Venturi suger ikke luft fra overløb
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Venturi suger ikke luft fra overløb
Hej alle,
Jeg har nu lavet en venturi på min returpumpe, men den er åbenbart ikke kraftig nok til at suge luften ud af min overløbsboks.
Venturien er lavet af en 32mm samlemuffe, hvor jeg har boret et 6mm hul til luftslange. Samlemuffen er limet på indsuget til returpumpen, som er en Newjet 1200, og når jeg sætter lortet i gang suger den ikke en skid.
Hvad kan jeg gøre, og er der overhovedet noget at gøre? Andet end at købe en større returpumpe??
Jeg har nu lavet en venturi på min returpumpe, men den er åbenbart ikke kraftig nok til at suge luften ud af min overløbsboks.
Venturien er lavet af en 32mm samlemuffe, hvor jeg har boret et 6mm hul til luftslange. Samlemuffen er limet på indsuget til returpumpen, som er en Newjet 1200, og når jeg sætter lortet i gang suger den ikke en skid.
Hvad kan jeg gøre, og er der overhovedet noget at gøre? Andet end at købe en større returpumpe??
Mvh Tobias
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Venturi suger ikke luft fra overløb
Hvordan har du lavet den venturi? Er du sikker på, at reduktionen er stor nok? Suger den luft, hvis du ikke monterer slangen på overløbsboksen?
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Jeg har taget en 32mm samlemuffe og boret et 6mm hul i den. Samlemuffen har jeg limet med sekundlim og silikone fast på indsuget til returpumpen, og den er testet for utætheder, og den er ganske tæt.
Reduktionen kunne ikke være mindre end 32mm, da den så ikke ville kunne sidde på returen.
Den suger ikke luft nej, når jeg bare holder slangen i hånden.
Reduktionen kunne ikke være mindre end 32mm, da den så ikke ville kunne sidde på returen.
Den suger ikke luft nej, når jeg bare holder slangen i hånden.
Mvh Tobias
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Tror 32mm er for stor en venturi til en 1200L/t.
Hvis diameteren er for stor bliver der ikke et nævneværdigt trykfald bag pumpen.
Det kan nok løses hvis du laver en forsnævring i samlemuffen på den udvendige side af luftslangen.
Hvis diameteren er for stor bliver der ikke et nævneværdigt trykfald bag pumpen.
Det kan nok løses hvis du laver en forsnævring i samlemuffen på den udvendige side af luftslangen.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Helt enig med Peder. 
Du skal have det ned i en mindre diameter, så der opstår en trykforskel, hvor røret bliver mindre.

Du skal have det ned i en mindre diameter, så der opstår en trykforskel, hvor røret bliver mindre.
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Men hvordan? 
Købe en mindre samlemuffe og lime på?
Hvor lille skal diameteren være?

Købe en mindre samlemuffe og lime på?
Hvor lille skal diameteren være?
Mvh Tobias
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hvis du har lidt fittings i overskud, så mener jeg at den ydre dia. på fittings til 20mm passer ret godt . (altså bøjninger, T-Stykker)
Ellers er den ydre dia på et 25mm rør kun en smule mindre end den indre på et 32mm rør - men der skal lidt ekstra tangit til
Har du prøvet at lukke lidt for indtaget mens pumpen kører - bare med hånden - så får du en idé om hvad der skal til.
Ellers er den ydre dia på et 25mm rør kun en smule mindre end den indre på et 32mm rør - men der skal lidt ekstra tangit til

Har du prøvet at lukke lidt for indtaget mens pumpen kører - bare med hånden - så får du en idé om hvad der skal til.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Jeg finder ud af noget.
Tak for råd indtil videre, begge to
Tak for råd indtil videre, begge to

Mvh Tobias
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Nu går der sgu DIY i den!
Har købt tre andre rør nu - 25, 20 og 16 mm. De tre forskellige diametre er nu limet sammen til ét helt tæt rør, og det bliver så limet sammen med det 32mm rør som allerede sidder på returen.
Hullet til luftslangen bliver så boret i 16mm røret og luften burde blive trukket ud via den dimension. Det håber jeg!
Har købt tre andre rør nu - 25, 20 og 16 mm. De tre forskellige diametre er nu limet sammen til ét helt tæt rør, og det bliver så limet sammen med det 32mm rør som allerede sidder på returen.
Hullet til luftslangen bliver så boret i 16mm røret og luften burde blive trukket ud via den dimension. Det håber jeg!
Mvh Tobias
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg vil mene den får mere træk sådan her..

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Nu har jeg boret hullet i 16mm røret, men hvis det ikke fungerer, så lukker jeg bare det hul og går en størrelse op. Nu er der hvert fald rig mulighed for at prøve diverse metoder 

Mvh Tobias
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Peder er igen på pletten.
Du skal montere slangen umiddelbart efter indsnævringen, da det er der vacummet opstår.

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Kan du ikke lave en hurtig skitse af, hvordan du har samlet rørene? Jeg er ikke helt med. 
Ellers vil jeg foreslå at lave noget ala dette:

Ellers vil jeg foreslå at lave noget ala dette:
- Vedhæftede filer
-
- Venturiskitse
- Venturi.png (2.27 KiB) Vist 2371 gange
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Og her er jeg enig med stefan 

Senest rettet af PederP tirs 18. okt 2011 21:03, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Sådan her ser det ud nu:
Hullet er boret i det sidste rør, altså 16mm røret.
Hullet er boret i det sidste rør, altså 16mm røret.
Mvh Tobias
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
Det kan være jeg kan hjælpe lidt; en venturi virker ikke helt som man tror: umiddelbart skulle man tro at hvor røret bliver stort igen, opstår der et vakumm, men det er faktisk i indsnævrningen at der er vakuum, pga. den øgede flowhastighed skabes der mindre tryk, det er standard for flow dynamik; hastighed og tryk er afhængige.
Jeg har fundet et ret godt billede af det, se nedenfor.
Men husk at skarpe kanter og overgange giver svært beregnelig turbolens, og meget stort modtryk, prøv at lave så glatte overgange som muligt.
Men husk at skarpe kanter og overgange giver svært beregnelig turbolens, og meget stort modtryk, prøv at lave så glatte overgange som muligt.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Super god tegning.. ellers er der den her, hvis det giver bedre mening:ChristianJS skrev:Det kan være jeg kan hjælpe lidt; en venturi virker ikke helt som man tror: umiddelbart skulle man tro at hvor røret bliver stort igen, opstår der et vakumm, men det er faktisk i indsnævrningen at der er vakuum, pga. den øgede flowhastighed skabes der mindre tryk, det er standard for flow dynamik; hastighed og tryk er afhængige.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Der er jeg ikke 100% enig
Altså i at det er sådan en venturi vi laver her. Men det smarte i den model er at den virker både på suge og blæse siden af pumpen, det nederen er at der skal ret stort flow til at lave et forholdsvis lille vacum. Tror man kvæler en 1200L/t før man får flow nok - medmindre der er stor løftehøjde.
IMO er det svært at få nok sug med en lille pumpe uden at man laver undertryks fordeling.
Det vi har anbefalet virker primært som et T-stykke på bagsiden af pumpen (og at kalde det en venturi er måske forkert), hvor hovedindtaget bliver snævret lidt ind for at få mere sug i den anden forgrening.
Hvis i kører med kalkreaktor, så skulle det undre mig om der ikke er brugt begge koncepter, én alá jeres tegninger til at trækker CO2 ned til "genbrug" (og som iøvrigt bliver en god diffuser pgr. af den høje hastighed), og en undertryks deling på bagsiden af pumpen med en slange for at gøre den selvsugende..

IMO er det svært at få nok sug med en lille pumpe uden at man laver undertryks fordeling.
Det vi har anbefalet virker primært som et T-stykke på bagsiden af pumpen (og at kalde det en venturi er måske forkert), hvor hovedindtaget bliver snævret lidt ind for at få mere sug i den anden forgrening.
Hvis i kører med kalkreaktor, så skulle det undre mig om der ikke er brugt begge koncepter, én alá jeres tegninger til at trækker CO2 ned til "genbrug" (og som iøvrigt bliver en god diffuser pgr. af den høje hastighed), og en undertryks deling på bagsiden af pumpen med en slange for at gøre den selvsugende..
Senest rettet af PederP ons 19. okt 2011 08:08, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Du skal bare se bort fra det første stykke rør, en venturi er en venturi. Det ville se (nogenlunde) sådan ud irl.PederP skrev:Der er jeg ikke 100% enigAltså i at det er sådan en venturi vi laver her. Men det smarte i den model er at den virker både på suge og blæse siden af pumpen, det nederen er at der skal ret stort flow til at lave et forholdsvis lille vacum. Tror man kvæler en 1200L/t før man får flow nok - medmindre der er stor løftehøjde.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Har du prøvet at lave et sug der var kraftigt nok til at trække vand op med den venturi?
Og jeg stopper så med at kalde undertryks deling en venturi - da jeg mener en venturi ikke kan gøre det - men vi må se
Og jeg stopper så med at kalde undertryks deling en venturi - da jeg mener en venturi ikke kan gøre det - men vi må se

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Ikke personligt med DIY, men venturi bruges mange steder i industrien, både til måling og dosering. Mht. "sugeevnen" så er det et spørgsmål om hastighed/rørdiameter.PederP skrev:Har du prøvet at lave et sug der var kraftigt nok til at trække vand op med den venturi?
Edit: Eller dvs. jo, min skummer klarer det jo fint...
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ja, kender godt princippet. Det er gound-effekt på racerbiler, vakum på oversiden af flyets vinger, mm. Jeg er helt indforstået med hvad en venturi er og hvordan den virker.
Det er samme måde CO2 genbuget virker i den reaktor jeg er ved at bygge.
Jeg kan bare ikke se hvordan du vil få den til at trække nok til at tømme et overløb for luft med en 1200L/t pumpe..
Jeg kan bare ikke se hvordan du vil få den til at trække nok til at tømme et overløb for luft med en 1200L/t pumpe..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
PederP skrev:Ja, kender godt princippet. Det er gound-effekt på racerbiler, vakum på oversiden af flyets vinger, mm. Jeg er helt indforstået med hvad en venturi er og hvordan den virker.

Det siger jeg heller ikke kan lade sig gøre, jeg pointerer jo netop at det er forholdet mellem rørdiameter og hastighed der afgør "suget". Så skal der jo bare en større pumpe til!
Men lur lige den her: http://reefbuilders.com/2010/06/07/hand ... aquariums/

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Den er super fed 
Den gør så brug af en helt anden venturi type. Den med nål.
Den er vel egentlig en kombi af de to måder at gøre det på, da nålen virker som en forsnævring for vandflowet så der er trykforskel for og bag, mens vandbevægelsen også sænker tryk.
Edit: Er du sikker på at din skummer venturi er en venturi som du viser? Min Deltec bruger undertyks fordeling med hul bag forsnævringen, og den kan suge over én meter væskehøjde med en newjet1000 og et nålehjul. Prøvede lige at sætte en lang slange på

Den er vel egentlig en kombi af de to måder at gøre det på, da nålen virker som en forsnævring for vandflowet så der er trykforskel for og bag, mens vandbevægelsen også sænker tryk.
Edit: Er du sikker på at din skummer venturi er en venturi som du viser? Min Deltec bruger undertyks fordeling med hul bag forsnævringen, og den kan suge over én meter væskehøjde med en newjet1000 og et nålehjul. Prøvede lige at sætte en lang slange på

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Njaa, altså det er jo som man ser på det. Her sidder forsnævringen jo bare i det glasrør, dvs at det er glasrøret der laver modstand og øger hastigheden. Princippet er jo det samme.PederP skrev:Den er super fed
Der må jeg være et svar skyldig, skal se når jeg kommer hjem i aften. (det er jo ikke os alle der har feriePederP skrev: Edit: Er du sikker på at din skummer venturi er en venturi som du viser? Min Deltec bruger undertyks fordeling med hul bag forsnævringen, og den kan suge over én meter væskehøjde med en newjet1000 og et nålehjul. Prøvede lige at sætte en lang slange på

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Super diskussion, drenge. Jeg prøver mig frem når jeg er hjemme fra job.
Det MAME overløb er fucking lækkert, men koster desværre også næsten 2k at få hevet hjem til Danmark.
Det MAME overløb er fucking lækkert, men koster desværre også næsten 2k at få hevet hjem til Danmark.
Mvh Tobias
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Først nu jeg fatter hvad du mener med undertryks deling. Men ja, det er da klart det som skal bruges her. Især fordi venturiens svaghed er hastighed. Det gør sig jo ikke gældende med undertryksdelingen. Det er jo også vand og ikke luft der skal flyttes her.PederP skrev:Den er super fed
a= 75% af Ø
b= 25 % af Ø
Men så skal der jo også lige tages højde for tab pga. løftehøjden osv. så a skal måske være lidt mindre.
Men Tobias se lige den her: http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... pic=278406
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
2K? wauw! Så er det lige ved at jeg tror den kan laves billigere hos Hounissen's glaspuster.

@Anders.
Bemærk hvordan glasnålen er formet så åbningen er på læ siden - det er det andet princip. IMO en kombi 
Edit: Ja vi er jo helt enige. Vi snakker et helt andet princip til at få lidt ekstra sug fra løftepumpen.

@Anders.

Edit: Ja vi er jo helt enige. Vi snakker et helt andet princip til at få lidt ekstra sug fra løftepumpen.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand