Hjælp til at få målbar nitrat.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Hjælp til at få målbar nitrat.

Indlæg af PederP »

Hej allesammen

Jeg er ved at blive lidt frustreret over ikke at kunne holde lidt nitrat i min balje.
Havde en pellet OD, som jeg mener at være godt over efter at jeg droppede dem helt (10/11). Nu ser de gamle sps også ud til at komme igang igen med en voldsom foderplan for korallerne (og fisk).
Men - jeg kan stadig ikke holde noget nitrat i vandet. Jeg syntes heller ikke farverne på mine sps er ret intense. Lps stortrives til gengæld, især min goniopora fylder snart hele baljen og ligner den nyder den intense fodring.

Jeg er begyndt at se lidt grønne alger på stenene, og ville gerne skære ned på tilsætningerne. Men jeg tør ikke gøre mit vand for næringsfattigt.

Jeg har et Caulerpa refugium, hvor jeg har dæmpet lyset til absolut tusmørke, og derefter har det smidt sporrer, så der er max 10 grønne "blade" caulerpa tilbage. Så jeg havde håbet det vil give mig lidt nitrat. Har ladt refugiet rydde op efter sig selv for at få lidt svineri - men det hjalp ikke.
Skal jeg droppe Caulerpa helt?

Jeg har prøvet at lave en gødningsopløsning af KNO3 og kan godt tilføre så jeg kan måle 1ppm - men dagen efter er det væk igen.. men det viser da testsættet virker.
Nogen der ved hvordan udsving i nitrat påvirker korallerne? Har lyst til at prøve at tilsætte til 3ppm, med det i tankerne at et udsving mellem 2-3 er bedre end 0-1, men er samtidig bange for at den så bare hedder 0-3 i stedet...

Værdierne er ellers:

Ca: 435
Kh: 8,5-9
Mg: 1380
PO4: 0,0
Ph: 8,1

Salinitet 1.025

Der er mange ls i forholdet til vandmængden, 22kg til 83L. Kan man have for mange?

Nogen bud?
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Re: Hjælp til at få målbar nitrat.

Indlæg af Eskildsen »

1. Prøv at køb et andet testsæt, blot for at være sikker på at der virkelig ikke er nitrat i vandet.
2. Vent - Det tager lidt tid fra fjernelse af capuerla og pellets - indtil nitrat stiger.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Kan sagtens forstå du prøver at tilsætte nitrat. Men når jeg sidder og tænker lidt over det må problemet skyldes for effektive bakterier = for mange bakterier. Ved at tilsætte næring fodrer du bakterierne, men ønsket er vel i bund og grund at dræbe nogle af dem i stedet så du kan opnå en ligevægt i akvariet af nærring?
Bakterierne sidder primært i stenene, så vil gætte på det vil hjælpe at fjerne nogle sten fra systemet= fjerne bakterier fra systemet. hvor længe har problemet været der? Er der ikke mad nok vil bakterierne dø på et tidspunkt. Men okay, foderet bidrager også til næring til bakterierne.

Hvor stor stofmængde KNO3 tilfører du? Husk på at du skal holde øje med din kalium når du tilsætter, korallerne bruger det ikke hvis de ikke har det for godt.

Bare mine 5 cent... Pøj pøj med det! :-)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

Eskildsen skrev:1. Prøv at køb et andet testsæt, blot for at være sikker på at der virkelig ikke er nitrat i vandet.
2. Vent - Det tager lidt tid fra fjernelse af capuerla og pellets - indtil nitrat stiger.
tak for svar.
Jeg stoler på mit testsæt fordi jeg målte nogenlunde 1ppm efter at have tilsat 92mg NO3 til mit akvarie. Det må være en god test.

Jeg havde regnet med der ville gå noget tid, men hvor lang tid tror du så jeg bør vente før jeg kigger på andre løsninger?
Hvordan hænger det sammen at caulerpa kan fortsætte optag efter det er fjernet?
Anette skrev:Kan sagtens forstå du prøver at tilsætte nitrat. Men når jeg sidder og tænker lidt over det må problemet skyldes for effektive bakterier = for mange bakterier. Ved at tilsætte næring fodrer du bakterierne, men ønsket er vel i bund og grund at dræbe nogle af dem i stedet så du kan opnå en ligevægt i akvariet af nærring?
Bakterierne sidder primært i stenene, så vil gætte på det vil hjælpe at fjerne nogle sten fra systemet= fjerne bakterier fra systemet. hvor længe har problemet været der? Er der ikke mad nok vil bakterierne dø på et tidspunkt. Men okay, foderet bidrager også til næring til bakterierne.

Hvor stor stofmængde KNO3 tilfører du? Husk på at du skal holde øje med din kalium når du tilsætter, korallerne bruger det ikke hvis de ikke har det for godt.

Bare mine 5 cent... Pøj pøj med det! :-)
Tak for svar.
Dette akvarie er lidt en sammenplantning af to mindre akvarier jeg startede op med, og jeg havde allerede lidt af problemet i min nanobox (på pellets) - da problemet ikke var identificeret endnu blev setup kopieret til dette setup, og sten og fauna fulgte også med.
I starten af september var sammenflytningen af nanobox og en masse sten der havde kørt i et akvarie med lidt polypper - uden pellets.
Startede pellets med hvad der på posen var anbefalet, holdt nul i P og N som jeg troede jeg skulle, og så gik det ellers ned af bakken derfra. Farvel til kalkalger og farver..

Mener jeg fik det til at være ca. 60mg kalium(0,66ppm) jeg tilfører med 92mg Nitrat, men jeg har ikke noget Kalium testsæt. Måske jeg skulle skifte til kalksaltpeter hvis jeg fortsætter med tilsætning?
Regner med jeg har noget optag af K. Jeg har nogen acropora/montipora som er kommet i efter pellets kom væk, og de gror fint. Men nu fodrer jeg dem jo også meget..

Hælder også til at der må lidt sten op - har en indkøringsbalje med varme og skummer igang i kælderen med sten til en opgradering.. Så må de derned.
Troede ikke ls alene ville kunne holde mig på nul.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Peder,

Der er ikke en quick fix på din situation.
Vejen frem er en langsom men også en nem vej.

Du er allerede langt. Du har overlevet en od, og du vil i et stykke tid endnu formentlig have nul i no3.

Systemet vil af sig selv stabilisere sig, men det tager tid. Jeg ville ikke personligt fjerne sten fra baljen, med mindre du har døde Zoner.

Det er vitalt at du ikke begynder på pellets eller andre carbon tiltag foreløbig.

Jeg ville blot være sikker på at dine koraller får næring, og det kan du gøre på flere måder. Den bedste jeg kender er KZ Pohls Xtra, som sikrer dette, og det uden at du risikerer at øge din po4 - for den skal holdes på det lave niveau.

At fodre mere vil hjælpe, men her er der risiko for po4 som sagt. Dine grønne alger som er begyndt at komme frem tyder på at du muligvis er forbi krisen.

Så, for at være sikker:

Jeg ku godt tænke mig hvis du lagde et par billeder i tråden, så man bedre kan danne sig et indtryk - således får du bedst rådgivning :-)

Mv
Pedet
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

Hej Peder.

Pellets og andet kulstof er bandlyst i baljen. Efter jeg stoppede med det fik jeg hurtigt en belønning af min hydnopora som kom sig samt kalkalger, så jeg er helt overbevist om din diagnose er korrekt :)

Jeg tilsætter Grotech's VitAmino samt Salifert Coralfood, ved ikke om det er godt nok?

Jeg har ikke den store fiskebesætning, venter til jeg snart rykker i et større akvarie. Men dem jeg har får mad hver gang jeg går forbi akvariet. Ikke mere end det bliver spist, men nok op til 10 gange dagligt.
Mine små kardinaler ligner kuffertfisk i formen :) Så der er da nogen der nyder godt af mit bøvl.

Jeg skal da lige snappe et billede.. :)

Tak for hjælpen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Lyder godt - billeder siger meget.

Husk nu på at du ikke giver for meget "medicin" (mad).....balance, og opmærksomhed er vejen frem.

Jeg vil mene det du gør netop nu er perfekt, men højst sandsynligt skal du snart passe på med fodringen. Ellers får du nye og andre problemer.

Dejligt at mærke at du går meget op i hobbyen :-)

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Super tråd, Peder. Har selv lignende problemer. Har aldrig kunne måle nitrat (eller PO4) i min balje og troede egentligt, at det var gode tegn - der står bl.a. på wiki'en, at NO3 helst skal være nul. Har hele tiden kæmpet med at finde en grund til min manglende koralvækst og tror mere og mere på, at det er fordi jeg mangler NO3 - kan simpelthen ikke finde andre grunde.
Har forsøgt at fodre oftere og kraftigere, men det gør kun, at jeg får en opblomstring af trådalger - NO3 forbliver 0. Går ud fra, at algerne optager næringen før jeg kan nå at måle det.

Leder også i vildrede efter en metode til at få lidt NO3 i vandet!
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

chrislolk skrev:Super tråd, Peder. Har selv lignende problemer. Har aldrig kunne måle nitrat (eller PO4) i min balje og troede egentligt, at det var gode tegn - der står bl.a. på wiki'en, at NO3 helst skal være nul. Har hele tiden kæmpet med at finde en grund til min manglende koralvækst og tror mere og mere på, at det er fordi jeg mangler NO3 - kan simpelthen ikke finde andre grunde.
Har forsøgt at fodre oftere og kraftigere, men det gør kun, at jeg får en opblomstring af trådalger - NO3 forbliver 0. Går ud fra, at algerne optager næringen før jeg kan nå at måle det.

Leder også i vildrede efter en metode til at få lidt NO3 i vandet!
Alle kan få no3 - det er blot at smide svigermor, eller en halv gris i baljen. :T

Problemet med manglende næring er typisk ifbm brug af carbon - dvs overdreven brug af det.
Det er ikke unormalt ikke at kunne måle po4 og no3, da eventuel algevækst blot optager det.

Hvilke testsæt bruger du ?

Har du brugt carbon ? Pellets, eller Rowa?
Elers tror jeg det er en anden årsag du har til dit problem..... Hvad siger dine værdier ?

Du har nemlig næring - det siger dine alger. Så salt, ca,kh, etc etc.... Fortæl

Mv
Peder
Senest rettet af pederrevnørd ons 14. dec 2011 20:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af chrislolk »

Jeg bruger udelukkende Saliferts testsæt - undtaget til PO4, der bruger jeg Hanna Checker.
Har ikke brugt carbon - hverken BioPellets eller VSV - tør ikke tilsætte det i blinde når jeg ikke kan måle noget næring. Er dog lige begyndt på RowaPhos. Har kørt med det i en uges tid - uden nogen synlige ændringer.

Mine værdier fra i søndags:

Salt: 1.025
PH: 8.3
CA: 420
Kh: 8.3
Mg: 1440
NO3: 0
PO4: 0
Med venlig hilsen
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Dine værdier er perfekte - men jeg tror du forventer for meget, og for hurtigt.

Jeg har lige læst din tråd, og det er en lækker lille balje du har fået lavet.
Jeg kan se du har haft op og nedture mht alger - sps,og specielt acros kræver et stabilt miljø - du har fx haft alger, og nu med en rowareactor har du fået fjernet po4.

Så lang, så godt:-) mener du skal passe på dine rutiner omkring fodring. Eksporter mere snavs end du importerer - så behøver du ikke at skulle "fixe" et problem mht alger etc hele tiden.

Dine sps vil i det nye miljø, hvis du holder det stabilt, begynde at vokse igen - men giv dem tid. Laver du regelmæssige vandskifte ?

Hvis ikke, mangler du evt Kalium. Har du montiporaer? , og har de hvide vækstkanter ?

Beklager, jeg har ikke et let simpelt svar til dig. Men tror du elsker dine fisk, de ser lidt for tykke ud :-)

Håber det giver menig, og hjælper dig.

Mvh
Peder
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af chrislolk »

Er super taknemlig for din hjælp. Fantastisk med en ressource af din kaliber på dette forum!

Kan godt være jeg er for utålmodig - men vil jo gerne se samme lynhurtige vækst som du og mange andre her fra forum har.

Jeg laver 10 L vandskifte en gang om måneden, altså ca. 10%.

Har to monti'er - en confusa og en grøn digitata - ingen af dem har vækstspidser. Den grønne digitata har desuden mistet meget af sin farve og er mere hvid end grøn (for meget lys??).

Jeg fodre max. hver anden dag. For det meste med flagfoder og frost en gang om ugen. Muligt jeg fodre med for meget af gangen.

Der er jo ingen simple svar i denne hobby - nok også det der gør den så fascinerende.

Og undskyld til "den anden" Peder for at stjæle hans tråd - håber det er okay.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Håber Peder er forstående,

Ellers må du lave en ny tråd.

Er polypperne ude idag, som på de billeder du har i din tråd ?
For der ser de dejligt sunde ud. Det er petitesse afdelingen vi er ude i her.

Po4 gør intet godt ved sps(på trods af at visse forskere mener modsat)
Jeg ku godttænke mig lidt mere polypudfoldelse og farver på dine sps dog.

Hvor meget kalium er der i dit saltfabrikat ?
Kan du skifte 10 procent vand hver 14 dag fremover ?
Overvej at fjerne din rowa
Fodre mere sparsomt
Hvis nul i no3(og ingen alger) så doser kzamino og kz spongepower
Doser jod, hvis du ikke allerede gør det
Få målt din kalium - tror du mangler...

Hav tålmodighed - gode ting tager tid, kun dårlige sker hurtigt.
Som dig, er jeg rigtigt glad for forummet:-)

Mvh
Peder
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af chrislolk »

Polypperne på min digitata er faktisk ikke ret udfoldet mere. Det samme med min Millepora - når jeg tænker over det, er det faktisk først sket efter tilkoblingen af Rowa. Kan godt være det skal pilles af igen. Jeg kunne også godt tænke mig lidt mere farve på SPS'erne!

Har lige skifte typefabrikat fra Aqua Medic Reef Salt til Red Sea (den blå) - burde indeholde mere kalium.
Jeg sætter mine vandskift op til hver 14. dag i stedet for.

Dosere ikke jod - får købt noget ASAP. Kigger også lige efter lidt KZamino og spongepower. Hvad med Pohl's Xtra (kender ikke helt forskellen på de forskellige KZ produkter).
Med venlig hilsen
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg ville fjerne Rowaen, og vandskifte hver uge i en måned i stedet.
Derefter hver 14 dag - eller efter behov.

Pohls xtra er jeg i tvivl om du har behov for, det er normalt til meget næringsfattige ulns baljer.
Typisk carbon, zeo, vsv eller lignende.(mistænker det faktisk at være flydene no3)

Tror at normal fodring giver dig præcis nok næring, uden at give po4, og amino er vitalt for dine korallers farver og sundhed.

Du kan købe det hos aquafair.de - hurtig levering.

Men få målt kalium også......

Held og lykke :-)

Peder
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af chrislolk »

Jeg får bestilt ved aquafair. Takker mange gange for de super råd!

Hvilket jod-produkt bruger du?? KZ?
Med venlig hilsen
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

chrislolk skrev:Jeg får bestilt ved aquafair. Takker mange gange for de super råd!

Hvilket jod-produkt bruger du?? KZ?
Jeg bruger både kz og aquafairs egen(mener den er bedst, og billigst)

Når du nu får produkterne hjem, så giv halv dosis af hvad de anbefaler i starten. Og giv ALDRIG mere eller oftere end opgivet på etiketterne. Det er stærke sager.

Og, de virker - du vil se flottere farver, og polypudfoldelse. Det må stadig ikke overdoseres - når korallerne ER flotte, så bliv på det niveau - prøv ikke at gøre dem endnu flottere..... Så går det galt

Får du brune belægninger, så halver dosis.

Er der noget, så skriver du bare:-)

Mvh
Peder
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

Det er helt ok vi samler lidt her om samme emne. :)

Droppede i øvrigt rowa samtidig med pellets, mest fordi jeg kunne holde nul uden..
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"