vand igen lige efter.
Niels C. Christensen

- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ok, så vandet faktisk sprøjter en lille smule ud ?
Det burde da være til at klare, så skal jeg bare lige have fat i de 117 andre ting jeg skal bruge for at starte, men godt begyndt er halvt færdig som man siger.
Det burde da være til at klare, så skal jeg bare lige have fat i de 117 andre ting jeg skal bruge for at starte, men godt begyndt er halvt færdig som man siger.
Niels C. Christensen

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Det jeg har gjort er at sætte udstrømmeren så den lige netop ikke er under vandoverfladen når returpumpen er slukket, men når jeg tænder returpumpen stiger vandstanden i akvariet og så bliver udstrømmeren dækket. Det virker fint, det plasker lidt når jeg starter returpumpen op, men der er ingenting når det kører.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt: