Vandhane vand værdier
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2011
Vandhane vand værdier
Hej
I dag har jeg foretaget en test af vandhane vandet. Det ser ikke lovende ud med nitrit og nitrat, eftersom de er for høje iforhold til tabellen(JBL-testsæt).
Jeg døjer i forvejen med forhøjt nitrit og nitraten kunne også godt blive bedre. Jeg har fået at vide, at jeg må foretage vandskifte, når jeg skal have forholdene bedre, i starten 50 % vandskifte, derefter 20-30 %..
Men jeg synes ikke det giver nogen mening at skifte vandet, hvis nitrit og nitrat i forvejen fra mit vandhane vand er for højt set ud fra JBL-testsættet.
Hvad kan jeg så gøre og hvordan synes i mine tests fra vandhane vandet ser ud, er det normalt, at der forekommer nitrit og nitrat i vores drikkevand?
I dag har jeg foretaget en test af vandhane vandet. Det ser ikke lovende ud med nitrit og nitrat, eftersom de er for høje iforhold til tabellen(JBL-testsæt).
Jeg døjer i forvejen med forhøjt nitrit og nitraten kunne også godt blive bedre. Jeg har fået at vide, at jeg må foretage vandskifte, når jeg skal have forholdene bedre, i starten 50 % vandskifte, derefter 20-30 %..
Men jeg synes ikke det giver nogen mening at skifte vandet, hvis nitrit og nitrat i forvejen fra mit vandhane vand er for højt set ud fra JBL-testsættet.
Hvad kan jeg så gøre og hvordan synes i mine tests fra vandhane vandet ser ud, er det normalt, at der forekommer nitrit og nitrat i vores drikkevand?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
Re: Vandhane vand værdier
Nogen af jer vil sikkert foreslå osmoseanlæg, men eftersom akvariet har den størrelse det har, så ser jeg ikke det nødvendigt at bruge flere tusinde kroner på et osmoseanlæg. Der må vel være andre måder man kan gøre det på?
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Du er stødt på årsagen til at næsten alle med tiden vælger at bruge et osmoseanlæg.
Det behøver ikke koste alverden
Mener i kan få et anlæg til under 500.- incl. silicat filter hos ham "postevand" - i skal jo ikke bruge meget.
Det behøver ikke koste alverden

Mener i kan få et anlæg til under 500.- incl. silicat filter hos ham "postevand" - i skal jo ikke bruge meget.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1990
- Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø
Hej
Jeg har købt et anlæg ved Rent Postevand, det virker helt fantastisk og hurtigt!
Det koster kun 400.
Hvis I ikke vil have sådan et anlæg af en eller anden grund så er i velkomne til at hente vand hos mig.
Mvh Sonny
Jeg har købt et anlæg ved Rent Postevand, det virker helt fantastisk og hurtigt!
Det koster kun 400.
Hvis I ikke vil have sådan et anlæg af en eller anden grund så er i velkomne til at hente vand hos mig.
Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
Okay. Men skal der så ikke købes osmosevand ved siden af? eller hælder man bare sit alm. drikkevand fra vandhanen ned igennem filteret og der sker en rensning, før det når akvariet?
Kan du evt. linke til et osmoseanlæg passende til vores str akvarie.
Og IGEN.. Kan man ikke gøre det på andre måder, overhovedet?
Ser vores vandhane værdier så slemme ud, at i ikke vil bruge det?
Kan du evt. linke til et osmoseanlæg passende til vores str akvarie.
Og IGEN.. Kan man ikke gøre det på andre måder, overhovedet?
Ser vores vandhane værdier så slemme ud, at i ikke vil bruge det?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
Det lyder super Sonny.bmvw skrev:Hej
Det koster kun 400.
Mvh Sonny
Vil du mene, at osmoseanlæg er den eneste vej frem til de rigtige vandværdier og valgte du at bruge et pga. vandet i Aalborgs stand?
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Jeg har det her osmoseanlæg, og det fungerer glimrende: http://kortlink.dk/8wzk
Du sætter anlægget til en vandhane eller på bruseren (som jeg gør), og så tænder du for vandet, som ryger hele vejen igennem anlægget, hvor du fører spildevand ud i afløbet og det rene vand ned i eks. en spand. Det bruger du så i akvariet.
Jeg troede heller ikke at jeg behøvede et osmoseanlæg i starten, men eftersom jeg havde alger jeg slet ikke kunne komme af med, brugte jeg de 500 kroner på et osmoseanlæg, og ville aldrig køre det uden. Algerne var væk i løbet af et par uger uden alskens lort i vandet, som for eksempel silikat.
Så gør jer selv den tjeneste at købe et lille osmoseanlæg
Du sætter anlægget til en vandhane eller på bruseren (som jeg gør), og så tænder du for vandet, som ryger hele vejen igennem anlægget, hvor du fører spildevand ud i afløbet og det rene vand ned i eks. en spand. Det bruger du så i akvariet.
Jeg troede heller ikke at jeg behøvede et osmoseanlæg i starten, men eftersom jeg havde alger jeg slet ikke kunne komme af med, brugte jeg de 500 kroner på et osmoseanlæg, og ville aldrig køre det uden. Algerne var væk i løbet af et par uger uden alskens lort i vandet, som for eksempel silikat.
Så gør jer selv den tjeneste at købe et lille osmoseanlæg

Mvh Tobias
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1990
- Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø
Jeps, jeg havde de samme målinger på hanevandet som jer, det duer ikke!
Mvh Sonny
Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
Jeg synes det er utrolig smart med det osmoseanlæg.
Har tjekket filmene på rent-postevand.dk. Jeg ringede til ham chefen derfra og han sagde, at det lille anlæg til 295 kr ville være fint.
jeg kan så vælge et silikatfilter med og harpiks, men hvad har i valgt?
Leverer anlæget ikke rent nok vand uden silikatfilter samt harpiks til akvariet?
har i jeres anlæg påmonteret hele tiden eller tager i det af og på de gange i skal skifte vand i akvariet?
Har tjekket filmene på rent-postevand.dk. Jeg ringede til ham chefen derfra og han sagde, at det lille anlæg til 295 kr ville være fint.
jeg kan så vælge et silikatfilter med og harpiks, men hvad har i valgt?
Leverer anlæget ikke rent nok vand uden silikatfilter samt harpiks til akvariet?
har i jeres anlæg påmonteret hele tiden eller tager i det af og på de gange i skal skifte vand i akvariet?
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
Mener bestemt hvis man ofre så mange penge på saltvandsakvarie så burde man slet ikke overveje om man skulle have osmoseanlæg eller ej dine test taler jo stort set for sig selv at du bør invistere i et anlæg
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Du SKAL have silikatfilter på - mange alger skyldes silikat i hanevandet.
Jeg monterer mit når jeg skal bruge det, resten af tiden ligger det i skabet.
Jeg monterer mit når jeg skal bruge det, resten af tiden ligger det i skabet.
Mvh Tobias
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Jeg kørte et stykke tid uden silikat filter, og ærgede mig en hel del over brunalge opblomstring efter hvert vandskift.
Syntes harpiks er mere end pengene værd.
Syntes harpiks er mere end pengene værd.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
Jeg har besluttet mig for at købe osmoseanlæg. Jeg troede aldrig jeg skulle tænke på det, men det er jeg da blevet klogere på i dag.
Mange tak for jeres hjælp. Nu håber jeg på en lysere tid for mit akvarie
Mange tak for jeres hjælp. Nu håber jeg på en lysere tid for mit akvarie

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
Men lige et spørgsmål mere.
Går osmose ikke også hen og fjerner "de gode bakterier" som skal være i et akvarie også?
Går osmose ikke også hen og fjerner "de gode bakterier" som skal være i et akvarie også?
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
- Saltvand siden?: 2010
Tror det er begrænset hvor mange gode bakterier der er i dit vandhanevand, så dette skulle ikke skabe nogle problemer.