Jeg har lavet nogle tegninger på forskellige designs, men jeg kan ikke rigtig finde ud af i hvilken retning jeg skal gå.
her er de forskellige designs, samt tankerne bag dem.
Design 1: Til denne sump har jeg valgt at have et stort teknikrum så der er plads til eventuelle udvidelser af teknik der skulle koples på systemet.
Jeg er dog i tvivl i alle design forslagene om jeg skal lave et rum for sig selv hvor vandet fra display akvariet kommer ned i sumpen.
I dette design har jeg valgt at undlade DSB/refugium da jeg tænker at de to UF-20 reactor med Biopellets og Rowaphos ville kunne erstatte dette?
Design 2: Til denne sump har jeg valgt at have et mindre teknik rum, hvor der så er kommet et rum til DSB/refugium, hvor vandet fra display akvariet bliver delt i to, hvor det ene går ned i sumpens teknik rum og den anden til DSB/refugium. Vandet fra DSB/refugium løber derefter ned i teknikrummet for at komme igennem de andre filter typer.
Tanken om at have DSB/refugium i designet tiltaler mig, men spørgsmålet er om dette er nødvendigt da jeg har det andet teknik?
Syntes jeg har læst og hørt om at vand gennemstrømningen i DSB/refugium skal være stille og roligt, hvorved det har fået sit eget nedløb fra display akvariet.
Design 3: Til denne sump har jeg også valgt at have DSB/refugium, men her er det kun et nedløb fra display akvariet og ned i sumpen. Her skal alt vandet først igennem DSB/refugium og dernæst igennem resten af sumpen.
Spørgsmålet er så om der vil være for stor vand gennemstrømning gennem DSB/refugium når alt vandet skal passere igennem dette først?
Jeg har dog tænkt på om man stadig skulle dele nedløbet fra display akvariet i to, og så lade det ene gå i teknikrummet og det andet i DSB/refugium.
Her har jeg lavet et forslag til, hvor vandet fra display akvariet kommer ned i sumpen i et rum for sig.
Design 4: Dette design at meget lig design nr. 2. Her er nedløbet fra display akvariet også delt i to, men vandet der løber gennem DSB/refugium rummet ender i returkammeret og kommer ikke igennem resten af sumpen.
Spørgsmålet her er så om vandet fra DSB/refugium skal igennem resten af sumpen?
Kom endelig med jeres meninger eller eventuelle forslag til ændringer. Det hele er stadig på tegnebrættet så fyr bare løs!

mvh
Anders