hjælp til at finde hovede og hale i LED projekt

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

hjælp til at finde hovede og hale i LED projekt

Indlæg af Walther86 »

Halløjsa alle på Forum.

Jeg ved LED har været oppe og vende ikke 1 gang, men måske nærmere 1000 gange.

Jeg er dog forvirret, og håber på en godmodig sjæl vil hjælpe mig!

det med at lave lampen bliver intet problem, mit problem bliver mere at finde de ting jeg skal bruge, og i hvilken mængde.

Jeg har en Balje med målene 130 L 55 H * 55 B

havde overvejet én stor lampe i stedet for flere mindre sektioner, men er der nogen der har erfaringer med hvad der er bedst?

over en balje som min, hvad vil i da foreslå af antal LEDs hvis jeg gerne vile kunne holde lidt muslinger og SPS'ere.

Pt. Har jeg 6 * 54 Watt T5 over, og korallerne vokser fint, der er både LPS og SPS.

så et kort resumé af mine problemer

en liste over de ting der skal bruges så jeg intet glemmer! (Led, Køleplader, Ballaster, evt. aktiv køling, mangler der noget?
links til LEDs (noget med der er kommet nye LEDs for ikke ret lang tid siden)
links til Køleplader, ballaster osv, hvis i lige har dem ved hånden, eller leder jeg gerne selv, alt gerne i EU
en overslag på hvor mange LEDs jeg skal bruge til min balje
om der er nogle fordele ved at købe de dyre LED (Cree) frem for et billigere mærke!
ved det har været oppe 1000 gange, men håber på en venlig sjæl :beer:

syntes det er blevet uoverskueligt med LED på siden, der er 1000 tråde med 3000 links.
Så hvis i, der skriver, vil være søde, bare at komme med et link, og så fordele, og evt. ulemper ved den LED/køleplade osv. istedet for at diskutere, medmindre noget er HELT forkert :sneaky2:

På forhånd mange mange tak! :be:
Mvh. Mikkel Jensen
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 9000 Aalborg

Re: hjælp til at finde hovede og hale i LED projekt

Indlæg af jascore »

Hej
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der er bedste valg.
Jeg er selv ved at lave led lys til min tank, og det kommer jo helt an på hvor meget man skal bruge.
Personligt bruger jeg nogle lidt billigere end cree, men der er ingen tvivl om at cree er noget af det bedste, men også dyreste. Din tank har nogenlunde samme størrelse som min, så det er jo bare et spørgsmål om hvor meget man vil ofre.

Dem jeg bruger er 10W 16000k led, der leverer omkring 800 lumens. prisen er ca 6$ incl levering(ikke meget mere end 3w cree) og det er kina led. De holder måske ikke farven og intensiteten så længe som cree, men til den pris er det jo bare at udskifte lidt oftere. Men der er helt sikkert mange der vil mene at cree er det eneste rigtige så det må du selv vurderer.

Ang hvor mange du skal bruge over baljen så prøv at læse på denne side, der står en del om lys, men hvad jeg ca har læst mig til på nettet så svarer 50-70w led til 150W hqi, men der er en masse teknisk omkring bølgelængder, lumens pr watt, par og pur værdier, men som sagt kan du læse en del om det på denne side
http://www.americanaquariumproducts.com ... hting.html
Det du skal bruge er
Leds
Køleprofil ( måske blæser, sådan en fra pc)
Kølerpasta (samme som du bruger til pc)
Driver (der passer til det du vil drive, amp og volt eller watt)
Ledniger
loddekolbe og tin
Jeg vil også foreslå noget klar acryl til at beskytte mod salt og vand
Mange Led har en ret stor spredning (120 grader eller mere)og du kan helt klart banke dine par målinger op ved at smide en linse på eks 90, 60 eller måske 45 grader.
(bruger ikke selv linser, men har nogle ekstra watt i forhold til hvad jeg skal bruge)

Hvis du kan nøjes med billige leds er her et link til 10W led 16000k til små 6$
http://www.ebay.com/itm/10W-10-Watt-Hig ... 3a6aea0c46
Husk told regler
Hvis du mod på det kan du også selv lave dine drivers. Der er mange muligheder lige fra simpelte, til nogle med sol op og nedgang, og det koster ikke meget at lave dem selv. Bare søg på diy led driver, og sikre dig at de kan køre de watt du vil have.
En fordel ved led er at du normalt får en ret præcis og ren farve temp og slipper nogle at de "dumme" bølgelængder (rød og gul)
Det gør så også det at de ikke opfattes så skarpe af vores øje, da vi netop opfatter røde og gule bølgelængder mere end de blå og violette. men det kan du også læse en del om i det link jeg skrev tidligere.
Håber det kan hjælpe dig igang, og glæder mig til at følge dit projekt
Der er efterhånden en del herinde der har lavet led og garanteret også nogle der har bedre råd end jeg, men det her er som jeg gør det.
375l hovedtank. 100 liter display refugium. 100l sump og en masse diy
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil lige følge op på det som Jascore skriver.
Ikke at jeg som sådan er uenig i det som skrives, men har dog nogle kommentater til det.

Hvis du vælger at bruge 3watts dioder, så vil jeg mene at det kun kan være aktuelt at bruge Cree af nyeste produktion, altså XM-L dioderne. Indrømmet at de er markant dyrere pr. stk end den 10w som nævnes. Men de er så også langt mere flexible i brugen. En xm-l diode kan klare helt op til 3A og giver 910 lumen ved 3A, hvor de der så 3Watts fra Kina typisk ikke kan klare mere end max 700mA og så giver de kun ca. 130-150 lumen. Det jeg mener med flexibiliten er at sammen med en stribe blå dioder, kan du justere farven nogenlunde som du selv vil det. En væsenlig fordel ved at bruge de små dioder, er at du lettere kan få en jævn fordeling af lyset over hele akvariet, hvorimod med de større 10-20-30-50w dioder kan man ikke gøre lyset helt jævnt.
Med de større 10w dioder skal jeg indrømme, at jeg er lidt skeptisk over de kelvin grader som opgives. Når de kan lave dem i 10000-12000-16000 og 20000 kelvin, hvorfor laver de så ikke også 3w dioder i de farver??

Jeg har selv lavet lidt lys med en enkelt 50w diode i 12000 kelvin, og det var et rigtigt flot og godt lys, og hvis jeg skulle lave noget lys til et saltvandsakvarie idag, ville mit valg helt sikkert falde på de dioder igen, måske med en smule små blå dioder sammen med den store.

En helt klar fordel ved dioderne fra 10W og op, er at montering og lodning er langt lettere end de små dioder.

Angående drivere, så synes jeg at markedet er lidt kaotisk at finde hoved og hale i, måske fordi jeg ikke har den faglige baggrund for det. Men et er helt sikkert, jeg ville aldrig give mig i kast med noget hjemmebyg af dem.
Til mit store lampeprojekt, faldt valget af drivere på Meanwell, til de blå blev det ELN60-48d og HLG-240-54 og HLG-240-48
Den første kan trække 12x3w og de store hver 72x3w
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

Jeg tror jeg vil satse på 3 W LEDs

er der nogen der har nogle gode links til Crees nye LEDs?

Måske også til et par Drivere? :)

indtil videre, mange tak for inputs :D

har overvejet at skrive en god artikkel til Wikien, når jeg er færdig med mit projekt, med masser af billeder osv, så håber da på et godt resultat, da en god artikkel som regel afhænger af et godt resultat :)
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

hej.

Jeg har hørt gode ting om www.ledgroupbuy.com, de har også de nyeste Cree 3W...
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

Det er et godt link, men flere modtages gerne :)

Kan man blande, så de hvide er de nye XM-l og de blå er XP-E? eller bliver det noget bøvl?

og vi er enige om at de hvide skal være Cool white? (er der et CA kelvin tal, der er en god fingerregel?)

De blå skal være Royal blue? (er der også en fingerregel her til Kelvin tallet?)
Mvh. Mikkel Jensen
jmsjms
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rakkeby

Indlæg af jmsjms »

Prøv evt at se her der er komplette sæt til akvarier både nogle der skal loddes og andre med stik samling http://www.rapidled.com/servlet/the-DIY ... Categories
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

ChristianJS skrev:hej.

Jeg har hørt gode ting om http://www.ledgroupbuy.com, de har også de nyeste Cree 3W...
Priserne er lavere end i Tyskland, men de har en meget lang leveringstid.

Sidste bestilling derovre fra blev annuleret da der gik alt for lang tid. Paypals reklamation frist er 45 dage, og jeg var nødt til at oprette en sag da det ellers blev for sent.
Pengene kom dog tilbage straks.
Jeg har har kun gode erfaringer med. http://www.leds.de/ Fra bestilling til modtagelse gik der 4 dage.
Mine drivere købte jeg her: http://www.elpro.org/ Igen tysk grundighed - hurtig levering. eneste ulempe er at sider er meget svær at finde rundt i og at pengene skal betales via bankoverførsel
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

CREE XT-E Royal Blue - 6 Pack
samt
CREE XM-L Cool White T6 - 6 Pack

fundet på http://www.LEDGroupBuy.com

er 24 af begge typer LED nok til min balje (393 L ) (130 cm langt)

det giver et samlet Watt output på 144 W, eller skal der mere på?

Er der nogen der kender siden? eller har steder disse LEDs kan fås billigere (hvis de da er gode nok)
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Skal ikke kune svare på om det er nok. Selvom jeg har lavet en lampe med samme dioder. Jeg har overdimisionet det hele og mit akvarie er 3x så stort som dit. Har jeg 5,5 gange så dioder over.

En stor del af mine dioder er fra ledgroupbuy, mine erfaringer med dem er blandet, men en ting er helt sikkert, de har en MEGET lang leveringstid. Og pengene er faldet allerede ved bestillingen. Selvom priserne ser fornuftige ud, så kan du med sikkerhed regne med at der kommer en masse ekstra beløb på til fragt, forsikring, moms postgebyr.
Jeg levede en beregning sammen med Nollersurfer, og den viste at når det hele var betalt, så var de kun 10 kroner billigere end fra Leds.de som leverer med det samme
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

Carsten, jeg synes ikke jeg kan se nogen af de led man bruger til akvarier på den tyske side du henviser til? De er stort set alle hvide og ikke til alm lodning. Har de ændret sortiment eller er det bare mig der ikke kan finde dem?
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

skod skrev:Carsten, jeg synes ikke jeg kan se nogen af de led man bruger til akvarier på den tyske side du henviser til? De er stort set alle hvide og ikke til alm lodning. Har de ændret sortiment eller er det bare mig der ikke kan finde dem?
De har dem alle sammen, mere eller mindre.
Ved siden af billedet, er det mulighed for at vælge om det blot skla være dioden eller om den skal være på stjerne(platine) som tyskerne kalder det.
Hvis du i venstre side finder det som "high power leds" Er der en undergruppe som hedder "cree highpower Leds"
Et pænst stykke nede kan du finde dem i næsten alle de farver du kan ønske dig.
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

Syntes ikke jeg kan finde en Hvid 3 Watts LED derinde Carsten, har fundet denne (eller en med samme specifikationer) på andre sider, men her står den til 12 W??

det er denne LED: Cree XM-L T6, white, 910 lumen - er det en 3 W LED? eller hvilken bruger du selv?
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Korsør86 skrev:Syntes ikke jeg kan finde en Hvid 3 Watts LED derinde Carsten, har fundet denne (eller en med samme specifikationer) på andre sider, men her står den til 12 W??

det er denne LED: Cree XM-L T6, white, 910 lumen - er det en 3 W LED? eller hvilken bruger du selv?
Det er lige præcist de dioder jeg har brugt, og jo det er 3w
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

sejt :P

der står bare 12 W som max, lidt til højre for dem, men så kan projektet gå videre...

Hvad vil Du så anbefale?

at købe dem på stjernen, eller selv montere dem, og købe demseperat? :-)
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Korsør86 skrev:sejt :P

der står bare 12 W som max, lidt til højre for dem, men så kan projektet gå videre...

Hvad vil Du så anbefale?

at købe dem på stjernen, eller selv montere dem, og købe demseperat? :-)
Du SKAL købe dem monteret på stjerne(platine) selve dioden er ikke mere end 5x5 mm
Og de små "ledninger" der skal loddes er ikke tykkere end et hår.
De blå doder er ikke mere end 3x3mm
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

Det er så iorden :)

har nu kigget på en masse dioder, og er kommet lidt længere med planlægningen.

Jeg vil dog stadigvæk gerne høre, et bud på hvor mange dioder jeg skal have over tanken...
Har spekuleret på at sætte et par røde dioder ind i, i et fast mønster sammen med nogle blå (ikke royal blue)...
har læst at dette skulle være godt for korallerne, men kan jo så blive lidt forsøgsaftigt :)

Hvilken driver vil Du anbefale at bruge til et sådan projekt som dette?
Nogle bud på dette?
Mvh. Mikkel Jensen
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

har nu fundet ud af lidt mere, med sammensætningen af LEDs over baljen, drivers osv.

mit sidste problem, med indkøb er bare optikken til LEDne.

jeg kommer til at køre med hvide XL-M og farvede XP-E Dioder, lampen vil hænge ca 5-15 (måske 20) cm over min blaje, hvlken optik bør jeg bruge?

60 eller 40 graders optik?

:-D
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Hvorfor vil du ikke have både blå og royalblue over akvarie?

Jeg købte en hel masse af dem her.
http://www.ebay.de/itm/10x-90-Degree-Le ... 33627f6fd3

Med mindre du har dioder over hele akvariet, tror jeg ikke at hverken 60 eller 40 grader reflektore er gode. Lyset fra dem bliver alt for begrænset.

Til xm-l dioderne vil jeg mene at en Meanwell ELM60-48D klarer det fint. De kan max trække 12 dioder pr driver.
for at styre driveren, skal du have en 10volts strømforsyning også

Alt efter hvor mange blå dioder du vil have over, kan du nok finde en her.
http://stores.ebay.de/gogosource/Power- ... =862750626
Når du sætter de blå sammen med xm-l dioderne skal de blå bare have fyldt skrald på strømmen, det er derfor ikke nødvendigt at kunne dæmpe dem.
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

jeg vil også gerne have både blå og Royal blue over, tror jeg fik formuleret mig lidt forkert, i mit indslag :)

Jeg har været så heldig at en god gammel ven, der er bosidene i USA, har fundet nogle LEDs, de samme som på nettet, men en lille smule dyere ( 3 cent), så kan han jo købe dem, og sende som en person til person pakke, så er det noget med man kan omgå Told? :-)

desuden var der også violette dioder at få der, så min sammensætning bliver:
Hvide (cool eller Neutral) har fået anbefalet neutral af ameriknske Akvarister, men man bruger gerne cool i Danmark, hvorfor? Nogen der ved det?

planen var at fordele leds ud over hele akvariet i længden og så 30 cm i breden (akvariet er 55 cm bredt)

driveren bliver heller ikke et problem mere, mine forældre kender en enlektronikker, som vil lave driverne jeg skal bruge :-D (så kan han lave nogle som passer helt perfekt)

jeg havde i tankerne at sætte 16 Hvide, 30-32 Royal blue, 16 Blue og 16 Violette over, anbefalet af et par amerikanske gutter, men bliver det mon ikke MEGET blåt?
eller er de hvide XL-M så meget kraftigere i forhold til XP-E'erne så det bliver en god blanding?
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
jmax
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2605 Brøndby
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af jmax »

Hej Mikkel,

den gang jeg byggede min lampe skrev jeg en email til rapidled.com hvor jeg spurgte dem hvad de vil anbefale mig at købe for netop det setup som jeg havde i tankerne. Jeg fik et svar dagen efter med deres bedømmelse af hvor mange dioder i hvilke farver osv. Jeg valgte så at købe alt undtagen kølepladerne fra rapidled som jeg kun kan anbefale. Med hensyn til ledning til at lodde dioderne sammen kan jeg kun anbefale dig at du køber noget 20 AWG Silver Teflon Wire 19 strands som jeg har købt på Ebay hos Johnswireshop. Du kan se min byggetråd her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=42047 Håber at det hjælper dig med dit valg af dioder osv.

Hilsen
Jörn
60x45x45 OptiWhite, Vortech MP10ES, Hydor SlimSkim Nano, Tunze NanoCleaner, DIY 48 Cree LED, GHL Profilux II Plus, opstart 29.03.2011
Se mit akvarium: viewtopic.php?f=92&t=42860#p420563
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

der er flere der har anbefalet LEDS.de men de er da godt nok dyre i forhold til amerikanske sider, selv efter told er betalt, og transport. til mit projekt kan jeg spare over 1.000 kr. - er de til at snakke med med priser osv? skal jo ikke ligefrem bruge 100 af hver slags!

er der ikke nogen der kender nogle sider inden for EU, som er billigere end LEDS.de?

forskellen mellem http://www.ledgroupbuy.com og http://www.rapidled.com er ikke ret stor. er der nogen der har handlet på nogle af siderne?
er de til at snakke med, hvad angår nedskrivning af værdi, så man slipper lettere i Told eller andet?

Hvad skal man bruge til at fæstne LEDerne til Aluminiumen med? pasta/køletape eller noget helt andet? (gerne et link)
måske noget til skruer, så man bare har et plug and play system hvis en LED ryger eller lign.?

min kære far er elektrikker, så han kan skaffe ledninger til projektet :)

indtil videre, så mange tak for alle de gode inputs, kom gerne med flere :-D

som sagt, bliver det til gavn for mange, når jeg er færdig med mit projekt, så kommer der en grundig guide... :-)
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Korsør86 skrev:der er flere der har anbefalet LEDS.de men de er da godt nok dyre i forhold til amerikanske sider, selv efter told er betalt, og transport. til mit projekt kan jeg spare over 1.000 kr. - er de til at snakke med med priser osv? skal jo ikke ligefrem bruge 100 af hver slags!

er der ikke nogen der kender nogle sider inden for EU, som er billigere end LEDS.de?

forskellen mellem http://www.ledgroupbuy.com og http://www.rapidled.com er ikke ret stor. er der nogen der har handlet på nogle af siderne?
er de til at snakke med, hvad angår nedskrivning af værdi, så man slipper lettere i Told eller andet?

Hvad skal man bruge til at fæstne LEDerne til Aluminiumen med? pasta/køletape eller noget helt andet? (gerne et link)
måske noget til skruer, så man bare har et plug and play system hvis en LED ryger eller lign.?

min kære far er elektrikker, så han kan skaffe ledninger til projektet :)

indtil videre, så mange tak for alle de gode inputs, kom gerne med flere :-D

som sagt, bliver det til gavn for mange, når jeg er færdig med mit projekt, så kommer der en grundig guide... :-)

Jeg lavede fornyeligt sammen med en anden her på forummet en sammenligning mellem priserne hos Ledgroupby og leds.de
Der kom vi frem til at når alt var betalt var leds.de 10 kroner dyrere med dioderne pr. stk frem for ledgroupby.

Havde jeg været bekendt med besværret og den uanede tid det tog for at få dioderne fra US. Havde jeg meget gerne givet de knapt 3000 mere for dioderne.
Du skal også være opmærksom på at fra du bestiller dem, til denne måneds fællesindkøb bliver bestilt, kan der gå mange dage, plus den tid der så går fra de bestiller dem til du har dem ihænde kan der også gå pænt lang tid. Et sted mellem 3 og 6 uger alt efter bestilingsdagen.

Til at gøre dioderne fast, bruger du en kombineret køle og klæbe pasta. Fåes på Ebay.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... leitkleber

Du kan godt få connectere.
http://www.ledgroupbuy.com/bjb-solderle ... ck-1-30ea/

Den der med at en privat sender varen som gave. Den kender tolderne også.
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

kombineret køle og klæbe pasta, skal man så skrue dem fast med skruer også? :)
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Korsør86 skrev:kombineret køle og klæbe pasta, skal man så skrue dem fast med skruer også? :)
Nej det skal du ikke, men der går ca 30-45 minutter før end det er hærdet. Og det er stadig muligt at få dioderne af igen
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

Jeg har lige bestilt hos ledgroupbuy.com i går, så lad stopuret starte :-) Jeg har mailet en del spørgsmål til Ledgroupbuy.com, og har fået rigtig god service og behandling... SÅ indtil videre er jeg en tilfreds kunde, men det kan jo ændre sig... 3 - 6 uger synes jeg ikke lyder helt urimeligt, når man tager konceptet i betragtning...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

ChristianJS skrev:Jeg har lige bestilt hos ledgroupbuy.com i går, så lad stopuret starte :-) Jeg har mailet en del spørgsmål til Ledgroupbuy.com, og har fået rigtig god service og behandling... SÅ indtil videre er jeg en tilfreds kunde, men det kan jo ændre sig... 3 - 6 uger synes jeg ikke lyder helt urimeligt, når man tager konceptet i betragtning...
Det lader så også til at de har ændret lidt i konceptet. Lader til at der nu er en ordre på vej hver uge, frem for hver 3-4 uge.
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

er der nogen der er hajer til e-bay? Jeg har aldrig brugt det.

jeg har fundet nogle køle elementer som jeg gerne vil købe, 16 stk.

men når jeg trykker køb, og vil videre til betaling, siger den, at der mangler informationer om forsendelse?

http://www.ebay.de/itm/Profil-Strang-Ku ... 3f0fb6917c

har aldrig brugt e-bay, så syntes det er forvirrende? Gælder forsendelses prisen da kun for ét stk? Eller?

og så lige tysk, som ikke er min stærkeste side....

desuden, når man kigger på køleprofiler, så står der et tal f.eks. 1.4 K/W hvad betyder det? og skal det være højt eller lavt? :K
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Bor du i Tyskland, kan godt se at du bor lidt længere syd på men....... ? :) Versand nach: Deutschland
Hilsen
Benny
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

ja, jeg så det godt, men mange er jo til at tale med, om at sende ud af Tyskland.

et eller andet sted, syntes jeg også at ca. 2000 kr, for køleprofiler er meget, men det er måske prisen?

kan disse køleprofiler bruges:

http://www.conrad.de/ce/de/product/1880 ... 3&ref=list

så er vi igen ved det spørgsmål, hvad det der tal R(th) 1.4 K/W betyder?
Mvh. Mikkel Jensen
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"