Driftsomkostninger på Balling vs Kalkreaktor
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
- Kontakt:
Driftsomkostninger på Balling vs Kalkreaktor
Hvad er billigst i længden Balling eller Kalkreaktor. Hvis man går ud fra et 430 l akv, med en del stenkoraller
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk
430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Henrik

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Geografisk sted: 8660 Skanderborg
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Hvor meget media forbruger man på årsbasis sådan med forbehold i reaktoren og hvor meget balling salte.
Hvis man eksempelvis har en 2 kg co2 flaske hvor tit skal den så fyldes
En anden ting med hensyn til balling som jeg ikke er så glad for er at man tilsætter meget clor. Jeg ved godt man bruger mineralsalt for at modvirke en ubalance i ion sammensætningen i vandet, men kan det helt gøre det.
Jeg mener til Ca tilsætning bruges CaCl og til magnesium tilsætning bruges der jo også en stor del MgCl
Hvis man eksempelvis har en 2 kg co2 flaske hvor tit skal den så fyldes
En anden ting med hensyn til balling som jeg ikke er så glad for er at man tilsætter meget clor. Jeg ved godt man bruger mineralsalt for at modvirke en ubalance i ion sammensætningen i vandet, men kan det helt gøre det.
Jeg mener til Ca tilsætning bruges CaCl og til magnesium tilsætning bruges der jo også en stor del MgCl
MVH
Henrik
Henrik

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det er heller ikke fordi jeg forventer at det i siger passer 100 %, men hvis du læser indlægget kan du jo se at jeg skriver at det er et 430 l med en del stenkoraler.Det er umuligt at sige hvor ofte en co2 flaske skal fyldes op, det kommer helt an på forbruget. Er akvariet stort, har du mange koraller i, hvilken kalkreaktor er det??
Det jeg søger er blot en rette snor bruger man eksvis 2 kg co2 og lige så meget medie på årsbasis eller er det meget ved siden af.
Carsten har du ikke brugt reaktor før, mener at have læst du er skiftet til balling eller er på vej til det
Hvor store mængder CO2 og medie/balling væske bruger du i din balje, og hvor stor er det nu lige den er
MVH
Henrik
Henrik

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det var en smutter!
Jeg overvejede at gå over til Balling, men kom aldrig igang med det.
Jeg har en ATI 2 kalkreaktor. Nu er mit akvarie, noget overfyldt med koraller, så der bruges meget medie og Co2. Jeg bruger noget medie inde fra Klovnfisken, husker desværre ikke lige navnet. Der bruger jeg ca 2 kilo 2-3 måned, bunden i reaktoren er fyldt med hydrokarbonid fra Aquamedic. Grunden til at jeg bruger det medie fra Klovnfisken er at det ikke kræver så meget Co2 som de andre medier. Mediet opløses allerede ved en ph på 7,5, hvorimod de andre skal helt ned på 6,5 før end de opløses. Min Co2 flaske er på 6 kilo, og den skifter jeg ca hver 6 måned.
lige for at slutte af, så er akvariet på 1120 liter, og 150 liter fragmentakv. samt en sump med ca 250 liter vand.
Jeg overvejede at gå over til Balling, men kom aldrig igang med det.
Jeg har en ATI 2 kalkreaktor. Nu er mit akvarie, noget overfyldt med koraller, så der bruges meget medie og Co2. Jeg bruger noget medie inde fra Klovnfisken, husker desværre ikke lige navnet. Der bruger jeg ca 2 kilo 2-3 måned, bunden i reaktoren er fyldt med hydrokarbonid fra Aquamedic. Grunden til at jeg bruger det medie fra Klovnfisken er at det ikke kræver så meget Co2 som de andre medier. Mediet opløses allerede ved en ph på 7,5, hvorimod de andre skal helt ned på 6,5 før end de opløses. Min Co2 flaske er på 6 kilo, og den skifter jeg ca hver 6 måned.
lige for at slutte af, så er akvariet på 1120 liter, og 150 liter fragmentakv. samt en sump med ca 250 liter vand.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Aqua medic skriver at gennemstrømshastigheden i reaktoren kan væe så lav som 4 l/t og stadigvæk tilføre meget calcium til akvariet.
Hvor meget flow har du igennem din reaktor???
Vil et lav flow være lig med bedre co2 udnyttelse???
Hvorfor kom du aldrig i gang med balling?? var det pga pris eller har du de samme bekymringer som mig angående ophobning af cl ioner
Hvorfor kom du aldrig i gang med balling?? var det pga pris eller har du de samme bekymringer som mig angående ophobning af cl ioner
MVH
Henrik
Henrik

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Nej det er der ikke, men det er muligt jeg ikke har forklaret det ordentligt. I selve reaktoren er der en cirkulationspumpe med en ydelse på 300 l/t. Den sørger for cirkulation i rektoren, men til selve gennemstrømningen der er flowet kun 4 l/t
AM skriver sådan i produktbeskrivelsen
Kalkreactor 1000
For the supply of dissolved calcium to marine aquaria up to 1000 litres (c. 250 gallons)
The Calciumreactor is a closed system designed for universal use. It can be operated on a bypass system, independent of the water level in the aquarium, or alternatively be installed in the filter sump. It includes a large volume (10 litres or c. 2.5 gallons) of Hydrocarbonate and an integrated circulation pump that features the patented Aqua Medic needle wheel. By adding CO2, the pH value in the Calciumreactor falls and the Hydrocarbonate is dissolved. Even with a low flow rate of 1 to 4 l/hr (c. 0,25 to 1 gph), a large amount of dissolved calcium enters into the aquarium, which is assimilated by the animals.
The Calciumreactor has an integral port to accommodate a PG 13.5 threaded electrode to measure the pH value. Now including Dosing Pump SP 3000 for controlled water flow.
Dimensions - without electrode (l x w x h):
17 x 17 x 54 cm (c. 7" x 7" x 22")
AM skriver sådan i produktbeskrivelsen
Kalkreactor 1000
For the supply of dissolved calcium to marine aquaria up to 1000 litres (c. 250 gallons)
The Calciumreactor is a closed system designed for universal use. It can be operated on a bypass system, independent of the water level in the aquarium, or alternatively be installed in the filter sump. It includes a large volume (10 litres or c. 2.5 gallons) of Hydrocarbonate and an integrated circulation pump that features the patented Aqua Medic needle wheel. By adding CO2, the pH value in the Calciumreactor falls and the Hydrocarbonate is dissolved. Even with a low flow rate of 1 to 4 l/hr (c. 0,25 to 1 gph), a large amount of dissolved calcium enters into the aquarium, which is assimilated by the animals.
The Calciumreactor has an integral port to accommodate a PG 13.5 threaded electrode to measure the pH value. Now including Dosing Pump SP 3000 for controlled water flow.
Dimensions - without electrode (l x w x h):
17 x 17 x 54 cm (c. 7" x 7" x 22")
MVH
Henrik
Henrik

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Killioten skrev:Aqua medic skriver at gennemstrømshastigheden i reaktoren kan væe så lav som 4 l/t og stadigvæk tilføre meget calcium til akvariet.
Jeg har ingen ide om genestrømingshastighede, men den er meget højere end 4 liter /t. Nu vil jeg heller ikke nogen sinde drømme at at bruge en kalkreaktor fra Aquamedic.
du kan ikke sige at en lav gennemstrøningshastighed er lig lavt Co2 forbrug, der til er reaktorene alt for forskellige. Ligeledes har mediet en stor betydning.
Grunden til at jeg ikke kom igang med Balling, var simpel dovenskab.
At blande prisen ind i det er helt skudt over målet, for der skal rigtigt mange kilo salte til, for blot at opveje anskaffelses prisen på reaktor og co2 flaske, plus alt det andet der følger med.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Hvad er der galt med reaktoren fra AquaMedic hvis der er noget galt ud over navnet altsåJeg har ingen ide om genestrømingshastighede, men den er meget højere end 4 liter /t. Nu vil jeg heller ikke nogen sinde drømme at at bruge en kalkreaktor fra Aquamedic.
du kan ikke sige at en lav gennemstrøningshastighed er lig lavt Co2 forbrug, der til er reaktorene alt for forskellige. Ligeledes har mediet en stor betydning.
Grunden til at jeg ikke kom igang med Balling, var simpel dovenskab.
At blande prisen ind i det er helt skudt over målet, for der skal rigtigt mange kilo salte til, for blot at opveje anskaffelses prisen på reaktor og co2 flaske, plus alt det andet der følger med.

Grunden til at jeg blander prisen ind i billedet er at jeg har fået tilbudt en reaktor m. 2 kg flaske, magnetventil, ph elektrode og medie for 3500
Hvis Jeg skal bruge balling metoden ja så koster Grotechs Tec III ca 3000 tror jeg det var og så kommer saltene oven i. Saltene har jeg så ingen annelse om hvor meget der skal bruges af.
Hvis driftsomkostningerne på de 2 metoder er hen af det sammme så er der vel mest ide i reaktoren da der ikke er så meget arbejde med den.
Er meget i tvivl om hvad der er bedst/nemmest/billigst i længden og giver færrest problemer

MVH
Henrik
Henrik

- Heros
- Dværg kejser
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9700 Brønderslev
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: Brønderslev
Jeg tror det har meget at gøre med hvad man er til. Personlig er jeg meget glad for Balling. Jeg startede også med en reaktor men skiftede så til Balling. Min næste balje kommer også til at køre Balling mest fordi jeg synes det er nemmerer.
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Heros
Hvor stor var dit akv og hvordan var sammensætning af koraller og forbruget af salte
Hvor stor var dit akv og hvordan var sammensætning af koraller og forbruget af salte
MVH
Henrik
Henrik

- Heros
- Dværg kejser
- Reactions:
- 21
Det første var på 250 og nummer to var på 430 l hvor meget jeg brugte kan jeg ikke huske det er nu et par år siden at jeg lukkede ned for det store. Hvis du vil have en helt klar besked om hvor meget du skal bruge så skriv til Lars M her på siden hans balje er på ca 400 l og han har mange koraller i. Han kører balling det var ham der fik mig i gang han har styr på det.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der er da ingen der siger at du skal have en doseringmaskine til at tilføre ballingvæskerne.
Jeg har kigget på Grotech 3 kanalsdoserings maskine, den koster 358 Euro, men IKS vario 3 koster kun 255 Euro. og kan det samme.
Bortset fra det, så synes jeg at 3500 kroner for det sæt du har fået tilbudt, er alt for meget. Men det må du jo om.
Jeg har kigget på Grotech 3 kanalsdoserings maskine, den koster 358 Euro, men IKS vario 3 koster kun 255 Euro. og kan det samme.
Bortset fra det, så synes jeg at 3500 kroner for det sæt du har fået tilbudt, er alt for meget. Men det må du jo om.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Men skal man ikke have en iks-computer, for at kunne bruge den dosseringsmaskine?Carsten skrev:Der er da ingen der siger at du skal have en doseringmaskine til at tilføre ballingvæskerne.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Ser ud til at den er på 220v og har sin egen timerdims:mads-fisk skrev:Men skal man ikke have en iks-computer, for at kunne bruge den dosseringsmaskine?
http://www.iks-aqua.com/html/engl/dosie ... o3plus.php
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Ok. så er det måske bare deres 4-kanals maskine, der behøver computeren, for at kunne bruges.Hougaard skrev:Ser ud til at den er på 220v og har sin egen timerdims:mads-fisk skrev:Men skal man ikke have en iks-computer, for at kunne bruge den dosseringsmaskine?
http://www.iks-aqua.com/html/engl/dosie ... o3plus.php
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Okay tak for det. Jeg Troede også at IKS doseringmaskine krævede IKS computer. Desuden så synes jeg oftest man ser Grotechs maskine er det fordi det er bedre kvalitet??
Carsten du skriver at du synes prisen er høj for det sæt. Hvad ville så være en fornuftig investering hvis jeg vælger reaktor vejen??
Og hvorfor vil du ikke vælge AM
Carsten du skriver at du synes prisen er høj for det sæt. Hvad ville så være en fornuftig investering hvis jeg vælger reaktor vejen??
Og hvorfor vil du ikke vælge AM
MVH
Henrik
Henrik

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Grunden til at jeg ikke vil røre ved Aquamedics ting, er at de har en tendens til at overvurdere kapaciteten på dem. f.eks skummerene træk halvdelen af deres formåen, så er det mere realistisk. Og hvorfor skulle deres kalkreaktorere være anderledes. Der er vel også en grund til at Aquamedics kalkreaktorere stort set er ukendte rundt omkring. Men alle kender f.eks Deltec, H&S, Koralin, Shuran osv.
Jeg husker ikke hvorstort dit akvarie er, men sørg for at kalkreaktoren, er stor nok, koraller æder enorme mængder af Calcium.
Co2 flasken, kan du købe brugt gennem den blå avis eller lignede steder.
Manometer, kan du købe steder der sælger svejseudstyr, samme sted kan flasken fyldes op, billigere end i en akvarie forretning.
Magnetventil, kan også ofte også købes samme sted, men ellers er Cicklidecenteret rimelige i deres pris.
Hvilket mærke du køber er helt op til dig, har selv haft både en Koralin og en H&S kalkreaktor. De virkede fint men blev for små til det nuvæende setup.
Jeg husker ikke hvorstort dit akvarie er, men sørg for at kalkreaktoren, er stor nok, koraller æder enorme mængder af Calcium.
Co2 flasken, kan du købe brugt gennem den blå avis eller lignede steder.
Manometer, kan du købe steder der sælger svejseudstyr, samme sted kan flasken fyldes op, billigere end i en akvarie forretning.
Magnetventil, kan også ofte også købes samme sted, men ellers er Cicklidecenteret rimelige i deres pris.
Hvilket mærke du køber er helt op til dig, har selv haft både en Koralin og en H&S kalkreaktor. De virkede fint men blev for små til det nuvæende setup.
- Flemming
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4320 Lejre
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Lejre/ Sjælland
Jeg kører også med Balling og er meget tilfreds. Jeg har dog aldrig haft en kalkreaktor så jeg kan sammenligne.
Men med "arbejdet" med at lave ballingvæsker kan jeg bare sige...utroligt nemt !!! Det tager mig ca. 15 min at lave de tre væsker der skal bruges ( 3x25 liter) og hos mig holder de så i 2 måneder.
Når først Balling kører, er der ingen vedligeholdelse andet end at måle på sit vand ca. 1 gang om ugen ( hvilket man jo alligevel gør).
Jeg tror prismæssigt at driftsomkostningerne er næsten ens, dog tror jeg at balling er en anelse billigere i det lange løb.
Jeg kan godt anbefale Balling og er glad for mit valg.
Men med "arbejdet" med at lave ballingvæsker kan jeg bare sige...utroligt nemt !!! Det tager mig ca. 15 min at lave de tre væsker der skal bruges ( 3x25 liter) og hos mig holder de så i 2 måneder.
Når først Balling kører, er der ingen vedligeholdelse andet end at måle på sit vand ca. 1 gang om ugen ( hvilket man jo alligevel gør).
Jeg tror prismæssigt at driftsomkostningerne er næsten ens, dog tror jeg at balling er en anelse billigere i det lange løb.
Jeg kan godt anbefale Balling og er glad for mit valg.
Hilsen
Flemming
Flemming
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Flemming hvor længe har du kørt med balling???
Hvor stor er det dit akvarie er???
Hvilken doseringspumpe bruger du????
MVH
Henrik
Henrik

- Flemming
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4320 Lejre
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Lejre/ Sjælland
Mit akvarie er på ialt ca. 2000 l vand. Har kørt med Balling siden opstarten af baljen ca. 15-16 måneder.Killioten skrev:Flemming hvor længe har du kørt med balling???
Jeg doserer omkring 600 ml i døgnet af hver væske pt.
Jeg bruger en Grotech TEC III doseringsmaskine. ( den doserer 12 gange i døgnet)
Hilsen
Flemming
Flemming
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Carsten jeg har kigget lidt på den der iks som du snakker om, og det var da helt klar en mulighed, men sig mig køre den kun på batteri eller kan den også kobles til 220v og så skal produktbeskrivelsen forståes sådan at den køre med batteribackupSkrevet: 6/8/2006, 20:05 Emne: (Intet emne)
Der er da ingen der siger at du skal have en doseringmaskine til at tilføre ballingvæskerne.
MVH
Henrik
Henrik

- Heros
- Dværg kejser
- Reactions:
- 21
Hvis det er den der hedder vario 3 så kører den på 220v. Den har så bateri som back up. Virker ganske godt den jeg har.