Single Lysmata amboinensis med æg - hvordan!?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
Kontakt:

Single Lysmata amboinensis med æg - hvordan!?

Indlæg af HyBrider »

Jeg har en Lysmata amboinensis reje (Dannebrosreje) gående, som er single og har været det i det havle års tid jeg har haft den, men i dag hvor den skiftede ham, er den pludselig med æg!
Hvordan dælan er det lige sket?

Den har skiftet ham et utal af gange, og jeg har nærmest set den være i gang, men i dag da jeg kom hjem her til aften (den skiftede ham i morges), var den med lysegrønne æg...

Det forstår jeg simpelthen ikke, nu hvor den går alene... :dizzy:

Nogen rød tråd eller forslag?
//Karsten
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Kontakt:

Re: Single Lysmata amboinensis med æg - hvordan!?

Indlæg af HyBrider »

I følge http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... pic=285191 kan det lade sig gøre, at den selv producerer æg, hvis den har skiftet fra han til hun, og tilbage.

Der er lidt mere info her: http://www.marinebreeder.org/forums/viewtopic.php?t=179

Og se flg. citat:
--

This is pretty much just a synthesis of what has been said so far:

Most Lysmata, including Lysmata amboiensis, are 'protandrous simultaneous hermaphrodites', which means that when a shrimp is young, it is a male ("protandrous"), but as it gets older it becomes physiologically both male and female ("simultaneous"). Even when a Lysmata is in the 'both-male-and-female' stage, it doesn't exactly switch back and forth between male and female, but rather does the male thing sometimes, and does the female thing at other times -- usually taking turns at each role with its partner. Equality-loving little buggers, eh?

They can also store sperm (though a shrimp can not apparently fertilize itself), so if your cleaner was recently with others, it is possible that the eggs are fertile. They do, I read, also drop unfertilized eggs (yes, like chickens, except without all the annoying clucking ). I've never had a single cleaner carry eggs, though my pairs do pretty often. I wish I had a picture of the released larvae -- looks like a tornado of tiny, tiny shrimp swarming over the tank.
--
//Karsten
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand

Indlæg af 8220 »

Kanon artikkel Karsten

Spændende læsning. Jeg havde en boksekrabbe Lybia tesselata der gjorde det samme, den var alene i akvariet men gik rundt med favnen fuld af æg.

Det er sjovt min amboinensis har grønnelige æg...

God weekend
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Min enlige L. Amboinensis har også været med rogn et utal af gange, og er det også i skrivende stund. De bliver ikke til noget, men det er lækkert foder til fisk og koraller når de slippes løs :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af HyBrider »

8220 skrev:Kanon artikkel Karsten

Spændende læsning. Jeg havde en boksekrabbe Lybia tesselata der gjorde det samme, den var alene i akvariet men gik rundt med favnen fuld af æg.

Det er sjovt min amboinensis har grønnelige æg...

God weekend
Det er spændende læsning, og man er jo nødt til at blive klogere på det, som man synes virker meget sært! :)
Men interessant, det er nok et fænomen, som man kan kalde "naturligt" hos flere arter.

Men ja, æggene er lysegrønne, og det ser lidt sjovt ud :happy:

Moente skrev:Min enlige L. Amboinensis har også været med rogn et utal af gange, og er det også i skrivende stund. De bliver ikke til noget, men det er lækkert foder til fisk og koraller når de slippes løs :)
Du har nok desværre ret. Det er også det jeg har læst flere steder - dog var det i sammenhæng med, at der var tale om en almindelig parring og derved dannelse af æg.
De tager "evigheder" om at kunne klare sig selv de små rejer, og eftersom de skal flyde rundt i vandet i ugevis, så er der nok blive spist og kørt igennem lidt for mange pumper til, at de kan overleve.. Men man har da lov at håbe, at rejen smider dem et sted, hvor de kan blive uden cirkulationen hiver dem med, og så bare krydse fingre for, at det får noget at spise.. :smart:
//Karsten
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"