Syg Gul Kirurg?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
noxin
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2011

Syg Gul Kirurg?

Indlæg af noxin »

Hertil morgen inden lyset var tændt svømmede min gule kirurg og mine 2 klovne rundt sammen, men da lyset blev tændt svømmede den gule kirurg ind i hulen og har opholdt sig derinde lige siden, den er ret ny i akvariet og er stadig lidt genert, men det har dog ikke været så slemt her før.

Jeg bemærkede også at den har fået en kraftig rød/brunlig stribe øverst på kroppen, kraftigere på den ene side end den anden.

Skal jeg begynde at bekymre mig om at det kan være noget sygdom? skal tilføjes at jeg for første gang igår fodrede dem med frost foder (artemia), ved ikke om det evt kan give en midlertidig farvning af kroppen?

Alle værdier er fine, og alle de andre i akvariet ser ud til at have det fint.

Har af gode grunde ikke været i stand til at tage et billed af den endnu, da den hele tiden gemmer sig og ikke vil komme frem.

Ser frem til at høre jeres input.
Brugeravatar
noxin
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
13

Re: Syg Gul Kirurg?

Indlæg af noxin »

Status er nu, at den bare ligger på bunden og kigger rundt mens den gæller, så jeg er bange for at løbet er kørt, så jeg går ud fra at det bedste jeg kan gøre er at fange den og så aflive den humant.

Er der en måde der er bedre end andre, eller vil i mene at jeg blot skal lade den ligge på bunden og så se om den mirakuløst skulle få det bedre?
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Min gjorde det samme. Er ret sikker på den dør inden for få timer så tag og få den op. Et spækbræt er så bare af med hovedet er den bedste måde.
Brugeravatar
noxin
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
13

Indlæg af noxin »

ok, det blir jo desværre nok løsningen, fandt du nogensinde ud af hvad der var galt, har kigget lidt rundt på nettet og tænkte at det muligvis kunne være Red Pest, og det virker som om der er medicin til det, så ville det evt være værd at prøve at få fat i noget af det, og give det et forsøg, er jo super glad for den lille fyr selvom jeg kun har haft ham i tre dage, men vil jo heller ikke have at den lider.
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Det kan du ikke nå. Den er død om 5-6 timer. Nej jeg havde også perfekte værdier trods det klarede den det ikke. 5 andre fisk klarede det godt uden nogen sygdoms tegn.
Brugeravatar
M&T
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Køge & Havdrup

Indlæg af M&T »

Der er nogen gange bare det ikke går.. det er rigtig ærgeligt og det er jo en enorm flot fisk osse. Men det skal siges at de kommer sig i mindretal af gangene har mistet en gul kirurg men har osse haft en palet der overlevede og dette var på trods af den osse bare lå og gispede efter vejret det var et mega parassit angreb jeg brugte medicin selv om det ikke er mit fortrukne værn og oven i det satte jeg uv lys på systemet og den kom sig faktisk selv om jeg vr sikker på at den var død mange gange gennem de tre dage hvor den bare lå hen..
De venligste hilsner
Iversen

PT NUL BALJE

Biorb life 60 L hvid

Fluval edge 46 L (Moddet)

80 L shallow SPS og LPS reef
-DIY LED lampe DIY bord i hvid højglans.
Nu med sump og meget andet lir.
Brugeravatar
noxin
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
13

Indlæg af noxin »

Tak for svar begge to, Jesper du havde helt ret, mens du skrev din sidste post var jeg lige nede og købe ind, hvilket tog lidt under en time og da jeg kom tilbage var den desværre død så skyndte mig at få den fisket op så den ikke forurenede akvariet.

Alle de andre beboere har det stadig fint i akvariet, og alle værdierne sidder stadig lige i skabet, så desværre som i skriver så er det bare nogle gange at det ikke går uanset om alt går lige efter bogen, men det er jo også en fashinerende del af det at have saltvand.

Når det er sagt er der nogle måder man kan undgå at få en "dårlig" fisk med hjem på. Har prøvet at søge lidt rundt omkring på ting man kan kigge efter når man køber fisk. Ville det måske kunne betale sig at købe fisk der ikke lige kommer hjem til forhandleren i en frisk sending så den evt går hos ham i et par uger før man køber den, da evt stress under transport eller problemer med fisken hvis den er fanget med cyanid jo så højst sandsynligt vil komme til syne der.

Eller har i nogle ting i gør og holder øje med når i anskaffer jeg nye fisk til jeres akvarie?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Nogen siger man skal tage dem fra sendingen inden de kommer ud af posen og ned i forhandlerens tank
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Bingocaller skrev:Nogen siger man skal tage dem fra sendingen inden de kommer ud af posen og ned i forhandlerens tank
Det foretrækker jeg helt bestemt.
Det er et stort stress moment for fisken at blive smidt ud i et forhandler akvarie, hvor der i næsten alle tilfælde ikke er skyggen af skjulesteder.
Det stress kan man komme let omkring ved at få fisken direkte fra kassen, når sendingen pakkes ud.

Nogle vil så sige at man riskierer at få sygdom med ind i akvariet, og der til vil jeg sige at risikoen er så lille, at det ikke er noget man skal tænke på.
Men det vand som fisken kommer i, skal man under ingen omstændigheder komme i akvariet, da det som regel indeholder en lille smule bedøvelsemiddel.
Der er langt større chance for at fisken får en evt sygdom i forhandlerens akvarie end direkte fra exportøren.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"