Vil dette fungere ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Vil dette fungere ?

Indlæg af Gizze »

Hey

Jeg er ved at samle det sidste pvc.
Kan jeg gøre det som jeg har vist på billedet (Det er røret fra returpumpen og op i akvariet)

Altså lime det sammen som det ligger der.
Bore et hul ved den røde pil (For at den skal trække falsk luft ind, så der ikke ryger så meget vand i sumpen ved strømsvigt)
Og hvor langt skal udløbet så sidde under vandoverfladen ?
Som på billedet eller længere oppe eller nede ?

På forhånd tak :W
Vedhæftede filer
Billede 075.JPG
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Vil dette fungere ?

Indlæg af Peters1 »

Det vil jeg mene du sagtens kan. Det behøver ikke være længere under vand.

Hvis jeg skal komme med er par ideer, så ville det være at bruge blødere knæk altså bøjninger i stedet for vinkler.
Jeg ville også lave udstrømmeren fladere evt. Bare ved at trykke et stykke rør fladt og sætte i enderne;-)
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 9620 Aalestrup

Indlæg af Dennis »

Hej :) . lufthullet ved den røde pil, vil jeg rykke længere nedad, du skal huske at der os kommer vand ud der. Vil lave luft hullet 10 - 15 mm under vandspejlet, det har jeg på mit overløb og det fungerer fint. Vil hæve vandspejlet op til hvor røret går vandret og så ellers udløbet ca 10 cm under overfladen, sådan har jeg gjort det, men der er jo mange måder :) . På mit er den sidste bøjning en 45 graders, men det resulterede i den blæste sandet væk, så har sat en stump mere på. Grunden til jeg har vandstanden så langt oppe på røret, er at mit akvarie er åbent i toppen og synes det vil se træls ud hvis returrøret stak længerer op, end alt det andet. Håber du kan bruge det til noget :) Se evt mit akvarie.
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14

Indlæg af Gizze »

Dennis skrev:Hej :) . lufthullet ved den røde pil, vil jeg rykke længere nedad, du skal huske at der os kommer vand ud der. Vil lave luft hullet 10 - 15 mm under vandspejlet, det har jeg på mit overløb og det fungerer fint. Vil hæve vandspejlet op til hvor røret går vandret og så ellers udløbet ca 10 cm under overfladen, sådan har jeg gjort det, men der er jo mange måder :) . På mit er den sidste bøjning en 45 graders, men det resulterede i den blæste sandet væk, så har sat en stump mere på. Grunden til jeg har vandstanden så langt oppe på røret, er at mit akvarie er åbent i toppen og synes det vil se træls ud hvis returrøret stak længerer op, end alt det andet. Håber du kan bruge det til noget :) Se evt mit akvarie.
Det kan jeg godt se..
Men hvad sker der, hvis strømmen går og hullet man borer er under vandoverfladen ?
Trækker den så vand ned i sumpen til lufthullet er er over vandoverfladen igen ?
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af glenn_24 »

ja den vil kun trække vand ned til der begynder og komme luft med

jeg vil anbefale du laver et kontroleret strømsvigt så du kan se om de sump kan bærer et strømsvigt iforhold til plasering af returrøret, overløb og sikrings rør
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Jeg har gjort ligesom dig, men har brugt to bøjninger i stedet for knæk på de to første fra returen. Ved udstrømningen har jeg et knæk på ligesom dig :) Det virker ganske glimrende her. Jeg ville dog også placere hullet lige under vandspejlet.
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 9620 Aalestrup

Indlæg af Dennis »

Gizze skrev:
Dennis skrev:Hej :) . lufthullet ved den røde pil, vil jeg rykke længere nedad, du skal huske at der os kommer vand ud der. Vil lave luft hullet 10 - 15 mm under vandspejlet, det har jeg på mit overløb og det fungerer fint. Vil hæve vandspejlet op til hvor røret går vandret og så ellers udløbet ca 10 cm under overfladen, sådan har jeg gjort det, men der er jo mange måder :) . På mit er den sidste bøjning en 45 graders, men det resulterede i den blæste sandet væk, så har sat en stump mere på. Grunden til jeg har vandstanden så langt oppe på røret, er at mit akvarie er åbent i toppen og synes det vil se træls ud hvis returrøret stak længerer op, end alt det andet. Håber du kan bruge det til noget :) Se evt mit akvarie.
Det kan jeg godt se..
Men hvad sker der, hvis strømmen går og hullet man borer er under vandoverfladen ?
Trækker den så vand ned i sumpen til lufthullet er er over vandoverfladen igen ?
Ja, som Glenn os skriver, vil den kun trække vand indtil vandstanden falder ned til hullet, da den så trækker luft. :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

det sidste knæk kan du lade være med at lime på, så du har mulighed for at dreje den.
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af glenn_24 »

nu du er igang med det så går du ud og køber en af det der havevanderer så skilder du den af og bruger kun det stykke hvor du kan styrer den..

og det monteret du så mellem de 2 sidste 45 graders bøjninger og så har du skiftende vandretninger hele tiden til 300 kr og den kan sikker også findes billiger det var bare en hurtig søgning

http://eshop.silvan.dk/vare_Hozelock-vippevander_38323

skal selv igang med det sammen
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14

Indlæg af Gizze »

glenn_24 skrev:nu du er igang med det så går du ud og køber en af det der havevanderer så skilder du den af og bruger kun det stykke hvor du kan styrer den..

og det monteret du så mellem de 2 sidste 45 graders bøjninger og så har du skiftende vandretninger hele tiden til 300 kr og den kan sikker også findes billiger det var bare en hurtig søgning

Hey det var da slet ikke nogen dum ide det der :GO
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

glenn_24 skrev:nu du er igang med det så går du ud og køber en af det der havevanderer så skilder du den af og bruger kun det stykke hvor du kan styrer den..

Har du prøvet det før? eller evt. link til samme?
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af glenn_24 »

jeg har ikke prøvet det og link jeg ikke

den ligger arkiveret i hoved

men det er ikke umuligt for det er jo et vandtrykket der får den til og kører i den vifte funktion men jeg skal igang med det i nærmeste fremtid så hvis i kan vente skal jeg da nok lige en tråd op med nogle billeder..
Brøker
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Brøker »

Super go ide.. :-D
Hilsen Kasper.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

glenn_24 skrev:jeg har ikke prøvet det og link jeg ikke

den ligger arkiveret i hoved

men det er ikke umuligt for det er jo et vandtrykket der får den til og kører i den vifte funktion men jeg skal igang med det i nærmeste fremtid så hvis i kan vente skal jeg da nok lige en tråd op med nogle billeder..
Helt enig, jeg tænker mere på det æstetiske. Jeg har lidt svært ved at forestille mig en pæn løsning..
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Jeg tror ikke det vil virke. For lidt tryk på en alm. løftepumpe (f.eks. 0,3m løftehøjde = 0,3bar).

Hvis i kigger på Hozelock's hjemmeside kan i se at dens dække areal er opgivet ved 4 bar. Der er godt nok ikke angivet et minimum tryk, men da den er lavet til vandhanen så er "akvarietryk" ingenting.

Har I overvejet at sætte en lille krumtap på en elmotor til at trække fra side til side? Det burde også kunne gøres mere elegant.

Ellers er der jo scwd..
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

PederP skrev:Jeg tror ikke det vil virke. For lidt tryk på en alm. løftepumpe (f.eks. 0,3m løftehøjde = 0,3bar).

Hvis i kigger på Hozelock's hjemmeside kan i se at dens dække areal er opgivet ved 4 bar. Der er godt nok ikke angivet et minimum tryk, men da den er lavet til vandhanen så er "akvarietryk" ingenting.

Har I overvejet at sætte en lille krumtap på en elmotor til at trække fra side til side? Det burde også kunne gøres mere elegant.

Ellers er der jo scwd..
Ude i vores kolonihave har vi nada vandtryk. Der fungerer den fint.. Der er i hvert fald ikke i nærheden af 4 bar! Men dækareal er jo også noget andet end det at den kan dreje.

Jeg tror nu sagtens det kan fungere.
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af glenn_24 »

jeg skal nok holde jer alle sammen orinte med projektet når jeg kommer igang
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg har min udstrømmer på denne måde, og har heller ikke limet det sidste knæk så jeg kan indstille den efter hvor flovet skal hen. Jeg har boret et hul mellem det sidste buk(udstrømmer) og det andet buk. Husk hullet skal rengøres, ellers tømmer den ned til udstrømmeren, medmindre du har plads i sumpen til det, vil det løbe over i sump.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

HOV- jeg skrev 0,3m løftehøjde = 0,3bar he he..

3m løft = 0,3bar self.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"