Tænker vi på forbruget........

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Tænker vi på forbruget........

Indlæg af palamo123 »

Hej alle,

Hvor meget tænker vi over El-forbruget på vores tanke?

Jeg vil i denne tråd gerne have fokus på, hvilke energibesparende opgraderinger/nedgraderinger vi har lavet i løbet af året.

Jeg har selv skiftet min gamle HQI ud med LED - Som mange andre. Det er jo altid spændende, når man skifter lys og hvordan koraller/fisk reagerer. En besparelse på 50% i strøm.
Derudover har jeg kigget på mine pumper ift. de reaktorer de trækker. I den forbindelse kører jeg pt med 2 stk TLF 150 med hhv. biopellets + rowaphos. Her har jeg kunne nedbringe wattforbruget med 15w, da jeg har sparet en pumpe væk.

Alt i alt har det givet mig lidt grønnere samvittighed + tingene rent faktisk kører bedre + vedligehold er blevet nemmere.

"If you want to make the world a better place - take a look at your tank and make that change" :-)

Håber I vil dele ud af erfaringerne, så vi kan inspirere hinanden.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 7321 Gadbjerg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gadbjerg

Re: Tænker vi på forbruget........

Indlæg af Lehd »

Herhjemme venter vi på nyt akvarie... Egentlig ville jeg hellere købe noget brugt T5 og bruge pengene på fede koraller, men valget er faldet på LED af samme årsag, som du nævner. Så må opstarten være lidt længere...
Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 9750 Østervrå

Indlæg af Gizze »

Jeg tænker MEGET på det!

Min næste balje bliver bygget op, hvor jeg tænker mest på strømmen.
Jeg har ikke 500-600 kr ekstra til strøm, hver måned.
Derfor tænker jeg LED og andre strømbesparende tiltag, når jeg bygger den nye balje op.

Mine tanker går dog også meget på HQI vs LED.
I mit tilfælde kunne jeg godt nøjes med 150W HQI (plus 2 små t5 rør) og på den konto muligvis spare en varmelegme.
Modsat hedder den måske 100W LED og så et varmelegme.

Det skal også overvejes.

Som en anden skriver.
Det må tage den tid det tager, med at bygge det op.
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 3650 Ølstykke

Indlæg af Thomaas »

Nej :)
Den eneste grund til jeg går over til led, er for at få mere lys ned i baljen og mindre varme.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Indlæg af henrikp »

ja efter en lille efter regning i strøm igen i år valgte jeg at skifte fra 400W hqi til 200W Led og skifte min gamle cirkulations pumper ud med tunze pumper. det næste der skal skiftes bliver nok skummeren da den hiver godt 90W, derudover har jeg lavet så det er returen der driver de forskellige reaktor så der er fjernet 2x 1200L pumper

så håber på at der ikke kommer efter regning næste år :)
Molle
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 3320 Skævinge
Saltvand siden?: 1991
Geografisk sted: "Reservatet"

Indlæg af Molle »

Jeg må også indrømme at den ski...el--regning var ved at tage pippet :wc: fra mig sidst jeg havde salt.
Nu har jeg så valgt at starte op igen men med klar focus på strømbesparende muligheder,det betyder så også LED og noget Tunze og et medlemskab af noget el--spare halløj,der også er beskrevet her på forummet et sted.
Hvis jeg finder tråden kan jeg linke til det.Eller hvis en anden ved hvor det gemmer sig så ville et link til det være fedt. :beer:

Men bare pøs ud af el-spare ideer og råd,fed tråd :K
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Det skal vel også være for at være "grøn" man skal SKIFTE fra HID til LED - Det giver økonomisk mening ved nyerhvervelse self.

Hvis en radion koster 5500 og kan erstatte en 250W hqi med et forbrug på 130W, så går man fra (ved 10 timer om dagen) 75kwh/md til 39kwh/md = med en besparelse på mindre end 72kr md.
Så det tager 6 år og 3md før investeringen har tjent sig ind... Man må håbe de er bygget ordentligt og holder så længe..
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

PederP skrev:Det skal vel også være for at være "grøn" man skal SKIFTE fra HID til LED - Det giver økonomisk mening ved nyerhvervelse self.

Hvis en radion koster 5500 og kan erstatte en 250W hqi med et forbrug på 130W, så går man fra (ved 10 timer om dagen) 75kwh/md til 39kwh/md = med en besparelse på mindre end 72kr md.
Så det tager 6 år og 3md før investeringen har tjent sig ind... Man må håbe de er bygget ordentligt og holder så længe..
Du glemmer så at tage nye brændere med - de koster nemt 4-500 kroner hver, og hvis de skal skiftes årligt, så går der kortere tid før investeringen er tjent hjem. Plus man får lidt bedre samvittighed over for miljøet.

Jeg har kun akvarium i nanostørrelsen, men jeg har altid tænkt på elforbruget. Både for miljøets skyld, men fandeme også for min egen. Jeg har bygget en LED lampe der bruger 78 watt, hvor jeg i hvert fald ville skulle have omkring 150W HQI eller T5 over baljen for tilsvarende lysoutput. Skummer bruger 8W, kun én cirkulationspumpe, som trækker ca 12W (MP10 på 50%). Gør hvad jeg kan for at holde mit strømforbrug nede.
Mvh Tobias
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Her i huset har jeg betalt 10k i kvartalet.
Tænker på økonomi først, og miljø bagefter, må jeg indrømme, men rart at begge dele rammer et godt sted.

Køl og frys er justeret et par grader op. Opvaskemaskine udskiftet til nye lavenergi type.

Udover skiftet til Radion Led, så er alle TV sat på spareskinner og eller tænd/sluk ure. Vigtigst er tørre tumbleren, som ikke mere kører 3 gange dagligt, idet vi nu kun tørrer resten på tørresnor - undtaget håndklæder som skal være bløde :-)
Så for første gang glæder jeg mig faktisk til at se min NYE elregning.

Håber da det betyder mindst 1000 pr. Måned i besparelse....
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Her sparet meget på at sætte en kraftig pumpe på systemmet, denne fodre nu div filter mm via bypas. Derudover skiftet 3 HQI lamper ud med bla. LED lys.

Jeg har ved disse forholdsvis små ændringer halveret strømforbruget på akvariet.
Senest rettet af Lord Mike søn 4. dec 2011 12:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:Det skal vel også være for at være "grøn" man skal SKIFTE fra HID til LED - Det giver økonomisk mening ved nyerhvervelse self.

Som Moente skriver , så skal der også lige skiftes en pære en gang om året, men har du checket hvor meget strøm din Hqi realt bruger?
Hvis det er en med jernkerne ballast, så ligger der ofte en stor strømsluger gemt der, så en 250w lampe let bruger 300W eller mere.
Mixtur
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mixtur »

ja vi regner med at spare lidt i strøm også.
vi har skiftet HQI ud med led, før brugte vi 8xt5(39watt) rør og 2 stk 250W hqi, nu bruger vi 12 stk 50W LED som erstatning for HQI og 2 ruller blå led af ca 70W pr. rulle, men med driverne på og blæsere så bruger vi når alt er tændt 235 Watt ca, i 7-8 timer i døgnet, og de sidste timer før og efter de store LED bruger vi 55W.

forbruget er målt med sådan en Watt måler.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:

Som Moente skriver , så skal der også lige skiftes en pære en gang om året, men har du checket hvor meget strøm din Hqi realt bruger?
Hvis det er en med jernkerne ballast, så ligger der ofte en stor strømsluger gemt der, så en 250w lampe let bruger 300W eller mere.
Jeg har LED over mit saltvand, hqi giver ikke meget mening ved nyerhvervelse IMO. Brugte digital lumatek til planteakvarie engang, der er vist ikke så meget spild der.
Men jo, beregningen er selfølgelig uden brændere. :beer:

Det må også give en forskel om man har haft brug for køler sammen med hqi, så man sparer endnu mere med LED - eller modsat - har man måske sparet på varmelegmer med alt den energi der bliver udsendt som IR varme fra en hqi..
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4390 Vipperød

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Det kunne være sejt bare at sætte en kæmpe vindmølle op på tagen af lejligheden eller baghaven hvis man har sådan en, gratis strøm til baljen :smart: så høj så flyverne må flyve uden om :P med så meget blæse vejr vi har her hjemme kan det kun betale sig :hehe:
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Fedt at folk tænker på det + at ved skift til f.eks LED ikke begrænser os i valg af koraller etc.
Der er faktisk kun positivt :-)
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Planen er for mig at der kommer et 6Kw solanlæg op på taget af huset. Det hjælper da lidt på det. :f2:
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"