UV filter?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
jesper kristensen
Reactions:

UV filter?

Indlæg af jesper kristensen »

Jeg tror jeg vil have mig et uv filter til mit system da jeg har mistet nogle fisk og frygter de sidste går til inden for at par dage. Mine værdier er lige i skabet så er ret sikker på det skyldes parasitter. Fiskene fik blanke øjne og 3 lå døde fra morgenen af. Nu har min gule kirurg samt min blå palet et hvidt tyndt lag på sig og blanke øjne. Det ser ud som om de trives og de spiser fint.
Hvilet uv filter skal jeg vælge til i alt 350L vand?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: UV filter?

Indlæg af pederrevnørd »

Jesper,

Du behøver ikke uv filter, du behøver blot tålmodighed, før du kommer disse lidt svære fisk i.

Parasitterne vil altid være i bljen, og sålænge vandet er i orden, så får fiskene ikke parasitter.

Så, tror som tidligere udtalt at du ikke ku vente, og at dine værdier har været svingende.
Fed balje du har, men har aldrig hørt om nogen som kom en hvidbrystet ned i baljen så hurtigt, og fik den til at leve længe.

Held og lykke :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Den får ro i 2 mdr nu. Men nej det er svært Peder.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Jeg vil gerne være lidt uenig med Peder, selvfølgeligt er det alfa og omega, at akvariet er stabilt, men jeg mener at UV kan komme til sin ret, når man tilsætter fisk, jeg køre med UV, når jeg tilsætter fisk, men kun når jeg kommer nye fisk i, for better safe than sorry, håber at UV slår flere dårlige ting ihjel end gode :)
Hilsen
Benny
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af MichaelogIda »

Undskyld jeg afbryder eller måske er out of topic. Men jeg har jo et boyu 58 liters akvarie og ud fra billeder af et splinter nyt et kan jeg se, at der normalt sidder UV-filter, og andet lir.. Er det nødvendigt med et UV filter og hvad er det dét gør godt for?

Jeg har jo bare varmelegme, skummer og cirkulationspumpe, er det ikke nok?
Hilsen Michael & Ida

- 130l RSM - to klovne + en bubbletip anemone 3snegle, 2 eremit

- 58l Boyu akvarie -SÆLGES
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af MichaelogIda »

og er det nødvendigt, jeg har sådan en: http://www.fishpetsreptiles.co.uk/produ ... &prodid=72 og http://www.fishpetsreptiles.co.uk/produ ... &prodid=74 .. hvad gør de godt for?
Hilsen Michael & Ida

- 130l RSM - to klovne + en bubbletip anemone 3snegle, 2 eremit

- 58l Boyu akvarie -SÆLGES
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej ved godt der er mange delte meninger om at bruge uv og ozon det meget forbudt i reef på grund af de gode bakterier den så også dræber men vel ikke dem alle vel og bakterier bliver der lavet hele tiden alligevel og det man så tilføre udefra
kan kun sige jeg har en blå kirug som altid havde hvide pletter de stresser let har jeg læst mig til mine vand værdier er gode efter jeg fik et uv filter på skulle være omkring 35watt for at have bedst effekt er de hvide pletter væk så vil nok også hælde mig til at uv filter det kan have sin ret men vandskift er også fint :wink:
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af 8220 »

Mine 5 Cent er.

Find en masse artikler på nettet om UV og drag derefter din egen konklusion. Da det er med UV som biopellets og så mange andet saltvands grej, så er det meget forskelligt hvad der dur ved hvem og hvorfor ;=)

Endvidere er der hverken i livet eller ved saltvand nogle garantier, der er altid Murphys lov og den lille procentdel der afviger fra normalen.

Ps. bruger selv UV, det er lidt livrem og seler princippet. Jeg sætter ikke mere ny indkøbte fisk i mit store akvarie, de ryger en tur i karantæne først, dyrkøbt erfaring ;=)
Held og lykke fremover
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"