skummer vil ikke skumme - skal jeg gå i panik nu?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
cassper
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13
Postnummer: 3550 Slangerup
Saltvand siden?: 2011

skummer vil ikke skumme - skal jeg gå i panik nu?

Indlæg af cassper »

kære garvede - håber i kan hjælpe en begynder med lidt info. Min skummer af mærket Tunze vil ikke længere skumme efter 10 måneders brug. Jeg har renset med eddikesyre, men den skummer så lidt så det umuligt når op i koppen. Nu er mit spørgsmål, om jeg kan køre videre uden skummer, eller om jeg skal ud og købe mig en ny? De er ikke helt billige jo. Kan se at der er forskellige meninger om vigtigheden af en skummer, og når først akvariet er indkørt, er det måske muligt at fortsætte uden skummer? Tror I alt vil kradse af i løbet af få dage, så jeg bliver nød til at skynde mig ud og købe en ny? Akvariet er på 160 liter og indeholder 22 kilo levende sted, 7 fisk og tre koraller.
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2605 Brøndby

Re: skummer vil ikke skumme - skal jeg gå i panik nu?

Indlæg af Fat_Donnie »

hej,
synes du skal spørge om der ikke en en venlig sjæl som vil låne dig en skummer mens din bliver lavet.... har ikke en ekstra pt. ellers måtte du gerne låne af mig.

hvis ikke skal du måske overveje at sælge nogle af dine fisk så du ikke skal fodre så meget.... men fisk kan tåle ret meget nitrat hvis det bare bliver øget "gradvist". Lidt vodka dosering vil også hjælpe dig med at forebygge/nedbryde nitraten.

Evt. få fat i en luftskummer... de er vel lidt billigere... =)
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

cassper skrev:kære garvede - håber i kan hjælpe en begynder med lidt info. Min skummer af mærket Tunze vil ikke længere skumme efter 10 måneders brug. Jeg har renset med eddikesyre, men den skummer så lidt så det umuligt når op i koppen. Nu er mit spørgsmål, om jeg kan køre videre uden skummer, eller om jeg skal ud og købe mig en ny? De er ikke helt billige jo. Kan se at der er forskellige meninger om vigtigheden af en skummer, og når først akvariet er indkørt, er det måske muligt at fortsætte uden skummer? Tror I alt vil kradse af i løbet af få dage, så jeg bliver nød til at skynde mig ud og købe en ny? Akvariet er på 160 liter og indeholder 22 kilo levende sted, 7 fisk og tre koraller.
Hej Casper,

Lige et hurtigt spørgsmål. Har du lige gjort den rent? Hvis ja så kan der godt gå nogle dage til en uge før, at den begynder at skumme ordentligt igen, da der først skal danes en hinde inde i skummeren igen :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
hr.weber
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 3000 Helsingør
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af hr.weber »

Jeg havde samme problem med min tunze doc 9011 skummer efter rensning med eddike syre.
Den var næsten holdt helt op med at lave bobler og det lød som om at motoren ikke kørte hurtigt nok? Skiftede efterfølgene den reservedel som hedder 9011.740 Bushing and attenuation disk, sættet består af to skiver, en af blød gummi og en af noget hårdere plastic. Da jeg pillede de gamle ringe af, var det kun den bløde som var tilbage, ved ikke om den hårde er slidt væk eller spist af eddike syren? Men efter skift kørte den helt fint igen.
Vh. Rasmus
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

cassper skrev:. Min skummer af mærket Tunze vil ikke længere skumme efter 10 måneders brug. Jeg har renset med eddikesyre, men den skummer så lidt så det umuligt når op i koppen.
hvordan er den tilsluttet,hvordan bliver skummeren födet?
cassper skrev:Kan se at der er forskellige meninger om vigtigheden af en skummer, og når først akvariet er indkørt, er det måske muligt at fortsætte uden skummer? .
en skummer fjerner bare mad
cassper skrev: og når først akvariet er indkørt, er det måske muligt at fortsætte uden skummer?
det er lettere at hive skummeren af hvis systemet er startet op og tilvaennet belastningen,men du bliver nödt for at fjerne den oplöste naering,som en regel saa alt det du putter i akvariet forbliver der indtil det traekkes ud paa en eller anden maade
cassper skrev:Tror I alt vil kradse af i løbet af få dage,
nej
Brugeravatar
cassper
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13

Indlæg af cassper »

den stoppede helt med at skumme for et par uger siden. Så rensede jeg den, og den kørte helt fint. Indtil i går, hvor den igen gik i stå. Jeg rensede igen, og nu skummer den, men kun så lidt at det umuligt når op til koppen. Og det lyder nemlig som om den ikke kører med tilstrækkelige 'omdrejninger' så jeg vil prøve Rasmus' tip. Hvor kan man købe de dersens reservedele ?
hr.weber
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 3000 Helsingør
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af hr.weber »

Tunzes hjemmeside.

http://www.tunze.com/119.html?&L=1

Hvilken skummer er det som du har?
Vh. Rasmus
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Du risikerer hurtigt iltmangel i akvariet uden en effektiv skummer, hvis du ikke sætter en luftpumpe til... - særligt hvis du bruger VSV, vodka eller biopellets, da de ektra bakterier osse kræver ilt...

Generalt kræver det andre former for rensning af vandet, hvis man vil køre uden skummer + tiltag der giver rigeligt ilt i vandet - så jeg vil mene at dem som køre uden skummer, skifter tit og meget vand eller osse har de nogle særlige anordninger som algescrubber og lign.

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

en ats er et "must" i alle akvarier,et godt sikkerheds net at ha,men det eksporterer ikke meget fra akvariet jeg har ihverfald ikke set nogle beviser der tyder paa noget i den retning.jeg körer mit eget akvarie uden skummer og vandskifte der er heller ingen omvendte refugier for at holde ph oppe om natten..jeg maa indrömme jeg har vaeret nervös over det og hver dag troet jeg skulle vaagne op til en katastrofe,men det körer bare,jeg har korall fragmenter paa stenene der har "klaret" hele turen men det er ikke af de fölsomme slags,endel halimeda har ankeret sig i sandbunden nu og den gamle bundt "sygnet" hen her paa det 3 maaneders gamle akvarie,,der et par alger der er meget af men det er ikke problemet som saa mere det jeg ikke har dyr der gaar paa dem.
jeg bruger skummer for at dosere ozon et par timer om ugen,jeg bruger ikke skummeren for at fjerne mad,i samme släng skifter jeg ca 3 liter vand (destilleret) da det rummes i skummeren.
Brugeravatar
cassper
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13

Indlæg af cassper »

problemet er løst - det er lidt pinligt, men det viste sig at jeg havde vendt pumpen forkert inde i selve skummeren, da jeg sidst rengjorde den.. det er iøvrigt en Tunze Nanno, uden udskiftelige dele. tja, man er vel nybegynder :)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

cassper skrev:problemet er løst - det er lidt pinligt, men det viste sig at jeg havde vendt pumpen forkert inde i selve skummeren, da jeg sidst rengjorde den.. det er iøvrigt en Tunze Nanno, uden udskiftelige dele. tja, man er vel nybegynder :)
Dejligt at du fandt problemmet :GO

Det skal du ikke være ked af, vi alle har lavet ting nybegynder :beer: :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

- Man lære af det... :y
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"