Sandsøstjerne 58 liter?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

Sandsøstjerne 58 liter?

Indlæg af MichaelogIda »

Hej alle gode mennesker her på sitet!

Ja.. Akvariet er 1½ måned gammelt og der er levende sten samt sand i. Jeg og damen ville have lidt affaldsdyr i akvariet for at rense det for alger etc. Vi fik så at vide, at vi godt kunne købe 2 sandsøstjerner + 2 snegle hos styr på dyr. Efter købet og diverse emner læst på nettet inklusiv råd herinde fra besluttede vi os for at tage den ene sandsøstjerne retur pga. det ikke var hensigtsmæssigt at have 2 søstjerner på kun 58 liter. Vi fik at vide, at vi godt måtte beholde den anden af styr på dyr. Det gjorde vi så og allerede 2 dage efter dette begyndte vores anden sandsøstjerne at opføre sig underligt. Den lå bare og så mildesttalt ikke ud til at leve. Jeg tog den så op og ser på benene af den, at de er på vej til at gå midt over. ALTSÅ: søstjernen var ved at gå i opløsning.

Nu fatter jeg virkelig ikke, hvad jeg skal gøre.. Styr på dyr har tydeligvis ikke styr på en skid. Nu har jeg mistet to sandsøstjerner pga. dem. Hvad skal så rense min bund i akvariet. Jeg har stadigvæk de 2 sandsnegle og de ser ud til at trives..
Hvad vil i råde mig til med et kun 58 liter akvarie?

Styr på dyr har efter min opfattelse ikke styr på noget som helst :)
Hilsen Michael & Ida

- 130l RSM - to klovne + en bubbletip anemone 3snegle, 2 eremit

- 58l Boyu akvarie -SÆLGES
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Sandsøstjerne 58 liter?

Indlæg af LarsSteen »

nu da akvariet ikke er ældre og du har nogle ''sandsnegle'' hva det så er så bare lad det blive ved det.

du har pt. ikke brug for at der er nogle der roder i dit bundlag, det er vel ikke ret tykt lag vel ?
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Sandsøstjerner hører efter min mening heller ikke til på så lidt plads..

Jeg ville nøjes med diverse snegle til at holde det og måske et par eremitter hvis man er til dem :GO
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

Peters1 skrev:Sandsøstjerner hører efter min mening heller ikke til på så lidt plads..

Jeg ville nøjes med diverse snegle til at holde det og måske et par eremitter hvis man er til dem :GO

Enig :h
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Vi har ikke ret meget sand, så i har ret. Vi har ike noget at bruge sandsøstjerner til. Så vi snakker snegle og eremitter, hvad det så end er?
Vi har 2 nu, skal vi bruge flere snegle? :)
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Eremitkrebs er små krebsdyr i et sneglehus.

Jeg ville anskaffe mig en håndfuld forskellige snegle mere end dem du i forvejen har.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

eller måske max 2 stk. af de små rødbenet erimitter, de udbygger selv deres hus og bliver max. 2,5 cm. :GO
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Nu er det ikke første gang vi hører om dårlig rådgivning fra en forhandler. Et godt råd næste gang er at du lige læser lidt på nettet om det du vil købe eller hører en kamerat der også har saltvand.
Ved selvfølig godt at det er pisse svært at holde sig væk impuls køb og man så stoler på en sælger i butikken men desværre ser vi det meget tit også fra andre forhandlere end lige den du nævner.

Jeg tror vel også at vi alle nok kan sige at den burde vi nok ikke lige have haft købt ...lol

Men til at ordne din sand bund ville jeg nok vælge snegle og eremitter som før er nævnt.

Steen
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Mange tak for alle jeres svar :)
Men hvor på danske sider kan jeg finde disse krabber?
Har set lidt billeder af forskellige nu, men jeg kan ikke finde nogle forhandlere?!?! :)
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

saltvandswiki.dk
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

spdiving skrev:Nu er det ikke første gang vi hører om dårlig rådgivning fra en forhandler. Et godt råd næste gang er at du lige læser lidt på nettet om det du vil købe eller hører en kamerat der også har saltvand.
Ved selvfølig godt at det er pisse svært at holde sig væk impuls køb og man så stoler på en sælger i butikken men desværre ser vi det meget tit også fra andre forhandlere end lige den du nævner.

Jeg tror vel også at vi alle nok kan sige at den burde vi nok ikke lige have haft købt ...lol

Men til at ordne din sand bund ville jeg nok vælge snegle og eremitter som før er nævnt.

Steen
Yes! Bare hør "Skod" efter indkøb af en "medusa søpølse" det kostede lige 400 L incl. besætning.. Impulskøb er altid noget rod..
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

AndersGS skrev:
spdiving skrev:Nu er det ikke første gang vi hører om dårlig rådgivning fra en forhandler. Et godt råd næste gang er at du lige læser lidt på nettet om det du vil købe eller hører en kamerat der også har saltvand.

Steen
Yes! Bare hør "Skod" efter indkøb af en "medusa søpølse" det kostede lige 400 L incl. besætning.. Impulskøb er altid noget rod..
A hvad for noget? Den histore kender jeg ikke tror jeg?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Du skal ud til din lokale saltvandspusher og se om ikke han har nogle eremitkrebs hjemme og ellers høre hvornår han får nogle. Deepocean kører vist ikke flere De Jong ture i år, men først igen i det nye år. Der kan du også købe eremitter, samt snegle :GO
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Få fat i en håndfuld ceritsnegle, nogle helt små snegle på ca 0,5-1 cm. De er gravet ned i sandet, så du ser dem ikke så ofte, men de formerer sig hurtigt når der er mad til dem, og tilpasser antallet til den fødemængde der er i akvariet. Vi startede med 5, nu har vi nok nærmere 100 der kravler rundt og ordner bunden og guffer lidt alger på glasset når det er muligt. Kommer I forbi Horsens har vi en håndfuld I kan få ;)
Eremitter er jeg ikke særlig stor fan af, vores erfarring er at de vælter koraller ned, men utrolig sjove dyr at starte med!
Mvh Anette og Kristoffer
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"