300L nystartet

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Bo G
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2011

300L nystartet

Indlæg af Bo G »

Hej folkens!

Tænkte at det må være tid til at baljen vises frem :) Mit første saltvandsakvarie er nu officielt startet op, og det er vanvittigt spændende. Jeg gik igang med projektet i januar, og har købt ind og bygget lidt efter lidt. Det er lækkert at der endeligt er kommet gang i det :)

Akvariet er 300 liter (60 højt, 100 bredt, og 50 dybt) fra Tropeakvarier i Silkeborg. Sumpen er 144 liter, og der er 3 kamre: Skummer, retur og refugium.
Jeg har valgt følgende udstyr:
Skummer: Aqua Medic Turboflotor 1000 Blue
Returpumpe: Aqua Bee Up 2000/1 (løfter vandet ca. 135 cm)
Cirkulation: 2 x Hydor Koralia evolution 2800 l/h

Jeg har selv bygget bordet og lyskassen, og beklædt det med 10 mm sort mdf behandlet med køkkenbordsolie. I lyskassen sidder der 2 Giesemann Razor armaturer til 2x39 w T5 rør. I sumpen har jeg monteret en 11 w LED skinne der gerne skulle kunne holde gang i noget Caulerpa på et tidspunkt. Der er ca. 54 kg LS samlet set. Der kunne godt komme lidt flere i refugiet på et tidspunkt. 40 kg er købt af en her fra forum, og resten er købt i Tropeland i Skanderborg. De var så venlige at give mig lidt vand med fra deres eget refugium til at give lidt ekstra liv til baljen :GO

Her kommer et par billeder:

Billede

Billede

Der kom osmose vand i baljen i løbet af mandag og tirsdag her i ugen og mine initielle vandværdier er: (Salt er målt med refractometer, og resten er målt med JBL testsæt)
Salt: 1.024
pH: 7,6 - 7,8 (samme både ved aften og morgen)
KH: ca. 10
NH4: ca. 1 mg/l
NO2: 0,01 - 0,025 mg/l
NO3: ca. 1 mg/l
PO4: 0,2 - 0,4 mg/l
Si02: ca. 2 mg/l
Ca: ca. 420 mg/l
Mg: ca. 1280 mg/l
Temperaturen ligger omkring de 24 grader hele døgnet, med nuværende lys rytme. (2 rør fra 13.00 - 2100, og 2 rør fra 15.00 - 19.00 ... ved ikke om det burde blive ændret lidt)

Jeg er lidt træt af den lave pH, men jeg synes det er lidt tidligt at begynde at pille ved det hele. Jeg har Googlet lidt efter det, men jeg kan ikke lige se om det er noget der hæver sig i løbet af opstartsfasen. Er der nogen af der har erfaring med det?

Ellers hvis der er nogen der har nogle gode råd eller kommentarer er det mere end velkomment. Har måske truffet nogle noob valg undervejs, men så bliver man vel klogere hen ad vejen :)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 300L nystartet

Indlæg af Marco R »

Hej Bo,

Først og fremmest velkommen til denne verden og tillykke med akvariet :)

Det ser ellers godt ud :GO
Jeg vil dog sige, at du har i underkanten af cirkualtion, hvis du kun har de pumper, som giver 2800 l/t.
Personligt vil jeg sige, at du skal op på 40 gange avkariets volume.
Altså i dit tilfælde:
2 x 2800 = 5600l
Dvs. at du har 18,7 gange akvariets volume. Synes, man plejer at sige 20 gange akvariets volume, men tror, at den er lidt forældet, men igen kommer an på din stenopsætning.

Jeg kan anbefale 3-4 stk. Tunze 6055 og en Tunze 7095 Multicontroller. De er stort set lydløse, dem som jeg har :y

Hvad er planerne med koraller. Her tænker jeg på dit lys? 4 x 39w er meget, hvis du vil holde lyskrævende koraller. Har du overvejet LED?
Måske øg mængde af lysintensiteten ved kun at have 1 time i hver ende med 2 x 39w.

Håber, at tingene gav mening, ellers spørg du bare :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

Marco R skrev:Hej Bo,

4 x 39w er meget, hvis du vil holde lyskrævende koraller. Har du overvejet LED?
:happy:

er sikker på Marco mener det IKKE er meget lys
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

wondersurfer skrev:

4 x 39w er meget, hvis du vil holde lyskrævende koraller. Har du overvejet LED?
:happy:

er sikker på Marco mener det IKKE er meget lys
UPS det er helt rigtig set og tak :GO
Marco R[/center]
Bo G
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af Bo G »

Hej Marco

Tak for input! Kunne godt være at jeg skulle putte noget mere cirkulation deri. Er det pengene værd at have sådan en controller på dem? Mener også man kan få det til Hydors pumper. Ikke at det skal være Hydor, men nu har jeg jo allerede to af dem :)

Mht. koraller så har jeg ikke planer om SPS koraller til at starte med. Vil gerne tage det lidt i trin og starte i den mere strømvenlige ende af skalaen, og så må jeg smide noget mere lys i hvis jeg skulle få lyst til mere lyskrævende ting. Der er dog nogle LPS'ere som jeg godt kunne tænke mig, som Euphyllia eller Catalaphyllia, men jeg har endnu ikke undersøgt om det er realistisk at have dem. Måske hvis de sidder øverst i baljen?

Mht. andre dyr, kunne jeg godt tænke mig at starte med ting der bidrager til at holde baljen velfungerede, så det hele kommer til at køre så godt som muligt.

Jeg vil dog sige, at du har i underkanten af cirkualtion, hvis du kun har de pumper, som giver 2800 l/t.
Altså i dit tilfælde:
2 x 2800 = 5600l
Dvs. at du har 18,7 gange akvariets volume. Synes, man plejer at sige 20 gange akvariets volume, men tror, at den er lidt forældet, men igen kommer an på din stenopsætning.

Jeg kan anbefale 3-4 stk. Tunze 6055 og en Tunze 7095 Multicontroller. De er stort set lydløse, dem som jeg har :y

Hvad er planerne med koraller. Her tænker jeg på dit lys? 4 x 39w er meget, hvis du vil holde lyskrævende koraller. Har du overvejet LED?
Måske øg mængde af lysintensiteten ved kun at have 1 time i hver ende med 2 x 39w.

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Bo G skrev:Hej Marco

Tak for input! Kunne godt være at jeg skulle putte noget mere cirkulation deri. Er det pengene værd at have sådan en controller på dem? Mener også man kan få det til Hydors pumper. Ikke at det skal være Hydor, men nu har jeg jo allerede to af dem :)

Mht. koraller så har jeg ikke planer om SPS koraller til at starte med. Vil gerne tage det lidt i trin og starte i den mere strømvenlige ende af skalaen, og så må jeg smide noget mere lys i hvis jeg skulle få lyst til mere lyskrævende ting. Der er dog nogle LPS'ere som jeg godt kunne tænke mig, som Euphyllia eller Catalaphyllia, men jeg har endnu ikke undersøgt om det er realistisk at have dem. Måske hvis de sidder øverst i baljen?

Mht. andre dyr, kunne jeg godt tænke mig at starte med ting der bidrager til at holde baljen velfungerede, så det hele kommer til at køre så godt som muligt.

Altså i dit tilfælde:
2 x 2800 = 5600l

Hej igen,

Selvfølgelig kan du sætte flere Hydorpumper i, hvis dem som du har nu kan styres af muliticontrolleren?
Det burde du kunne se, eller læse om i brugsanvisningen :y
Jeg synes, at det er pengene værd, da du med multicontrolleren kan lave kaosflow, som er med til at hjælpe på de døde områder, som vi ikke vil have i vores saltvandsakvarier.

Uden at vide det 100%, så tror jeg, at du godt kan holde de to arter af koraller under den belysning, men jeg vil som nævnt i ovenstående rette tiden :happy:

Du skal have et cleanup crew bestående af diverse snegle, rejer, krebs (holder jeg dog ikke), søpølse (lever i sandbunden) osv.
Marco R[/center]
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Flot akvarie, vil også råde dig til mere cirkulation :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"