Nye fragmenter, hvordan?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Nye fragmenter, hvordan?

Indlæg af ChristianJS »

Hej!

Jeg er jo nybegynder indenfor saltvand, og har et spørgsmål jeg har søgt på, men ikke fundet svar:

Jeg købte nogle fine SPS små fragmenter i går, og har monteret dem i min tank, så hurtigt (men akklimatisering selvfølgelig) og forsigtigt som muligt, med Reef Construct.

Jeg monterede dem i går, men har ikke set nogen polypper i dag, det er normalt ikke?
Hvor lang tid går der normalt fra en SPS er flyttet til den begynder at folde polypperne ud?
Er der nogen måder at "forkæle" den på?

Hvad siger I?
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Nye fragmenter, hvordan?

Indlæg af LarsSteen »

hvor højt i røret har du sat dem ?
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

12-17cm fra overfladen, største fragment er vel 6cm, en blå monti (tror jeg, jeg er ikke navnehaj endnu). Jeg har 50W led på 6500K på. De kommer fra en tank med LED, men DIY 50/50 cool white/RB.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

De skal forkæles med gode vandværdier, godt med lys og ro/stabilitet :wink:
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

som tidligere skrevet, så tror jeg ikk' du har lys nok, og især ikke til sps'er
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

De 50 watt er fint nok så længe de står helt oppe. Giv dem tid, så kommer de til at stå fint, især montipora er ikke ret krævende - hvis ikke, så har du været for hurtig ude efter opstart. Så vidt jeg husker har det ikke kørt ret længe?

I øvrigt ingen grund til at spilde tid på afklimatisering af koraller, de skal bare i med det samme.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Mine to (midlertidige) lamper har 2390lm hver.

nej, det har ikke været oppe og køre ret længe, jeg har lige kontrolleret, og det har kun haft vand osv i i 1½ måned, jeg troede det var længere, men værdierne har været rigtig fine, nok til dels fordi jeg har brugt brugte sten. Jeg måler dem igen i morgen, og så tager jeg også lidt billeder til min tråd.

Tak for info om akklimatisering af koraller!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er ingen grund til at tilvænne korallerne andet end rent temperatur mæssigt. De skal blot have en "kold tyrker".

Montipora digitata plejer at have polypperne ude efter få timer.

Den placering du har givet den, er ikke optimal.
Det er en koral der "gror som lort" og lynhurtigt kan blive meget stor, og derved skygge for alt neden under.
Men samtidig er det en koral der knækker blot ved at du tænker på at det kan ske. Så den mindste smule stød kan få den til at knække.
Selvfølgelig er det ikke aktuelt lige nu, hvor den er så lille, men om blot et par måneder, kan det blive et problem.
Det er så heller ikke den sps koral der kræver mest lys, dog kræver den blå mere lys end f.eks den grønne variant af den.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Tak for svarene! Godt at have et dansk forum :-)

Mht. placeringen er jeg jo rimeligt låst... Og havde læst mig frem til at de skulle have masser af lys. Carsten, tror du ikke det bedste er at lade dem blive hvor de er for nu, og så eventuelt flytte dem senere? Ellers må jeg leve med placeringen, og så fragge dem så de ikke kommer til at fylde det hele....

Jeg vil få målt mine værdier i morgen, bare for at kontrollere, da kun Zoanthus og Caulastrea er af de nye er åbne. Caulastrea'en har nogle fine glasagtige tentakler ude.
Resten står bedre og bedre, min pumping Xenia pumper løs, mine mishandlede Capnella'er er endelig ved at rejse sig, og mine Fungia'er og skiver ser også ud til at vokse.
Mit eneste problem ellers er to små Ricordia'er, som jeg BARE IKKE KAN FÅ TIL AT BLIVE HVOR DE SKAL!!! :devily: Jeg har prøvet at putte dem i en skål med groft grus/småsten, så de kunne klæbe sig fast, osv, men de ville de ikke, jeg har endnu ikke hverken sømmet dem fast med tandstikkere eller elastikker , jeg vil ikke være så ond ved dem.
Molle
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 3320 Skævinge
Saltvand siden?: 1991
Geografisk sted: "Reservatet"

Indlæg af Molle »

Hvis du har nogle små strips uden metal lås kunne du prøve at holde dem på plads med to stykker på kryds og tværs,bare du ikke spænder dem for hårdt.
Det kan måske gøres hvis du placere dem ude på en af dine "tårn-spidser" så stripsen kan nå rundt,men igen ikke får stramt...bare en ide :h
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Det må prøves... :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Angående Xenia, så vil mit råd være at få dem ud NU!
De mål som dit akvarie har,betyder at du ikke kan nå ned til bunden at det, og Xenia har det med enten at dø pludseligt og uden varsel eller at explodere i ukontollerbar vækst. Alt kan blive overvokset af det. Selvom det ser ret uskadeligt ud, så brænder det ganske voldsomt. Og har det først fået fat, kan det være en helt umulig kamp at vinde.
Hvorlang tid har du ladet de skiveanemoner ligge i den skål med groft grus??
Ellers er tricket med at få alle blødkoraller fæstnet, at man tager en form for fragment sten, og binder korallen fast ved at lægge et stykke gaze rundt om stenen med korallen neden under. Gazen skal ligge fast men ikke stramt om stenen. Et par elastikker rundt om stenen bagefter for at holde gazen på plads.
Lad det ligge en uges tid og fjern derefter gazen.

Du kan godt lade Montiporaen sidde hvor den sidder, men du vil få problemmer med at flytte den senere. Den vokser fast og breder sig ud over stenen den sidder på.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Damn it! Var sgu ellers glad for Xenia'en, den står og pumper og pumper, men den er vist allerede vokset... :(
Jeg lod Ricordea'erne stå i 3-4 dage i en lille plastskål i sumpen med net henover. nettet trykkede dem ganske let, men de voksede stadig ikke fast. Spørgsmålt er om jeg skal lade dem få fred nede på bunden nu, og om de får lys nok dernede, Ricordea er vist ikke specielt lyskrævende...?

Montipora'en lader jeg stå, og bliver den et problem, må jeg jo "bare" frag'e løs, for at holde den nede.

Btw. så tror jeg at den ene er en blå Acropora, Jeg fik den med fra Clauslh da jeg hentede en Actaeodes Tomentosus krabbe hos ham.

Jeg regner med at få målt mine værdier i dag...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Står Fungia'en på bunden?
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

AndersGS skrev:Står Fungia'en på bunden?
Nej, de står halvvejs på søjlen, men de er små, den mindste er som en 25 øre, og den største er knap en femmer, de er brune... Hvorfor AndersGS?

Og btw, så vil jeg godt pointere, at jeg er glad for alle de råd jeg får, TAK! :GO
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

ChristianJS skrev:
AndersGS skrev:Står Fungia'en på bunden?
Nej, de står halvvejs på søjlen, men de er små, den mindste er som en 25 øre, og den største er knap en femmer, de er brune... Hvorfor AndersGS?

Og btw, så vil jeg godt pointere, at jeg er glad for alle de råd jeg får, TAK! :GO
Ok, var bare betænkelig omkring lysniveauet på bunden.

Anyways skal du nok holde øje med de fungia, de er kendte for at kunne flytte sig en del.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Tak Anders, Ja, de kan! Men de har ikke gjort det de sidste 3 uger, så de må være ved at være tilfredse.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Fungia skal da ligge på bunden.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Carsten: ja, som udgangspunkt, så har jeg forstået at de godt kan lide fladt underlag, og tåler ringe belysning, men mit akvarie er 105 dybt, og mine Fungia er dels en lille skov på en død Fungia, hvor de stadig sidder på stilke, dels en enkelt der ligger fladt på en hylde.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

ChristianJS skrev:Carsten: ja, som udgangspunkt, så har jeg forstået at de godt kan lide fladt underlag, og tåler ringe belysning, men mit akvarie er 105 dybt, og mine Fungia er dels en lille skov på en død Fungia, hvor de stadig sidder på stilke, dels en enkelt der ligger fladt på en hylde.
Pointen som du nok fornemmer er at det ikke ligefrem er et Fungia-venligt akvarium du har. :wink:
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

:wink: det har I ret i, men jeg fik dem, og de er ikke som jeres, store flotte farverige Fungia'er, men små og brune... Så vi må lade tiden vise om de klarer den...
Langt hen ad vejen er mit akvarie slet ikke et godt akvarie, ihverfald ikke i konventionel forstand, men jeg prøver at få det til at køre så godt som muligt, og jeg synes formen er en udfordring, ikke et problem. Jeg bruger timer på at stå og stirre på kalkrørorme, småfragmenter, og andet småkravl. Ikke at jeg ikke også nyder mine fisk, de er fantastiske, men det at have så god mulighed for at observere udviklingen på min søjle noget jeg ikke har set hos andre på helt samme måde.
Vi har besluttet at vi skal have "et rigtigt akvarie" når vi har bygget om, men lige nu er det her hvad de var plads til, og hvem har eller 200L saltvand i stuen der fylder 50 x 50cm? :W

- Jeg leder efter mit kamera...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

ChristianJS skrev::wink: det har I ret i, men jeg fik dem, og de er ikke som jeres, store flotte farverige Fungia'er, men små og brune... Så vi må lade tiden vise om de klarer den...
Langt hen ad vejen er mit akvarie slet ikke et godt akvarie, ihverfald ikke i konventionel forstand, men jeg prøver at få det til at køre så godt som muligt, og jeg synes formen er en udfordring, ikke et problem. Jeg bruger timer på at stå og stirre på kalkrørorme, småfragmenter, og andet småkravl. Ikke at jeg ikke også nyder mine fisk, de er fantastiske, men det at have så god mulighed for at observere udviklingen på min søjle noget jeg ikke har set hos andre på helt samme måde.
Vi har besluttet at vi skal have "et rigtigt akvarie" når vi har bygget om, men lige nu er det her hvad de var plads til, og hvem har eller 200L saltvand i stuen der fylder 50 x 50cm? :W

- Jeg leder efter mit kamera...
Nu skal du ikke misforstå mig! :wink:

Prøver bare at indikerer at du skal vælge dine koraller med omtanke - ingen grund til at smide penge efter noget der på forhånd er dømt til at mislykkes.

Du skal nok få succes med dit akvarium :GO Det handler bare om at have den rigtige tilgang og vision.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Tak Anders, jeg er helt med! Havde jeg mere erfaring, ville jeg også være mere selektiv, indtil nu har jeg som nybegynder været som en helt nybagt haveejer, der planter efeu, gulerødder, bøgetræer og ærter i samme bed, men jeg dog ikke sat kaniner derind også :biggrin:
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

ChristianJS skrev:Tak Anders, jeg er helt med! Havde jeg mere erfaring, ville jeg også være mere selektiv, indtil nu har jeg som nybegynder været som en helt nybagt haveejer, der planter efeu, gulerødder, bøgetræer og ærter i samme bed, men jeg dog ikke sat kaniner derind også :biggrin:
Vi har jo alle været der ;)

:beer:

Enhver kritik herfra er blot velmenende råd fra egen dumme erfaring..
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"