Jeg havde et glas-termometer af typen med rød væske i siddende ude i den ene side på frontglasset. Jeg er godt klar over at der ikke er kviksølv i moderne termometre, men regnede egentlig med at det bare var alkohol med farvestof. Det virkede meget solidt, da det var lavet af massivt glas og ikke et luftfyldt rør med stålhagl. En dag jeg rensede forruden med min algemagnet ramte jeg termometeret. Jeg havde ramt det mange gange før men denne gang gik bunden ud af det

Skummeren gik helt i stå med det samme og jeg søgte på nettet efter hvad det egentligt var for noget der var i. De fleste forums mente det var alm. alkohol men så fandt jeg beskrivelsen af stadset her:
http://www.palmerwahl.com/Other%20Resou ... RW-040.pdf hvor jeg læste dette:
Det er toulen med farve i... fedt at bruge noget der er giftigt for vandlevende dyr i et termometer! Jeg så tre dråber komme ud i vandet før jeg fik hevet det op, og jeg prøvede at udregne koncentrationen:Appearance: Clear, colorless liquid. Dye added to produce characteristic red color in thermometer.
Odor: Aromatic benzenelike.
Solubility: 0.05 gm/100gm water @ 20C (68F).
Specific Gravity: 0.86 @ 20C / 4 C
...
Environmental Toxicity: This material is expected to be toxic to aquatic life. The LC50/96hour values for fish are between 10 and 100 mg/l.
Tre dråber ville jeg mene er ca. 0,6ml. 0,6ml svarer til 0,52 gram. 0,52 gram kan i øvrigt opløses helt i en liter vand iflg. 'Solubility', så det matcher mine observationer. Der er 250 liter i mit RSM så det giver en koncentration på ca. 2mg/liter. Det er en femtedel af den koncentration som producenten angiver vil dræbe halvdelen af deres forsøgsdyr inden for 96 timer! Jeg skiftede så meget vand som jeg lige havde stående klar - vel ca. 10 liter. Jeg havde desværre ikke mulighed for at skifte mere på daværende tidspunkt og måtte derfor håbe på det bedste. Skummeren gik helt i stå i en dags tid men kom derefter op på fuld kraft igen. Jeg antager at skidtet fordampede hurtigt men ved ikke hvordan man beregner det ud fra (Evaporation Rate (BuAc=1): 2.24)...
Hvad kan man lære af det... Fra nu af bruger jeg kun digitale termometre. Hvis jeg havde haft et 50 liters nano var det hele måske dødt pga. den højere koncentration? Bruger i alle digitale termometre?