byg din egen Tunze Pumpe...
- wrang
- Palet kirurg
- Reactions:
- 21
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Alingsås
Jag med
Testade idag att bygga en stream till karet men kom ej så långt pga att propellern var åt fel håll eller går pumpen åt fel håll??
Får leta efter en annan som är vänster vriden
Köpte dessa på http://www.skanehobby.se
Men här är lite bilder med resultat
När den funkar är det dax att bygga vidare med ett skydd
Får leta efter en annan som är vänster vriden
Köpte dessa på http://www.skanehobby.se
Men här är lite bilder med resultat
När den funkar är det dax att bygga vidare med ett skydd
- Vedhæftede filer
-
- Hallare_magnet1.JPG (51.21 KiB) Vist 2336 gange
-
- ihopsatt_propeller1_resize.JPG (59.47 KiB) Vist 2336 gange
-
- Ihopsatt_resize.JPG (60.77 KiB) Vist 2336 gange
-
- Magneten.jpg (44.01 KiB) Vist 2336 gange
-
- Pump_hallare_skydd_resize.JPG (59.83 KiB) Vist 2336 gange
-
- propeller.jpg (15.88 KiB) Vist 2336 gange
- Christian
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: NORGE BERGEN
Er det mulig å bygge en slik "Tunze" med større pumpe og propeller?
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Christian
- wrang
- Palet kirurg
- Reactions:
- 21
Okey
Problemet som jag sett att den startar åt fel håll men stoppar jag den då med fingret och drar den åt rätt håll så fläktar den utåt och fyllt sin funktion, Kan vara så att propellern är för stor (40mm) till pumpen
Pumpen hadde jag hemma och är en liten pump tror att den gör ca 200-400L/H. Sätter jag ner den i vattnet så står den bara still och hjälper man den med fingret så kommer det ett litet flöde bara. Får labba vidare å testa
Problemet som jag sett att den startar åt fel håll men stoppar jag den då med fingret och drar den åt rätt håll så fläktar den utåt och fyllt sin funktion, Kan vara så att propellern är för stor (40mm) till pumpen
Pumpen hadde jag hemma och är en liten pump tror att den gör ca 200-400L/H. Sätter jag ner den i vattnet så står den bara still och hjälper man den med fingret så kommer det ett litet flöde bara. Får labba vidare å testa
- Christian
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: NORGE BERGEN
Hvor mye vil en større pumpe og propell så koste? og hvilken effekt vil du anta at den så får?, la oss for tilfellets skyld si at det er en sørrelse større pumpe enn den du har benyttet og fått testet.kimjessen skrev:Christian: jep det er det....
Wrang: din propæl er med største sansynlig hed for stor..... prøv og tage pumpen op af vandet og se om ikke den begynder at kører....
hvor stor pumpe bruger du...
- wrang
- Palet kirurg
- Reactions:
- 21
Nja jag svarade på Christian´s inlägg. Tror att det var detta han frågade om vad en propeller kostar...kimjessen skrev:christian: er det mig du henvænder dig til....?????????

Christian skrev: Hvor mye vil en større pumpe og propell så koste? og hvilken effekt vil du anta at den så får?, la oss for tilfellets skyld si at det er en sørrelse større pumpe enn den du har benyttet og fått testet.
- wrang
- Palet kirurg
- Reactions:
- 21
Kimjesen:
Kanon intressant läsning du skriver. Ja jag har själv märkt nu att det inte är bara att sätta ihop en stream och tro att det skall funka och förstår varför de kostar som dom gör idag från ca 1000Skr
men jag ville bygga och testa detta själv och samtidigt ha en liten pump då stream pumparna är en stor klumpig pump. Kan man få det att funka med tex en MAxiJet 1000 så blir den betydligt mindre men håller den i längden....
Ha en bra sommardag!!
Kanon intressant läsning du skriver. Ja jag har själv märkt nu att det inte är bara att sätta ihop en stream och tro att det skall funka och förstår varför de kostar som dom gör idag från ca 1000Skr
men jag ville bygga och testa detta själv och samtidigt ha en liten pump då stream pumparna är en stor klumpig pump. Kan man få det att funka med tex en MAxiJet 1000 så blir den betydligt mindre men håller den i längden....
Ha en bra sommardag!!

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Her er en som bygger med en Maxijet 600 - http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=611354
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3230 Græsted
- Geografisk sted: Græsted nordsjælland
hej kim det er sgu fedt at se lidt rigtig håndværk inden for akvaristernes verden... er selv vildt fiks på fingrene men mangler bare de gode ideer,men dem ser du jo ikke ud til at ha problemer med... så det er helt klart "thumbs up" herfra!!!!! har set en lignende model hos jens i planteimporten,tror jeg nok... var der ikke noget med at du havde lånt ham et eksemplar så han kunne bygge efter???det syns jeg at jeg havde hørt engang fra én eller anden!!
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Sælger du stadigvæk de pumper ? jeg kunne godt bruge 2 stk.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.