Kan man nøjes?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions: 0
15
Postnummer: 7321 Gadbjerg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gadbjerg

Kan man nøjes?

Indlæg af Lehd »

Jeg er på vej til, at kaste mig ud i et større akvarie og snuser lidt omkring. I den forbindelse fik jeg øje på denne lille sag: http://www.seastars.dk/prestashop/1797- ... -9480.html

Kunne man reelt set nøjes med denne og så ellers køre uden sump. Eller vil det være helt hul i hovedet, når man nu alligevel skal ud og bruge pengene?
Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Re: Kan man nøjes?

Indlæg af Benny »

Hvis det er et større akvarie du er ude i, så ville mit svar til dig være JA, det er hul i hovedet, at køre uden sump :wink:
Hilsen
Benny
jesper kristensen

Indlæg af jesper kristensen »

Hvor stort snakker vi lige? En sump er meget nemmere og arbejde med end det der og akvariet er meget pænere uden teknik der er synligt.
Lehd
Foxface
Foxface
15

Indlæg af Lehd »

Vi snakker ca. 400L.

Umiddelbart er jeg også selv mest tændt på tanken om sump, men kan bestemt også se fordele i, at beholde vandet i akvariet...
Mvh.
Trine
Billede
Lehd
Foxface
Foxface
15

Indlæg af Lehd »

Vi snakker ca. 400L.

Umiddelbart er jeg også selv mest tændt på tanken om sump, men kan bestemt også se fordele i, at beholde vandet i akvariet...
Mvh.
Trine
Billede
jesper kristensen

så skal du ikke have den skummer. Byg en sump istedet for.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

jeg har 530l aldrig kørt med sump og heller ikke nogle skummer i nogle mdr. nu, så der er vist både for og imod :wink:
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
jesper kristensen

LarsSteen skrev:jeg har 530l aldrig kørt med sump og heller ikke nogle skummer i nogle mdr. nu, så der er vist både for og imod :wink:
kører du helt uden skummer?
Lehd
Foxface
Foxface
15

Indlæg af Lehd »

LarsSteen skrev:jeg har 530l aldrig kørt med sump og heller ikke nogle skummer i nogle mdr. nu, så der er vist både for og imod :wink:
Hvor meget belaster du systemet så?
Kører du med alle mulige tilsætninger i stedet?
Mvh.
Trine
Billede
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af LarsSteen »

fodre max 3 x om ugen
tilsætter ikke andet end kalk, engang imellem i det alm. ferskvand der efterfylder.
har over 130kg LS
det er overfyldt med bløde og lps koraller.
der er kun 240watt t5 lys
fisk der er kiruger, gylter, koralvogter, mandarin, klovne mf.
måler aldrig for vandværdier.
skifter ca 50l vand pr kvt.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Lehd
Foxface
Foxface
15

Indlæg af Lehd »

Ej, det lyder nemt... Sgu da lige ved, at man skulle prøve... :beer:

Men hvad bruger du så overløbet til?
Mvh.
Trine
Billede
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af LarsSteen »

Lehd skrev:Ej, det lyder nemt... Sgu da lige ved, at man skulle prøve... :beer:

Men hvad bruger du så overløbet til?
det er sgu meget nemt.

tja der er bare vand i nu og en am 750 skummer som har været slukket i nogle mdr. da den ikke rigtig lavede noget alligevel :wink:
Mvh. Lars Steen
Lehd
Foxface
Foxface
15

Indlæg af Lehd »

Altså, dvs. at du slet ikke filtrere affald fra? Skal lige være helt sikker... :oops:

Og hvordan med ilt?
Mvh.
Trine
Billede
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af LarsSteen »

nnæ det gør stenene.

der er 2 tunze 6060 i så der er en del krusninger i overfladen, det er åbenbart nok :beer:
Mvh. Lars Steen
spdiving

Indlæg af spdiving »

Det er bestemt ikke noget en nybegynder skal kaste sig ud i at køre uden skummer. Selv om det godt kan lade sig gøre. Går det galt er du tvunget til at starte forfra hvis akvariet vælter.

Husk selv om du køre uden skummer er der granser for hvor meget nitrat dine dyr kan tåle
Lehd
Foxface
Foxface
15

Indlæg af Lehd »

spdiving skrev:Det er bestemt ikke noget en nybegynder skal kaste sig ud i at køre uden skummer. Selv om det godt kan lade sig gøre. Går det galt er du tvunget til at starte forfra hvis akvariet vælter.

Husk selv om du køre uden skummer er der granser for hvor meget nitrat dine dyr kan tåle

Det er bestemt med i mine tanker... Tror heller ikke, at jeg tør tage chancen, men er bestemt fristet... :y
Mvh.
Trine
Billede
spdiving

Indlæg af spdiving »

Det er bestemt ikke noget en nybegynder skal kaste sig ud i at køre uden skummer. Selv om det godt kan lade sig gøre. Går det galt er du tvunget til at starte forfra hvis akvariet vælter.

Husk selv om du køre uden skummer er der granser for hvor meget nitrat dine dyr kan tåle så måler du ikke vandet er du nød til at kunne se på koralerne at de ikke trives.

Selv om du kun holder blødkoraler og LPS så ville det bedste nok være at ca-kh-mg de ligger inde for rimlighedens grænser . Fosfat er også en ting LPS heller ikke er alt for glade for.

Så at køre uden skummer ville jeg nok aldrig selv vælge. Da der skal meget lidt til før det går galt. Feks. en annemone der står af.

På et akvarie over 160L ville jeg nok vælge en sump og det er lige så sikkert som at have alt vandet kun i akvariet. Bare husk at have sikkerheds rør i overløbet og plads nok til overflade vandet i sumpen så kan det aldrig gå helt galt ved strømsvigt.

Fordelen ved sump er rigtig mange hvor imod køre du uden sump er det begrænsede hvad du kan vælge af teknik uden at det bliver synligt og tumpet at se på nå skummer og andet stikker op af baljen.

Steen
Senest rettet af spdiving man 31. okt 2011 17:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

spdiving skrev:Det er bestemt ikke noget en nybegynder skal kaste sig ud i at køre uden skummer. Selv om det godt kan lade sig gøre. Går det galt er du tvunget til at starte forfra hvis akvariet vælter.

Husk selv om du køre uden skummer er der granser for hvor meget nitrat dine dyr kan tåle så måler du ikke vandet er du nød til at kunne se på koralerne at de ikke trives.

Selv om du kun holder blødkoraler og LPS så ville det bedste nok være at ca-kh-mg de ligger inde for rimlighedens grænser også. Fosfat er også en ting LPS heller ikke er alt for glade for.

Så at køre uden skummer ville jeg nok aldrig selv vælge. Da der skal meget lidt til før det går galt. Feks. en annemone der står af.

På et akvarie over 160L ville jeg nok vælge en sump og det er lige så sikkert som at have alt vandet kun i akvariet. Bare husk at have sikkerheds rør i overløbet og plads nok til overflade vandet i sumpen så kan det aldrig gå helt galt ved strømsvigt.

Fordelen ved sump er rigtig mange hvor imod køre du uden sump er det begrænsede hvad du kan vælge af teknik uden at det bliver synligt og tumpet at se på nå skummer og andet stikker op af baljen.

Steen
Helt enig med Steen :GO
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Lehd
Foxface
Foxface
15

Indlæg af Lehd »

Tak for input... Kan godt se Jeres pointe...
Mvh.
Trine
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"