Termometer - nærdødsoplevelse!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
storm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions: 0
15
Postnummer: 1000-1499 København K
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København

Termometer - nærdødsoplevelse!

Indlæg af storm »

Hej alle, her en lille historie om et knust termometer og en nærdødsoplevelse for mit rev. Intet er dødt endnu (det skete for to uger siden) men det kunne måske være gået meget galt.
Jeg havde et glas-termometer af typen med rød væske i siddende ude i den ene side på frontglasset. Jeg er godt klar over at der ikke er kviksølv i moderne termometre, men regnede egentlig med at det bare var alkohol med farvestof. Det virkede meget solidt, da det var lavet af massivt glas og ikke et luftfyldt rør med stålhagl. En dag jeg rensede forruden med min algemagnet ramte jeg termometeret. Jeg havde ramt det mange gange før men denne gang gik bunden ud af det :embarassed: Ud flød nogle røde bobler af olie-agtig væske som var lettere end vand og de delte sig hurtigt i så mange små kugler at de var umulige at fange op. Det dannede ikke en film på overfladen som olie - de blev opløst i vandet ret hurtigt. Fiskene var nede og nappe lidt til glasskårene :( Det værste var nu at stadset lugtede ikke af alkohol som forventet, snarere af dieselolie...
Skummeren gik helt i stå med det samme og jeg søgte på nettet efter hvad det egentligt var for noget der var i. De fleste forums mente det var alm. alkohol men så fandt jeg beskrivelsen af stadset her:
http://www.palmerwahl.com/Other%20Resou ... RW-040.pdf hvor jeg læste dette:
Appearance: Clear, colorless liquid. Dye added to produce characteristic red color in thermometer.
Odor: Aromatic benzenelike.
Solubility: 0.05 gm/100gm water @ 20C (68F).
Specific Gravity: 0.86 @ 20C / 4 C
...
Environmental Toxicity: This material is expected to be toxic to aquatic life. The LC50/96hour values for fish are between 10 and 100 mg/l.
Det er toulen med farve i... fedt at bruge noget der er giftigt for vandlevende dyr i et termometer! Jeg så tre dråber komme ud i vandet før jeg fik hevet det op, og jeg prøvede at udregne koncentrationen:

Tre dråber ville jeg mene er ca. 0,6ml. 0,6ml svarer til 0,52 gram. 0,52 gram kan i øvrigt opløses helt i en liter vand iflg. 'Solubility', så det matcher mine observationer. Der er 250 liter i mit RSM så det giver en koncentration på ca. 2mg/liter. Det er en femtedel af den koncentration som producenten angiver vil dræbe halvdelen af deres forsøgsdyr inden for 96 timer!
termometeret
termometeret
Jeg skiftede så meget vand som jeg lige havde stående klar - vel ca. 10 liter. Jeg havde desværre ikke mulighed for at skifte mere på daværende tidspunkt og måtte derfor håbe på det bedste. Skummeren gik helt i stå i en dags tid men kom derefter op på fuld kraft igen. Jeg antager at skidtet fordampede hurtigt men ved ikke hvordan man beregner det ud fra (Evaporation Rate (BuAc=1): 2.24)...

Hvad kan man lære af det... Fra nu af bruger jeg kun digitale termometre. Hvis jeg havde haft et 50 liters nano var det hele måske dødt pga. den højere koncentration? Bruger i alle digitale termometre?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Termometer - nærdødsoplevelse!

Indlæg af nbd »

Grim oplevelse :wc:

Vi ved stadig ikke hvad indholdet består af - altså ud over farve. Men lugt som benzen tyder ikke godt... :BA
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Mit har en lille revne - det ryger op med det samme!

Tak for at du gad dele din oplevelse med os. Det kan være, det lige har reddet mit rev også! :y
Mvh Tobias
storm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
15
Postnummer: 1000-1499 København K
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København

Indlæg af storm »

nbd skrev:Grim oplevelse :wc:

Vi ved stadig ikke hvad indholdet består af - altså ud over farve. Men lugt som benzen tyder ikke godt... :BA
I pdf filen jeg fandt står der at det består af toluen, men det er jo rent gætværk om det virkeligt er det der var i.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions: 22
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hejsa,

Godt at det tyder på, at der ikke skete mere, og du reagerede hurtigt :h