pederrevnørd skrev:AlexSakke skrev:Ja, Bo, har været utallige tråde igennem omkring dette emne.
Hvis jeg bare starter med 10% og så komme 10% mere ugen efter osv.
Alex,
Følg den rute, og så lægger du alt ned.....
Ved godt det er en noget provokerende udtalelse, men vi har en aktiv tråd pt der hedder "lorteakvarie" af præcis den årsag - pas nu på. Den bruger havde også et flot akvarie på et tidspunkt, og med iver for at gøre sin balje endnu bedre blev den nærmest gold...
Dette er velment, og din balje har jo næsten ikke målbar no3 som jeg husker det - så hvorfor dog bruge et så aggressivt og svært justerbart carbonmedie. Hvorfor overhovedet bruge carbon.?
Hvis du alligevel ønsker lidt flere fisk og derfor har brug for carbon, så køb dog billig vodka i brugsen - der kan du finjustere.
Blot pas på, det er din balje, og du er chefen:-)
Venligste hilsener
Peder
Nej, Peder, hvorfor provokerende? Det er da dejligt, når man er straight forward!
Jeg leger bare med den tanke, og undersøger, undersøger og undersøger.
Jeg vil ikke have flere fisk som sådan.
Har ikke modet til at bruge vodka, heller ikke ozon...

Never say never, måske i fremtiden, men som det ser ud lige nu, tør jeg simpelthen ikke. Derfor da jeg læste om Biopellets, lød det tillokkende. Så vidt jeg har forstået- bare man starter med rigtig små mængder og vandet fra reaktoren ryger direkte ind i skummeren, så skulle der ikke være problemer?

Og ved at bruge dem slipper man også for at bruge aktivt kul, da det gør vandet krystal klart...?
Jesper Kristensen: har også hørt, at Rowa skulle sænke KH, meeeen, om det passer, ved jeg ikke helt. Taget ud fra
http://npbiopellets.dvh-import.com/inde ... works.html
"The NP-reducing BioPellets will allow more feeding (See figure) and thus more livestock, however, when heavy feeding is required, it is recommended to combine the pellets with standard phosphate adsorbents. The reason for this is that most aquarium feeds contain higher levels of phosphate than is consumed by bacteria, fish and invertebrates, when compared to nitrogen. Some phosphate adsorbents however deplete alkalinity and may reduce pH. Using phosphate adsorbent media based on iron hydroxide does not have this disadvantage."
Om man kan stole på, hvad de siger... det er et helt andet spørgsmål. Jeg oplever i hvert fald ikke, at min KH falder pga RowaPhos. Den falder pga, at den bliver brugt til calciumkarbonat.
JesperØH: mht aktivt kul- jeg var stor tilhænger af det, men tror desværre også, at det er skyldig i, at mine kalkalger er i underskud af diverse sporestoffer, som gør, at nogle af dem (måske 20%) mister farver og bliver hvide eller ikke kommer rigtigt i gang med at vokse. Derfor har jeg droppet kullet, og nu må tiden vise, om min mistanke var rigtig eller ej. (jeg kan faktisk allerede nu se, at deres farver bliver mere intense.. krydser fingre)