VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
SPS "svulster"
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2009
SPS "svulster"
Hej på forum,
Er der nogen der kan give en forklaring på hvad nedenstående billed kan skyldtes?
Det skal siges at de har været der igennem længere tid, uden at blive større eller mindre, de er at finde på stort set alle mine millipora acropora. Ummidelbart er alle værdier som de skal være:
8-9KH (elos)
1400Mg (elos)
420-440Ca (elos)
PH 8.2 (elos)
No3 ca.0,25 (elos)
P04 0,00-0,02 (hannah)
1.024 Salt
Temp. 26-27 grader
Dosering med Balling inkl. sporestoffer via computer.
Har indtil for cirka 6-7 uger siden haft kæmpet med en hel del silikat i vandet pga. et defekt osmoseanlæg, dette ser dog ud til at være væk da der ingen alger er i akvariet af nævnværdig grad. Dog kan jeg efter dette se at flere koraller er blevet ret lyse/blege, eller har brunet en del. Så min forvirring er er ret total. Det skal dog siges at jeg ikke har mistet nogle koraller, men det er som sagt som om der er for lidt af noget eller for meget af noget...
Er der nogen der kan give en forklaring på hvad nedenstående billed kan skyldtes?
Det skal siges at de har været der igennem længere tid, uden at blive større eller mindre, de er at finde på stort set alle mine millipora acropora. Ummidelbart er alle værdier som de skal være:
8-9KH (elos)
1400Mg (elos)
420-440Ca (elos)
PH 8.2 (elos)
No3 ca.0,25 (elos)
P04 0,00-0,02 (hannah)
1.024 Salt
Temp. 26-27 grader
Dosering med Balling inkl. sporestoffer via computer.
Har indtil for cirka 6-7 uger siden haft kæmpet med en hel del silikat i vandet pga. et defekt osmoseanlæg, dette ser dog ud til at være væk da der ingen alger er i akvariet af nævnværdig grad. Dog kan jeg efter dette se at flere koraller er blevet ret lyse/blege, eller har brunet en del. Så min forvirring er er ret total. Det skal dog siges at jeg ikke har mistet nogle koraller, men det er som sagt som om der er for lidt af noget eller for meget af noget...
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Re: SPS "svulster"
Dine koraller ser sunde ud, men iflg din beskrivelse mangler du næring - fx amino etc.
Kan ikke se nogen svulster - måske det er nyt at de vokser ....
Kan ikke se nogen svulster - måske det er nyt at de vokser ....
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg vil som Peder også mene at det er vækstpunkter.
Du er nok ikke den rette til at svare på om koralerne vokser eller ej, for du kigger på dem mange gange om dagen og ser derfor ikke de bittesmå ændringer der hele tiden sker.
Det at korallerne bliver blege, kan også skyldes at der ikke er noget fosfat og næring i vandet.
Normalt siger man at en koral har det med at blive brun i farven når der er for meget fosfat i vandet, men det stemmer jo så bare ikke lige her. Hvilken farve havde dem som er blevet brune tidligere?
Du er nok ikke den rette til at svare på om koralerne vokser eller ej, for du kigger på dem mange gange om dagen og ser derfor ikke de bittesmå ændringer der hele tiden sker.
Det at korallerne bliver blege, kan også skyldes at der ikke er noget fosfat og næring i vandet.
Normalt siger man at en koral har det med at blive brun i farven når der er for meget fosfat i vandet, men det stemmer jo så bare ikke lige her. Hvilken farve havde dem som er blevet brune tidligere?
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Koraller bliver mørkebrune ved for meget næring. Ved mangel på næring blegbrune...
Kunsten er balancen midt i mellem
Kunsten er balancen midt i mellem

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Hmm, de ser godt nok spøjse ud de spidser.
Hvis vævet på noget tidspunkt har "boblet op" som blister er det højest sandsynligt pga stort udsving i KH, har selv oplevet det et par gange og det kan godt efterlade korallen med de spidser/pletter du oplever..
Hvis vævet på noget tidspunkt har "boblet op" som blister er det højest sandsynligt pga stort udsving i KH, har selv oplevet det et par gange og det kan godt efterlade korallen med de spidser/pletter du oplever..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Hej gutter,
Det er sgu lidt klasse når de folks mening man søger mest efter er de første til at svare (skal ikke mistolkes af andre, men det er bare glædeligt.
Jeg må desværre skuffe jer, med det ikke er vækstspidser jeg netop viser her, men her er et par billeder mere af samme koral til sammenligning, samt et par af de små andre frags af bl.a. en blå/grøn og en rigtig rød:
Her kan i se selve korallen. Øverst til højre er vi helt enige om er vækst spidser, klare og hvide spidser med polypper. Nederst til venstre er dog ikke vækstspidser, det kan som sagt bedst beskrives som bylder der har dækket korallen til eller en sårskorpe..
Det er sgu lidt klasse når de folks mening man søger mest efter er de første til at svare (skal ikke mistolkes af andre, men det er bare glædeligt.
Jeg må desværre skuffe jer, med det ikke er vækstspidser jeg netop viser her, men her er et par billeder mere af samme koral til sammenligning, samt et par af de små andre frags af bl.a. en blå/grøn og en rigtig rød:
Her kan i se selve korallen. Øverst til højre er vi helt enige om er vækst spidser, klare og hvide spidser med polypper. Nederst til venstre er dog ikke vækstspidser, det kan som sagt bedst beskrives som bylder der har dækket korallen til eller en sårskorpe..
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Her kan i også se det tydeligt ligefør selve spidsen på den røde milipora, samtidigt kan man tydeligt se at bunden på både denne og staghorn korallen i baggrunden er ret blege ISÆR i bund farven. De skulle henholdsvis være rød (milli) og dybgrøn (staghorn):
Her kan i også se det på den blå milli:
Her ses det også på spidsen øverst til højre.
Her kan i også se det på den blå milli:
Her ses det også på spidsen øverst til højre.
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Hej Anders,AndersGS skrev:Hmm, de ser godt nok spøjse ud de spidser.
Selvfølgelig er KH.en en mulighed, men helt ærligt så har den været ret stabil omkring 8 i ret lang tid, når jeg har været sløset med baljen har det måske været nede og ramme en 6,5-7 men ikke styrtdykkende hurtigt. Faktisk at jeg for nygeligt hævet KH'en til 10 for at prøve at presse væksten lidt og dette havde stort set ingen effekt på korallerne. Ej heller på dem jeg viser billeder af her (hævelsen fra 8 til 10 blev lavet på 4-5 dage, hvilket jo er at presse citronen en smule...)
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Så korallen så sådan ud før du hævede KH'en?Lohse skrev:Hej Anders,AndersGS skrev:Hmm, de ser godt nok spøjse ud de spidser.
Selvfølgelig er KH.en en mulighed, men helt ærligt så har den været ret stabil omkring 8 i ret lang tid, når jeg har været sløset med baljen har det måske været nede og ramme en 6,5-7 men ikke styrtdykkende hurtigt. Faktisk at jeg for nygeligt hævet KH'en til 10 for at prøve at presse væksten lidt og dette havde stort set ingen effekt på korallerne. Ej heller på dem jeg viser billeder af her (hævelsen fra 8 til 10 blev lavet på 4-5 dage, hvilket jo er at presse citronen en smule...)
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Anders: Ja det gjorde den :/
Buddy/Lars: Faktisk var jeg stoppet med Kalium for en små 2 mrd. siden efter at have sat kalium ned til 2ml om dagen tilbage i slutningen af september. Har i forgårs startede det op igen, med 4ml om dagen. Hva da?
Buddy/Lars: Faktisk var jeg stoppet med Kalium for en små 2 mrd. siden efter at have sat kalium ned til 2ml om dagen tilbage i slutningen af september. Har i forgårs startede det op igen, med 4ml om dagen. Hva da?
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
smider sgu lige et billed op af tanken, det roder en del da jeg skal have flyttet rundet på en den koraller :/
Beklager det blå lys, ved sgu ikke hvorfor den skal gøre det så voldsomt på billeder, er ikke i nærheden af den farve i virkligheden (19400K på 100% på Pacific Sun 200W)
Beklager det blå lys, ved sgu ikke hvorfor den skal gøre det så voldsomt på billeder, er ikke i nærheden af den farve i virkligheden (19400K på 100% på Pacific Sun 200W)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
OK. Kan godt se nu at det er nogle lange "vækstspidser".
Har du et eller anet dyr som kunne være synderen??
Nøgensnegl vil jeg ikke tro det er, da det er for pletvist.
Kan du se på pletterne om der er huller fra polypperne??
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Stil hvidbalancen(WB/ white balance) på kameraet..Lohse skrev: Beklager det blå lys, ved sgu ikke hvorfor den skal gøre det så voldsomt på billeder, er ikke i nærheden af den farve i virkligheden (19400K på 100% på Pacific Sun 200W)
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hvad siger din kalium måling ?
Hvad med dine fisk, "gæller" de mere end normalt ?
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Hej Carsten,Carsten skrev:OK. Kan godt se nu at det er nogle lange "vækstspidser".
Jamen skadedyr/fisk, har været en overvejelse, men holder ret intenst øje med akvariet og især denne koral så ummidelbart vil jeg sige nej...
Tror heller ikke det er nøgen snegle, for de vidste milliepora er tre forskellige steder i arkvariet og er alle tre ramt af det i en eller anden grad, men står alle ret tæt på andre acropora som ikke har dette problem.
Her er lidt ekstra info, hvis det kan hjælpe.
Vækst i akvariet er MEGET varierende, nogle gange 1-2cm vækst på det meste på 4-6 uger, andre gange stort set intet overhovedet i 3-4 uger.
Nogle koraller vokser OVERHOVEDET ikke i højde og drøjde, men "encruster" i voldsomt omfang, og jeg mener voldsom...
Ingen blødkoraller overhovedet i akvariet.
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Har ærligt talt ikke målt kalium i meget lang tid (siden jeg stoppede med doseringen), syntes ærligt talt Red Sea's er noget pokkers besværligt noget, men har den liggende så kan give en målig i morgen.pederrevnørd skrev:Hvad siger din kalium måling ?
Mht. til fiskene, vil jeg sige nej, de ser ud til at trives ganske fint. Eneste fisk der ikke har det for godt, er den tidligere Anthias han, som ikke kunne klare opgaven, den nye han har givet ham/hende en gevaldig røvfuld men det ser ud til den klare det og er ved at skifte tilbage til hun igen. Lige et lille trick til alle der holder anthiaser, lad vær med at kumme en ny hun i som er større end din nuværende han...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Er du sikker på at den mængde du doserer i akvariet er korrekt??
Er opblandingen korrekt?
Prøv evt at knække et par af de spidser som tilsyneladende ikke vokser, af og se om der kommer nogen vækst derfra igen og om væksten er normal.
Det kunne være en sygdom men har aldrig hørt om en som specifik gik kun på en art.
Angående Anthias, så bliver en han aldrig en hun igen, det er kun de ydre kønstegn der ændrer sig, så den fremtræder som en hun
Er opblandingen korrekt?
Prøv evt at knække et par af de spidser som tilsyneladende ikke vokser, af og se om der kommer nogen vækst derfra igen og om væksten er normal.
Det kunne være en sygdom men har aldrig hørt om en som specifik gik kun på en art.
Angående Anthias, så bliver en han aldrig en hun igen, det er kun de ydre kønstegn der ændrer sig, så den fremtræder som en hun
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
lidt om skelet vaevs svulster der er mere kendt som neoplasia
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Carsten,Carsten skrev:Er du sikker på at den mængde du doserer i akvariet er korrekt??
Er opblandingen korrekt?
Mener du Kalium doseringen?
Enig mht. til sygdom, er sgu egentlig ret forvirret omkring dette...
Anthias, det vidste jeg ikke, har kun lagt mærke til at det er ved at skifte udseende igen

-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Hej Oleole. skrev:lidt om skelet vaevs svulster der er mere kendt som neoplasia

Har du hørt om det i acopora milliepora før?, nu skal det jo også siges at det ligner svulster, men har ikke en svulstligende vækstform på selve korallen

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Egentligt det hele.Lohse skrev:Carsten,Carsten skrev:Er du sikker på at den mængde du doserer i akvariet er korrekt??
Er opblandingen korrekt?
Mener du Kalium doseringen?
Er der de mængder i af stofferne som der skal være?
Men mon ikke der er en løsning nu hvor Ole har en mulig årsag.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Har du adgang til hele artiklen??ole. skrev:lidt om skelet vaevs svulster der er mere kendt som neoplasia
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
I kan kalde mig Mads fremover - hvis ovnst er en sygdom. Jeg har enorm respekt for Ole, og hans mening - men mener der er tale om anden, eller en kombi af årsager her.
Det er altid farligt at se på det som en sjælden sygdom ifht det åbenlyse.....
Jeg er 100 på at det er pga en af disse muligheder:
Effekten af din tidligere ustabilitet i vandet
Kalium Od
Jod mangel
Kh od
For lidt næring
For meget lys
Jeg synes ikke det ligner skadedyr
Kører du vodka eller biopellets ?
Tilfører du amino etc ?
Vandskifte, hvor ofte ?
Hvad siger din redox ?
Kører du med aktivt kul/rowa?
Mvh
Peder
Det er altid farligt at se på det som en sjælden sygdom ifht det åbenlyse.....
Kalium Od
Jod mangel
Kh od
For lidt næring
For meget lys
Tilfører du amino etc ?
Vandskifte, hvor ofte ?
Hvad siger din redox ?
Mvh
Peder
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
nej desvaerre maaske Rene(bio) har?Carsten skrev:Har du adgang til hele artiklen??ole. skrev:lidt om skelet vaevs svulster der er mere kendt som neoplasia
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Peder, se mine svar på dine muligheder:
(Silikat er helt klart en mulighed, samt hvad der ellers kan have været i vandet, da jeg målte TDS værdien til 120 på det "Osmosevand" der har været kommet i med den gamle anlæg)
Kalium Od
(Kalium har på sit højeste været målt til 450, hvor efter jeg stoppede helt, det er i over kanten, men ikke voldsomt vil jeg mene?...)
Jod mangel
(Dosere ikke jod på andre måder end det der måtte være i balling sporestofferne (A,B,C)
Kh od
(Med ugentlig målinger siden opstart, og doserings maskine, har mine KH aldrig rigtig haft hvad jeg ville kalde udsving)
For lidt næring
(Daglig fordring af fisk, enten pellets, flag eller frost. 5 kiruger, 10 anthias, 7 andre små fisk)
For meget lys
(Tja pas, baljen er 80cm dyb så har dem stort set kørende på 100% i lysstyrke. Vil ikke udelukke det, men da det næsten udelukkende er SPS vil det være overraskende hvis det kun er mine milli'er der reagere sådan?)
(Her er vi vist alle enige, det ligner mere noget som korallen selv har stået for)
(Har ikke kørt med vodka i snart 4 mrd.)
Tilfører du amino etc ?
(ikke pt. har kørt med Grotechs generel amino, men har lige bestilt Zeo's amino concentrat)
Vandskifte, hvor ofte ?
(aldrig)
Hvad siger din redox ?
(Pt. ingen computer på, da jeg selv måler konstant og hele tiden
).
100ml af hver i samme filter.
Mvh
Thomas
(Silikat er helt klart en mulighed, samt hvad der ellers kan have været i vandet, da jeg målte TDS værdien til 120 på det "Osmosevand" der har været kommet i med den gamle anlæg)
Kalium Od
(Kalium har på sit højeste været målt til 450, hvor efter jeg stoppede helt, det er i over kanten, men ikke voldsomt vil jeg mene?...)
Jod mangel
(Dosere ikke jod på andre måder end det der måtte være i balling sporestofferne (A,B,C)
Kh od
(Med ugentlig målinger siden opstart, og doserings maskine, har mine KH aldrig rigtig haft hvad jeg ville kalde udsving)
For lidt næring
(Daglig fordring af fisk, enten pellets, flag eller frost. 5 kiruger, 10 anthias, 7 andre små fisk)
For meget lys
(Tja pas, baljen er 80cm dyb så har dem stort set kørende på 100% i lysstyrke. Vil ikke udelukke det, men da det næsten udelukkende er SPS vil det være overraskende hvis det kun er mine milli'er der reagere sådan?)
(Her er vi vist alle enige, det ligner mere noget som korallen selv har stået for)
(Har ikke kørt med vodka i snart 4 mrd.)
Tilfører du amino etc ?
(ikke pt. har kørt med Grotechs generel amino, men har lige bestilt Zeo's amino concentrat)
Vandskifte, hvor ofte ?
(aldrig)
Hvad siger din redox ?
(Pt. ingen computer på, da jeg selv måler konstant og hele tiden

100ml af hver i samme filter.
Mvh
Thomas
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hejsa,
Jeg ville personligt gøre som følger
10% vandskifte hver uge, og se om det hjælper
Dosere amino asap, tror dine koraller mangler næring
Få dobbeltchecket din kalium og kh hos en ven
prøv at fjerne kul og rowa i en uge.
Omkring lys.
Hvor lang lystid har du på baljen?
De koraller der har dette problem, står de højt!
Hvis ja, prøv at gå på 80 %
Det er mine pt bedste bud - blot hvad jeg ville gøre i sådan en situation.
Held og lykke
Peder
Jeg ville personligt gøre som følger
10% vandskifte hver uge, og se om det hjælper
Dosere amino asap, tror dine koraller mangler næring
Få dobbeltchecket din kalium og kh hos en ven
prøv at fjerne kul og rowa i en uge.
Omkring lys.
Hvor lang lystid har du på baljen?
De koraller der har dette problem, står de højt!
Hvis ja, prøv at gå på 80 %
Det er mine pt bedste bud - blot hvad jeg ville gøre i sådan en situation.
Held og lykke
Peder
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Hej peder,