hvad er der sket med mit lys ??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

hvad er der sket med mit lys ??

Indlæg af Switz »

Hejsa alle.

Jeg har nogle store problemer med mit lys men aner ikke hvad jeg skal se efter.
Igår da stormen var over os der kl 16 der blinkede alt lys i huset og ca 5 sekunder var alt strøm væk. Lyset kom igen og lys og pumper startede så op igen. Lystofrørene er på en timer der slukker de 2 kl 22 og de sidste 2 kl 22,30. Igår der slukkede de så skiftevis kl 18 og kl 18,30. De skulle så starte op igen her kl 13, og kunne høre timerene de blev aktiveret, men intet lys i nogle af rørene.
Så blev gode råd dyre, så jeg koblede timerne fra og satte direkte strøm i lysene. Men de tænder slet ikke eller blinker..

Hvad kan der være sket ?? Hvor længe kan koraller gå uden lys?? jeg er på herrens mark, så al hjælp blir modtaget med kyshånd :G
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: hvad er der sket med mit lys ??

Indlæg af Bergenser »

Har du tjekket sikringerne?
Jeg har været ude for diverse ting og sager som elektriker.
Sidste gang jeg var ude på et lyn nedslag var der røget en hovedsikring og det kan få spændingerne i huset til at opfører sig underligt. Jeg kommer ikke med en teknisk forklaring på hvorfor, men lystyrken i glødepærerne rundt om i huset var forskellige.
Så tjek lige om du har 230v over nul og alle 3 faser.

Mvh Bergenser
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Bergenser skrev:Har du tjekket sikringerne?
Jeg har været ude for diverse ting og sager som elektriker.
Sidste gang jeg var ude på et lyn nedslag var der røget en hovedsikring og det kan få spændingerne i huset til at opfører sig underligt. Jeg kommer ikke med en teknisk forklaring på hvorfor, men lystyrken i glødepærerne rundt om i huset var forskellige.
Så tjek lige om du har 230v over nul og alle 3 faser.

Mvh Bergenser

Jeg tvivler meget på det er sikring da jeg har prøvet samme stik som mine pumper kører på, og pumperne de virker i samtlige stik, bare ikke mine 4 t5 lys :(
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Bergenser »

Og der er spænding på alle stikkontakter i huset?
Kører pumperne nedsat hastighed når du sætter dem i det stik hvor dine T5 lysrør ikke virker...?
Har du HPFI afbryder? slog den ud?

Det jeg tror der er sket er, at der er faldet et træ ned i en el mast. Det sker tit i stormvejr. Linjerelæerne lader disse fejl eksistere uden af udkoble dem. Det passer ca. med en kortslutning på 5 sek. hvorefter strømmen er tilbage.

Alt efter hvilken kortslutning der er tale om er der forskellige scenarier der kan forekomme. Blandt andet korte perioder hvor spændingsniveauet kan gå over og under 230V. Med det i tankerne mistænker jeg at de forkoblinger der sidder foran dine T5 rør muligvis er brændt af. Det kommer dog lidt an på hvor nye de er. Jeg tænker de gamle spoler muligvis er en smule mere robuste end de nye typer HF spoler.

Mvh Bergenser
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Bergenser skrev:Og der er spænding på alle stikkontakter i huset?
Kører pumperne nedsat hastighed når du sætter dem i det stik hvor dine T5 lysrør ikke virker...?
Har du HPFI afbryder? slog den ud?

Det jeg tror der er sket er, at der er faldet et træ ned i en el mast. Det sker tit i stormvejr. Linjerelæerne lader disse fejl eksistere uden af udkoble dem. Det passer ca. med en kortslutning på 5 sek. hvorefter strømmen er tilbage.

Alt efter hvilken kortslutning der er tale om er der forskellige scenarier der kan forekomme. Blandt andet korte perioder hvor spændingsniveauet kan gå over og under 230V. Med det i tankerne mistænker jeg at de forkoblinger der sidder foran dine T5 rør muligvis er brændt af. Det kommer dog lidt an på hvor nye de er. Jeg tænker de gamle spoler muligvis er en smule mere robuste end de nye typer HF spoler.

Mvh Bergenser
hmm den afbryder jeg har er den der kører uden sikringer hvor der bare er en vippekontakt der slår fra ved lynnedslag osv. Men den slog ikke fra. Pumperne de kører på fuld styrke i alle stikkene .
Jeg aner ikke hvor gamle de er da jeg købte det brugt for 3 måneder siden. Dog er rørene næsten helt nye da jeg selv købte dem.
Her er billede af det der styrer mit lys.
Vedhæftede filer
IMAG0261.jpg
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Bergenser »

Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men tror de er brændt af :(
Hvis du kan skille dem ad og stikke næsen ned i elektronikken kan du måske lugte en insisterende "mitelektronikerbrændtaf" lugt.
Det er mit bedste bud.
Andre der kan byde ind?
Mht. til korallerne, så kan de vel godt klare et par dage uden lys, men du skal nok have en af de kloge hoveder på banen for at bekræfte dette.

Mvh Bergenser
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Tak for hjælpen Bergenser.

Har lige afmonteret hvad jeg kunne på den ene modul, og ja det lugtede desværre fælt brændt derfra :(
Så håber bare min forsikring vil dække lidt af udgiften til en ny.
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

pyha igår kom der igen lys over akvariet :), det var lige 3 døgn uden lys med lidt triste koraller som resultat. Dog står korallerne allerede meget flottere her til morgen :)

Kan også se at de 3 døgn uden lys næsten har fjernet de sidste alger :O
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"