VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Ny hvidbrystet i akvariet - Har du en i dit?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Ny hvidbrystet i akvariet - Har du en i dit?

Indlæg af Olsen »

Edit: Giv et pip i tråden, hvis du har en hvidbrystet kirurg i dit akvarie der har overlevet indkøring.

----
Hej folkens. I lørdags købte vi en hvidbrystet kirurg fra en forhandler. Sidst vi købte en hvidbrystet var for over 1 år siden. Den var tynd og fra en privat og fisken fandt vi død efter 24 timer i en hule i reef keramikken, hvor den øjensynlig ikke kunne komme ud.

Denne her er meget mere fremme og ikke sky men også noget af en splejs / tynd på ca. 8 cm. Men den er begyndt at nippe til nori tang fra klemme og derudover græsser fra stenene. Er det så godt et tegn at man tør tro på at den overlever?
Senest rettet af Olsen ons 9. nov 2011 21:56, rettet i alt 1 gang.
J. Andersen
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2010

Re: Ny hvidbrystet i akvariet

Indlæg af J. Andersen »

Det vil jeg da mene, bare de spiser. Giv den godt med mad her i starten
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Lyder sørme godt. Vi har endnu ikke set den tage granulat foder / piller, men forhåbentlig kommer det med tiden :)
Hører også gerne fra andre med erfaringer med Hvidbrystet kirurger
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Jeg søsatte en flok kirurger for en uge side og deriblandt en hvidbrystet. Den var ret glad for alger da jeg havde mange pga indkøring. Nu er alt græsset ned og skal til og igang med at fodre flokken manuelt. Har ikke fodret i 5 dage da de jo havde spist ret godt. Min er fremme konstant og nipper også til stenene. Tror i med sikkerhed skal regne med jeres nok skal klare den hvis den nipper til noritang. Tillykke med den. Det er sku en flot fisk.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Ikke for at slukke din begejstring, men der er ikke rigtigt noget der er "sikkert" med den hvidbrystede.

Men det er da en god ting den spiser! Kryds fingre og foder godt og varieret!
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Har lært at mange fisk skal over 6 uger i akvariet før vi plejer at kunne vide os sikre. Men måske nogen har konkrete erfaringer med deres hvidbrystede. Hvor mange har egentlig sådan en i deres akvarie?
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Ny hvidbrystet i akvariet - Har du en i dit?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg har prøvet to gange

Og der går desværre ikke en hvidbrystet i mit akvarie
Det en mega svær fisk.

Troede den anden jeg fik klare den, da jeg så var på ferie og min bror passede akvarie, så han den om onsdagen hvor den så hel fin ud, lørdag kommer jeg hjem og den er pist væk? Mega øv

Ellers en flot fisk
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

jeg har en den har gået her i ca 5 mdr den har det fint men dens 15 forgængere har ikke klaret den mere end ca 14 dage hvis ikke de spiser granulat fra ca 3-4 dag er de dødsdømte efter min erfaring myggelarver og artemia er som hvis vi skulle leve af jesus legme i kirken om søndagen ;)
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
jesper kristensen
Reactions:

Bliver helt nervøs for min nu.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

boner skrev:jeg har en den har gået her i ca 5 mdr den har det fint men dens 15 forgængere har ikke klaret den mere end ca 14 dage hvis ikke de spiser granulat fra ca 3-4 dag er de dødsdømte efter min erfaring myggelarver og artemia er som hvis vi skulle leve af jesus legme i kirken om søndagen ;)

Hvad med noritang, spiser din det?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Yes det er også min erfaring og også med nigricans og japonicus. De skal være i top kondi når de indkøbes og æde tørfoder - så er der en god chance for de klarer sig. De har ikke en chance på vores alger og nori-hø.

Jeg har en tromle tyk hvidbrystet som æder alt på 3. Måned. Jeg regner dem først for indkørte når der er gået 3-4 mdr
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

Olsen skrev:
boner skrev:jeg har en den har gået her i ca 5 mdr den har det fint men dens 15 forgængere har ikke klaret den mere end ca 14 dage hvis ikke de spiser granulat fra ca 3-4 dag er de dødsdømte efter min erfaring myggelarver og artemia er som hvis vi skulle leve af jesus legme i kirken om søndagen ;)

Hvad med noritang, spiser din det?
den er alt ædende :GO
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

nielsk skrev:Yes det er også min erfaring og også med nigricans og japonicus. De skal være i top kondi når de indkøbes og æde tørfoder - så er der en god chance for de klarer sig. De har ikke en chance på vores alger og nori-hø.

Jeg har en tromle tyk hvidbrystet som æder alt på 3. Måned. Jeg regner dem først for indkørte når der er gået 3-4 mdr
Så har vi odds imod os. Hvor længe gik der før din begyndte at æde tørfoder?
Er der noget der er at foretrække frem for andet?
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlæg af Alexcpdk »

har også prøvet med to. de spiste begge fint efter kort tid i akvariet, men inde for 1-2uger, får de mega mange hvide pletter og dør. den sidste jeg havde nåede at smitte alle de andre fisk i mit akvarie, så alle fisk døde...

lorte fisk....
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

En af mine kammerater siger, at han først tror på den efter 10 måneder :BA - Men det er satme en flot kirurg :GO
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Alexcpdk skrev:har også prøvet med to. de spiste begge fint efter kort tid i akvariet, men inde for 1-2uger, får de mega mange hvide pletter og dør. den sidste jeg havde nåede at smitte alle de andre fisk i mit akvarie, så alle fisk døde...

lorte fisk....
Hvor længe havde du haft de andre fisk? Og hvor længe var det siden nogen af fiskene sidst havde haft hvide pletter?
jesper kristensen
Reactions:

Det er lige før min skal videre. Ved ikke om jeg har nerver til at beholde den efter det her indlæg. Dog er den i god fodderstand.
Vedhæftede filer
DSC02123.JPG
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Rolig nu alle sammen og Jesper hvis du gerne vil af med din så aftager jeg den mere end gerne har 1000 l den kan være den eneste kirug i ;-) vi er alle sammen enige om det er en svær fisk men så svær er den altså heller ikke hvis man bruger hovedet lidt og læser godt omkring de erfaringer folk har haft med omkring hva der skal til for og få denne fisk til og køre. Mine er faringer siger akvariet ikke må være mindre en 1000 l de stresser tit sig selv så der skal være plads til svømning og afstresse. Og så mener jeg man ikke kan køre sådan en fisk uden uv da den er utrolig sårbar over for alt hva der hedder parasitter og evt sygdom, så hvis du har haft problemer før i dit akvarie med pletter så skal du aldrig prøve med en hvidbryst for parasitter er stadig i dit akvarie og bare venter med mindre du har gjort noget for og fjerne dette problem. Og så skal du selvfølgelig ikke vælge en som ikke er super rask og se på ved forhandlerene, hvis den er tynd så tro ikke at den skal du sku nok få noget sul på. Fodder sørg for og få den til og tage spirulina da der er godt med power i dette foder. Og så kommer tit kunne det være en fordel og sætte den i karantæne så man bedre kan følge den og fede den godt op inden den skal i display og optGe kampen om hvem der skal bestemme, virkelig en fed og spændende fisk men desværre et for stort døds tal pga tit manglene forhold til den

Mvh thue
jesper kristensen
Reactions:

Thue skrev:Rolig nu alle sammen og Jesper hvis du gerne vil af med din så aftager jeg den mere end gerne har 1000 l den kan være den eneste kirug i ;-) vi er alle sammen enige om det er en svær fisk men så svær er den altså heller ikke hvis man bruger hovedet lidt og læser godt omkring de erfaringer folk har haft med omkring hva der skal til for og få denne fisk til og køre. Mine er faringer siger akvariet ikke må være mindre en 1000 l de stresser tit sig selv så der skal være plads til svømning og afstresse. Og så mener jeg man ikke kan køre sådan en fisk uden uv da den er utrolig sårbar over for alt hva der hedder parasitter og evt sygdom, så hvis du har haft problemer før i dit akvarie med pletter så skal du aldrig prøve med en hvidbryst for parasitter er stadig i dit akvarie og bare venter med mindre du har gjort noget for og fjerne dette problem. Og så skal du selvfølgelig ikke vælge en som ikke er super rask og se på ved forhandlerene, hvis den er tynd så tro ikke at den skal du sku nok få noget sul på. Fodder sørg for og få den til og tage spirulina da der er godt med power i dette foder. Og så kommer tit kunne det være en fordel og sætte den i karantæne så man bedre kan følge den og fede den godt op inden den skal i display og optGe kampen om hvem der skal bestemme, virkelig en fed og spændende fisk men desværre et for stort døds tal pga tit manglene forhold til den

Mvh thue
Tak for info Thue. Min svømmer stille rundt og helst ved siden af de andre. Den blev fodret med frost fodder hos forhandleren som den to med glæde. Den virker ikke stresset, men den får nu også ro. Ingen er konger i baljen og alle er åbenbart ligstillet.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Det lyder lovende, men husk på den skal have maks mad og så et problem hos mange for de er bange for ens værdier skal køre af sporet og det skal man selvfølge også holde rigtig øje med men man må ikke bare skære ned på fodder så må man finde en måde og sørge for at man kan fodre godt og holde sine værdier nede. Meeen jeg syntes nu du skulle skille dig af med din Jesper hahahaha ;-) så kunne jeg tage duponts palet med op til dig i stedet ;-)
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Dan-P »

Nu får jeg sikkert smæk af nogle af de "ældre brugere" herinde. Men jeg har med succes holdt en hvidbrystet sammen en gul kirug uden problemer i over et år nu, i et RSM 130D. Jeg overtog den hvidbrystet fra en kammerat da han lukkede ned, så jeg har ikke nået at udvide (det er jeg så igang med nu) da jeg midt i det hele skulle flytte til en anden lejlighed.
Men min er hverken tyk eller tynd, men ser frisk og sund ud, den spiser nori ca. hver dag, og den er også begyndt at spise frossen artemia nu :)
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
jesper kristensen
Reactions:

Thue skrev:Det lyder lovende, men husk på den skal have maks mad og så et problem hos mange for de er bange for ens værdier skal køre af sporet og det skal man selvfølge også holde rigtig øje med men man må ikke bare skære ned på fodder så må man finde en måde og sørge for at man kan fodre godt og holde sine værdier nede. Meeen jeg syntes nu du skulle skille dig af med din Jesper hahahaha ;-) så kunne jeg tage duponts palet med op til dig i stedet ;-)
Hvad er det for en?
jesper kristensen
Reactions:

Dan-P skrev:Nu får jeg sikkert smæk af nogle af de "ældre brugere" herinde. Men jeg har med succes holdt en hvidbrystet sammen en gul kirug uden problemer i over et år nu, i et RSM 130D. Jeg overtog den hvidbrystet fra en kammerat da han lukkede ned, så jeg har ikke nået at udvide (det er jeg så igang med nu) da jeg midt i det hele skulle flytte til en anden lejlighed.
Men min er hverken tyk eller tynd, men ser frisk og sund ud, den spiser nori ca. hver dag, og den er også begyndt at spise frossen artemia nu :)
Og jeg er led ved at have en i et 333L med en stenopsætning der giver masser af svømmeplads. Tror bare man skal bruge øjnene og se hvordan den trives, men en hvidbrystet i et rsm130 er nok ikke noget du skal reklamere med.
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Dan-P »

Nej det er jo lige det. Men jeg er ved at sætte et større akvarie op nu så den får noget mere svømmeplads (havde ikke lige regnet med at jeg pludselig skulle "adoptere" sådan en).
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Clauslh »

Lavede denne vote for lidt tid siden.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=37523
Resultatet blev lidt spredt
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Bare af interesse, hvad er vigtigts for en hvidbrystet kirurg: Svømmeplads eller skjulesteder?
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Har i fredags anskaffet os en fin lille hvidbrystet. Allerede i søndags begyndte den at spise smuldret nori. Og idag svømmer den rigtig fint rundt med fuld mave. Den vil stadig kun tage nori hvis det driver forbi som fint smulder og helst det lille nori frem for det grønne. En fantastisk fisk med masser af temperament til at sætte de andre på plads.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Så, nu spiser vores nori + flagefodder. Den vil ikke rigtig tage tørfodder i form af kugler, men flager har den lige taget for første gang. Det jeg har er Tetra Marine Flakes XL. Er der nok føde i flagefodder?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har en i mit akvarie og har haft den i ca 4 år.

Da jeg købte den ville den ikke spise lige meget hvad jeg proppede ned i akvariet. Men en dag efter der var gået et 1/2 år begyndte den så småt at nippe til fodret og lidt efter lidt spise den alt hvad der kommer i akvariet.
I dag når der kommer nye fisk i akvariet er det den der begynder jagten på de nye og sætter dem på plads. Men kun lige end til min gule kirug den får nok så bliver de alle lige sat på plads så der igen er ro i akvariet... :K

Steen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Fantastisk, så er den jo altædene. Havde din også hvide pletter eller fik den aldrig det? Vores har desværre nogle små nogle :-/
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"