Hvor meget kan et akvarie holde til?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Hvor meget kan et akvarie holde til?

Indlæg af Olsen »

Problem: Gulvet i stuen vibrerer når man går på det. Det kommer akvariet højest sandsyligt også til. Men kan det godt holde til rystelserne??

Data:
Akvariet er ca. 7-800 liter (endnu ikke købt)
Stuen er ca. 4*4 meter.
Gulvet er lavet af planker / træbrædder.
Der er 80 cm. mellem strøerne.
Akvariet kommer til at stå i et hjørne op ad en bærende væg. (Alligevel ryster det hele ret vildt!)

Jeg har tænkt mig at købe Aqualines møbelskab til at stille akvariet på. Tror I det møbel er tilstrækkeligt, hvis jeg lægger en plade under?

Altså min plan er:

gulvet --> 3 cm. træplade på gulvet --> aqualine møbel --> flamingoplade --> hel-glas-akvarie.

Da gulvet er skævt kommer den første træplade ikke til at ligge vandret. Jeg forventer dog at kunne få akvariet til at stå i vatter ved at indstillet benene på aqualinemøblet.

Hvad siger I til det?
Kunne det være en ide at få akvariet fremstillet i ekstra tykt panserglas?

Jeg vil så nødig have revnede ruder, udsivning af væske og vandskader!! :|
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

jeg ville finde årsagen til at gulvet gir sig så meget først. et akvarie på den størrelse kommer til at veje noget der ligner et tons og hvis probemet ligger i at strøerne der bærer gulvbræderne er i dårlig stand eller at brædene er klodset dårligt op så hjælper det ikke at lægge en plade under. men hvis det kun er selve bræderne der gir sig så er det fint at lægge en plade under desto større pladen er desto bedre,vægten fordeles over et større areal.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Og så vil jeg herefter tjekke min forsikring, om den dækker hvis det viser sig at guvlet ikke kunne holde.

Men som seier skriver tjek hvorfor guvlet gir sig, og kan det evt. understøttes i krybekælder mm.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
21
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Lars S skrev:Og så vil jeg herefter tjekke min forsikring, om den dækker hvis det viser sig at guvlet ikke kunne holde.

.
Tror ikke du skal begynde at spørge dit forsikringsselskab om de vil dække en skade forsaget af et akv. fordi dit gulv ikke kan/kunne bære vægten..så vil de sgu nok bare grine ad dig, og bede dig om at finde et andet selskab

Som Lars s og andre har skrevet, find ud af hvorfor dit gulv gir sig
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

nej ikke begynde at spørge, men hvis en evt. tømmer siger go' for det, så for at være på den sikker side, så bagefter sprøg dit forsikrings selvskab om de dække efter følgerne af et evt. pludselig vandskade forvoldt af et sprunget akv. osv.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Jeg bor i lejlighed på 3. sal, så der er desværre ikke nogen krybekælder.

Hvis man kun går på et gulvbrædt så giver det sig ikke en mm. i forhold til de andre gulvbrædder. Rystelserne forplanter sig bare igennem gulvet og hen til den stol man sidder i. Det vil altså sige... at går der en person forbi sofagruppen og man sidder i sofaen, så kan man TYDELIG mærke det.

Jeg har fundet ud af at strøerne er 7x7". Lejligheden er bygget i 1901 så den er over 100 år gammel. Men alt ser ellers ganske nydeligt ud i selve lejligheden -trods rystelserne i gulvet.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
21
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Olsen.. tror ikke du har noget at være nervøs for, har selv boet på 4 sal. i en ligeså gammel ejendom, hvor gulvet også vibrerede når man gik på det, havde afligevel 530 l. stående uden problemer.
Stil akv. noget tykt plade og sørg for at benene på dit akv. bord rammer spærene bedst muligt
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Min gamle balje svajede vel 1 eller 2 cm med mange mennesker der bevægede sig foran !

Jeg holder helt og aldeles på at - Ingen vrid i glasset = ingen sprunget akvarie !

Hvor meget det så hopper rundt ellers er vel blot en smagssag ?

De fleste forsikringer dækker desuden konsekvent alt over 20 liter af udstrømmende væsker !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Indboforsikringen dækker... men 700 liter vand på dette gulv vil smadre underboens stukloft 100 % + de 100 år gamle planker og det vil jeg bestemt ikke være interesseret i.

Dog er det sørme dejligt at høre jeres positive tilbagemeldinger. og jeg kan se lyset forude. Det store spørgsmål er så bare hvordan jeg sikrer at der ikke kommer vridninger i glasset.

Forruden og bagruden skal jo konstant være parallelle.
Højre og venstre siderude skal jo også konstant være parallelle.

Er der nogen der kan anbefale et godt solidt træmærke som kan bruges som træplade? (Nogle bordplader er jo mere stive end andre). Pladen skal minimum være 160x75 cm.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg ville bygge bord selv !

I noget 2x4 med en god tyk krydsfiner på alle sider til at stive af - så kan du holde en bil oven på :D
Eller få svejs noget i jern/stål og beklæde dette...

Hvorfor - Tjaa kender ikke Aqualines møbler, men husker mit nye men total dingel aquastabil skab på mit 530 liters malawi !!
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Man kan beregne en bordplade her i en masse forskellige træsorter.

I størrelsen 1600x750 (længde X bredde) og 40 mm. i tykkelse koster en af fyr = 618 kr, men en af bøg koster 1054 kr, men en af ask koster 1896 kr.

Hvad vil I mene er bedst?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

ups :o) - glemte lige linket: http://www.mifapladen.dk
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Man plejer at sige, at man skal lægtge en flamingoplade mellem bord og akvarie - den tager en del af de vrid, der måtte komme

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Det kunne være fedt at lave sit eget møbel, men det er jo et større projekt.
Og der skal vel stadigvæk en tyk plade under møblet?

Under alle omstændigheder skal jeg have mulighed for at indstille benene, da gulvet hælder både den ene og anden vej.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"