Biologisk filter eller ej.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
noxin
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2011

Biologisk filter eller ej.

Indlæg af noxin »

Jeg har anskaffet mig et Boyu 128L akvarie og har sat det hele op for 10 dage med levende sten og levende sand, og forventede så ellers en kæmpe algevækst, men her efter 10 dage er der kun kommet en smule alger på sandet og en lille smule på nogle af stenene.

Jeg har også taget en måling af værdierne idag og Nitrit lå på under 0,1ppm og Nitrat også under 0,1ppm hvilke jo er fine værdier så vidt jeg forstår.

Mit spørgsmål er så om det evt er det biologiske filter der fulgte med akvariet der gør at der er begrænset algevækst, og hvis det er hvad er så jeres vurdering, helt at tage det biologiske filter ud og se om det ændrer noget i processen, eller lade det blive, og hvis værdierne forsat er fine om en uges tid og der stadig er begrænset algevækst så evt forsøge sig med at sætte en krebs eller lignende i?

Ser frem til input.
Bossen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH S

Re: Biologisk filter eller ej.

Indlæg af Bossen »

Hej Noxin
Det er ikke dit biologiskefilter der virker endnu,der vil gå et par måneder før det virker.
Det vil være en dårlig ide at fjerne filteret ,da det bare vil forsinke processen.For at et biologisk filter skal virke optimalt skal ændringer i akvariet ske langsomt ellers kan det ikke følge med.Fodermængden skal være så ens som muligt hver dag,samt isætning af levende dyr skal foregå i moderat tempo,så vil dit filter yde max.
Brugeravatar
noxin
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2011

Re: Biologisk filter eller ej.

Indlæg af noxin »

Tak for svar Bossen,

Jeg lader det biologiske filter sidde i, for info begyndte der virkelig at komme gang i algevæksten kort tid efter jeg havde skrevet indlægget, så muligvis bare mig der var lidt utålmodig hehe, men det er jo svært at holde tålmodigheden når det hele bare står der hver dag og kigger på en.

Regner med at sætte den første eremit krebs ud i næste uge der skulle være alger nok og på det tidspunkt har akvariet kørt i lidt over 3 uger.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"