Cyano bakterie?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

Cyano bakterie?

Indlæg af MichaelogIda »

Hej.. Hvad gør man når cyano bakterien bliver ved med at vokse på de levende sten og nogle af korallerne, når jeg i forvejen har børstet alt det jeg kan se af? Det kommer igen og igen. Vores sandbund er også lidt rølig, måske det også er tegn på bakterien. Jeg har suget en del op, men det kommer igen? Hjælp!
Hilsen Michael & Ida

- 130l RSM - to klovne + en bubbletip anemone 3snegle, 2 eremit

- 58l Boyu akvarie -SÆLGES
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Cyano bakterie?

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa,

Hvis du klikker i din egen tråd på cyano , så kommer du på wikkien, hvor der er en del hjælp.

99,9% af tilfældende er disse røde slimalger der pga for meget næring. Så mere eksport end import.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

pederrevnørd skrev:Hejsa,

Hvis du klikker i din egen tråd på cyano , så kommer du på wikkien, hvor der er en del hjælp.

99,9% af tilfældende er disse røde slimalger der pga for meget næring. Så mere eksport end import.

Mvh
Peder
Jeg er klar over vi fodrede for meget første gang vi havde fisk, men det var fordi vi var blevet fejlvejledt af den lokale dyrhandel. Men selvom vi har fundet ud af, hvor meget vi skal fodre nu, så står vi jo stadigvæk med samme problem, for der er stadigvæk cyano i akvariet. Jeg sugede alt fra sandbunden sidst, men det var åbenbart ikke nok. Derfor beder jeg endnu engang om hjælp.
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Så må du finde en metode til at få exporteret den næring der er i vandet.

Det kna du med en mere effektiv afskumning og ved hjælp af fosfat fjerner
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Det kan tage rigtig lang tid at slippe af med, når det først er blomstret op i akvariet- som Carsten er inde på skal I af med den næring der er for meget af i vandet.
Har I testet det for nitrat, fosfat eller silikat? bruger I vandhanevand?

Endelig er der også flere der har haft held med at tilsætte Zeobak og Zeofood(incl migselv)- Zeobak består af bakteriestammer, der hjælper med at holde nitratværdien nede og som også kan tage konkurencen op med cyano bakterierne...

Men som sagt- det kræver tålmodighed at slippe af med skidtet igen...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

nitrat, fosfat og silikat er lige akkurat nu blevet testet og alle er "ok" set ud fra JBL-testsæt.
Nitrat: 20
PO4: (klar) under 0,2 mg
Silikat: under 0,1 mg

.. Nu viser testene jo, at det hele ser godt ud.. MEN hvordan slipper jeg så af med den cyano-bakterie?
Den viser sig stadigvæk lidt på de levende sten..

Har læst lidt på nettet om det og nogen siger, at det kan være lyset i akvariet, cirkulation m.m... men jeg har blot de standard rør der følger med boyu 450eren. Derudover har jeg nok cirkulation.. Polario cirkulationspumpe, som skyder 4000 liter i timen(skiftevis højre og venstre/skiftevis i forskellige styrker) + en pumpe i ovenløbet..

Sandet i mit akvarie er nogle steder rødligt, det ved jeg ikke om er normalt?
Det kunne selvfølg. være cyano-bakterien.. Jeg har to sandsnegle gående, men de fjerner ikke det "rødlige" i sandet. Nej de går mere rundt på de levende sten, er det normalt?
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej,

Dine test viser dine problemer.

Du har 10 gange det acceptable niveau for po4 og no3, og du skal således sikre bedre vandkvalitet.

Fx med bedre skummer
10% vandskifte hver uge

Og du måler med jbl - tror ikke de er særlig pæcise til po4.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

pederrevnørd skrev:Hej,

Du har 10 gange det acceptable niveau for po4 og no3, og du skal således sikre bedre vandkvalitet.

Fx med bedre skummer
10% vandskifte hver uge

Mvh
Peder
Ud fra mine tests ser jeg ingen problemer. Min nitrat er blevet meget bedre end hvad den var. Den var engang på 40, men så fik vi osmoseanlæg og nu er den for første gang siden målt til 15-20 stykker, så det er da en helt klar forbedring.
Derudover er PO4 ud fra JBL-testsættet helt ok og ligeledes er Silikat. De resultater jeg kommer med kan nærmest ikke blive bedre. Hverken PO4 eller SIOH4. Nitrat er en blanding af 15 og 20 og ud fra, hvad jeg læser skal vandet også indeholde en del nitrat for de levende sten samt korallers skyld.
Hilsen Michael & Ida

MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Fx med bedre skummer
10% vandskifte hver uge

Mvh
Peder
Og Peder, hvor har du din påstand fra angående JBL-testkit?
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Monica&Jacob »

Nitrat skal ned på ca 0.2 mere skal der ikke være i vandet,

vi har selv boedet i aalborg og der er utroligt meget nitrat i vandet, så pas på ikke at bruge hanevand.
skift vandet til du får nitraten helt ned,

har selv kæmpet med cyano og det er eneste vej. du skal simpelhen udsulte dem. væk med nitraten og po4

JBl testsæt er ikke noget værd.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

MichaelogIda skrev:

Fx med bedre skummer
10% vandskifte hver uge

Mvh
Peder
Ud fra mine tests ser jeg ingen problemer. Min nitrat er blevet meget bedre end hvad den var. Den var engang på 40, men så fik vi osmoseanlæg og nu er den for første gang siden målt til 15-20 stykker, så det er da en helt klar forbedring.
Derudover er PO4 ud fra JBL-testsættet helt ok og ligeledes er Silikat. De resultater jeg kommer med kan nærmest ikke blive bedre. Hverken PO4 eller SIOH4. Nitrat er en blanding af 15 og 20 og ud fra, hvad jeg læser skal vandet også indeholde en del nitrat for de levende sten samt korallers skyld.

Det er noget vrøvl du skriver!
At dit måleudstyr ikke er en brik værd ændrer ikke på at du har alt for meget nitrat og fosfat.
I dagligdagen er selv et meget lav nitrat indhold nok til at holde koraller forsynet, og du har ikke et meget lavt nitrat indhold. Det er sådan ca 10 gange for højt.
Et godt fosfat indhold er under 0,03.
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Carsten skrev:
MichaelogIda skrev:

Fx med bedre skummer
10% vandskifte hver uge

Mvh
Peder

Det er noget vrøvl du skriver!
At dit måleudstyr ikke er en brik værd ændrer ikke på at du har alt for meget nitrat og fosfat.
I dagligdagen er selv et meget lav nitrat indhold nok til at holde koraller forsynet, og du har ikke et meget lavt nitrat indhold. Det er sådan ca 10 gange for højt.
Et godt fosfat indhold er under 0,03.
Jeg vil gerne have din påstand uddybet Carsten, for set ud fra mit testsæt. Er 15-20 helt ok. Jeg kan evt sende jer skemaet det er målt ud fra. Min fosfat er helt nede i den gode ende, blank som < 0,2 mg. viser, så den kan ikke blive bedre, den er helt i starten(i den gode ende) af tabellen, hvad mere kan du forlange?
Hilsen Michael & Ida

MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

jacobfisk skrev:Nitrat skal ned på ca 0.2 mere skal der ikke være i vandet,

vi har selv boedet i aalborg og der er utroligt meget nitrat i vandet, så pas på ikke at bruge hanevand.
skift vandet til du får nitraten helt ned,

har selv kæmpet med cyano og det er eneste vej. du skal simpelhen udsulte dem. væk med nitraten og po4

JBl testsæt er ikke noget værd.
Jeg bruger osmosevand og ikke vandhanevand :)

de lokale dyrehandlere siger det ikke gør noget med et nitrat indhold på 15-20 stykker som mit testkit viser. Derudover.. Hvis det i vandhane vandet måler 30-40 stykker og du siger det skal være 0.2 i akvariet, så burde vi mennesker da have fået en forgiftning for længst..
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

vandværdigere i aalborg kan kommer op på 60 i nitrat som er grænsen i dansk hanevand.

Synes du skal holde dig til den lokale dyrehandel. hils dem ude i styr på dyr ;-)
lyder ikke ligefrem til du gider høre på folks erfaringer herinde.

over and out.
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Jeg vil meget gerne have hjælp herfra. Derfor jeg spørger. Men når mit testsæt siger "godkendt" så forstår jeg ikke, hvorfor i siger som i gør? Mit fosfat er ikke målbar ud fra testsættet og silikat heller ikke. Men jeg kan dog ikke vide, om styr på dyr har vejledt mig forkert i forhold til nitrat.. Det kan jeg måske godt tro. Men forstår bare ikke, hvorfor mit testsæt så siger ok for det?
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hvis du ikke tror på fx Carsten og undertegnede med tilsammen 70 års erfaring i saltvand, så lad være.

Jbl er blot ikke god nok til saltvand.

Se på din balje ! Den viser at du har for høj po4 og no3, og så er jeg egentlig ligeglad hvad jbls skema siger.

Måske du burde lytte - vi bruger vores fritid på at hjælpe - det er derfor vi er her. :y

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd søn 8. jan 2012 13:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

dit testsæt er lavet til ferskvand. og senere godkendt til saltvand. Men vi er mange som ikke synes om dem, da de ikke er særligt pålidelige. havde selv et sæt som måle mega ved siden af. også en begynderfejl fra min side.

Styr på dyr vil sælge, og de siger de ting som gør du køber det. den er ikke længere.

Nitrat skal ned på under 0.2 som min. kun i ferskvand kan du klare dig med mere. dur ikke i saltvand.
Po4 skal være 0 og her skal du prøve og måle med Rowa eller hanna. JBL dur bare ikke.

skal der hele du for dig og gør at det hele kommer til og køre 100% så skal værdigerne være iorden. sæt dig ind i det. læs her på forum eller via saltvandswiki.dk
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

MichaelogIda skrev:Jeg vil meget gerne have hjælp herfra. Derfor jeg spørger. Men når mit testsæt siger "godkendt" så forstår jeg ikke, hvorfor i siger som i gør? Mit fosfat er ikke målbar ud fra testsættet og silikat heller ikke. Men jeg kan dog ikke vide, om styr på dyr har vejledt mig forkert i forhold til nitrat.. Det kan jeg måske godt tro. Men forstår bare ikke, hvorfor mit testsæt så siger ok for det?
Testsættet skriver følgende om nitrat: "et for højt nitratindhold virker desuden befordrende på algevæksten, hvis der ud over nitrat også er fosfat i vandet. Derfor bør nitratindholdet ikke overstige 50 mg/l i ferskvand og 20 mg/l i saltvand. ? Tabel viser godkendt indenfor <0,5 mg/l - 20 mg/l. Just Info.
Hilsen Michael & Ida

MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Okay okay. Jeg overgiver mig. Jeg kan ikke gøre for, at mit testsæt viser som det gør. Hele sættet er åbenbart en fejl. Synd for producenten af det, at have lavet et fejlprodukt med alle målinger. Det har været spild af tid :) tak!
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Som Jacobfisk skriver er et et sæt lavet til ferskvand, og for at tjene noget mere guld, har de så "ladet" det blive godkendt til saltvandsbrug.
Hvis du kun har fisk, er det også ok med et nitratindhold på 20, men fosfaten er stadig alt for høj.
Jeg ved ikke hvormeget du ved om ferskvand, men der tilsætter man faktisk både fosfat og nitrat, for at planterne for noget at leve af, men sådan hænger det ikke sammen i saltvand.

Det virker som om du tror mere på en eller anden forhandler der siger lige det du vil høre blot for at tjene kassen, at vedkommende så skyder sig selv i foden er en anden sag.

Der er ikke ret mange af os herinde der har et tilhørsforhold til en forhandler, og derfor kan vi ´komme med negative komentarer om diverse produkter, som er på forhandlernes hylder.

Du burde nok se at finde en anden forhandler hvis den du bruger ikke kan komme med bedre råd.
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Jeg har fisk og blødkoraller selvfølgelig. Derudover. Hvordan kan du sige, at min fosfat er for høj Carsten, når vandet efter det har stået med fosfat reagenset i et helt blankt ligesom når det bliver tappet fra vandhanen eller akvariet. Den ændrer sig ikke selvom det har stået med jbl midlerne i?
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Ganske enkelt fordi det testsæt er ubrugeligt.
Ganske lige som Saliferts er det.
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Okay. Hvilket testsæt ville du så råde mig til, hvis jeg skal måle nitrit, nitrat, ph, fosfat, silikat osv osv? :)
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

MichaelogIda skrev:Okay. Hvilket testsæt ville du så råde mig til, hvis jeg skal måle nitrit, nitrat, ph, fosfat, silikat osv osv? :)
No3, elos, saliferts, rsm og hanna
Ca, som ovnst
Kh, som ovnst
Mg, som ovnst
Po4, rowa eller hanna

Er i øvrigt de tests jeg synes du bør have i et etableret akvarie.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

MichaelogIda skrev:Jeg vil meget gerne have hjælp herfra. Derfor jeg spørger. Men når mit testsæt siger "godkendt" så forstår jeg ikke, hvorfor i siger som i gør? Mit fosfat er ikke målbar ud fra testsættet og silikat heller ikke. Men jeg kan dog ikke vide, om styr på dyr har vejledt mig forkert i forhold til nitrat.. Det kan jeg måske godt tro. Men forstår bare ikke, hvorfor mit testsæt så siger ok for det?
S.p.d. er sikkert gode til cichlider, men saltvand det aner de altså intet om. Det er i også blevet advaret mod før.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Flere skriver, osse herinde, at NO3 på 2 eller derunder er Ok selv til krævende SPS koraller, så NO3 på 0.2 er ikke et must, sådan som jeg har forstået det... - Så du har ca 10 x for meget, som andre osse skrive mht. koraller og alger.

- og selv om saltvandsfisk godt kan gå på 20-25ppm eller mere i NO3, så kan de blive stressede af dårlig vandkvallitet...
- men det er klart for meget med 20ppm NO3 mht. alger, koraller mv. - jeg har selv en del problemer med cyano stadigvæk og både Rowa og Hanna siger 0.00 i PO4 hos mig gennem flere test, så jeg arbejder på at få NO3 ned på 2-3 stykker fra 25ppm... (Jeg har være oppe på 50ppm, hvilket jeg fik at vide var et dødeligt nivau for rejer mv.)

PO4 står til at skulle være max 0.03ppm, så skulle JBL passe, er du som nævnt 10 x over der osse...

Som andre osse er inde på er det sikkert i ferskvand at 20ppm er fint til fisk, da de tåler flere gange så meget som vores saltvandsfisk gør... (Og koraller tåler endnu mindre.)
Vedr.: Vores drikkevand, så tåler mennesker mere end fisk + de fisk og koraller vi har i saltvand komme fra et af verdens mest stabile økosystemer, så der skal ikke for meget slinger til før end de dør af det...

Det kan være slemt nok at købe rejer fra lavt NO3 indhold i deres vand og sætte dem hjem i et med 25ppm eller mere... (De kan bedre tåle det, hvis stigningen kommer over lang tid, men kan ikke anbefales bla. pga. stress som nævnt.)
Senest rettet af amddurin søn 8. jan 2012 17:09, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

pederrevnørd skrev:
MichaelogIda skrev:Okay. Hvilket testsæt ville du så råde mig til, hvis jeg skal måle nitrit, nitrat, ph, fosfat, silikat osv osv? :)
No3, elos, saliferts, rsm og hanna
Ca, som ovnst
Kh, som ovnst
Mg, som ovnst
Po4, rowa eller hanna

Er i øvrigt de tests jeg synes du bør have i et etableret akvarie.
Ellers kan Red Sea Pro også bruges i alle samenhæng af det der skal måles for som Peder nævner.

http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... d-sea.html

Steen
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

amddurin skrev:Flere skriver, osse herinde, at NO3 på 2 eller derunder er Ok selv til krævende SPS koraller, så NO3 på 0.2 er ikke et must, sådan som jeg har forstået det... - Så du har ca 10 x for meget, som andre osse skrive mht. koraller og alger.

- og selv om saltvandsfisk godt kan gå på 20-25ppm eller mere i NO3, så kan de blive stressede af dårlig vandkvallitet...
- men det er klart for meget med 20ppm NO3 mht. alger, koraller mv. - jeg har selv en del problemer med cyano stadigvæk og både Rowa og Hanna siger 0.00 i PO4 hos mig gennem flere test, så jeg arbejder på at få NO3 ned på 2-3 stykker fra 25ppm... (Jeg har være oppe på 50ppm, hvilket jeg fik at vide var et dødeligt nivau for rejer mv.)

PO4 står til at skulle være max 0.03ppm, så skulle JBL passe, er du som nævnt 10 x over der osse...

Som andre osse er inde på er det sikkert i ferskvand at 20ppm er fint til fisk, da de tåler flere gange så meget som vores saltvandsfisk gør... (Og koraller tåler endnu mindre.)
Vedr.: Vores drikkevand, så tåler mennesker mere end fisk + de fisk og koraller vi har i saltvand komme fra et af verdens mest stabile økosystemer, så der skal ikke for meget slinger til før end de dør af det...

Det kan være slemt nok at købe rejer fra lavt NO3 indhold i deres vand og sætte dem hjem i et med 25ppm eller mere... (De kan bedre tåle det, hvis stigningen kommer over lang tid, men kan ikke anbefales bla. pga. stress som nævnt.)
Mange tak for alles råd og tak til Peder for at tage sig tiden med at skrive testsættene ned :) Igen igen. I bliver ved med at skrive, at min Po4 er for høj iforhold til det den burde være. Men iforhold til jbl og vandprøverne viser den overhovedet ikke tegn på po4.. Jeg er helt nede i den rigtige ende af skalaen, hvor der står <0.2 mg( altså under 0.2 mg). Så det kan jo være alt herunder. Der er intet udslag i vandfarven, når jeg putter medikamenterne i.
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Ja, teoretisk ku du have en fin po4 <0,03 , men dine slimalger viser du har høj næring.
Så igen, vandskifte ugentligt med 10 % og mindre fodring, samt øget afskumning vil formentlig gøre underværket. Jbl kan blot ikke måle så nøjagtigt som det kæves.

Drop nu jbl test - for din egen og dine dyrs skyld:-)

Held og lykke med baljen

Peder
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Nu er en PO4 under 0,2 meget højt og du bør nok få den en del længere ned end det. 0.03 er nok det mest optimale.

JBL test sæt til PO4 er nok det samme som at smage på vandet har du prøvet dette ?? :scream:

Steen
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"