"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

91L Shallow SPS Reef

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Carsten »

Moente skrev:Den bruges til at suge luft fra overløbsboksen, så vandet kan flyde frit fra overløbsboks ned til sumpen.
Indrømmer blankt at det fatter jeg ikke lige meningen af.
En venturi, blander luft og vand, og bruges som regel på en skummer.

Men hvad har en overløbsboks med slange til sump at gøre med en returpumpe?
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

"Dette problem løses ved at bruge en venturi på returpumpens indsugning. Bag denne dannes et undertryk, som kan suge luften ud af hæverten. Problemet er løst - der skal bare føres en luftslange fra venturien op til en studs øverst i hæverten."

http://www.loefkvist.dk/index.php?page= ... rflow.html
Mvh Tobias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Carsten »

Ok!
Så er jeg med igen.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Venturien laves tirsdag, efter jeg får lidt PVC studser fra Moby samt 5 Chromis, som jeg henter mandag nat.

Derudover har jeg bestilt Vertex Pro Biopellets, da jeg kører på det sidste af mit Phosban, så nu vil jeg da prøve at køre med Pellets på systemet i stedet for. Det glæder jeg mig lidt til! :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Og så er der altså også lige tilføjet en Centropyge bispinosus. En flot satan på ca. 8 cm! Kunne ikke lige skyde et billede af den, men den er efter 5 minutter i baljen allerede tilbage i fuld farvepragt og spiser flagefoder :W
Mvh Tobias
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 349
Tilmeldt: ons 15. dec 2010 19:39
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2010

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af 8220 »

Fy for pokker et lækkert set up. Har selv noget i stil med dit i tankerne. Et par klovnfisk og så nogle fed koraller, det er virkelig flot arbejde :GO
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

8220 skrev:Fy for pokker et lækkert set up. Har selv noget i stil med dit i tankerne. Et par klovnfisk og så nogle fed koraller, det er virkelig flot arbejde :GO
Mange tak skal du have!

Jeg er også godt på vej til at blive tilfreds. Skal bare lige have tilkoblet sumpen, men bakser stadig med venturi og returpumpe og det shit. Det er noget lort.

Kan dog se at korallerne vokser som ukrudt. Især mine fire Montipora Digitata!
Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Jeg har fået venturien til at virke ved at lukke halvdelen af indsuget, så nu trækker den luften ud af overløbet, og det hele kører bare af sig selv.

Men nu skal jeg få det hele i sumpen til at spille, og det er røv svært synes jeg! Jeg kan ikke rigtig finde den balance mellem nedløb og retur, synes hele tiden der enten ryger for meget vand ned eller for meget vand op. Så jeg sidder hele tiden og justerer.
Mvh Tobias
Daniel Fossum
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 21. jul 2009 22:58
14
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Høje tåstrup, 2630

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Daniel Fossum »

Jeg synes sku du har fået gjort det godt :),
hører lidt du stalker mig på facebook af din dame ;) af det projekt jeg selv har gang i, du har helt ret i at finde den rette balance mellem nedløb og retur, kan man godt få grå hår af nogen gange ;)
Håber tingene kører som de skal, bliver lidt jaloux over at se dit akvarie kører, nu vil jeg sku også selv igang ;)
Hvordan er din vækst på dine koraller? da du kører med LED fungere det efter hensigten ?
Saltvandsakvarie på plus 2000 liter. Vil hellere leve af vand og brød, end at skille mig af med mit akvarie :)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Årh, stalker og stalker. Hun sagde bare du skrev, og så snakkede lidt om akvarier ;)

Men ja, jeg er ved at gå ud af mit gode skind fordi jeg ikke kan finde balancen. Jeg prøver flere timer, og når jeg så endelig tror jeg har den, så venter jeg lidt tid, og så ser jeg at der enten er lukket for meget eller for lidt op, og der er ubalance i det igen. Det er til at dø af!

Jeg oplever en øget vækst ift. dengang jeg kørte med 4x24W T5 rør. Mine nu 72W giver klart bedre lys og jeg har aldrig set mine SPS vokse så voldsomt. Især mine Monti'er går amok. Jeg lyver ikke når jeg siger, jeg kan se forskel fra dag til dag. Det er fedt!

Men du må da også snart lige se at få gang i dit projekt og få lagt nogle billeder op!
Mvh Tobias
Daniel Fossum
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 21. jul 2009 22:58
14
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Høje tåstrup, 2630

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Daniel Fossum »

Hahah helt iorden ;)

Jeg stoler ikke helt på LED endnu, så har smidt 3*400 HQI hen over akvariet ;) og satser på det burde være nok, jeg laver min egen baggrund imorgen af faxekalk og hvid cement.
har lavet akvariet på 180*70*60 med 4*8500l/h i timen, fra tunze, med controller, plus retur pumpe på 11000l/h, så der burde være flow nok i vandet:)
venter stadig på mine skide håndværkere, til at lave min tilbygning, hvor min sump skal stå, med skummer, uv lys, doseringsanlæg, er i tvivl endnu hvor stor jeg laver sumpen, :)

Jeg skal nok smide billeder op løbende, ellers har jeg smidt lidt op på facebook, hvor du bare kan kigge :)
Skal nok få lavet et forum snart herinde også ;)

Lyder lovende med dit udskiftning af lys, synes sku det har givet et godt look til dit akvarie :)
Saltvandsakvarie på plus 2000 liter. Vil hellere leve af vand og brød, end at skille mig af med mit akvarie :)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Du kan trygt stole på LED, det er efterhånden godt gennemtestet og afprøvet med glimrende resultater! Bare du sørger for at blande de rigtige farver og ramme de rigtige nm, så er du på den sikre side! Du kan spare en kæmpe del på elregningen med samme resultat!

Hvis jeg ville have samme lysudbytte med standard T5 rør eller HQI, så skulle jeg nok have en 70W eller 150W HQI plus 2x24W T5 rør. Men nu har jeg 72W LED, og de er ikke engang skruet helt op for, så der gemmer sig mere i de små sataner!

Hvorfor ikke bytte Tunze pumperne ud med noget Vortech? Medmindre det selvfølgelig bliver et indbygget akvarium, så bliver det måske lidt svært med Vortech, hvis ikke de selvfølgelig sidder på bagruden.

Du får lige en request på Face så, så jeg kan lure dit projekt!
Mvh Tobias
Daniel Fossum
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 21. jul 2009 22:58
14
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Høje tåstrup, 2630

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Daniel Fossum »

Du er godkendt ;), er glad for mine tunze pumper, da jeg også har maskinen til at justere dem, så de kan kører i interval, jeg bygger pumperne ind i baggrunden jeg laver imorgen, gider ikke kunne se nogen form for teknik i akvariet :) da jeg prøver at få det til at ligne et "rigtigt koralrev " ;) så skal man ikke kunne se al det teknik gejl :p
Selve akvariet er bygget i entreen/køkken, og teknikken kommer til at stå ude i en lukket kasse i tilbygningen, så det bliver helt lydløst at kigge ind i :) hvilket jeg nok kommer til at nyde ..
Jeg lover at smide billederne op, så snart baggrunden er lavet.
Kan jo være at jeg samler sådan en LED lampe på et tidspunkt, når SEAS NVE har voldtaget min pengepung fuldstændigt hahaha :D
Saltvandsakvarie på plus 2000 liter. Vil hellere leve af vand og brød, end at skille mig af med mit akvarie :)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

SEAS skal nok rippe dig completely, så bare vent! ;)

Men jeg glæder mig til at se flere billeder af dit projekt!
Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Jubii, overløbet kører fuldstændig lydløst og der er fundet perfekt balance, så nu triller det!

I dag fik jeg mine NPX Screens så jeg kan bruge Pellets i min reaktor, men min Tunze Silence 800 er for svag til at fluidisere ordentligt. Pellets er åbenbart ret meget tungere end Phosban medie, da jeg før havde en spandpumpe på 600 l/t (brutto) til at fluidisere ca. 50 ml perfekt. Silence pumpen yder 200 l/t mere og ryster knap 12 ml pellets. Whaaaat?
Mvh Tobias
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af palamo123 »

Jeg bruger en newjet 1200 på min vertex biopellets reaktor. Den pumpe kan sagtens trække det. Så det kan du prøve
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Hej Kenneth,

Ja det er også sådan en jeg har tænkt mig at lede efter. Evt. en bytter for min Silence 800.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Nu har jeg kørt med Biopellets i et stykke tid, men uden nogen særlig effekt, da min Tunze Silence 800 er for svag til at få de Pellets til at fluidisere ordentligt. Startede med 12½ ml Pellets.

Nitrat og fosfat er i 0, men der er kommet brune og grønne alger lidt over det hele, hvilket jeg ikke helt forstår. Men nu har jeg bestilt en New Jet 1200 samt 50 ml aminosyrer, og så må jeg håbe at det kan rette lidt op på de alger, der er kommet.

Men alting vokser stadig som ukrudt og alle fiskene spiser og hygger sig og er sunde.
Mvh Tobias
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af PederP »

Har også et 90L som er ved at være oppe at køre som det skal, så jeg kigger lige med her ;)
Lækkert akvarie, både målene og indretningen! Mit er 30x30x90 så jeg kunne godt bruge noget mere svømme plads.
Kommer der snart et par billeder?

mvh.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Tal, Peder. Er også selv rigtig glad for målene!

Billeder kommer til at vente lidt. Ved godt jeg bør dokumentere alt, men det er simpelthen ikke pænt nu. Min reaktor får jeg til at køre optimalt senere i dag samt jeg får aminosyrer samt Pohl's Xtra til at give et boost til korallerne.

Skal dog nok snart smide nogle billeder op.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Nicki Henriksen »

Ja vi skal da snart se de billeder :)

Fik du fat i en nj 1200?
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Ja, endte med at købe en ny af Moby.

Men jeg synes heller ikke den er stærk nok, ved ikke lige hvad der sker. Jeg har sat det hele til i dag, med ca. 20 ml pellets. Pumpen er på 100% og der er lukket helt op for hanerne, men det er kun knap halvdelen af de Pellets der danser.

Oplever tit at folk bruger en NJ 1200 til mange flere pellets og endda i en større reaktor, ved ikke hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre for mig i en lille reaktor og med kun 20 ml. pellets :?
Mvh Tobias
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg har en vertex reaktor du kan prøve hvis det er
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Joo, men jeg ved bare ikke hvilken forskel det skulle gøre. Kender også en anden, som kører Phosban reaktor med NJ 1200 og pellets - uden problemer? :?
Mvh Tobias
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af AndersBoerglum »

Flot akvarie, Tobias... Flere billeder :beer:
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 08:29
16
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af spax »

syntes vi mangler nogen flere billeder, af det flotte akvarie :beer:
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Fordi min pellets reaktor ikke fungerer og jeg derfor ikke har pellets på, så er der desværre kommet lidt alger. Overløbet har været ude af drift, så der har ikke været så skide god balance i akvariet de sidste par uger.

Men værdierne er i 0 og korallerne vokser, så alt er jo fint. Men akvariet er ikke særlig pænt lige nu.

Men en lille update; jeg har bestilt flere dioder, så jeg skal lave lidt om på lyset. Har bestilt 3 x Neutral White samt 3 x Cool Blue. Synes lyset er blevet for kedeligt, så der skal lidt andre farver på. Dioderne kommer engang i næste uge :)

Jeg prøver at tage et par billeder bagefter, akvariet skal jo dokumenteres - både i medgang og i modgang.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Så er der lidt friske billeder fra akvariet her til aften:
IMG_0420.JPG
IMG_0421.JPG
IMG_0423.JPG
IMG_0424.JPG
IMG_0422.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Mikas »

Jeg havde det problem på
Min reaktor at det rør der føre vandet gennem reaktoren fra pumpen til bunden ikk sluttede helt tæt i toppen så det meste a vandet blev skudt ud i toppen og derfor ikk fik pelletsne til at danse.. Jeg limede et lille stykke plast i bunden for at løfte røret endnu højere op i låget og en ny pakning og der efter kunne de danse der ud a.. Skiftede så til en nj2300 pumpe som fik 750 ml til at danse helt fint :)

Ellers ser det fint ud synes jeg.. Skal selv igang med et nano snart.. Måske du ku hjælpe med noget diy led ;)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: 91L Shallow SPS Reef

Indlæg af Moente »

Hej Mikas,

Kvalificeret bud, helt sikkert! Det vil jeg klart kigge nærmere på i weekenden når jeg finder tid.

Du siger bare til, så hjælper jeg gerne med DIY LED :)
Mvh Tobias
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"