Jeg har købt en Marine Sources Zeo reactor.
Der medfølger en 2000 L/T pumpe, og pvc hane.
Akvariet er 350 liter + sump, men nok max 350 liter vand, npr sten osv tælles fra.
Ifgl Zeo guide skal man bruge MAX 1 liter Zeo sten / 400 liter vand. og max 400 liter/time cirkulation gennem dette.
Dvs at jeg skal bruge ca 800 ml sten i reaktoren.
Men er det ikke tåbeligt at reducere en så kraftig pumpe, istedet for at købe en lille Aquabee UP500 til at trække reaktoren ?
Den originale pumpe bruger 20 watt, en UP500 bruger 5 Watt ...
Eller blliver UP500 for svag, når vandet skal presses gennem slanger, sten osv ???
Jeg har s%% lidt svært ved at greje om man bare skal sætte en lille bitte pumpe på, eller drosle en stor, og så bare visuelt vurdere at "nu tror jeg den giver 3-400 liter/timen" med den medfølgende hane ???
Jeg overvejer at koble den på en "by-pass" som der i forvejen er på mit retursystem/returpumpe.
Der er lavet "dobbelt rørføring" og pt kører jeg med en pellets reactor, som bliver drevet af "nr 2 streng" fra returpumpen.
Men jeg kan se at der ikke må komme luft ind til zeo stenene, hvilket jeg jo risikrerer i små mængder, hvis jeg slukker returpumpen ved vedligehold/vandskifte..
Er dette et problem, at der en gang pr måned, kommer lidt luft ind til stenene ?
Det vil lette en del i min kompakte sump at kunne benytte den eksisterende rørføring ...
ZEO - Pumpe valg vs retur/bypass ?
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Re: ZEO - Pumpe valg vs retur/bypass ?
Der er ikke nogen grund til at købe en stor punpe, og drosle den ned, men som du selv skriver, er det vigtigt ikke overskrider den maksimale cirkulation på 400 l/t pr liter ZEOvit (Personligt ville jeg ikke lukke mere end 300 l/t igennem)
NEJ, det er ikke noget problem med lidt luft, jeg renser mine sten med luft bobler og en 5000l/t pumpe i 2 min hver dag.
NEJ, det er ikke noget problem med lidt luft, jeg renser mine sten med luft bobler og en 5000l/t pumpe i 2 min hver dag.
Hilsen
Benny
Benny
-
- Copepod
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7130 Juelsminde
- Saltvand siden?: 2006
spændende
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
Hvad med de anerorobe bakterier som claus nævnte (som nu er slettet) ?
Der må da være andre som sidder med samme tvivl, om dette kan lade sig gøre, ud over 0s 2
Der må da være andre som sidder med samme tvivl, om dette kan lade sig gøre, ud over 0s 2

***** ApFolmer@hotmail.com *****
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Husk at pumpeydelsen er uden belastning - når vandet skal presses gennem zeofilteret reduceres ydelsen.
Mit zeofilter er født med en UP1000. Fabrikken må have vurderet at den yder de 400L som de anbefaler.
Mit zeofilter er født med en UP1000. Fabrikken må have vurderet at den yder de 400L som de anbefaler.
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
Ok.. Men vil det give problemer at montere den på et t-stykke fra returpumpen ?
Så kan man jo bare "måle sig til" et korrekt flow, ved hjælp af en kande og et stop ur ?
og så lade vandet køre med lavere flow på fx 50% de første 2 uger, som kompensation for at tænde/slukke pumpen hver 3 time...
Så kan man jo bare "måle sig til" et korrekt flow, ved hjælp af en kande og et stop ur ?
og så lade vandet køre med lavere flow på fx 50% de første 2 uger, som kompensation for at tænde/slukke pumpen hver 3 time...
***** ApFolmer@hotmail.com *****