Black Python XM vs. Metis XM
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7321 Gadbjerg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Gadbjerg
Black Python XM vs. Metis XM
I jagten på det bedste lys til mit nye akvarium har flere nævnt Pacific Sun lamperne som en mulighed.
Jeg har derfor kigget lidt nærmere på dem og er lidt i tvivl om, hvor mange lamper, der egentlig skal til...
Akvariet er 140 x 70 x 60...
Hvor mange Black Python XM ville skulle bruges for, at dække lysbehovet?
Ville det være bedre, hvis man valgte en Metis XM 3x150?
Jeg har derfor kigget lidt nærmere på dem og er lidt i tvivl om, hvor mange lamper, der egentlig skal til...
Mvh.
Trine

Trine

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 2007
Re: Black Python XM vs. Metis XM
Min mening, vil jeg vælge Ecotech Radion ( som jeg selv har
) De giver en lysspredning på 60x60 cm, så to ville være perfekt til dit akvarie!
Pacific Sun har jeg ikke hørt specielt meget godt om, men jeg har ingen personlig kendskab til dem, kun hvad jeg hører fra andre.
Ecotech lamperne kan desuden simulere tordenvejr og justeres i fra 5000-20000 kelvin. Du kan programmere den til at simulere en døgnrytme, men solopgang, skyfri himmel og solnedgang.. Du kan helt selv bestemme, hvordan du vil have dit lys

Pacific Sun har jeg ikke hørt specielt meget godt om, men jeg har ingen personlig kendskab til dem, kun hvad jeg hører fra andre.
Ecotech lamperne kan desuden simulere tordenvejr og justeres i fra 5000-20000 kelvin. Du kan programmere den til at simulere en døgnrytme, men solopgang, skyfri himmel og solnedgang.. Du kan helt selv bestemme, hvordan du vil have dit lys

-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Efter sigende skulle Pacific Sun lamperne være noget mere effektive i output...
Mvh.
Trine

Trine

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
PS lamperne indeholder en nyer diode til det hvide lys, der giver mere lys for samme antal w.. deres 140w lampe yder et sted mellem en ps 160 og en ps 200lampe men bruger 60w mindre. Min 140w lampe dækker et akv der er 75x70cm.. og der er sps fra kant til kant.. 2 stk vil være ganske fint til 140cm langt akv... hvis du vil holde sps, så vil jeg tage 2x 140w eller vente på den nye hyperion lampe kommer. hvis du vil have fuld rgb, så skal du have radion, de nye maxspectre eller vente på hyperion lamperne kommer... 140w har kun hvid, blå og royalblue..
alt det pjat med tordenvejr, come on? seriøst? er det noget specielt? altså hvor brugbart er det lige? når det er sagt, så kan ps lamperne fint stimulere stormvejr hvis man har dem smidt på en ghl controler. stimulere døgnrygme, solopgang, nedgang, sky passager, kan lamperne fint klare out of the box, der ud over er der nyt software på vej fra ps der giver endnu flere muligheder, så måske får de indbygget tordenvejr? ikke jeg kan se noget brugbart for dette, til andet end show off...
http://www.pacific-sun.eu/index.php?opt ... &Itemid=58
der står der lidt om den nye software der er på vej...
ak1204> hvad er det præcist du har hørt?
alt det pjat med tordenvejr, come on? seriøst? er det noget specielt? altså hvor brugbart er det lige? når det er sagt, så kan ps lamperne fint stimulere stormvejr hvis man har dem smidt på en ghl controler. stimulere døgnrygme, solopgang, nedgang, sky passager, kan lamperne fint klare out of the box, der ud over er der nyt software på vej fra ps der giver endnu flere muligheder, så måske får de indbygget tordenvejr? ikke jeg kan se noget brugbart for dette, til andet end show off...
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
Det er ikke meget.. En PS Black Python på 140w giver hvad der svarer til en HQI-lampe på 275W, hvor Ecotech Radion på 130W giver hvad der svarer til en 250W HQI.
Men igen; der er MEGET delte meninger om LED lamper..
Men jeg håber, du finder den lampe, som passer dine behov bedst

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 8960 Uggelhuse
Jeg har en ps200W og synes sgu det er en lækker lampe
enig med starf hvad skal man lige med tordenvejr det er sgu da ikke til at holde ud at se på..
enig med starf hvad skal man lige med tordenvejr det er sgu da ikke til at holde ud at se på..
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
StarF skrev:PS lamperne indeholder en nyer diode til det hvide lys, der giver mere lys for samme antal w.. deres 140w lampe yder et sted mellem en ps 160 og en ps 200lampe men bruger 60w mindre. Min 140w lampe dækker et akv der er 75x70cm.. og der er sps fra kant til kant.. 2 stk vil være ganske fint til 140cm langt akv... hvis du vil holde sps, så vil jeg tage 2x 140w eller vente på den nye hyperion lampe kommer. hvis du vil have fuld rgb, så skal du have radion, de nye maxspectre eller vente på hyperion lamperne kommer... 140w har kun hvid, blå og royalblue..
Vil denne nye software kunne puttes i eksisterende lamper? Eller er det kun i deres kommende lamper?
Mvh.
Trine

Trine

-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Hov, min iPad er lige lidt mystisk...
Vil evt. ny software kunne læses ind i eksisterende lamper? Eller er det kun i de nye lamper?
Vil evt. ny software kunne læses ind i eksisterende lamper? Eller er det kun i de nye lamper?
Mvh.
Trine

Trine

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
StarF:
Tordenvejr er KUN show-off.. Intet andet!
Der er så mange delte meninger om hvad, der der bedst. Jeg har læst og hørt dårlige ting om både Ecotech og Pacific Sun.. Alle typer lamper har både gode og dårlige egenskaber..! Jeg kan kun anbefale Ecotech, da jeg selv har en og syntes det er en god lampe! Som sagt, har jeg ingen erfaringer med PS, og referere kun til andres erfaringer men den..
Der er så mange delte meninger om hvad, der der bedst. Jeg har læst og hørt dårlige ting om både Ecotech og Pacific Sun.. Alle typer lamper har både gode og dårlige egenskaber..! Jeg kan kun anbefale Ecotech, da jeg selv har en og syntes det er en god lampe! Som sagt, har jeg ingen erfaringer med PS, og referere kun til andres erfaringer men den..
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
enig, jeg spør kun for at finde ud af hvad det præcist er alle folk pånær mig har hørt. For jeg sku da mene, samtlige der har deres lamper her inde på forum har været gods tilfredse over all... radion, skal nok være en fin lampe igen tvivl om det.ak1204 skrev:StarF:
Tjekker du par målinger så siger de tal noget andet.ak1204 skrev:Det er ikke meget.. En PS Black Python på 140w giver hvad der svarer til en HQI-lampe på 275W, hvor Ecotech Radion på 130W giver hvad der svarer til en 250W HQI.
Senest rettet af StarF ons 23. nov 2011 20:50, rettet i alt 2 gange.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
det kan lægges ind i dem alle, via en simpel firmware opdatering.Lehd skrev:Hov, min iPad er lige lidt mystisk...
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Umiddelbart ser det ikke ud til, at Hyperion findes i enkelt moduler, hvilket vel medfører, at jeg skal op i 3 x 150. Ellers er lampen kun 85cm... 3x150 er 125cm.
Mvh.
Trine

Trine

- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Glostrup
Ja man hører meget i sladrebladene men det syntes jeg mere høre til hos damefrisørene. Men blot til din info med Pacific sun kan du også lave forskellige vejrsimulationer,følge døgnrytmer, og ændre farvetemperaturen fra 13000 kelvin til 22000 kelvin.ak1204 skrev:Min mening, vil jeg vælge Ecotech Radion ( som jeg selv har) De giver en lysspredning på 60x60 cm, så to ville være perfekt til dit akvarie!
Med Pacific Sun Hyperion lamperne kan du gøre præcis det samme som Radion lamperne, men få 35-40% mere power på lamperne end en radion og samtidig have mulighed for blande farven via RGB styring præcis som det passer dig. Det eneste Radion lampen vinder på er at man kan styrer din Vortech pumper på dem, Men PS har både højere Parmåling, og koster i bund og grund ligeså meget som en Radion. De vil også snart komme i Single moduler op til Slutningen af jul eller Januar har jeg ladet mig få a vide. Prisen er ikke offentliggjort endnu.
Nu har radion kun været på markedet i mindre end en mrd så at vide om de skaber problemer eller ej kan ingen fortælle om endnu. Uanset hvilke mærke du bruger er der ikke en producent der producerer alle delene selv fra bund til top. Diverse dele osv bliver købt fra forskellige levereandører så småproblemer kan i mine øjne opstå fra alle producenter. Der er muligvis omkring 200 PS lamper i DK pt. hvoraf jeg ligger med salget af ca 170 lamper så kender godt til de få problemer der har været. Det primære problem folk har haft med deres lamper er strømforsyninger som er røget, samtlige af disse er hurtigt blevet afstattet fra dag til dag og disse bliver nu erstattet med nogle nye som ikke skaber nogen problemer. Samt er Pacific Suns kundesupport noget af det mest fornemmeste support i akvarieindustrien.
PS lamper yder meget mere end Radion. Det kan der ikke være tvivl om på nogen måder. Det kan simple parmålinger og alm. data,specs og fakta påvise fra begge lamper typer. Radion er en god lampe uden tvivl, men at kalde Radion er bedre er op til hvad man definerer som bedre? Hvis det er ydeevene så er svaret nej. Radion er ikke bedre. Design Jo, men det tror jeg ikke i mine øjne skal være en afgørende fakta for valg af akvariebelysning, ihverfald er de færeste akvarier jeg ser der ikke har en lyskasse hvor lamperne ikke er skjult af en lyskasse. Ang styring af forskellige farver til akvariet har i min verden stadig ikke fundet ud af logikken med dette, da jeg ikke kan se formålet, en at se mit lys i en anden farve end hvid eller blå- Jeg har ikke brug for orange, rød eller grøn lys for at matche mit humør, og tror heller ikke det er sundt for korallerne. Dette er en kritik for begge lamper både Hyperion og Radion.
Du kan i prinicippet nøjes med 2 x Black Python 140 watt, da de har en højere lyspredning vil de dække hele 140 i længden uden at det går ud over ydelsen af din lys, hvorimod hvis du tager Radion ville jeg mere mene at parmålingen svinder hurtigere hvis du hæver den for at få de sidste 20 cm af baljen dækket da den i pricippet er lavet til en balje der har mål på 60x60
Metis 3x150 ville jeg ikke vælge da det er overkill. Der er rigeligt med smæk på 2 stk Black python i forevejen.
Radion har i mine øjne været blæst op til verdens 8 vidunder af nogle få på forummet, men hvis man laver sin lektie og kender nogen lunde til LED så skal man vurderer hvad der passer en bedst, istedet for at kritiserer et produkt du aldrig har haft i hånden. Jeg har kun Ros over for både Radion og PS og sælger begge typer så jeg favoriserer ikke nogen specific lampe fra men ud fra mine udtalelser kan man vurderer hvad der er bedst til ens behov. Ydeevne, design, hurtig service, service lampe tilgængeligt, online support etc.
Senest rettet af moby ons 23. nov 2011 21:20, rettet i alt 1 gang.
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Så reelt kan det ikke svare sig, at bruge de ekstra penge på Hyperion fremfor Black Python?
Mvh.
Trine

Trine

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hvis du mener at de flere farve kaneler betyder noget så jo. Men husk nu på, at alle dem der brugte t5 generalt kun kørte med blå og hvide rør, evt et pink/purple.. ati´s røde rør, der hed pro color, blev taget af marked fordi folk fik alge problemer, der var ihvertifalde nogle der påståd de fik flere alger når de brugte dem.Lehd skrev:Så reelt kan det ikke svare sig, at bruge de ekstra penge på Hyperion fremfor Black Python?
Jeg vil dog tage en 140w model eller en anden der også indeholder royalblue dioder...
- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
Fuldstændig enigStarF skrev:hvis du mener at de flere farve kaneler betyder noget så jo. Men husk nu på, at alle dem der brugte t5 generalt kun kørte med blå og hvide rør, evt et pink/purple.. ati´s røde rør, der hed pro color, blev taget af marked fordi folk fik alge problemer, der var ihvertifalde nogle der påståd de fik flere alger når de brugte dem.Lehd skrev:Så reelt kan det ikke svare sig, at bruge de ekstra penge på Hyperion fremfor Black Python?
Jeg vil dog tage en 140w model eller en anden der også indeholder royalblue dioder...

- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
Ja. Princippet ville den svarer til en en 180 watt LED lampe med XPG dioder som Radion yder men blot har 130 watt XPG.Lehd skrev:Når I snakker 140w, er det så xm'modellen?
Hyperion yder også ligeså meget som en 180 watt led lampe men bruger mere 150 watt grundet brug af XM-l Dioder
Senest rettet af moby ons 23. nov 2011 21:27, rettet i alt 1 gang.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det skal ikke være letLehd skrev:Ok, takker... Undersøger videre...

Her er billeder af mit, under en 140w ps lampe.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=48138
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Jeg har både set PS black Python og haft fingrene i Radionen og synes helt klart, at Radionen i hvert fald rent mekanisk er den bedste, og designmæssigt den flotteste lampe på markedet. Jeg mener også materialevalget er det bedste.
Jeg er ikke klar over prisforskellen, men jeg føler mig meget tryg ved mit køb af tre Radion lamper hos Decocean. Jeg er også overbevist om, at deres service er den bedste, men det er jo nemt at sige, da der vel ikke er de store erfaringer med et så nyt produkt. Men lyset er jo en vital del, så 14 dage til en fejlretning er i den grad for lang tid. Især hvis man kun bruger een lampe i sit setup. Jeg tror ikke på de er mindre effektive end PS det er noget af en påstand.
Jeg kender nogle der er meget glade for deres PS, men kender også nogle, der er kede af deres valg på gr. af ustabilitet. Hvad fejlene så end er, så er det i denne sammenhæng fuldstændig ligegyldig, for enten virker de eller også gør den ikke.
Brug din sunde fornuft når du vælger. Peder revnørd er en af dem der har den største erfaring med Radion. Tal med ham eller skriv til ham, jeg er overbevist om at han kan fortælle dig meget mere om Radion lampen.
Jeg er ikke klar over prisforskellen, men jeg føler mig meget tryg ved mit køb af tre Radion lamper hos Decocean. Jeg er også overbevist om, at deres service er den bedste, men det er jo nemt at sige, da der vel ikke er de store erfaringer med et så nyt produkt. Men lyset er jo en vital del, så 14 dage til en fejlretning er i den grad for lang tid. Især hvis man kun bruger een lampe i sit setup. Jeg tror ikke på de er mindre effektive end PS det er noget af en påstand.
Jeg kender nogle der er meget glade for deres PS, men kender også nogle, der er kede af deres valg på gr. af ustabilitet. Hvad fejlene så end er, så er det i denne sammenhæng fuldstændig ligegyldig, for enten virker de eller også gør den ikke.
Brug din sunde fornuft når du vælger. Peder revnørd er en af dem der har den største erfaring med Radion. Tal med ham eller skriv til ham, jeg er overbevist om at han kan fortælle dig meget mere om Radion lampen.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Jeg kan kun sige at mine 3 PS 200 w er et fantastisk køb. Nu har jeg brugt dem i 6 mdr.
Den ene har brændt 3 strømforsyninger og bytningen har generelt været pisse ringe - jeg har måtte købe ind til midlertidig belysning og fortryder jeg ikke købte hos Moby som har "byttere" hjemme. Den ene strømforsyning ( nye model ) smeltede endda indvendigt
Men lys og software mæssigt spiller de max - vanvittigt så meget lys de giver. Jeg holder sps på 70 cm vandsøjle!! som vokser fint med 1 cm/måned. Der er 1200 PAR 5 cm under lampen og 200 ved bunden. Kan nævne at mine T5 giver 200 Par på 5 cm!! ( Målt med Par-meter fra uni )
Der må da være nogen kan måle PAR værdi under en radion og få den ged barberet.
Mine blå rødehavs tridacnaer eksploderer i vækst! De er gået fra 3 til 15-17 cm på under 2 år og står nu på 40 cm vand
Og PS har god opbakning på mail når der sker noget.
Det med Radion er så fantastisk er vel i bund og grund noget som stammer fra at Carsten er så veltalende og respekteret ( og ikke uden grund ) men han gengiver jo bare hvad producenten oplyser og har ingen målinger/erfaringer til at bakke det op selv.
Jeg ville ALDRIG købe Radion frem for Pacific Sun - det er for fedt at styre software fra den bærbare og bare se hvordan alt vokser som sindssygt. Og så synes jeg klart at PS leveret et designmæssigt helstøbt produkt - fed pulverlakering. Det ligner noget amerikanerne ville style deres retro cars med
Jeg har 3 x 200 watt på 95% samt 4 x 39 watt T5 for at dække bagvæggen - så det giver jo i alt 726 watt for at belyse en af Danmarks største SPS kar - det er da vildt.
Den ene har brændt 3 strømforsyninger og bytningen har generelt været pisse ringe - jeg har måtte købe ind til midlertidig belysning og fortryder jeg ikke købte hos Moby som har "byttere" hjemme. Den ene strømforsyning ( nye model ) smeltede endda indvendigt

Men lys og software mæssigt spiller de max - vanvittigt så meget lys de giver. Jeg holder sps på 70 cm vandsøjle!! som vokser fint med 1 cm/måned. Der er 1200 PAR 5 cm under lampen og 200 ved bunden. Kan nævne at mine T5 giver 200 Par på 5 cm!! ( Målt med Par-meter fra uni )
Der må da være nogen kan måle PAR værdi under en radion og få den ged barberet.
Mine blå rødehavs tridacnaer eksploderer i vækst! De er gået fra 3 til 15-17 cm på under 2 år og står nu på 40 cm vand
Og PS har god opbakning på mail når der sker noget.
Det med Radion er så fantastisk er vel i bund og grund noget som stammer fra at Carsten er så veltalende og respekteret ( og ikke uden grund ) men han gengiver jo bare hvad producenten oplyser og har ingen målinger/erfaringer til at bakke det op selv.
Jeg ville ALDRIG købe Radion frem for Pacific Sun - det er for fedt at styre software fra den bærbare og bare se hvordan alt vokser som sindssygt. Og så synes jeg klart at PS leveret et designmæssigt helstøbt produkt - fed pulverlakering. Det ligner noget amerikanerne ville style deres retro cars med

Jeg har 3 x 200 watt på 95% samt 4 x 39 watt T5 for at dække bagvæggen - så det giver jo i alt 726 watt for at belyse en af Danmarks største SPS kar - det er da vildt.
SPS : Stability provides succes
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
PS virker, har aldrig haft problemer med lamperne, en strømforsyning er der gået og jeg var en af dem der bestilte ved DeepOcean første levering.
Jeg fik en nye samme dag som den gik, så super service. Har jeg i alle de butikker jeg handler i, så det er skønt
jeg har 2x160W over 120x50x60cm lxbxh, de kører kun på 70% da jeg meste holder LPS, de enkle sps jeg har vokser dog fantastisk hurtig, kunne være jeg langsomt skulle hæve %
Jeg fik en nye samme dag som den gik, så super service. Har jeg i alle de butikker jeg handler i, så det er skønt

jeg har 2x160W over 120x50x60cm lxbxh, de kører kun på 70% da jeg meste holder LPS, de enkle sps jeg har vokser dog fantastisk hurtig, kunne være jeg langsomt skulle hæve %

Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
med lidt sund fornuft, kan du da regne ud de er mindre effektive, når de brugere en led der giver mindre lys per w, end ps 140 model gør...nesnej skrev: Jeg tror ikke på de er mindre effektive end PS det er noget af en påstand.
.
og så kan jeg sige at PS, giver support selv en lørdag aften kl 21 svarede de på en simpel mail jeg havde sendt. Og DeepOcean har mig bekendt altid leveret en ny strømforsygning dagen efter, til folk. Så det med 14 dage er vist alt efter hvor man har købt den.
Hvis du nogen sinde har brugt Vertex support, og forventer en support som Tunze giver, så bliver du skuffet.. De er virkelig til at lukke op og skide i, forhåbeligt har de fået gjort den bedre, men jeg tvivler.
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Så din nye balje hos Trope igår!! ser dælme godt udLehd skrev:I jagten på det bedste lys til mit nye akvarium har flere nævnt Pacific Sun lamperne som en mulighed.

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
peder skrev:Så din nye balje hos Trope igår!! ser dælme godt udLehd skrev:I jagten på det bedste lys til mit nye akvarium har flere nævnt Pacific Sun lamperne som en mulighed.
Det må du ikke sige... Jeg bliver jo helt tosset af ventetiden...

Mvh.
Trine

Trine

- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
du skal bruge 3 stk Black Python på tværs, for at få fuld dækning.
***** ApFolmer@hotmail.com *****
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
De dækker altså fint 70 x 70 cm hos mig og man skal over 75 cm i dybden for at det er nødvendigt at vende dem på tværs.apfolmer skrev:du skal bruge 3 stk Black Python på tværs, for at få fuld dækning.
Drømmer selv lige om den 4. lampe som gør jeg kan vende dem på tværs i mit setup med mine 100 cm.
SPS : Stability provides succes
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
min dækker nu fint 75x70cm.. 3 vil være overkill på 140cm....apfolmer skrev:du skal bruge 3 stk Black Python på tværs, for at få fuld dækning.
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
Fair nok så 
Vurderer blot at de 70 i bredden vil give en smule sort "kant" i begge ender ?

Vurderer blot at de 70 i bredden vil give en smule sort "kant" i begge ender ?
***** ApFolmer@hotmail.com *****