Hvad er der galt - lorte akvarie

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af ole kekkonen »

angående cyanoen og som forventet,når du ændrer vedligeholdelsen som vandskifte tar det noget tid inden systemet ekvilibrerer sig den nye diet
angående den gule snot alge så ligner det en sammensætning af chrysophyter jeg kan ikke si det med sikkerhed du vil måske chekke op på silikat,algen er giftig for snegle mm.har du prøvet med destilleret vand,,prøv at hæv kh som nævnt brug et eventuelt et andet salt,algen burde ikke være der kronisk med faktorer der invovlverer brug af po4 fjerner og kul
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Valentin skrev:Peder du kamp fodre rigtig tit, og endda mange gange om søndagen.. Hvordan ka du de når vi andre..mig.. ikke kan uden at få fuck op i målingerne.. og yes kører både vsv zeobak og også rowa.. Jeg har endda fået døende koraller, og tror at det er po4 der er sylden.. Mangler bare et testsæt..
Hej Troels,

Jeg kan intet som samtlige andre ikke kan gøre.....

Jeg var tålmodig i starten, og jeg har ikke plumpet en masse fisk i samtidig. Jeg vil faktisk påstå at man kan fodre meget, blot bakteriefloraen får nødvendig tid til at følge med.

Derudover skifter jeg 100 l vand hver uge - og jeg har vel små 40 fisk i baljen nu, hvor langt størstedelen er voksne Anthias.

Jeg suger samtidig detritus de steder hvor snavset samler sig, og får meget møg ud på den måde.
Men jeg kan da se at holde ultrafarver på koraller er krævende med så mange fisk, men 7-9-13 kører det fint.

Jeg doserer 2 ml vodka daligt og skummer. Ingen Rowa(har den klar i skabet til nødstilfælde og)
Jeg holder min no3 på mellem 0,5-2, da vodka således også tager po4.

Har såmænd lidt småproblemer som alle andre, men bruger tid på vedligehold af min balje - har lært at nyde den tid, og baljen belønner mig bagefter :-)

Håber svaret ku hjælpe dig Troels....

Mvh
Peder

Når jeg
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det er godtnok mystisk med din balje, yderst lærerigt at følge. Det er godt du supplerer med billeder.

Men jeg tror dit nye bundlag er alt for groft, det kommer til at fange alt for meget skidt og fungere som en nitratbombe.

Grus er ikke godt i saltbaljer, det skal være sand - efter hvad jeg har læst og erfaret.
SPS : Stability provides succes
finn henningsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 6670 Holsted
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af finn henningsen »

Jeg kan se at der er nogen der skriver om han har spændebånd i vandet, sker der noget ved det??? For det har jeg da i mit akvarie..
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

finn henningsen skrev:Jeg kan se at der er nogen der skriver om han har spændebånd i vandet, sker der noget ved det??? For det har jeg da i mit akvarie..

Ja, de skal væk asap. De kan give alt fra alger til dødsfald......

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

pederrevnørd skrev:
finn henningsen skrev:Jeg kan se at der er nogen der skriver om han har spændebånd i vandet, sker der noget ved det??? For det har jeg da i mit akvarie..

Mvh
Peder
Hvor har du hørt det? Jeg har også spændebånd i mit system og har det tænkt på det.

Men jeg har også dykket på en del tropiske skibsvrag i jern og de er altid overspækket med koraller hvis bare der er lys nok. Så det med at en lidt højere jernkoncentration skulle være dårligt for korallerne har jeg det lidt ambivalent med
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Angående spændbånd, kommer det så ikke rigtig meget an på hvad det er lavet af? Hvis det er rustfrit (A4/AISI316) kan jeg ikke umiddelbart se problemet, men hvsi det er fx forniklet, aner jeg ikke om der kan være mere end nikkel, hvis det er forkromet risikerer man ihverfald kobber... Og hvad med galvaniseret? Så der er helt sikkert nogle risikofaktorer, endda også ved et der er købt som rustfrit, da man ikke umiddelbart kan kontrollere kvaliteten...
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Det gør ingen forskel om det er rustfrit eller ej. Det vil stadig afgive en masse til vandet når det oxideres. Galvaniserede elementer kan modstå stænk, men ikke direkte kontakt med vandet.
Det eneste alternativ er titanium. Eventuelt UV bestandige strips, de virker ganske udemærkede.
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af 8220 »

Ups jeg ryger da lige i den gruppe der har spændebånd i mit akvarie.

Hvad bruger I andre i stedetfor spændebånd?

Yogi du skal nok få styr på det :GO
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Hvor henne bruger I spændebånd?
Alternativet må være at lime ting sammen eller brug af strips som udskiftet to gange om året for at sikre at de stadigvæk holder.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

nielsk skrev:
pederrevnørd skrev:

Mvh
Peder
Hvor har du hørt det? Jeg har også spændebånd i mit system og har det tænkt på det.

Men jeg har også dykket på en del tropiske skibsvrag i jern og de er altid overspækket med koraller hvis bare der er lys nok. Så det med at en lidt højere jernkoncentration skulle være dårligt for korallerne har jeg det lidt ambivalent med
I naturen er der også ekstreme vandmængder og dertilfølgende opfortynding af jern og andre skadelige stoffer.

Men det er nu bestemt heller ikke alle skibsvrag der er flotte med koraller over det hele, prøv at Google "Black reefs", det skulle gerne give nogle eksempler.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej Peder.

God tråd. Jeg har et par spørgsmål. :)

Du virker ikke særligt varm på pellets sådan som jeg har forstået det. Men kan det ikke lade sig gøre at tilpasse sin pellet mængde, så det kommer til at svare til det du gør med vodkaen?

Hvis ikke, kan du måske hjælpe med at forklare forskellen. :)

mvh.

endnu en Peder
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Peder,

Jeg har aldrig prøvet Pellets - og det er måske uretfærdigt at jeg har den holdning som jeg nu har.

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig at man kan dosere så nøjagtigt som jeg mener det skal kunne lade sig gøre - dvs ned til en specifik tilførsel af carbon pr. dag etc. med pelletes som man fx kan med vodka.

Jeg ved nogle har held med dette system, men min personlige holdning er anderledes. Jeg har set for mange baljer hvor alt dør pga overdosering af carbon - carbon er rigtigt godt til at fjerne N og P, men det skal doseres nøjagtigt. Det er udelukkende af hensyn til korrekt doseringsmængde at jeg ikke er tilhænger af Pellets.

AT hælde et halvt kilo carbonpellets i en reaktor, og lade en almindelig pumpe klare den tilførsel, står slet ikke i mål med en doseringspumpe som kan give ned til en ML ugentligt.

Jeg vil i hvert fald ikke løbe den risiko med min balje - men igen, det er min personlige holdning.

Håber det hjalp som svar på dit spørgsmål :-)

Til jer andre med diverse metal spændebånd - må jeg KRAFTIGT fraråde dette - brug fx strips istedet.

mvh
Peder
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Tak for dit svar.
Tror jeg vil prøve at underdosere så meget at jeg får målbar N, og så justere hen ad vejen med vodka hvis nødvendigt. Vil ikke så gerne opgive pellets helt da det er så nemt, men kan godt se at der er mere knald på farverne i et "lidt over nul" akvarie.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens

Indlæg af Anette »

pederrevnørd skrev: Til jer andre med diverse metal spændebånd - må jeg KRAFTIGT fraråde dette - brug fx strips istedet.

mvh
Peder
Præcis, og køb dem UV bestandige, så slipper man for de mørner og knækker!
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Du havde da god koralvækst op til BrianC's fragmentbyttedag? Du havde i hvert fald fine fragmenter :-)
Hvad har du gjort ved akvariet siden?
Jetta01
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
13
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1996

Indlæg af Jetta01 »

Det største problem med døde akvarier efter brug af Bio-Pellets skyldes at korallerne sulter.

Brug af Pellets kræver at man fodre, og at man fodre kraftigt. Jeg har brugt Bio-Pellets siden de kom frem, og har intet mistet. Koraller skal have mad, og kan næppe nøjes med rent lys. Jeg smider flere terninger uskyllet foder i dagligt, plankton og tørfoder.

En stor fejl er at lade reaktorens udstrømmer ligge tæt på skummerens indtag - Det behandlede vand skal en tur rundt i akvariet først - Korallerne fanger de næringsfyldte bakterier og får mad denne vej. Herefter vil overskydende ryge i skummeren, det er også vigtigt at denne er stor nok så iltniveauet holdes oppe.

Andre vælger at bruge KZ-produkter - Alt går op i en højere enhed, koraller og andre filterfeeders skal blot have mad. Dog benytter jeg ROWA-Phos som mange andre med Pellets, da No3 koncentrationen falder langt hurtigere end Po4, og evigt tilgængeligt Nori-Tang, og masser af væske fra frostblokke dagligt giver uanelige mængder Po4.

Pellets er på ingen måde hverken dårlige, farlige eller ustyrlige, det kræver blot at brugeren af dem bruger hovedet først, læser på pakken, og sætter sig ind i hvordan det fungere. :beer:

Der er mange måder til at drive et akvarium med succes, Pellets er en, vodka en anden, og så videre. :)
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Yogibjørn »

ole. jeg har tjekket silikat og den er 0 (salifert).
sætter lige doseringsmaskinen til at give lidt mere kh-væske......

ang. mit bund lag, er det den generalle holdning, at gruset er for groft, som nielsk påpeger.....

nbd.... jo har haft rimelig succes med akvariet, både vækst og farver, men jeg skal lige love for, at bøtten er vendt på hovedet.
jeg ved ikke lige hvad der er sket. :BA . men med den opmærksomhed som tråden får, og en god potion tålmodighed, skal det nok lykkes. det er jeg helt sikker på.
Vedhæftede filer
012.JPG
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

+ved du hvad reagenserne er i den kit? har du også testet po4 efter din kulblok,hvorfor er din salinitet sa lav(den burde gerne ligge 36ppt-37ppt)kan du finde græsserer der går på algen?jeg vil lade vær med at tilsætte noget jeg ikke kan måle for,stop tilsætninger brug kun destileret vand til genpåfyld,se om det hjælper hvis ikke må der gåes mere i dybden med dit set up..
gruset er fint hvis det kun er til pynt
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

lidt på svensk
Chrysophyta

Företrädelsevis encelliga eller kolonibyggande organismer i söt- eller saltvatten. De autotrofa innehåller klorofyll a och c samt rikligt med fucoxanthin som ger den. Dess guldlika färg (chrysos betyder guld på grekiska). De heterotrofa äter gärna bakterier och vissa kan expandera sin kroppsvolym upp till 30 ggr. Vissa har ingen cellvägg och vissa har cellulosafibrer impregnerade med mineraler i cellväggen. De lagrar energi i form av den vattenlösliga kolhydraten chrysolaminarin. Oftast förökar de sig enbart asexuellt, men ibland bildas vilande cystor, främst i slutet av säsongen. S.k. "brown tide" orsakas av marina chrysophyter som genererar gift till stor skada för marin odling. Det finns ca 1000 upptäckta art.
http://www.nature.kau.se/pers/maxh/BotD ... rupper.htm
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

ole. skrev:+ved du hvad reagenserne er i den kit? har du også testet po4 efter din kulblok,hvorfor er din salinitet sa lav(den burde gerne ligge 36ppt-37ppt)kan du finde græsserer der går på algen?jeg vil lade vær med at tilsætte noget jeg ikke kan måle for,stop tilsætninger brug kun destileret vand til genpåfyld,se om det hjælper hvis ikke må der gåes mere i dybden med dit set up..
gruset er fint hvis det kun er til pynt

Ole min kloge ven :-)

Enig med gruset og at flere cuc hjælper.
Salinitet og po4 er temmelig sikkert ikke problemet her. Derudover er 35 ppt normen.
Enig omkring osmosevand, men problemet er her at baljen er blevet til en ørken pga OD af carbon - alle tegnene viser det.

Crhysophyta eller carbon slime om jeg kalder dem kommer altid efter en od på carbon - hvorcor ved jeg ikke, men jeg har observeret dem hver gang - disse uønskede bakterier må elske kulstof..

Og der er faktisk bedring at spore på mandes balje- se blot på kenyatræet efter blot 3 dage med næring.
Men din mening er værdifuld, og indeholder gode tiltag for at holde slimalger væk - men baljen og korallerne har brug for disse tilsætninger lige nu.

At jeg er uenig med dig her, betyder ikke at jeg ikke respekterer din mening :-)
Ømvh
Peder
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af Yogibjørn »

grunden til min salinitet er på 1,024 er at jeg har sænket den for 4-5 mdr. siden for at se om det kunne hjælpe lidt.
mht. tilsætninger jeg ved ikke hvad der er i pohl's ekstra osv. men det gives som en form for koral mad, fordi de sultede. flere af dem har store vævsskader. det tror jeg, at jeg vil fortsætte lidt med endnu. jeg er bange for, at hvis jeg udelukkende tilsatte rent vand igen, at korallerne vil dø.
tak for linkene
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

nielsk skrev:Men jeg tror dit nye bundlag er alt for groft, det kommer til at fange alt for meget skidt og fungere som en nitratbombe.

Grus er ikke godt i saltbaljer, det skal være sand - efter hvad jeg har læst og erfaret.
Hej Niels,

Lige et spørgsmål til dette. Hvad er for groft bundlag (her tænker jeg i mm)?

Synes, at der er mange, som "opgraderer" til en grovere kornstørrelse, og disse har ikke problemer med nitrat? :rolleyes:

Det er kun for at slippe for ophvirvlet sand :)

Og til trådstarter - hvad er kornstørrelsen (mm) på dit?
Senest rettet af Marco R man 7. nov 2011 21:28, rettet i alt 3 gange.
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

korallerne vil blegne mere med lavere po4,enig?men jeg vil mene der er et overflødig eller unaturlig nivå af et eller andet element samt op blomstringen burde/kan æde sig selv ud af huset hvis man sætter tingene i den rigtige retning burde de korrigere sig selv
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

ole. skrev:korallerne vil blegne mere med lavere po4,enig?men jeg vil mene der er et overflødig eller unaturlig nivå af et eller andet element samt op blomstringen burde/kan æde sig selv ud af huset hvis man sætter tingene i den rigtige retning burde de korrigere sig selv
Er jeg faktisk enig med dig i:-)

Hvis du læser mit første indlæg i denne tråd er det at stoppe med vsv og give baljen ro.
Men disse koraller er så tæt på at dø at jeg synes det er rigtigt at tilføre det korallerne mangler.

Du og jeg har hver vores tilgang til hobbyen - og heldigvis kan begge modeller give flotte baljer.
I dette tilfælde mener jeg førstehjælp hurtigt er vigtig for overlevelse :f2:

Men balance er altafgørende - ligemeget ens strategi:-)

Mvh
Peder
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af AlexSakke »

Enig, Peder!

Der er mange måder at holde koraller på (om det er VSV, Zeo, Biopellets, Kul, Fosfatfilter eller nitratfilter med svovlkugle). Bare man undersøger tingene grundigt først: hvad man vil opnå med disse metoder og hvordan de fungerer. Det handler om at holde værdierne stabilt og at fortage ændringerne laaaaaaaaaaaaangsomt .
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

man kan jo ta nogle af dyrene ud hvis man syntes at have for mange eller er bekymret for de svingninger der nævnes,det er ikke noget der bare kan justeres op og ned men må imødekommes fra akvaristens side en stabil balje er en død en og det indebærer at fodre en del mere rå matriale end de fleste gør hvis en fysisk parameter som ph skal variere normalt
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

ron shimek 2011
In the water over a reef (and in a healthy reef aquarium) there is a cycle - a natural and normal cycle - of the production and utilization of carbon dioxide. Starting at dawn - when sunlight starts hitting a reef, the zooxanthellae in corals, and the algae on the reef start to photosynthesize. This means they use energy to convert carbon dioxide and water into oxygen and a simple sugar called glucose. The algae that do this get the raw materials (CO2 and H2O) from the water around them, and these reactions are powered by sunlight's energy. Over the course of a day, quite a lot of photosynthesis occurs and a lot of CO2 is sucked out of the water. Now, at the same time, all the organisms on the reef (including the algae) are also respiring. This respiration is NOT "breathing." Respiration, in this sense, means that inside each cell, the necessary energy for the cell's metabolism (= chemical reactions) is obtained by the chemical combination of oxygen and sugar to give CO2 and H2O and energy.
det der skaber sammenhængen af den opløste kuldioxid mængde er at co2 falder om dagen og stiger om natten.
ron shimek 2011
The net result is that, at night, respiration produces more carbon dioxide, resulting in carbon dioxide dissolved in water causing the production of hydrogen ions, and the solution gets acidic. And, during the day the dissolved carbon dioxide in the water over a reef is used in photosynthesis and the production of coral skeletons, and the water becomes less acidic and the pH rises. Once night falls again, photosynthesis stops, and more carbon dioxide is produced by the reef, resulting in the system becoming more acidic, and on... and on... and on... (we hope).
så revets ph cyklus og intensitet som respiration og fotosyntese afhænger relativt på mængden deraf også hvor meget koral skelet der dannes det kan gå så hurtigt man nærmest kan høre det knirke og knage ,så det er derfor calsium og kh må holdes oppe
Besvar

Tilbage til "Sygdom"