Lystid?
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions: 0
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Lystid?
Fortiden kører jeg med ca. 8-9 timers lystid om dagen - det ser ud til at virke godt nok til min bestand.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at dele tiden op i f.eks. 2 x 4 timer, eller måske 3 x 3 timer, så lyset holdt pause mens jeg ikke er hjemme ved baljen.
Har det nogen negativ indflydelse på livet i baljen?? Det er jo ikke ligefrem naturens orden...
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at dele tiden op i f.eks. 2 x 4 timer, eller måske 3 x 3 timer, så lyset holdt pause mens jeg ikke er hjemme ved baljen.
Har det nogen negativ indflydelse på livet i baljen?? Det er jo ikke ligefrem naturens orden...
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Boyu 128 L
- DonZeusAlonso
- Palet kirurg
- 14
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2011
Re: Lystid?
Det kunne jeg faktisk også godt tænke mig at vide, for jeg har faktisk tænkt på det samme, men en hvis hr Henriksen kan godt have ret i noget af det han siger, med at fiskene må vel stresse af så slukker lyset og vi finder ro og et par timer senere tænder det igen. 

Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
- AndersGS
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Jeg har aldrig turde andet en at køre i ét stræk.
Årsagen er at zooxanthellerne der lever i korallernes væv lever af lys, og før at fotosyntesen kommer i gang går der lidt tid og det er her jeg er "nervøs" for at det får dem til at gå helt i kage..
Men synes at huske der var en herinde, der startede dagen ud med 1 times HQI for at sparke fotosyntesen i gang og derefter slog over på t5 og så igen HQI til aften når de kom hjem fra job og kunne nyde baljen
Årsagen er at zooxanthellerne der lever i korallernes væv lever af lys, og før at fotosyntesen kommer i gang går der lidt tid og det er her jeg er "nervøs" for at det får dem til at gå helt i kage..
Men synes at huske der var en herinde, der startede dagen ud med 1 times HQI for at sparke fotosyntesen i gang og derefter slog over på t5 og så igen HQI til aften når de kom hjem fra job og kunne nyde baljen

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- bhjensen
- Rev haj
- 14
Nu kører jeg udelukkende med LED, men det kunne da også reguleres hvis det var - er bare lidt bange for livet i baljen
Boyu 128 L
Boyu 128 L
- bhjensen
- Rev haj
- 14
Ingen der har gjort sig nogle erfaringer med dette spørgsmål??
Boyu 128 L
Boyu 128 L
-
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
hvorfor ?
hvis det er for at kunne nye det om aften, så lad det tænde omkring middag og slukke f.eks. kl. 23
hvis det er for at kunne nye det om aften, så lad det tænde omkring middag og slukke f.eks. kl. 23
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
- bhjensen
- Rev haj
- 14
Nu er det "heldigvis" sådan at jeg er pensioneret med varierende og vidunderligt deltidsarbejde, så mit behov kunne ofte være at have lys på om formiddagen/morgenen/aftenen osv...men den går nok ikkeLarsSteen skrev:hvorfor ?

Boyu 128 L
Boyu 128 L
-
- Naso kirurg
- 19
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Rakkeby
Hejsa jeg har mit lys til at tænde kl 0500 og slukke kl 0800 derefter tænder det igen kl 1600 og slukker igen kl 2300 det har kørt sådan i knap 1 år og jeg har ingen problemer med det og korallerne vokser fint
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions: 18
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Husk at dyrenes behov skal komme først.
Døgnet har een rytme - den vil jeg ikke anbefale at lave om!
Hav dog istedet længere tid på blåt lys, således at i kan nyde baljen, og uden at give dyrene stress.
I kan dog sagtens dele den lyse periode op, såfremt dyrene har blot lidt lys - de må ikke tro det er nat:-)
Vigtigst er mørkeperioden efter min personlige mening. Minimum 8 timers sammenhængende mørke.
Lysperioden brydes i naturen af uvejr og skyer etc - så alt med måde
Hos mig tænder blå lys 0630, for så kan jeg se baljen i den jeg kører på job, men hovedbelysning tænder kl 13-21 og derefter slukker blåt lys kl 2230.
Så mit svar blev måske lidt kryptisk, men ja, det kan gøres hvis man oz lige tænker over dyrene
Døgnet har een rytme - den vil jeg ikke anbefale at lave om!
Hav dog istedet længere tid på blåt lys, således at i kan nyde baljen, og uden at give dyrene stress.
I kan dog sagtens dele den lyse periode op, såfremt dyrene har blot lidt lys - de må ikke tro det er nat:-)
Vigtigst er mørkeperioden efter min personlige mening. Minimum 8 timers sammenhængende mørke.
Lysperioden brydes i naturen af uvejr og skyer etc - så alt med måde
Hos mig tænder blå lys 0630, for så kan jeg se baljen i den jeg kører på job, men hovedbelysning tænder kl 13-21 og derefter slukker blåt lys kl 2230.
Så mit svar blev måske lidt kryptisk, men ja, det kan gøres hvis man oz lige tænker over dyrene

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium